Permalänk

Fiber + Flera tv apparater?

Hej.. (om jag postat fel så flytta det admin)

Jag flyttar in till ett hus i Januari som har fiber.
Jag undrar hur jag kan ha 3 tv-apparater utan att dra en massa sladdar (trådlöst).
Alla 3 tv apparater är smart tv.
Jag kommer att ha net at once som fiber leverantör och sappa tv kanaler.
Enligt sappa så kostar det att ha extra trådlös tv till varje rum, där den ena tv:n kostar ca 100kr.
Varför ska jag betala mer?
Det bara måste finnas andra lösningar..

Whatever jag vill veta vad det finns för lösningar utan att dra en massa kablar i hela huset...
Jag är dålig på sådant här så hjälp uppskattas....

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Enligt sappa så kostar det att ha extra trådlös tv till varje rum, där den ena tv:n kostar ca 100kr.
Varför ska jag betala mer?
Det bara måste finnas andra lösningar..

Jag är nu inte hundra här, men, ip-tv ska avkodas, och det kräver någon form för hårdvara. Jag antar att det är den som kostar. Sappa verkar använda Cl modul för TV'n, eller fristående box. Båda med programkort.
Så, box, eller CL modul, plus extra kort med månadskostnad.

***bort/mod***
B!

Edit

Skrivet av _F1GHT3R_:

Whatever jag vill veta vad det finns för lösningar utan att dra en massa kablar i hela huset...

Jag antar att du menar nätverkskabel. Det går rimligtvis att ersätta med accesspunkter och WiFi, men jag hade dragit kabel.
/Edit

§7/8-gråzon /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är nu inte hundra här, men, ip-tv ska avkodas, och det kräver någon form för hårdvara. Jag antar att det är den som kostar. Sappa verkar använda Cl modul för TV'n, eller fristående box. Båda med programkort.
Så, box, eller CL modul, plus extra kort med månadskostnad.
Det finns en annan lösning i form av Cardsplitter, (och säkert även andra aktörer med samma funktion) som är laglig, även om operatörerna inte gillar den. Du måste fortfarande ha hårdvaran i form av Cl eller box, men kort-kostnaden som man betalar för sitt extrakort varje månad, slipper man.
B!

Edit
Jag antar att du menar nätverkskabel. Det går rimligtvis att ersätta med accesspunkter och WiFi, men jag hade dragit kabel.
/Edit

Tack för det, fattar lite mer nu men tycker ändå att i dagens samhälle så borde det finnas enklare lösningar. Vet någon någonting mer så svara gärna...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

En annan lösning kanske kunde vara att köra med några billiga homeplugs utplacerade i uttagen där du ska ha dessa 3 TV-apparater. Krävs inte så mycket hastighet, men självklart är de helt beroende på hur elen är dragen vad man kan få ut för prestanda med homeplugs. Men har själv använt den lösningen hos mina föräldrar som bor i lägenhet, dock endast för en TV(Bredbandsbolagets IP-TV) där och de fungerade kanon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Eftersom det är begränsad bandbredd i etern vill man gärna ha kabel till sina TVapparater så att inte surfplattor, telefoner och datorer får "fri" tillgång till det som finns.
Annars riskerar du att allt ditt snabba fiber upplevs slött för att TVapparaterna stjäl allt wifi.

Om inte huset har ett draget fast nätverk och du inte har några planer på att göra detta kan du alltid använda dig av någon nätverk via eluttaget lösning för att förse TVapparaterna med internet.

Permalänk
Medlem

Verkar som att olika leverantörer löser det på olika sätt, antingen kommer iptvsignalen helt via ethernet som StarCroW skriver ovan,
eller så är det som hemma hos oss där vi har en "fiber till coax(antennkabel)" konverterare, denna har vi sedan anslutit till vår gamla tvantennsplitter för att få ut signalerna till alla tvapparater,
dessa signalerna är ju kodade från operatören så därefter är vi tvugna att ha antingen en box eller en CI modul i varje tv för att sedan kunna se på kanalerna i vårt abonnemang.

Så mitt tips är att kolla hur det levereras till huset, är det som vi har det över koax så ska det ju funka att använda befintligt "antenn-nät" i huset.

Permalänk

Oj vad mycket.
Jag fattar inte så mycket av allt som skrivs men ska googla lite på det som ni skriver.
bilder hade varit enklare

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

En burk som kör Tvheadend som agerar din mottagare och har ditt programkort och sedan klienter vid vid varje tv som ansluter till din Tvheadend server kan vara en lösning också. Klienterna kan köra på en RPi eller något.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Haha fattade typ ingenting.
Alltså ska jag verkligen behöva betala 200kr mer för att kunna titta på flera tv:n samtidigt.
Kanske blir att dra kabel usch vad fult.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

@Delbo: Ska vara ett nätutag i huset där fibern kommer in. Inget koax som jag vet. Kanske har fel dock..

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

@StarCroW: Jo har tittat på sådana men vet inte hur jag hade fått in kanalerna trådlöst?
wifi visst men tv?

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Haha fattade typ ingenting.
Alltså ska jag verkligen behöva betala 200kr mer för att kunna titta på flera tv:n samtidigt.
Kanske blir att dra kabel usch vad fult.

Tror du måste ha 2 st IPTV boxar är nog det som kostar extra..
Sen kör med powerline adapter det gör jag och fungerar fint..Köpte ett billigt startpaket på webhallen

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/170171-t...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

@StarCroW: Jo har tittat på sådana men vet inte hur jag hade fått in kanalerna trådlöst?
wifi visst men tv?

