Hjälp mig förstå powerline adapters

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå powerline adapters

Jag vet hur det fungerar , det jag inte vet är hur många adapters jag behöver.

Låt säga att jag vill ha en till tv'n och en till datorn.

Köper jag då 2 kit ? alltså 4 adapters eller 3 st adapters ? en master vid routern sen 2 mottagare , 1 vid datorn och 1 vid tv'n ? eller funkar det inte så?

Permalänk
Medlem

Den jag har är 1 masters och 1 annan adapter med 2 st uttag på, så där sitter min TiVo och PS3.
Funkar bra

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_kenzo:

Jag vet hur det fungerar , det jag inte vet är hur många adapters jag behöver.

Låt säga att jag vill ha en till tv'n och en till datorn.

Köper jag då 2 kit ? alltså 4 adapters eller 3 st adapters ? en master vid routern sen 2 mottagare , 1 vid datorn och 1 vid tv'n ? eller funkar det inte så?

Tänk som att de är ethernetuttag, jag antar att du behöver 3. Du kopplar sedan ihop lanet på snarlikt sätt som du gör med wifi och
alla sänder och tar emot så det finns ingen master och ingen är mottagare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Det beror ju lite på hur det ser ut vid datorn/tvn. Som sagt så är alla sändare och mottagare samtidigt, men du kan ju även se det som att du har en slags master vid din router, och sedan sätter den andra i startpaketet vid din dator. Har du då tvn i närheten blir det bättre att köpa en enkel switch, och koppla in switchen i homeplugen, och sedan dator och tvn i switchen. Behöver du sedan flera, i ett annat rum eller våning så löper du lösa, enstycks för varje behov, eller om du drar en kabel till switchen igen om det är möjligt. Finns även homeplug med ap inbyggt.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren..

En annan fråga som dök upp, man köper ju dom som ett kit, då får man 2 st, om man nu vill köpa en tredje separat,,,,måste det vara exakt samma modeller som de i kittet eller räcker det att det är samma märke?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_kenzo:

Tackar för svaren..

En annan fråga som dök upp, man köper ju dom som ett kit, då får man 2 st, om man nu vill köpa en tredje separat,,,,måste det vara exakt samma modeller som de i kittet eller räcker det att det är samma märke?

Enheterna ska stödja samma standarder, det är väldigt likt wifi även på det sättet, väljer du "alla delar lika" så funkar det ju men du måste inte göra det så det går att blanda märken och modeller så länge de stödjer samma system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan man köra en vlan-trunk mellan 2 adapters?

Permalänk
Medlem

@kallabaz:

Allt du kan göra i ditt nätverk kan du göra mellan enheterna. Se det som att du har två enheter kopplade till samma "osynliga switch". Jag jämförde i en annan tråd det som en kabel mellan, men det är ju inte riktigt sant. En switch mellan så är det mera likt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joalin:

@kallabaz:

Allt du kan göra i ditt nätverk kan du göra mellan enheterna. Se det som att du har två enheter kopplade till samma "osynliga switch". Jag jämförde i en annan tråd det som en kabel mellan, men det är ju inte riktigt sant. En switch mellan så är det mera likt.

Nej switchar separerar kollisionsdomäner, powerline uppför sig som wifi på den punkten och alla enheter inom räckvidd delar kollisionsdomän så du får tänka hub och inte switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej switchar separerar kollisionsdomäner, powerline uppför sig som wifi på den punkten och alla enheter inom räckvidd delar kollisionsdomän så du får tänka hub och inte switch.

Ok, så jag kan inte köra en trunk mellan 2 switchar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallabaz:

Ok, så jag kan inte köra en trunk mellan 2 switchar?

Jo man kan ha trunkar mellan switchar om de stödjer vlan (men jag förstår inte frågan i dess sammanhang)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo man kan ha trunkar mellan switchar om de stödjer vlan (men jag förstår inte frågan i dess sammanhang)

Om jag har 2 switchar i 2 olika rum. Kopplar en powerline adapter till en trunkport i respektive switch.
Kommer trunken att fungera då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallabaz:

Om jag har 2 switchar i 2 olika rum. Kopplar en powerline adapter till en trunkport i respektive switch.
Kommer trunken att fungera då?

En del apparater verkar ha stöd, andra inte. Du får nog läsa på om modellen tu tänkt använda eller prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.