Permalänk

wifi-antenn 500 meter ca

Hallå! tänkte skaffa internet till sommarstugan som ligger ca 300-500 meter från mina föräldras bostad, första tanken var då att skaffa wifi då dom har fiber! https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... har tittat lite på en sådan, vad tror ni ?

är ny på sweclockers så har jag lagt detta fel så får ni gärna säga till!

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara ett billigt och bra alternativ.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@MattiasP94: Linustechtips testade wifi-antenn i en video och det fungerade förvånansvärt bra. Men förstås, du behöver ha så fri sikt som bara möjligt och väder och vind påverkar. Sen är ju också 2.4 GHz bandet rätt dåligt att använda över avstånd då det störs ut väldigt lätt.

Permalänk
Medlem

@MattiasP94: Jag hade alla dagar i veckan hellre köpt en Ubiquity Powerbeam AC eller denna lite dyrare Ubiquity Powerbeam AC istället för nåt potentiellt skräp på Kjell (inget illa menat mot dem).

Det var dessa som Linus testade och fungerade utmärkt. Viktigt är att de går på 5 GHz bandet för att minimera störningar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

@PsyCor: Okej! då detta är ute på landet så finns det ju givetvis några träd! Stugan ligger uppe på ett berg så min tanke var att sätta denna wifi antennen på mina föräldras tak så högt upp som möjligt, givetvis riktad mot stugan! vad jag tror bör vara bäst ? självklart vet jag att man inte kommer få samma hastighet som med direkt kabel. spelar lite online spel i mellan åt och är i sommarstugan mer än på sommaren så kanske ska kalla det fritidshus ist åh andra sidan.

Permalänk
Medlem

@MattiasP94: De där Ubiquity antennerna var inte orimligt dyrare jämfört med den antennen på Kjell så jag hade definitivt satsat på en sån istället. Nummer ett, 5 GHz bandet som är svårare att störa ut. Nummer två, ett känt företag som levererar nätverksutrustning av hög kvalité.

Om det är värt några hundra kronor extra för en större sannolikhet att det fungerar kan bara du svara på men vet hur jag själv fungerar och hade jag suttit i samma sits hade jag försökt få så bra förutsättningar som möjligt för att det skulle fungera så bra som möjligt

Permalänk
Medlem

@MattiasP94: Sen som du säger, du har träd emellan. Så antennen, oavsett modell, så högt som möjligt på föräldrarnas tak riktad spikrakt mot fritidshuset.

Edit: Kolla Linus video, den är väldigt intressant

Permalänk

@PsyCor: ja det var intressant! får se lite hur jag gör. hade vart intressant att höra från någon som har en sådan antenn som jag länkade åh se hur den fungerar, då det inte är speciellt långt i mellan och är inte sådär jätte kräsen så länge man kan spela online spel och lite sådär så är jag nöjd! om träden som är i mellan husen skulle störa allt för mycket så är det inte värre än att ta ner dom

Permalänk
Medlem

Om det är träd emellan, så gör det absolut inget.
Däremot om det varit en byggnad emellan, då så ...

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

@halojoy: okej tack för svar, då ska det inte vara några konstigheter

Permalänk
Medlem

Vill du göra det enkelt för dig så skaffar du dig två http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2410658 och monterar så att båda enheterna har fri sikt mot varandra. Eftersom enheterna använder sig av 5GHz-bandet så blir det en trade-off där du får en högre hastighet och färre störningar på bekostnad av penerationsförmåga, du vill därför se till att du inte har något som skymmer sikten mellan enheterna och helst att Fresnel-zonen är utan hinder för att uppnå maximal stabilitet i länken. Samma gäller dock för 2,4 GHz så du kommer inte undan att du måste ha fri sikt mellan enheterna för att få det stabilt.

Du kan använda dig av Ubiquitis förenklade verktyg för att få en uppfattning om hastighet mellan enheterna samt lite andra parametrar. https://airlink.ubnt.com/#/

Konfigurationen i sig är väldigt enkel och det borde inte vara några problem att få till en fungerande länk på någon timme om man har lite kunnande och intresse av nätverk. Mitt råd är att du självklart ser till att få en fungerande länk mellan enheterna och gör alla inställningar förutom att justera in uteffekt när du har enheterna i samma rum.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte bara köpa en antenn utan du behöver ett par accesspunkter som monteras utomhus för att göra en brygga mellan husen om det ska bli bra, Ubiquiti har lämpliga prylar typ ett par https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: okej som ni kanske har märkt så är jag inte speciellt insatt i detta. men om jag inte skulle ha några accesspunkter blir det helt värdelöst då ? eller är det så illa att det inte skulle fungera över huvud taget ? har läst runt en del också men alla säger olika!