Alltså med homeplugs blir de inte trådlöst, utan du skickar ut nätverket via elnätet. Du sätter en vid din router sedan en vid varje TV. De blir alltså som nätverksuttag utan att du behöver dra sladdar. Sedan drar man en kort nätverks/TP-kabel från homeplug till din IP-TV dekoder.

Annars måste du ha en trådlösa sändare vid routern(så som Ruckus Mediaflex, Technicolor TG234 mfl som finns på marknaden) och en mottagare vid varje TV. De är denna lösningen som din operatör antagligen erbjuder dig emot tilläggskostnader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Ska du kolla på mer än på 1TV så blir du tvungen att betala för tvillingabbonemang.

Har aldrig hört någon tv leverantör som ger extra tv helt gratis såvida man inte kör gammal hederlig anolog coax kabel. Men vem gör det:p

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad jag med. Kommer få fiber redo att köra vid jul, efter nyår. Har nu 2 tv apparater. Men finns 2 till att koppla in.

Kan man köra homeplugs till alla, eller funkar bara en i hela huset (tänkte på elnätet)?

***bort/mod***

Finns det någon bild som visar hur det ska se ut? Fibergubbarna säger bara "jajaj koppla in din nätverkskabel från fiberomvandlaren direkt in i TV'n".

Edit** såg nu att Mr B nämnde detta ^:P

§7/§8-gråzon /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

***bort/mod*** Trodde ISP begränsade utsändningen till max 1box.

§7/§8-gråzon /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Hej.. (om jag postat fel så flytta det admin)

Jag flyttar in till ett hus i Januari som har fiber.
Jag undrar hur jag kan ha 3 tv-apparater utan att dra en massa sladdar (trådlöst).
Alla 3 tv apparater är smart tv.
Jag kommer att ha net at once som fiber leverantör och sappa tv kanaler.
Enligt sappa så kostar det att ha extra trådlös tv till varje rum, där den ena tv:n kostar ca 100kr.
Varför ska jag betala mer?
Det bara måste finnas andra lösningar..

Whatever jag vill veta vad det finns för lösningar utan att dra en massa kablar i hela huset...
Jag är dålig på sådant här så hjälp uppskattas....

Varför skulle det bli fult att dra kabel? Man kan göra det snyggt bakom lister, på krypvindar osv. Är lite jobb, men sedan har du full fart i hela huset. Om jag kollar på mina installationer så har jag ofta flera enheter som vill ha nätverk runt TV-apparaterna. TV'n, TV-boxen, HTPC, konsoller. Visst går det att köra trådlöst, men det blir en hel del trafik. Ska du inte flytta runt prylarna så skulle jag rekommendera att dra fram en kabel alla dagar i veckan.

Har du smart-tv kan du ju kolla på streamingtjänster direkt i TV'n utan att ha separat box och i vissa fall utan separat abonnemang. Vill du däremot ha sappa-utbudet på alla apparater så behöver du betala för varje TV.

Homplugs och trådlöst kan verka lockande, men har seriösa nackdelar både när det gäller tillförlitlighet och fart som du kan få ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

En burk som kör Tvheadend som agerar din mottagare och har ditt programkort och sedan klienter vid vid varje tv som ansluter till din Tvheadend server kan vara en lösning också. Klienterna kan köra på en RPi eller något.

Jag har inte kört TVheadend, men den klarar alltså att ta emot TS UDP Multicast som input?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zynken:

Trodde ISP begränsade utsändningen till max 1box.

Det tror jag nog är lite olika beroende på vem som äger nätet och vem som är leverantör i nätet. Om en "ISP" kan få mer intäkter så låter det ju dumt att begränsa det. Lite som att säga att du får bara köra wi-fi i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Jag har endast kört Tvheadend via DVB-S, men den skall ha stöd för DVB-T, DVB-C, ATSC och IPTV också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

@studiox_swe: Jag har endast kört Tvheadend via DVB-S, men den skall ha stöd för DVB-T, DVB-C, ATSC och IPTV också.

Coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det tror jag nog är lite olika beroende på vem som äger nätet och vem som är leverantör i nätet. Om en "ISP" kan få mer intäkter så låter det ju dumt att begränsa det. Lite som att säga att du får bara köra wi-fi i vardagsrummet.

Nej jag menade att om du inte har tvillingabbonemang så kan du bara ta emot kanalerna på 1 box åt gången. Så tror jag iaf att IPTV fungerar. Kör man coax kan man ju ta emot hur många sändningar man vill. Då är det ju bara programkortet som behövs för att avkoda sändningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zynken:

Nej jag menade att om du inte har tvillingabbonemang så kan du bara ta emot kanalerna på 1 box åt gången. Så tror jag iaf att IPTV fungerar. Kör man coax kan man ju ta emot hur många sändningar man vill. Då är det ju bara programkortet som behövs för att avkoda sändningen.

Ett tvillingabb är ju precis samma sak oavsett teknik, det är ju själva krypteringen av signalen som du löser med flera kort. Det krävs naturligtvis flera boxar för att detta ska fungera.

Kabel-TV går det precis som med "boxer" att ha flera boxar då det är broadcast. IP-TV fungerar oftast på samma sätt, dvs. det broadcastas med multicast, så det ska tekniskt inte vara något problem. Men som jag sa det beror nog på underliggande nät då man kan implemnetera det på lika olika sätt.