Överföringshastigheten droppar ner från 113 till 30-40 MB/s... Vad är problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Överföringshastigheten droppar ner från 113 till 30-40 MB/s... Vad är problemet?

Gokväll!

Jag har 2 stycken datorer bredvid varandra som försörjs med varsin internetkabel.
Det konstiga är dock att om jag överför en fil från dator 1 till dator 2 på säg 5 GB, så går den upp till ungefär 113 MB/s och är skitstabil ett tag, sedan helt plötsligt droppar den ner direkt till runt 30-40 MB/s och håller sig inom dom siffrora hela vägen ut.
Men om jag skickar över samma fil från dator 2 till dator 1 så ligger den på 113 MB/s konstant hela vägen.

Vad kan problemet vara? Använder Windows hemgrupp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Långsammare disk eller mindre mängd RAM i någon av datorerna? Det kan finnas både läscache och skrivcache vid filöverföringar. Då kanske det går snabbt till RAM-minnet är fullt och sedan får en långsam hårddisk (exempelvis en USB2-ansluten extern disk) fortsätta arbetet med filöverföringen utan någon mellanlagring i RAM.

Testa starta om båda datorerna mellan varje filöverföring för att säkerställa att inget är lagrat i RAM. Testa läs- och skrivhastigheter direkt mot dina diskar för att se om det är lagringen eller nätverket som flaskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av ronnylov:

Långsammare disk eller mindre mängd RAM i någon av datorerna? Det kan finnas både läscache och skrivcache vid filöverföringar. Då kanske det går snabbt till RAM-minnet är fullt och sedan får en långsam hårddisk (exempelvis en USB2-ansluten extern disk) fortsätta arbetet med filöverföringen utan någon mellanlagring i RAM.

Testa starta om båda datorerna mellan varje filöverföring för att säkerställa att inget är lagrat i RAM. Testa läs- och skrivhastigheter direkt mot dina diskar för att se om det är lagringen eller nätverket som flaskar.

Pröva o starta om datorn för att rensa ram

Edit han ovan han före

Skickades från m.sweclockers.com

Gamingburken: Asus Sabertooth P67, i7 2600k @4.5GHz, R9 290 Ref,
16 GB Ram, Corsair RM750x, Fractal Define R4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Jonathan0101:

Pröva o starta om datorn för att rensa ram

Edit han ovan han före

Skickades från m.sweclockers.com

Körd igång Crystaldiskmark på dator 2, som förövrigt har en 5 år gammal laptop hårddisk i sig....

Read lång ungefär på 50 MB/s och Write på 40 MB/s, så jag antar att det är därför xD
Men hur kommer det sig att dator 2 kan skicka data till dator 1 utan några som helst problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Tommy00:

Körd igång Crystaldiskmark på dator 2, som förövrigt har en 5 år gammal laptop hårddisk i sig....

Read lång ungefär på 50 MB/s och Write på 40 MB/s, så jag antar att det är därför xD
Men hur kommer det sig att dator 2 kan skicka data till dator 1 utan några som helst problem?

cache!

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av moire:

Cache? Lite okunnig så utveckla gärna (: Aha du menar att jag mätte fel grej?
Btw båda datorerna har 8 gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Om du tidigare läst en fil sedan datorn startades och om det finns ledigt utrymme i datorns RAM-minne så läggs en kopia på filens innehåll i RAM-minnet. Nästa gång man vill läsa samma fil från disken så känner operativsystemet att det finns en kopia av filen i RAM och läser därifrån istället och då går det mycket fortare. Detta kallas för läscache.

Det kan också vara så att det finns skrivcache. Då kan datorn som tar emot filen skriva till RAM-minnet och rutinen som skriver till disk läser från RAM-minnet. Är disken då långsammare än nätverket så kommer det att gå fort fram tills att det inte längre finns ledigt utrymme i RAM och operativsystemet måste vänta in att data överförs till disk innan det kan hämta mer data från nätverket och då sjunker hastigheten på överföringen. Men skrivcache luras lite för även om det ser ut som att det går fort i början så blir det ändå inte färdigt i verkligheten innan allt har skrivits till disk och då kan det upplevas långsammare på slutet.

I första hand bör du byta ut din långsamma disk mot en snabbare om du vill fixa ditt problem. 1 Gbit/s begränsar maxhastigheten till ca 113 MB/s över nätverket så snabbare disk än så behöver du inte för att kunna fullt utnyttja 1 Gbit/s nätverk. Å andra sidan kan du se det som att du inte har någon flaskhals på nätverket om du behåller din gamla slöa disk. Du kör så fort som det går med den disken och allt är frid och fröjd. Beror lite på hur man ser på saken