Permalänk

@mrqaffe: te.x om avståndet skulle vara 100 meter behöver man fortfarande accesspunkter ?

Permalänk
Medlem

@MattiasP94: Jo, för signalen som skickas blir ju väldigt svår för dog inne i huset att ta emot över ett sånt långt avstånd. Du behöver en accesspunkt som tar emot signalen och därifrån fördelar ut wifi i huset.

Om jag inte minns fel så får man med det när man köper antenn av ubiquity.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MattiasP94:

@mrqaffe: te.x om avståndet skulle vara 100 meter behöver man fortfarande accesspunkter ?

Du bör ha 2 ap för att sätta upp en brygga mellan husen, dessa monterar du tex på taket på samma sätt som en tvantenn och de ska peka mot varandra och helst ska det vara fri sikt, är det tex lövträd emellan är det stor risk att det inte fungerar.
Sedan kan du ju behöva en switch och en accesspunkt inne i "hus 2" beroende på hur du ska lösa lanet i det huset.

Hur hade du tänkt att lösa det praktisk om du bara skaffar en stor antenn, hur ska den monteras så den kan riktas rätt och hur kopplas den in ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag pratade tidigare idag med dom på kjell o company, dom påstod att det går en kabel från antennen som jag tidigare länkade som man sedan kopplar in i routern i mina föräldras hus. sedan montera antennen uppe på taket imot stugan/fritidshuset och sedan bara ett trådlöst nätverkskort i datorn som ska kopplas upp på antennen så ska det funka. men så enkelt verkar det inte vara med andra ord

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hur mycket träd och grejer är det ivägen ?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

@Citrona: inte speciellt mycket, sätter jag antennen på taket som är tanken så blir det nästan fri sikt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MattiasP94:

jag pratade tidigare idag med dom på kjell o company, dom påstod att det går en kabel från antennen som jag tidigare länkade som man sedan kopplar in i routern i mina föräldras hus. sedan montera antennen uppe på taket imot stugan/fritidshuset och sedan bara ett trådlöst nätverkskort i datorn som ska kopplas upp på antennen så ska det funka. men så enkelt verkar det inte vara med andra ord

Jo i teorin funkar det bra att göra så men i praktiken så får du ganska mycket dämpning i antennkabeln så man brukar försöka hålla den kort så man monterar helst elektroniken direkt vid antennen och drar dit en nätverkskabel i stället för en antennkabel.
Sedan så får du problemet med spridningen, en antenn med hög förstärkning blir mycket mer riktad så man bör ha 2 riktantenner som pekar på varandra för att göra en bra länk mellan punkterna och så är det ju det med dämpningen i husväggarna när du ska in i hus 2, du kanske tappar 30 dB i nivå i väggen och då har du ändå helt raderat den antennförstärkning du har i den stora antennen.
Det är troligen inget problem att bygga en radiolänk som är klippstabil mellan husen men om du inte har rätt typ av delar och de är utomhus i båda ändarna så äter du på marginalerna och riskerar att få dålig funktion.
Ubiquiti har accesspunkter som du sätter direkt på antennen, Bullet men de känns fel.
https://www.dustin.se/product/5010654476/airmax-bullet-m2-tit...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasP94:

@Citrona: inte speciellt mycket, sätter jag antennen på taket som är tanken så blir det nästan fri sikt

Okej jag har gjort en "radiolänk" med 2st "Ubiquiti PowerBeam M5 PBE-5AC-500" och den fungerar klockrent.
Det är dock en heldel dyrare än det du postade, men jag ville inte ha så mycket krångel så köpte lite overkill saker för det är bara 1.1km mellan husen och ett träd

Och det är väldigt bra mottagning, jag kan vinkla den ena parabolen 20 grader upp eller ner från den "optimala" punkten utan att tappa mottagningen. Dock så sjunker den till runt 200Mbit.

Jag får runt 480-530Mbit ovasett väder och som sämst har jag mätt upp 3ms mellan parabolerna, i en snöstorm så blir det säkert sämmre men det har inte varit någon än så jag kan testa.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

@Citrona: okej tack för tipset, lutar kanske åt detta!