VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hej skärmfantaster!

Jag vill gå ut med en allmän varning här - Många DP-kablar är felkopplade och kan ge uppstartsproblem, eller i värsta fall skada din GPU.

Backstory:
Jag har länge haft problem med min dator i att om skärmen är inkopplad så startar inte datorn från vänteläge. Jag måste dra ur strömmen till skärmen innan jag "väcker" datorn, annars dör datorn efter någon sekund, sen försöker den starta ett par gånger till innan den ger upp och gör en kallstart. Det var inget problem när jag använde HDMI, så jag anade att det skulle vara något med DP. (att bara använda HDMI istället var förresten ingen lösning då skärmen inte klarar 4k60 över HDMI).

Problemet:
Efter en del googlande läste jag att vissa DP-kablar har pinne 20 kopplade. Pin 20 ska enligt DP-standarden aldrig vara ansluten i en vanlig anslutningskabel; den är bara till för att strömförsörja donglar. Om den kopplas ihop mellan skärm och grafikkort kan i värsta fall skärmen och/eller grafikkortet gå sönder när båda enheterna försöker slåss om att skicka ut "rätt" spänning.
Mer info från Hardforum

http://i.imgur.com/TWd3mBP.png
Pin 20 är den pinne som är närmast "vinkeln" på DP-kontakten. Den är ganska lätt att mäta med multimeter, mät resistansen från pin20 i ena änden till pin20 i andra (var försiktig, pinnarna är ganska känsliga). Jag mätte upp min kabel och mycket riktigt var den felkopplad. Kabeln jag har är denna mDP-DP från Kjell&Co. Problemet gäller alltså även Mini Displayport-kablar.

Eftersom min kabel är över ett år gammal och jag inte har kvar något kvitto kunde jag inte gå tillbaka med den, så jag gav mig på en McGyver-lösning. Jag lyckades bryta loss pinnen från DP-kontakten med en liten radiomejsel och en riktigt smal pincett genom att böja pinnen tills metallen var utmattad. Jag skulle dock INTE rekommendera den metoden - Dels tog det väldigt lång tid, dels är det väldigt trångt i kontakten - väldigt lätt att slinta med verktyget och böja eller kortsluta andra pinnar när man gräver runt där.

Resultat:
Nu fungerar allting som det ska, det var precis detta som var problemet. Så, om du har uppstartproblem eller andra skumma grafik- eller skärmrelaterade problem, kolla kabeln!

har exakt sammaa problem som dig med min acer predetor 43 tums skärm när den går in i viloläge måste ja stgarta om datorn

Permalänk
Medlem

Hur stor är risken idag att snubbla över en felkopplad kabel idag? Hjälpte farsgubben att beställla en Philips 4K 60Hz IPS skärm från webhallen nu under singles day. Såg nu att det bara medföljer en HDMI-kabel så jag måste köpa en displayportkabel till honom. Flickvännen jobbar på jula som säljer en displayportkabel av märket Nedis. Ingen av kundrecensionerna påpekar att de skulle ha något problem med kabeln. Så jag undrar lite, hur vanligt förekommande är det att fel uppträder med en felkopplad kabel? Läste på nedis hemsida att kabeln är DP 1.2 och klarar upp till 4K 60Hz. Varför jag undrar om just denna är för att tjejen har så löjligt bra personalrabatt. Kan tänka mig att jag inte betalar mer än typ 30:- för kabeln. Men den ska kopplas till displayportutgången på farsans moderkort och drivas med intels intergrerade grafiklösning HD 4600. Vore surt om en kabel tog död på hela riggen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur stor är risken idag att snubbla över en felkopplad kabel idag? Hjälpte farsgubben att beställla en Philips 4K 60Hz IPS skärm från webhallen nu under singles day. Såg nu att det bara medföljer en HDMI-kabel så jag måste köpa en displayportkabel till honom. Flickvännen jobbar på jula som säljer en displayportkabel av märket Nedis. Ingen av kundrecensionerna påpekar att de skulle ha något problem med kabeln. Så jag undrar lite, hur vanligt förekommande är det att fel uppträder med en felkopplad kabel? Läste på nedis hemsida att kabeln är DP 1.2 och klarar upp till 4K 60Hz. Varför jag undrar om just denna är för att tjejen har så löjligt bra personalrabatt. Kan tänka mig att jag inte betalar mer än typ 30:- för kabeln. Men den ska kopplas till displayportutgången på farsans moderkort och drivas med intels intergrerade grafiklösning HD 4600. Vore surt om en kabel tog död på hela riggen.

