Permalänk

Asus Rog Swift PG278Q

Tjena!

Köpte nyligen en Asus MG278Q och vart grymt nöjd med den ända tills i förgår då den började lysa lite lila i högra hörnet vid mörk bild..
Så slutade med att jag åkte till NetOnNet med skärmen. När jag kom dit idag så va Asus Rog Swift PG278Q på black friday rea och tänkte att det är ju samma skärm fast med G-sync och möjlighet att överklocka den. Så köpte den, priset va 4990kr vilket jag tycket vart riktigt bra, så fick till och med 500 spänn tillbaka.

När jag kommer hem och precis har startat upp skärmen så ser jag direkt att det är något fel, pixlarna är lite off (speciellt vid mörk bild, och om man kollar nära på skärmen) Färgerna va helt värdelösa, där vart inget mörker i bilderna för fem öre, allt va som om du hade maxat upp gamman till max!

5e gången jag byter skärm nu och tänkte att denna rog swiften skulle vara slutet på bytet, men nej.. Åker direkt tillbaka till NetOnNet och förklarar felet och ber om milersättning. Det kan dem inte ge för tydligen så var där inget fel på min förra skärm (enligt killen som kollat på den), han måste ha varit blind eller helt inkompetent. Allt som va svart/mörkt på skärmen längst ner i högra hörnet och även i högra sidan av panelen blev lila. Inte svart, inte grått.. lila.
Men dem kunde iallafall inte göra något åt saken med milersättning. Men ville såklart ha min skärm utbytt. SÅKLART så va den slutsåld, så nu blir jag tvungen o vänta på att den ska skickas på lagning, utbytning, ja vad vet jag vad som händer med den.

Hade en ledig vecka från jobb nu veckan som kommer, ja och då blir man såklart utan skärm.

Är det NetOnNet som har fått in alla måndagsexemplar på sina lagerhyllor eller är det jag som har en ENORM otur och lyckas välja skärmarna som det tvunget ska vara något fel på. Har man lagt 5000kr så tycker jag att det ska fungera felfritt, men det kanske bara är jag som tycker så.

En BILD på hur ROG SWIFTEN såg ut när jag fick den. Koppla den till brudens laptop så ni skulle kunna se skillnaden mellan skärmarna.

Howard.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

Tjena!

Köpte nyligen en Asus MG278Q och vart grymt nöjd med den ända tills i förgår då den började lysa lite lila i högra hörnet vid mörk bild..
Så slutade med att jag åkte till NetOnNet med skärmen. När jag kom dit idag så va Asus Rog Swift PG278Q på black friday rea och tänkte att det är ju samma skärm fast med G-sync och möjlighet att överklocka den. Så köpte den, priset va 4990kr vilket jag tycket vart riktigt bra, så fick till och med 500 spänn tillbaka.

När jag kommer hem och precis har startat upp skärmen så ser jag direkt att det är något fel, pixlarna är lite off (speciellt vid mörk bild, och om man kollar nära på skärmen) Färgerna va helt värdelösa, där vart inget mörker i bilderna för fem öre, allt va som om du hade maxat upp gamman till max!

5e gången jag byter skärm nu och tänkte att denna rog swiften skulle vara slutet på bytet, men nej.. Åker direkt tillbaka till NetOnNet och förklarar felet och ber om milersättning. Det kan dem inte ge för tydligen så var där inget fel på min förra skärm (enligt killen som kollat på den), han måste ha varit blind eller helt inkompetent. Allt som va svart/mörkt på skärmen längst ner i högra hörnet och även i högra sidan av panelen blev lila. Inte svart, inte grått.. lila.
Men dem kunde iallafall inte göra något åt saken med milersättning. Men ville såklart ha min skärm utbytt. SÅKLART så va den slutsåld, så nu blir jag tvungen o vänta på att den ska skickas på lagning, utbytning, ja vad vet jag vad som händer med den.

Hade en ledig vecka från jobb nu veckan som kommer, ja och då blir man såklart utan skärm.

