Permalänk
Medlem

Två ADSL på samma nätverk?

Hej hå
Liten fråga här. Har två ingångar med bredband som jag skulle vilja samköra i ett nätverk.
Telia sa det var möjligt (två modem och en router med dubbla ingångar) snackade sen med en IT tekniker som inte hade en susning om hur det gick till.

Kände att det var dags att fråga experterna.
Vad säger ni, är min plan skit eller går det ordna?

Mvh
BrandtOE

Permalänk
Medlem

Är du ute efter att dubbla din bandbredd ut på internet? Det ska definitivt gå, men är osäker på vilken typ av hårdvara du behöver för att koppla ihop anslutningarna. En vanlig hemmarouter kommer ju inte greja det då den bara har 1 WAN port. Kanske en burk med pfsense på skulle greja det.

När du säger 2 ingångar med internet, menar du att du har två abonnemang mot Telia?

edit: Verkar finnas mjukvara för detta http://lifehacker.com/how-to-combine-multiple-internet-connec...
Men i detta fall så har man kopplat två nätverkskablar till en dator.

Tillägg
Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandtOE:

Hej hå
Liten fråga här. Har två ingångar med bredband som jag skulle vilja samköra i ett nätverk.
Telia sa det var möjligt (två modem och en router med dubbla ingångar) snackade sen med en IT tekniker som inte hade en susning om hur det gick till.

Kände att det var dags att fråga experterna.
Vad säger ni, är min plan skit eller går det ordna?

Mvh
BrandtOE

BrandtOE! Din jävel! Det var längesedan!

Det finns routrar med dubbla WAN-portar du kan använda. Men vad är det du är ute efter, redundansen?

Det finns en ganska utförlig guide här på hur pfSense fungerar om du är sugen på att sätta upp en sådan.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/889984-bygg-din-egen-ro...

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt. Två in från Telia. Vart ett gäng som delat på 25mbit men vill dubbla det.
Har en sån här redan, hade den räckt?
https://www.dustinhome.se/product/5010587628/wireless-service...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så där går att göra med.

Annars finns ju load balancing så som denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandtOE:

Du har helt rätt. Två in från Telia. Vart ett gäng som delat på 25mbit men vill dubbla det.
Har en sån här redan, hade den räckt?
https://www.dustinhome.se/product/5010587628/wireless-service...

Skickades från m.sweclockers.com

Vekar som det: "Dual Gigabit WAN ports for failover and outbound load-balancing"

Läs manualen och kolla hur man sätter upp det och testa.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Annars en Ubiquiti ERL. Finns en wizard i GUI som borde fixa detta på nolltid.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

BrandtOE! Din jävel! Det var längesedan!

Det finns routrar med dubbla WAN-portar du kan använda. Men vad är det du är ute efter, redundansen?

Det finns en ganska utförlig guide här på hur pfSense fungerar om du är sugen på att sätta upp en sådan.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/889984-bygg-din-egen-ro...

Nämen se på fan, det var det! Tjenare
Ser intressant ut, har lite läsning att se fram emot då!

Tack Zzazzz och Woxer, ska kolla igenom länkarna så har jag förhoppningsvis lärt mig lite nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att man inte får dubbla farten till en klient utan att 2 klienter kan få farten av en internetanslutning, ska man slå ihop anslutningar till en klient är det mer avancerat och det finns normalt sett inget stöd alls för det på internet.
Så har man 2 x 25 Mbit in så kan inte en klient få 50 Mbit utan 2 klienter kan få 25 Mbit vardera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandtOE:

Hej hå
Liten fråga här. Har två ingångar med bredband som jag skulle vilja samköra i ett nätverk.
Telia sa det var möjligt (två modem och en router med dubbla ingångar) snackade sen med en IT tekniker som inte hade en susning om hur det gick till.

Kände att det var dags att fråga experterna.
Vad säger ni, är min plan skit eller går det ordna?