Skulle säga att det är minimal risk att det blir grafikkortet pajar. Tillverkarna på den sidan staketet verkar medvetna om faran. Så det du drabbas av med felkopplad kabel är vanligtvis signalbortfall och svart skärm vid start – eller kanske inga problem alls. En korrekt kabel kan lösa problem med signalbortfall och svart skärm i flera fall, men inte alltid då det förekommer problem med såväl skärmar som grafikkort runt detta.

Permalänk
Medlem

Den här tråden skrämde mig lite. Köpte nyss en ASUS VG279QM och kopplade in med DisplayPort-kabeln som medföljde. Bör jag koppla ur den och fixa något som garanterat är säkert eller har detta problemet varit känt tillräckligt länge för ASUS att fixa det?

Permalänk
Skrivet av Maxy:

Den här tråden skrämde mig lite. Köpte nyss en ASUS VG279QM och kopplade in med DisplayPort-kabeln som medföljde. Bör jag koppla ur den och fixa något som garanterat är säkert eller har detta problemet varit känt tillräckligt länge för ASUS att fixa det?

Samma här. Hade behövt en längre DP kabel, men vet inte vad man törs köpa. Känns dock som om problemen med kablarna kanske borde vara åtgärdade, men å andra sidan vet man inte om den kabeln man köper legat på hyllan i flera år.

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5010932484/displayport---displa... < Funkar denna tror ni? Hade tänkt att köpa en ny skärm. Jag har datorn nästan 10 meter ifrån där jag sitter, så 5 meters sladd räcker inte. Om detta är ett osäkert alternativ, för deras specification och certifikat är bara något som heter ROHS och inte DP8K. I och med att jag använder ett äldre grafikkort (gtx 970) så kanske det inte är skyddat mot kortslutning eller dylikt och kanske förstörs om det används fel kabel?

Om det är osäkert, är det smart att köpa en simpel HDMI sladd istället för en 144hz 1080p skärm för pc-spelande? Denna https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k... från Biltema, fast 10meters versionen. Bandbredden på den är 18gbps, så ska vara nog.

Men jag har bara använt DVI förut och vet inte om det är någon annan nackdel med att använda HDMI istället för displayport. Alla verkar föredra displayport men är enda skillnaden bandbredden på kabeln? För isåfall ser jag inget problem med att använda hdmi?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av probo:

Men jag har bara använt DVI förut och vet inte om det är någon annan nackdel med att använda HDMI istället för DVI. Alla verkar föredra displayport men är enda skillnaden bandbredden på kabeln? För isåfall ser jag inget problem med att använda hdmi?

Beror ju helt på vad du försöker lösa för situation. Så omöjligt att svara på utan mer information.

Generellt är HDMI enklare att lösa för långa längder likt 10 meter jämfört med Displayport. Utbudet av produkter är mycket större och mer beprövat då HDMI och långa kablar varit aktuell för miljoner projektorägare sedan 15 år tillbaka.

Om HDMI nu fungerar för den (okända) situation du försöker lösa vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror ju helt på vad du försöker lösa för situation. Så omöjligt att svara på utan mer information.

Generellt är HDMI enklare att lösa för långa längder likt 10 meter jämfört med Displayport. Utbudet av produkter är mycket större och mer beprövat då HDMI och långa kablar varit aktuell för miljoner projektorägare sedan 15 år tillbaka.

Om HDMI nu fungerar för den (okända) situation du försöker lösa vill säga.

Jag skrev fel i mitt förra inlägg. Jag har ändrat på det nu, jag ändrade där jag skrev DVI till displayport.

Skrivet av probo:

Men jag har bara använt DVI förut och vet inte om det är någon annan nackdel med att använda HDMI istället för displayport. Alla verkar föredra displayport men är enda skillnaden bandbredden på kabeln? För isåfall ser jag inget problem med att använda hdmi?

Annars kanske du undrade exakt vilken skärm jag hade tänkt att köpa eller vilket användningsområde som jag hade i åtanke? Jag har inte bestämt mig för skärm ännu, kanske en AOC 27G2U. Jag vet inte heller exakt vilka spel jag kommer spela, så det kan förekomma FPS, RTS, RPG vad som helst nästan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av probo:

Annars kanske du undrade exakt vilken skärm jag hade tänkt att köpa eller vilket användningsområde som jag hade i åtanke? Jag har inte bestämt mig för skärm ännu, kanske en AOC 27G2U. Jag vet inte heller exakt vilka spel jag kommer spela, så det kan förekomma FPS, RTS, RPG vad som helst nästan.