Är det NetOnNet som har fått in alla måndagsexemplar på sina lagerhyllor eller är det jag som har en ENORM otur och lyckas välja skärmarna som det tvunget ska vara något fel på. Har man lagt 5000kr så tycker jag att det ska fungera felfritt, men det kanske bara är jag som tycker så.

En BILD på hur ROG SWIFTEN såg ut när jag fick den. Koppla den till brudens laptop så ni skulle kunna se skillnaden mellan skärmarna.

Howard.

Din gamma är ju åt helvete på Swiften iaf samt ditt komprimerade Jpeg wallpaper bidrar en del.

Checka
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php
- Du ska se alla blocken.

Och
http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php
Vart ligger din gamma ungefär? 2.2 är det man vill ha.

Vad har du för skärminställningar? Gamemode eller nåt sådant?
Vad kör du med för kabel DP eller Hdmi?
Öppna nvidias kontrollpanel och checka Change Resolution och scrolla ned till Output Color Format och Dynamic Range.

Låter lite som att du kopplar in den, startar och förväntar dig en kalibrerad skärm, blir förbannad och åker tillbaka.
-

Och din laptop har ju grov blödning med en del IPS Glow, av vad jag kan se.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Ett tips är att gå via Asus direkt, de kör ut en ny skärm till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommus:

Ett tips är att gå via Asus direkt, de kör ut en ny skärm till dig.

Asus support är ju ett skämt och kör ut? De gör inte något alls.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Asus support är ju ett skämt och kör ut? De gör inte något alls.

Fick precis en ny skärm utkörd som dessutom var felfri, tog ca 3 dagar sen var ups här med en ny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommus:

Fick precis en ny skärm utkörd som dessutom var felfri, tog ca 3 dagar sen var ups här med en ny.

När jag kontaktade dom så bad de mig skicka in skärmen själv... orkade inte det, kostar förövrigt över 300 kr för bara det.

Och man vill inte direkt ha en "ny" skärm från asus då det endast är Refurbs.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

När jag kontaktade dom så bad de mig skicka in skärmen själv... orkade inte det, kostar förövrigt över 300 kr för bara det.

Och man vill inte direkt ha en "ny" skärm från asus då det endast är Refurbs.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1450830-pg278q-rma-utby...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommus:

EVGA?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

hoppas du hittade scrollen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommus:

hoppas du hittade scrollen

vaddå att killen fick en "ny" skärm från Asus som också strulade?

Det är ju endast om du är inom 14 dagars ångerrätt som du får en Ny skärm. ANnars får du Refurb.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Lothbrok: Ingen aning vad gamman osv låg på då jag har lämnat in skärmen redan. Och nej, självklart förstår jag att det inte bara är att starta upp skärmen och att alla inställningar är korrekta. Men där finns premodes som Asus själv har skapat, ser det såhär risigt ut direkt från start så vill jag inte ha den. Det va uppenbarligen fel på skärmen. Provad att följa guides via internet hur man skulle ställa in alla settings för att få bästa bild men det gjorde inte någon större skillnad.

Jag valde den backrunden för att man såg det som tydligast då, för att ger er alla en uppfattning utav hur problemet var. Man såg det tydligare i IRL såklart men inte så mycket på bild, därav den backgrunden.

Att det ser ut som hennes skärm lider av BLB eller IPS glow stämmer inte, om man utgår ifrån bilden, ja. men hennes skärm är väldigt fin IRL skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

För övrigt så kontakta jag Asus först men eftersom den såg ut så redan från första uppstart rekommenderade de mig att ta det via NetOnNet. Fråga mig inte varför men det va informationen jag fick.

