Rykte: AMD Zen lanseras 17 januari – går upp mot Intel Core i7-6850K

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Zen lanseras 17 januari – går upp mot Intel Core i7-6850K

Uppgifter från fjärran öst talar om en lansering av arkitekturen Zen under januari 2017, samt att den åttakärniga toppmodellen går upp mot Intels sexkärniga Core i7-6850K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

... Det har varit så mycket förzeningar med Zen, så jag tror detta först när jag ser det.

Men bra att Intel får lite vettig konkurrens om det hela stämmer!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Suck... varför köpte jag en 6700k i somras? Tålamod är en dygd som jag behöver mer av...

Permalänk
Medlem

Låt oss hoppas att de kommer ikapp Intel nu!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Verkar inte som de kommer ikapp ipcn hos intel:/ samt att de inte klockar så högt?

Själv vill jag ha så hög ipc och frekvens som möjligt över kärnor, pga siktar på 144hz i alla spel. Har svårt med det nu i bf1 bla så tror inte ett byte till amds nya kommer vara aktuellt

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad deras 8kärniga går loss på.

Permalänk
Medlem

Gäller det vid varje scenarion eller vid ett specifikt, rendering eller allmänt spelprestanda?

Tävlar mot en Intel CPU som bara är 6-kärnig och denna Zen modell ska ha 8-kärnor med HT likt Intel 5960x och 6900.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Suck... varför köpte jag en 6700k i somras? Tålamod är en dygd som jag behöver mer av...

Ja, varför köpte du en 6700k i somras när du kunde sett en lansering i januari och sedan kunnat köpa processorn mars när processorn börjat säljas?

Sen när du köpt processorn inser du att intel lanserar kaby lake, och du frågar dig själv "varför köpte jag en AMD Zen processors i mars?".

du måste alltid må dåligt av att inse att du kunde köpt något bättre om du bara hade väntat 6 månader i och med det alltid kommer nya produkter?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Wasp: Är det inte din GPU som sätter stopp där eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Frågan är vad deras 8kärniga går loss på.

säkert upp mot 3000:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@wasprocker: Är det inte din GPU som sätter stopp där eller?

Nej, vi pc spelare har ju grafikinställningar allt på low eller allt på ultra spelar ingen roll. Kommer inte över 120-130 fps oavsett

Permalänk
Administrativ avgift

Ser Zen som helt ointressant , för streamers o photoshoppare yay bra marknad. För spel? Njaee för många som inte använder fler än 2 trådar o kör 100% IPC. Som vanligt AMD tänker för långt fram i tiden med DX12 men för frostbite spel kan det vara the go processor

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Suck... varför köpte jag en 6700k i somras? Tålamod är en dygd som jag behöver mer av...

6700K kommer fortfarande troligen ha överlägsen prestanda i applikationer som endast använder 4 eller färre kärnor effektivt, som de flesta spel och program.

Det ser ut som man får 3 alternativ om man ska köpa ny CPU 2017:

-Fler kärnor: Zen

-Bättre prestanda per kärna: 6700K / 7700K

-Fler kärnor och bra prestanda per kärna, men ca. 15 000:- för en CPU: Intel 2011-3

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Mitt blod är rött och mitt dator-blod är rött.
Oavsett prestandan ska det bli kul att gå över till AMD igen, så fort man kan förhandsboka så lägger jag en beställning 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kommer förhandsboka så fort det går. Otroligt spännande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Överklockningspotensial är bara ett sätt att flörta med oss konsumenter och har ju som oftast inte stämt ett ursäkta ordvalet jädrans skit.
Både haswell & skylake pratades det om 5ghz utan problem. Tråkiga var att dras föregångare sandybridge ofta klockade högre...

Sedan har jagför många gånger läst AMDs prestandasiffror innan lansering och de har väll inte stämt jätte bra, bulldozer eller deras 480 grafikkort är väldigt bra exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Mitt blod år rött och mitt dator-blod är rött.
Oavsett prestandan ska det bli kul att gå över till AMD igen, så fort man kan förhandsboka så lägger jag en beställning 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, lite samma här. Kommer inte förbeställa, men det kommer bli en Zen iaf.
Sitter med en APU för tillfället och märker att den inte är riktigt lika pigg som min 8350 var.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

... Det har varit så mycket förzeningar med Zen, så jag tror detta först när jag ser det.

Men bra att Intel får lite vettig konkurrens om det hela stämmer!

