Ubiquiti unifi ap ostabila hastigheter

Permalänk
Medlem

Ubiquiti unifi ap ostabila hastigheter

Hejsan, jag fick nyligen fiber installerat i kåken. Köpte då en ubiquiti edgerouter x tillsammans med en ubiquiti unifi ap ac lite accespunkt.
Allt var frid och fröjd i början av installationen men redan efter några timmar började det strula med det trådlösa nätverket. Ibland är hastigheterna över 100 Mbps via 5 GHz nätverket och cirkus 60 Mbps via 2.4 GHz, men helt plötsligt sjunker hastigheterna rejält på båda näten ner till 10-20 Mbps för att sedan gå tillbaka till 100 Mbps efter någon timme. Sen börjar allt om igen.

Jag får ut över 100 Mbps via det trådade nätverket oavsett om det trådlösa strular eller inte. Det sitter sprillans nya cat 6 kablar till alla enheter, från fiberkonverteraren till routern och vidare till accespunkten.

Vi bor i ett bostadsområde men det är relativt få trådlösa nätverk i omgivningen, ett tiotal om man går runt i hela bostaden och skannar. Jag har valt en kanal där ingen annan opererar på. (13 på 2.4 GHz och 36 på 5 GHz). TX power har jag på auto i controllermjukvaran och HT20 respektive HT40. Har laborerat lite med att byta TX power och höja till HT80 utan förbättring.

Accespunkten kör version 3.47xxx, försökte installera 3.7xxx men det verkade aldrig fungera. Fick inte något felmeddelande men versionen ändrades aldrig.

Jag blev lite missnöjd då det var ytterst få inställningsmöjligheter i controllermjukvaran. Jag är även missnöjd då jag läst så gott om att dessa enheter ska vara så bra och stabila. Nu är det sämre än min gamla router från Telia som faktiskt höll hastigheten jämn utan att dippa.

Har ni några förslag på vad jag ska göra för att lösa detta?

Mvh

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Hedersmedlem

Först angående problemen du ser. Återkommer de alltid på vissa tider på dygnet eller är det mer random? Kanske inträffar de samtidigt som någon annan händelse, du kör diskmaskinen osv. Försök hitta mönstret.

När det gäller kanaler på banden så ska du tex inte använda andra kanaler på 2,4GHz bandet än 1, 6 och 11. Det värsta scenariot är om något annat nät överlappar delvis, tex om du använder kanal 3 och han använder kanal 1. Då stör näten varandra. Hade ni istället båda kört på kanal 1 kan sändarna samsas även om det inte är samma nät. Så välj 1, 6 eller 11 beroende på vilken av dessa där andra nät är svagast. Du ska inte köra HT40 på 2,4GHz bandet om det finns andra nät runt dig. Jag tror inte att kanalerna överlappar alls på 5GHz, men det kan du se med tex InSSIDer.

Vad är det för inställningar du saknar i mjukvaran?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag använder 3.7.21.5389 på min AP. Det gick bra att uppgradera för mig.
Behöver du 2.4 nätet ? Jag använder endast 5Ghz bandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Först angående problemen du ser. Återkommer de alltid på vissa tider på dygnet eller är det mer random? Kanske inträffar de samtidigt som någon annan händelse, du kör diskmaskinen osv. Försök hitta mönstret.

När det gäller kanaler på banden så ska du tex inte använda andra kanaler på 2,4GHz bandet än 1, 6 och 11. Det värsta scenariot är om något annat nät överlappar delvis, tex om du använder kanal 3 och han använder kanal 1. Då stör näten varandra. Hade ni istället båda kört på kanal 1 kan sändarna samsas även om det inte är samma nät. Så välj 1, 6 eller 11 beroende på vilken av dessa där andra nät är svagast. Du ska inte köra HT40 på 2,4GHz bandet om det finns andra nät runt dig. Jag tror inte att kanalerna överlappar alls på 5GHz, men det kan du se med tex InSSIDer.

Vad är det för inställningar du saknar i mjukvaran?

Problemen uppstår lite då och då, kan inte hitta något mönster direkt.

I början stod kanalvalet på auto, då valde den kanal 11 av sig själv och även då var det problem. Bytte då till kanal 13 då det lät rätt logiskt för mig eftersom ingen annan kör på den kanalen. Ska testa att byta till 1, 6 eller 11.

Jag kör HT20 på 2.4 Ghz nätet och HT40 på 5 Ghz. Testade att öka dom bara för att se om det gjorde någon skillnad, gjorde varken eller verkar det som.

På 5 GHz nätet hittar jag bara ett annat nät i hela området.

Edit: Jag vet inte riktigt vilka inställningar jag saknar, känns bara som att det borde finnas mer.
För några år sedan var jag rätt hajj på nätverk och allt vad detta innebär. Kör pfsense i mitt andra hus med en bra massa inställningar, gått stabilt utan ett avbrott i 1 år nu. Men idag skulle jag aldrig kunna ställa in pfsense burken på samma sätt.

Skrivet av bz2:

Jag använder 3.7.21.5389 på min AP. Det gick bra att uppgradera för mig.
Behöver du 2.4 nätet ? Jag använder endast 5Ghz bandet

Får försöka uppgradera igen när jag kommer hem. Vissa enheter i hushållet kan enbart använda 2.4 GHz, ett par äldre laptops och trådlösa usb stickor. Värt att nämna är att 2.4 Ghz och 5 Ghz ligger på samma SSID, en funktion jag bara sett hos denna accespunkt. Normalt brukar det ju vara två olika nät. Den hoppar automatiskt över till det 2.4 Ghz när man börjar tappa på 5 ghz.

Huset är rätt stort så 2.4 Ghz nätet behövs även för räckvidden.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är det trådlösa som är problemet och inte själva uppkopplingen?
Får du dåliga hastigheter om du skickar data internt i ditt nätverk?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Är du säker på att det är det trådlösa som är problemet och inte själva uppkopplingen?
Får du dåliga hastigheter om du skickar data internt i ditt nätverk?

Eftersom jag får ut full hastighet när jag kör med sladd till min dator antar jag att det inte har med uppkopplingen att göra. Men jag ska testa att skicka data internt vid nästa dipp.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Det går även att få "LIVE Support " av Ubiquiti från Controller.