Dessutom, av alla dessa skärmar jag nu har provat, (ni kan kolla mina andra trådar) så är detta klart den med stört problem. De andra går att leva med, lite ips glow på den ena, den andra lite små bugg i färgen längst ner till höger, så inga större problem. Men denna lider av grova pixel fel eller dylikt. läser jag en text så är den dubbel, skärmen blev även oooootroligt varm efter bara 10 minuters användning.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

@Lothbrok: Ingen aning vad gamman osv låg på då jag har lämnat in skärmen redan. Och nej, självklart förstår jag att det inte bara är att starta upp skärmen och att alla inställningar är korrekta. Men där finns premodes som Asus själv har skapat, ser det såhär risigt ut direkt från start så vill jag inte ha den. Det va uppenbarligen fel på skärmen. Provad att följa guides via internet hur man skulle ställa in alla settings för att få bästa bild men det gjorde inte någon större skillnad.

Jag valde den backrunden för att man såg det som tydligast då, för att ger er alla en uppfattning utav hur problemet var. Man såg det tydligare i IRL såklart men inte så mycket på bild, därav den backgrunden.

Att det ser ut som hennes skärm lider av BLB eller IPS glow stämmer inte, om man utgår ifrån bilden, ja. men hennes skärm är väldigt fin IRL skulle jag vilja påstå.

Vad provade du? Kan du länka?

Hennes skärm är ju inte alls fin om man går efter bilden.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Lothbrok: Gick faktiskt bara efter denna guiden http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-calibrate-your... , kände att jag inte behövde lägga mer tid på den efter som att skärmen, efter dessa stegen såg lika jävlig ut. Såg jag en video på youtube tillexemple så va det precis som att färgerna och även pixlarna inte hängde med, blev något slags eftersläpp. Och texten såg för jävlig ut rent ut sagt, (bluriga fäger och pixlar runt om texten)

La upp en video så du ska få se, detta är efter jag följt guiden och fått det något bättre än va det va från början.

VIDEO

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

@Lothbrok: Lånade farsans BenQ skärm för att jämföra, det är en 4-5 år gammal skärm med TN panel, 1080p 60hz. Köptes för 1500kr. Och den ser med hästlängder bättre ut. Den är inte kalibrerad eller något, bara ändrat kontrast och ljusstyrka på den

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

@Lothbrok: Gick faktiskt bara efter denna guiden http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-calibrate-your... , kände att jag inte behövde lägga mer tid på den efter som att skärmen, efter dessa stegen såg lika jävlig ut. Såg jag en video på youtube tillexemple så va det precis som att färgerna och även pixlarna inte hängde med, blev något slags eftersläpp. Och texten såg för jävlig ut rent ut sagt, (bluriga fäger och pixlar runt om texten)

La upp en video så du ska få se, detta är efter jag följt guiden och fått det något bättre än va det va från början.

VIDEO

Låter som att du ignorerade gamman helt, köttade sönder Cleartype och ställde in fel color range eller nåt. Samtidigt som du körde i typ FPS mode eller så.

Det som visas i din video är ju banding, kan du ladda upp ditt wallpaper eller finns det någon DL nånstans så kan jag experimentera med gamman och se om jag får samma resultat?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Lothbrok: Nix, kollade några youtube videos efter hur de ställt in sin skärm för bäst resultat. Blev ingen skillnad. Jag använde mig utav racing mode och även något annat, provade alla men racing mode såg bäst ut.

WALLPAPER

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

@Lothbrok: Nix, kollade några youtube videos efter hur de ställt in sin skärm för bäst resultat. Blev ingen skillnad. Jag använde mig utav racing mode och även något annat, provade alla men racing mode såg bäst ut.

WALLPAPER

Du kan ju inte kopiera andras inställningar. Varje skärm är unik.

Sätter jag min gamma på 1.64 i Nvcpl på min IPS så får jag exakt samma resultat som i din video.