Ifall du ska köra en så enkel sak som 27G2U med 1920x1080 och 144 Hz (≈10 Gbps) är det sällan problem idag med 10 meter. Skärmen fungerar där lika väl med HDMI som DP.

Men då ett större utbud av långa HDMI-kablar.

Permalänk

Jag har samma problem, datorn dör när den ska starta ur strömsparläge, fast jag använder hdmi. ska kolla om det fixar sig genom att jag kopplar ur skärmarna när jag ska vecka den

Permalänk
Medlem

Har denna Exibel kabel. Antar att det är Clas Ohlson "eget märke"?

https://www.clasohlson.com/se/DisplayPort-kabel-1%2C8-m%2C-Ex...

Har denna en låsmekanism för att koppla ur skärm/GPU? Verkar inte som HDMI enligt bild, att bara dra ut.
Man trycker på och drar ut? Givetvis inte som våldsam.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte, googlade lite och alla har varit medvetna om dethär problemet senaste 3+ åren, så varför har man inte hört nånting från dem stora aktörerna? LTT, hardware unboxed, nexus, LG, samsung, etc etc.

????????????????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har denna Exibel kabel. Antar att det är Clas Ohlson "eget märke"?

https://www.clasohlson.com/se/DisplayPort-kabel-1%2C8-m%2C-Ex...

Har denna en låsmekanism för att koppla ur skärm/GPU? Verkar inte som HDMI enligt bild, att bara dra ut.
Man trycker på och drar ut? Givetvis inte som våldsam.

Som jag förstått det som så är det deras egna ja. Likadant som Netonnet och Andersson. Btw, vore inte Svensson ett bättre namn på det märket 🧐?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Behövde en till displayportkabel och med tjejens persobalrabatt blev priset ca 30 kr för "nedis". Tänkte mäta upp pinnen i fråga med multimeter... som jag aldrig använt tidigare. Hur gör man? Vad gäller referensbilden på första sidan så måste den vara spegelvänd? Hur jag än vrider kontakten så går den en att få lika som på bilden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tänkte mäta upp pinnen i fråga med multimeter... som jag aldrig använt tidigare. Hur gör man?

Du sätter multimetern på att mäta motstånd (Ω), sen mäter du motståndet mellan pinne 20 i båda ändarna av kabeln (kan vara rätt svårt eftersom pinnarna är så små). Motståndet borde vara oändligt om pinnen inte är ihopkopplad.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad gäller referensbilden på första sidan så måste den vara spegelvänd? Hur jag än vrider kontakten så går den en att få lika som på bilden.

Ja, bilden visar kontakten från kretskortsidan, inte från utsidan. Pinne 20 är alltid pinnen närmast det fasade hörnet på kontakten.

Permalänk
Medlem

Finns detta problem kvar idag att oroa sig för om man köper en ny skärm ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HazZarD:

Finns detta problem kvar idag att oroa sig för om man köper en ny skärm ?

Oron idag handlar mer sällan om skadade grafikkort eftersom moderna grafikkort generellt håller bättre skyddskretsar mot problemet. Istället är det mer att en sämre/felkonstruerad DP-kabel leder till andra problem som att skärmen inte får bild vid uppstart eller har annat återkommande krångel med just skärm som återkommande slutar visa bild. Vilket då kan bero på just att grafikkortet stänger ned som skyddsåtgärd.

När problemet var som tydligast kunde fläktarna snurra på mobo och GPU fast ingen ström var ansluten och PSU:n var av. Endast DP från en skärm och fläktarna stannade när man ryckte DP-kabeln.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande deltaco 8k sladden som gäller? Vill gärna kunna köpa i butik, mediamarkt har men för 299 för 2 meter när det kostar typ hälften online. Ska koppla in en 144 hz skärm som körts i DVI innan, tänkte inte mycket på det och köpte nån goobay 1.4" 8k" för 80 spänn på compumail men får no signal i ny dator. Hdmi funkar bra med annan skärm, ska göra lite mer tester men tror sladden är piss.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nicozy:

Är det fortfarande deltaco 8k sladden som gäller? Vill gärna kunna köpa i butik, mediamarkt har men för 299 för 2 meter när det kostar typ hälften online. Ska koppla in en 144 hz skärm som körts i DVI innan, tänkte inte mycket på det och köpte nån goobay 1.4" 8k" för 80 spänn på compumail men får no signal i ny dator. Hdmi funkar bra med annan skärm, ska göra lite mer tester men tror sladden är piss.

