Permalänk
Medlem

Rensa Tpm eller inte. Hjälp

Hej!

Jag köpte en asus laptop för ca två veckor sedan som jag nu ska lämna tillbaka då jag ångrat mig. Jag gick in i inställningar och gjorde en systemåterställning med förhoppningen att den skulle bli som ny. Och det blev den väl också men nu när man startar den så kommer det här meddelandet upp:

"A configuration change was requested to clear this computer's TPM (Trusted Platform Module)

WARNING: Clearing erases information stored on the TPM. You will lose all created keys and access to data encrypted by these keys.

Press F12 or Volume Up to clear the TPM Press ESC or Volume Down to reject the change request and continue"

Så frågan är vad ska jag välja? Har väldigt dålig koll på vad Tpm är/gör. Vill bara få datorn som den var när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebyzz:

Så frågan är vad ska jag välja? Har väldigt dålig koll på vad Tpm är/gör. Vill bara få datorn som den var när jag köpte den

"Clearing the Trusted Platform Module (TPM) resets the TPM to an unowned state"
Så vad jag kan förstå ska du välja att det rensas.
Clear the TPM

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

JA

Svaret är ja. Nästa ägare ska inte använda dina krypteringsdata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebyzz:

Så frågan är vad ska jag välja? Har väldigt dålig koll på vad Tpm är/gör. Vill bara få datorn som den var när jag köpte den.

Klicka på F12

TPM är en krets på moderkortet som lagrar dekrypteringsnyckel till hårddisken. Om du använder BitLocker för att kryptera din hårddisk kan ingen utan ditt lösenord få tillgång till den. Det går inte heller att flytta disken till en annan dator.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net