Detta ger mig en Gamma på 1.5 i Lagom.nl's gamma test. Inte ovanlig gamma för "Gamer" TN paneler. Min XL2411Z hade liknande problem så fick kötta ner gamman i NVCPL till 0.7 (vilket gav mig 2.2)

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Usch va ont i magen jag fick nu... Beställde oxå en swift för 4999:- på NetOnNet och jag hoppas verkligen inte jag behöver skicka tillbaka skiten sen x(

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk

@Lothbrok Nu va det inte så att jag kopierade någons inställningar som hade en helt annan skärm utan någon som hade exakt samma som mig. Och jag provade att ändra gaman och allt annat. Det va inte så att jag utgick ifrån att allt skulle funka genom att följa någon annans inställningar. Men provade det först utan förbättring, sen följde jag guiden som jag länka. Provade mig även fram. Provade att pilla på alla inställningar som fanns. Så det va inte min kunskap det va fel på utan skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

@Lothbrok Nu va det inte så att jag kopierade någons inställningar som hade en helt annan skärm utan någon som hade exakt samma som mig. Och jag provade att ändra gaman och allt annat. Det va inte så att jag utgick ifrån att allt skulle funka genom att följa någon annans inställningar. Men provade det först utan förbättring, sen följde jag guiden som jag länka. Provade mig även fram. Provade att pilla på alla inställningar som fanns. Så det va inte min kunskap det va fel på utan skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå... varje exemplar är unikt. Ni har inte samma gamma kurva osv.

Vad exakt gjorde du med gamman då? Indepth.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Låter som ett handhavande fel om jag ska vara ärlig :/

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

@GarfieldPower: Jag kan inte förstår varför det skulle vara ett handhavarfel. Ja visst jag är inte ett proffs när det kommer till skärmkalibrering MEN dock är min far det som även försökte hjälpa mig. Han har/jobbar som butiks chef på Bang Olufsen och har gjort i 15år och har goda skills när det kommer till kalibrering, iallafall utav TV apparater men kan inte tänka mig att om man arbetar med det inte kan kalibrera en dator skärm någorlunda iallafall. Så det är alltså jag, min far och även killen som stod i service disken på NetOnNet som nu har provat att få rätt på det utan förbättring.
Är det så att verken jag, min far som jobbar med sånt och även killen på NetOnNet som verkade relativt kunnig inte klarar av det, då är det en oehört avancerad skärm. Fast det va den ju inte, eftersom där inte va så hemskt mycket inställningar att pilla på. Min MG278Q hade fler alternativ och den lyckades jag få hur fin som helst utan någon hjälp.

Den är iallafall skickad till asus nu så får se vad som händer. Jag kommer med en update när jag vet mer. Det återstå att se med andra ord om det va jag som va helt inkompetent eller om det helt enkel va fel på skärmen.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

En fråga då dessutom. Är det värt att köpa en Calibrator Tool? Kommer jag märka stor skillnad från att ställa in det med eget öga?
Lite off topic men kollade på dem innan och tänkte oavsett att det kan vara bra och smart att ha en sån. Vad säger ni?

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

@GarfieldPower: Jag kan inte förstår varför det skulle vara ett handhavarfel. Ja visst jag är inte ett proffs när det kommer till skärmkalibrering MEN dock är min far det som även försökte hjälpa mig. Han har/jobbar som butiks chef på Bang Olufsen och har gjort i 15år och har goda skills när det kommer till kalibrering, iallafall utav TV apparater men kan inte tänka mig att om man arbetar med det inte kan kalibrera en dator skärm någorlunda iallafall. Så det är alltså jag, min far och även killen som stod i service disken på NetOnNet som nu har provat att få rätt på det utan förbättring.
Är det så att verken jag, min far som jobbar med sånt och även killen på NetOnNet som verkade relativt kunnig inte klarar av det, då är det en oehört avancerad skärm. Fast det va den ju inte, eftersom där inte va så hemskt mycket inställningar att pilla på. Min MG278Q hade fler alternativ och den lyckades jag få hur fin som helst utan någon hjälp.

Den är iallafall skickad till asus nu så får se vad som händer. Jag kommer med en update när jag vet mer. Det återstå att se med andra ord om det va jag som va helt inkompetent eller om det helt enkel va fel på skärmen.