Mvh
BrandtOE

I dess enklaste form ansluter du två vanliga bredbandsroutrar och sätter dem på samma LAN, den ena router med ip-adress .1 och den andra med .2

Sedan kan du med hjälp av dhcp (eller manuellt) tilldela olika gateways till olika datorer. Vissa datorer har .1 och andra datorer har .2 som default gateway.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att man inte får dubbla farten till en klient utan att 2 klienter kan få farten av en internetanslutning, ska man slå ihop anslutningar till en klient är det mer avancerat och det finns normalt sett inget stöd alls för det på internet.
Så har man 2 x 25 Mbit in så kan inte en klient få 50 Mbit utan 2 klienter kan få 25 Mbit vardera.

Här vågar jag påstå att du har fel (eller, åtminstone använder fel terminologi). Du kan inte få mer än 25 Mbit/s på en enskild anslutning (Till exempel en TCP-anslutning). En enskild filhämtning kan därför inte bli snabbare än 25 Mbit/s, men du kan gott köra två filhämtningar à 25 Mbit/s på samma dator (klient) som drar nytta av att det finns fler Internetanslutningar, givet att routern är något sånär halvslug.

Kör du exempelvis en torrentklient kan den totalt sett kunna ladda ner i 50 Mbit/s. Dock ska det väl sägas att det finns en del lösningar som blir förvirrade när en anslutning som nyss kom från IP A kom från IP B den här gången, men med dagens framfart med mobiltelefoner som växlar nät hejvilt börjar de flesta hantera det.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Okej, nu kommer vi kanske till ett litet problem då. Ögnat igenom era länkar men så långt jag förstått verkar detta fungera bra på mindre nätverk.
Men om jag har ett par hundra klienter med dynamiska adresser, funkar det ändå?
Behöver inte få en 50 lina in utan 2 st 25 som delas upp mellan alla användare hade vart alla tiders.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BrandtOE:

Okej, nu kommer vi kanske till ett litet problem då. Ögnat igenom era länkar men så långt jag förstått verkar detta fungera bra på mindre nätverk.
Men om jag har ett par hundra klienter med dynamiska adresser, funkar det ändå?
Behöver inte få en 50 lina in utan 2 st 25 som delas upp mellan alla användare hade vart alla tiders.

Har du så många klienter så riskerar du att få problem med nat och upplänkens hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandtOE:

Okej, nu kommer vi kanske till ett litet problem då. Ögnat igenom era länkar men så långt jag förstått verkar detta fungera bra på mindre nätverk.
Men om jag har ett par hundra klienter med dynamiska adresser, funkar det ändå?
Behöver inte få en 50 lina in utan 2 st 25 som delas upp mellan alla användare hade vart alla tiders.

Teknisk kommer det fungera, men du får ha pli på dina användare så de inte tankar järnet, för då åker du på struligheter. Räknar du med att dina användare för det mesta bara surfar, så smäck upp en transparent squid-proxy så du kan cacha bilder / assets om du har möjlighet.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Här vågar jag påstå att du har fel (eller, åtminstone använder fel terminologi). Du kan inte få mer än 25 Mbit/s på en enskild anslutning (Till exempel en TCP-anslutning). En enskild filhämtning kan därför inte bli snabbare än 25 Mbit/s, men du kan gott köra två filhämtningar à 25 Mbit/s på samma dator (klient) som drar nytta av att det finns fler Internetanslutningar, givet att routern är något sånär halvslug.

Det betyder att en router måste kunna köra source nat och routa dina IP trafik med round robin mot flera GW. Det är absolut fullt möjligt och har gjorts i rätt många år. Men jag måste nog säga att Torrent är en av de få applikationerna där man faktiskt eventuellt kan få dra nytta av dubbla bandbredden.

Stateless protokoll kommer det också fungera bra på, men där är det ofta inte en fråga om några större bandbredder.

Jag håller helt med att det inte är så trivialt som det kanske verkar. Att bundla flera förbindelser är "by design" otroligt svårt. även inom ett LAN (ta exempelvis LACP) som inte är ovanligt att kompentensen saknas.