Ifall DVI tidigare har varit inblandat innan är det vanligaste svaret sällan kabeln, utan att skärmen är för gammal eller något som inte är tänkt att fungera i moderna sammanhang, likt någon Korea-skärm etc. Finns några hundra exempel på trådstarter och frågor här i forumet på hur man försöker få totalt obsoleta skärmar att fungera genom att köpa en kabel. Som att piska en död häst.

Är det DVI och 144 Hz är det väldigt ofta det handlar om 1080p-signal och då krävs heller inga särskilda kablar eftersom det är så milda krav på bandbredd. Kraven för 1080p/144 och 2 meter är inom den nu 15+ år gamla originalspecen för Displayport. Behovet av mer kapacitet som i sin tur kräver mer nogrannhet kring valet av kabel brukar handla om sådant som att få 4K/120+ att fungera.

Så troligtvis inte kabeln. Men om du beskriver situationen i fråga om skärm och GPU går det snabbt att ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall DVI tidigare har varit inblandat innan är det vanligaste svaret sällan kabeln, utan att skärmen är för gammal eller något som inte är tänkt att fungera i moderna sammanhang, likt någon Korea-skärm etc. Finns några hundra exempel på trådstarter och frågor här i forumet på hur man försöker få totalt obsoleta skärmar att fungera genom att köpa en kabel. Som att piska en död häst.

Är det DVI och 144 Hz är det väldigt ofta det handlar om 1080p-signal och då krävs heller inga särskilda kablar eftersom det är så milda krav på bandbredd. Kraven för 1080p/144 och 2 meter är inom den nu 15+ år gamla originalspecen för Displayport. Behovet av mer kapacitet som i sin tur kräver mer nogrannhet kring valet av kabel brukar handla om sådant som att få 4K/120+ att fungera.

Så troligtvis inte kabeln. Men om du beskriver situationen i fråga om skärm och GPU går det snabbt att ge svar.

Hjälper bror, är en aoc g2460pqu, fungerat fint med 1080 och 1070 144hz via DVI. Nu så har vi uppgraderat till ett 6900xt och laddat ner drivrutiner, en gammal benq skärm fungerar med hdmi men Displayport till aoc g2460pqu ger no signal. Har dragit ut allt över natten och ska testa igen snart. Såg bara denna tråd och tänkte att jag lyckats köpa nån riktig piss kabel för 80 spänn. Bygger på budget så räknat med att skärmen ska fixa 144hz över DP som det står online 😅. EDIT!!!!!!!! Skit i allt efter låtit den stå över natten så gick den igång! Hoppas det fortsätter!

Permalänk
Bildexpert 📺

AOC G2460PQU är 10 år gammal men inte lastgammal rent funktionellt. Kan vara så enkelt att DP-kabeln inte är ordentligt isatt, vilket är vanligare än man tror. Samt detta med att man glömmer att växla över till DP-ingången på skärmen. Också lätt att missa första gångerna.

Annars kör du HDMI. Kan verkligen vara gränsfall med en skärm som listas med 2013 som tillverkningsår, men den bör kunna köra 144 Hz den vägen. Klarar den det finns ingen anledning till att gå vägen via DP på just den skärmen.

Och vill du gå till botten med det hela. Kör både HDMI och DP och se ifall Windows bara upptäcker ena anslutningen. Beteende man får då kan ge ledtrådar om vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AOC G2460PQU är 10 år gammal men inte lastgammal rent funktionellt. Kan vara så enkelt att DP-kabeln inte är ordentligt isatt, vilket är vanligare än man tror. Samt detta med att man glömmer att växla över till DP-ingången på skärmen. Också lätt att missa första gångerna.

Annars kör du HDMI. Kan verkligen vara gränsfall med en skärm som listas med 2013 som tillverkningsår, men den bör kunna köra 144 Hz den vägen. Klarar den det finns ingen anledning till att gå vägen via DP på just den skärmen.

Och vill du gå till botten med det hela. Kör både HDMI och DP och se ifall Windows bara upptäcker ena anslutningen. Beteende man får då kan ge ledtrådar om vad som är fel.

Det fungerade efter att fått stå utan sladdar över natten, 144 hz funkar inte via hdmi på denna model tror jag så är tur att det klaffade nu med displayport 👍 tack för hjälp

Permalänk
Medlem

Om någon skulle vara i behov av en vinklad displayport-kabel så kommer en liten varning för den här kabeln som hade pin 20 kopplad: https://noerdic.se/products/nordic-dp-cable-3m-angel

Är medveten om att den inte är certifierad men vinklade kablar var inte superenkelt att hitta. Tänkte att det inte skulle vara så stor risk att få en kabel som inte uppfyller standarden numera och enligt beskrivningen ska den uppfylla "Displayport 1.4 specifikation".