Inte så mycket att pilla på? Hallå NVCPL.

Din farsa är kalibratorproffs? Varför är inte hans skärm kalibrerad då? Varför kalibrerade inte han din?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Lothbrok: Sa inget om proffs. Men han vet vad han sysslar med. Och varför hans skärm inte är kalibrerad är ju för att skärmen va redan relativt bra kalibrerad när han fick den, dessutom sitter han knappt vid datorn så tror inte där finns något behov av det. Men vad mina ögon kan se så ser den fin ut.
Om du läser vad jag skriver så ser du att jag skrev att han själv provade men utan resultat.

OT: gjorde nyss ett test, visst ett jävligt simpelt test men hitta inget annat och hade 0 fel på min syn. Skickar en bild på mitt test resultat
HUE test

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

@Lothbrok: Sa inget om proffs. Men han vet vad han sysslar med. Och varför hans skärm inte är kalibrerad är ju för att skärmen va redan relativt bra kalibrerad när han fick den, dessutom sitter han knappt vid datorn så tror inte där finns något behov av det. Men vad mina ögon kan se så ser den fin ut.
Om du läser vad jag skriver så ser du att jag skrev att han själv provade men utan resultat.

OT: gjorde nyss ett test, visst ett jävligt simpelt test men hitta inget annat och hade 0 fel på min syn. Skickar en bild på mitt test resultat
HUE test

Vet du ens vad kalibrering är? Ditt hue test säger ingenting...

Och hur vet du att hans skärm är bra kalibrerad? Har du verktyg?

(Står förövrigt Score 0 )

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Lothbrok: Jag vet vad en kalibrering är svar ja. Men hittade inget annat vettigt test och tänkte iallafall prova.
Har inga verktyg nej, men vad ögat kan se så ser din riktigt bra ut. Finns inget att klaga på.

Ja score 0 är det bästa du kan få om du läser innan du skriver.

OT: detta är ett forum där man söker hjälp, inte en battle om vem som har mest rätt i saker o ting. Uppenbarligen är du mer kunnig inom detta område än vad jag är. Men istället för att hitta fel på fel så försök att hjälpa en, hade uppskattats.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Howardflynn:

@Lothbrok: Jag vet vad en kalibrering är svar ja. Men hittade inget annat vettigt test och tänkte iallafall prova.
Har inga verktyg nej, men vad ögat kan se så ser din riktigt bra ut. Finns inget att klaga på.

Ja score 0 är det bästa du kan få om du läser innan du skriver.

OT: detta är ett forum där man söker hjälp, inte en battle om vem som har mest rätt i saker o ting. Uppenbarligen är du mer kunnig inom detta område än vad jag är. Men istället för att hitta fel på fel så försök att hjälpa en, hade uppskattats.

Försökte men allt var ju skit med skärmen och varför fråga om hjälp när du inte ens har den kvar? Kan ju inte göra något då. Och du insisterar ju att det var fel på skärmen för att ditt proffs till farsa inte kunde fixa den.

Om du nu vet hur man kalibrerar, vad skulle du ha en nvidia guide till?

Tråden är väl iaf onödig då du inte har skärmen och antagligen inte kommer skaffa en till. Och hade du lämnat in den hos netonnet (?) så hade du nog fått en ny direkt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Lothbrok: Om du läser, redan från ditt första inlägg så börjar du med ditt besserwisser beteende.
Nej självklart kan du inte hjälpa mig med just den skärmen eftersom jag lämna den, precis. Men skadar det att sprida lite kunskap på forumet?
Precis som jag skrev, sa aldrig att min far va proffs på detta men det är en liten del av hans arbete.

Du frågade om jag visste vad en kalibrering är, jag svara ja. Att jag kunde utföra en kalibrering korrekt svara jag aldrig på, stor skillnad.

Du har uppenbarligen lässvårigheter... skärmen va slutsåld, därför va det en retur på den eller ett garanti ärende till Asus som gällde.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.