Permalänk

Förvirrad om Athlon X4 880K...

Bara så vi pratar samma språk, så är jag inte ute efter köpråd. (Även om det iofs kan ha inflytande på ett eventuellt framtida köp, men åtminstone inte före nyår.) Jag snubblade över den här processorn, letade runt efter lite prestandasiffror och annan information, provade att sätta ihop någon kundkorg för att kolla ungefärlig prisnivå för ett helt bygge runt processorn, och... blev lite förvirrad av blandningen av prestanda och vad som nästan verkar vara utgångna plattformar och standarder. SOS? Någon som använder 880K idag och kan delge lite erfarenheter?

Alltså: AMD Athlon X4 880K. 4 GHz osv. osv. Jag är varken intresserad av de flesta nya storspel, VR eller 4K-upplösning, så det tyngsta som den kan förväntas utsättas för inom överskådlig tid är Dragon Age Inquisition, Obduction och troligtvis Mass Effect Andromeda i 1080p. (Drivs av Frostbite och UE4, om jag inte är ute och cyklar.) Tillsammans med ett RX470-baserat kort och 8-16 Gb RAM (DDR3 - och 32 Gb finns INTE på kartan!) verkar det som om jag kan förvänta mig uppåt 60 FPS i 1920x1080 med det mesta uppskruvat. Stämmer teorin med verkligheten?
FM2+, är inte det... liksom, snart två sockelgenerationer in i det förflutna för AMD? En recension betonade att det inte finns någon riktig möjlighet till uppgradering utan att byta moderkort mm., vilket inte stör mig (jag kan nämna att jag idag använder en oklockad Core i7-860 i ett GB-P55-USB3-moderkort utan att klaga - går som tåget, upp till och med Dragon Age 2), men jag skruvar lite på mig... AM3+ verkar vara där AMD lägger sitt krut, och AM4 lär komma nästa år - är det vettigt att använda FM2+? Som sagt, inte för att jag bryr mig om att ligga på den absoluta prestandatoppen - kan FM2-hårdvara klara av Dragon Age Inquisition utan att explodera (i 1920x1080, 50+ FPS i snitt med höga inställningar) är det bra nog för mig. Idag.
När jag gick igenom Inets utbud av FM2-moderkort hade de bara 3 (... eh...), och det mest påkostade (A88-baserat) var i formfaktorn mATX medan ett A68-kort fanns i ATX-utförande. Med ett enda diskret grafikkort - ej Crossfire - har A88 några kännbara fördelar gentemot A68? Jag tyckte inte det såg så ut, men jag är inte någon expert på chipsets... Jag har hittills i princip ignorerat mATX-moderkort och fokuserat på ATX (mer utrymme), men jag har hört att mATX inte sätter särskilt besvärande gränser.

Vad har ni att säga om det här? Har jag förstått prestandasiffrorna rätt?

Permalänk
Avstängd

Skulle säga det mesta är spelbart på en 880k med extern gpu och var nästan inne på att köpa en 845 som är strömsnål och billigare presterar lika bra men utan oc funktion men var så dåligt med moderkort som tog dom out of the box men är som du säger fm2+ börjar bli gammal och kan vara rätt bra bang for the buck dator helst med en 845 som presterar bra och är skitbillig 600kr nått men är ingen socket som har nån framtid för uppgraderingar och samma gäller även am3+ då båda fasas ut för kommande zen

Ska man inte klocka vill ha en dirtcheap dator så är 845 kanon cpu som du kan köra på vilket moderkort som helst men problemet har varit att moderkor inte har stöd för det du kan inte starta datorn om du inte har en annan cpu för att uppgradera bios först sen 880k presterar lika men har oc funktion och där vill man nog ha a88 med lite bättre vrm kylning när man har överklocknings funktion då dom har lite bättre chipset och strömmatning som oftast är problemet om man köper billigare moderkort

Men ska man vara ärlig är det nog inte nångon jätte skillnad på din i7 och dom vet inte på rak arm vad det skiljer i prestanda men har svårt att tro du märker någon större skillnad och jag var nära att köpa 845 för en snik dator som duger för det jag använder datorn till men lessnade på moderkorts trasslet så körde i3 6100 som är ett jävla bra val ..ström snål snabb helt tyst med orginal kylare och man kan peta i en i7 i moderkortet men får även köpa ddr4 då ens gamla ddr 3 inte passar

am3 + dom är rätt ok om man har dom men känns inte värt att köpa dom nya idag för dom fasas ut p.g.a ålder och har gått upp i pris för dom fasas ut och inte får mer nya cpu utan lagerna töms för framtida zen är det amd satsar på

så min syn är att fm2 är modernaste med amd ska man köpa nån så lutar det mot dom med moderkort man vet säkert har stöd för 845 är den sjukt prisvärd och 880k är inte en dum cpu som med är till bra pris och har man ddr 3 liggande kan dom vara bra val men i3 6100an är bättre i det mesta helst i spel och har billiga moderkort med uppgraderings möjlighet men kostar ett par hundringar mer sen minne 400kr kanske för 8gb och drar hälften med ström "lätt billig att kyla" så blev vad jag köpte själv och min rekommendation

hade inte 845 haft så mycket trassel med kompatibilitet hade den fått min rekommendation som bang for the buck för den är svår slagen..men moderkorten till fm2 är oftast lite dyrare än skylake kort så gämnar ut sig lite mer där med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w