Om du tycker att en försening från slutet av December till mitten av Januari klassas som "Mycket förseningar" så kan du ju titta på diverse lanseringar av processorer och grafikkort dom senaste 10 åren, 2 veckors försening är ingenting

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Är prislappen rätt så ser jag inte varför de måste vara absolut snabbast. Bulldozer har ju inte varit ens nära prisvärd senaste åren.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta inte är sant. Om det är det så, att de går upp mot 6850k prismässigt och inte prestandamässigt. Nu räknade jag bara på bas frekvensen. 3,15*1,14=3,591
det skulle innebära att intels ökning i hz på ca 14% kompenserar för 2 kärnor prestandamässigt.

Nu går det inte att räkna så då det är olika arkitekturer. Men jag som spelare behöver mer IPC.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kommer förhandsboka så fort det går. Otroligt spännande

Varför förhandsboka? Tänk om det visar sig vara en FX81xx som faktiskt var sämre än föregångaren X6 1100 i många scenarion och inte blev vettig förens FX 83xx. Nu tror jag inte det men lite dumt att inte vänta på tester innan man bestämmer sig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Frågan är vad deras 8kärniga går loss på.

Skrivet av ggalaxyy:

säkert upp mot 3000:-

med tanke på att den går upp emot 6850k så lär den knappast kosta kring 3000kr. 6850k kostar 6300kr. rimligare svar hade varit 5500-6000kr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Om vi säger att det är identisk prestanda på snabbaste Zen och 6850K så innebär det ett IPC-övertag hos Intel på 16%. Det är faktiskt inte så dåligt. Intel har ju dock också ett frekvensövertag. Men överlag så tror jag att Zen kan bli riktigt prisvärda och trevliga processorer.

Skrivet av andreas_dock:

... Det har varit så mycket förzeningar med Zen, så jag tror detta först när jag ser det.

Men bra att Intel får lite vettig konkurrens om det hela stämmer!

Ja, 17 dagar efter tidsspannet de angav första gången de ens nämnde Zen är verkligen en hemskt stor försening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Mitt blod år rött och mitt dator-blod är rött.

Då bör du nog rengöra din vattenkylning

Permalänk
Medlem

Får nog hoppas att det går att klämma i mer än 4.2GHz med luft/vatten, annars kommer det troligtvis inte kunna locka till sig nuvarande klockade Intel processorers kunder då jag tvivlar hårt på att IPC:n kommer vara såpass bra att de kan tävla i en lägre klockfrekvens (om det nu av AMDs test är att utgå så ska de vara någorlunda lika nu/nära varandra).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Rykteskarusellen snurrar snabbare och snabbare, ändå vill fler och fler hoppa på en snabbt snurrande rykteskarusell. Lär sig folk inte läxan? Det va precis samma sak med Bulldozer och vi vet alla hur det slutade med den karusellen, märkligt.

Försiktigt förväntasfull, JA
Förhandsboka, NEJ!

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Emil Hansson:

Om du tycker att en försening från slutet av December till mitten av Januari klassas som "Mycket förseningar" så kan du ju titta på diverse lanseringar av processorer och grafikkort dom senaste 10 åren, 2 veckors försening är ingenting

Skrivet av Aleshi:

Om vi säger att det är identisk prestanda på snabbaste Zen och 6850K så innebär det ett IPC-övertag hos Intel på 16%. Det är faktiskt inte så dåligt. Intel har ju dock också ett frekvensövertag. Men överlag så tror jag att Zen kan bli riktigt prisvärda och trevliga processorer.
Ja, 17 dagar efter tidsspannet de angav första gången de ens nämnde Zen är verkligen en hemskt stor försening.

Jag syftar väl iofs på att det skjutits upp gång på gång med hela Zen -arkitekturen vad jag förstått det som.
Men visst, formulerade mig väl lite fel då.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag syftar väl iofs på att det skjutits upp gång på gång med hela Zen -arkitekturen vad jag förstått det som.
Men visst, formulerade mig väl lite fel då.

Nej du formulerade dig rätt, men menade fel. Hela Zen-arkitekturen har aldrig skjutits upp förrän nu. Från den första tidsangivelsen vi någonsin fick från den första gången de någonsin nämnde någonting om Zen över huvud taget till nu så skiljer det 17 dagar.

Permalänk
Inaktiv

Detta blir intressant får hoppas de blir så bra som de påstår.
Det jag tycker dåligt med intel är att de enbart har haft cpuer för de som använder datorn som:
* Ren webbläsare
* Ren spelmaskin, varför dessa nu ska ha en iGpu i sig.
* Företag eller personer med väldigt bra ekonomi. T.ex i7-6850K med sina 6 kärnor är ingen höjdare och ändå så kostar den 6000kr.

Amd kommer nu göra processorer som skulle kunna intressera oss som kör lite bröte på datorn, men man får hoppas att de även får med de andra användarna för det är där den stora konsumentdelen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Då bör du nog rengöra din vattenkylning

Oh never

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X