Macbook 15" Late 2015. Värt ett köp?

Permalänk
Medlem

Macbook 15" Late 2015. Värt ett köp?

Tänkt fråga er vad ni tycker om 15-tummarn från 2015.

Vill gärna köpa min första Macbook med stor skärm.
Bland annat touchbaren gör att jag inte vill köpa den nya Macbooken. Så undrar helt enkelt om förgångaren är värt ett köp?

Permalänk
Medlem

För ett bra pris, yes. Den nya Macbook Pro är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tänkt fråga er vad ni tycker om 15-tummarn från 2015.

Vill gärna köpa min första Macbook med stor skärm.
Bland annat touchbaren gör att jag inte vill köpa den nya Macbooken. Så undrar helt enkelt om förgångaren är värt ett köp?

Absolut, det är fortfarande en mycket bra dator av väldigt bra kvalitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

För ett bra pris, yes. Den nya Macbook Pro är ett skämt.

Vad anser du / ni vara ett bra pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

För ett bra pris, yes. Den nya Macbook Pro är ett skämt.

Varför skulle den vara ett skämt? Vad jag läst och sett, så verkar den vara helt underbar.
Kommer själv att byta upp mig till våren och då förhoppningsvis med nya processorn..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Varför skulle den vara ett skämt? Vad jag läst och sett, så verkar den vara helt underbar.

Misstänker att han främst syftar på portarna, de "gamla" modellerna har magsafe, vanliga usb, SD-kort läsare, HDMI mm - med de nya modellerna kommer du behöva en mängd adapters och förlorar den smidiga magsafe-laddningen (de nya gör dock att man kan använda en mängd andra strömadapters)

Jag funderade själv på att slå till på en "gammal" modell under Black Friday, men det var inga häpnadsväckande priser - jag kommer att vänta till Cyber-monday för att se om det kommer något bättre erbjudande.

Personligen tycker jag att det borde komma eftersom de ska säljas ut (nya modeller har kommit)

Permalänk
Medlem

Slog själv till på en "gammal" 13" modell på elgiganten igår. Det känns ju lite halvtaskigt att köpa den när det kommit nyare men kunde inte motivera prisökningen till den nya. Än så länge känns det som ett bra köp iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Misstänker att han främst syftar på portarna, de "gamla" modellerna har magsafe, vanliga usb, SD-kort läsare, HDMI mm - med de nya modellerna kommer du behöva en mängd adapters och förlorar den smidiga magsafe-laddningen (de nya gör dock att man kan använda en mängd andra strömadapters)

Jag funderade själv på att slå till på en "gammal" modell under Black Friday, men det var inga häpnadsväckande priser - jag kommer att vänta till Cyber-monday för att se om det kommer något bättre erbjudande.

Personligen tycker jag att det borde komma eftersom de ska säljas ut (nya modeller har kommit)

Jag kommer iaf inte behöva några adaptrar, då jag bara kommer byta ut kablarna... USB-C till USB-3/USB-2 eller vad jag nu har. Kommer alltså inte bli någon skillnad mot tidigare och inga adaptrar...
Snabbare USB-C/Thunderbolt 3 är ju bara positivt, då det kommer nya tillbehör.. Tänker externa diskar med SSD, snabbare kortläsare osv.. Sen att bara kunna koppla in en eller ett par externa skärmar istället, i samma uttag. Uttag som klarar allt...

Magsafe har jag mest bara haft problem med, då den lossnat så fort jag flyttat på datorn... Arbetar mest med min när jag är ute på fältet.. Kan vara i bilen, på olika sport-arenor eller på kontor. Men visst kan den vara smidig, om man har datorn på samma plats hela tiden. Tycker dock själv att det mest har varit Coolhets-faktorn som varit på plussidan..

SD-kortläsaren kan jag förstå, om man använt den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja själv har jag redan haft en Macbook - alltså 12" modellen med endast en usb-c så jag har redan köpt en "docknings-station" för usb-c -länk

Men trots det funderar jag ändå på en "gammal" modell nu - jag arbetar till vardags som fotograf och flyttar flitigt stora mängder högupplösta raw-filer mellan kameran och datorn med SD-kort.

Apple själva vill att man ska göra det trådlöst med Wifi i fortsättningen men det känns inte som ett alternativ idag.
(min proffs-kamera saknar ännu Wifi och även om det skulle fungera litar jag inte riktigt på det)

I framtiden när usb-c är mer etablerat blir det säkerligen lättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja själv har jag redan haft en Macbook - alltså 12" modellen med endast en usb-c så jag har redan köpt en "docknings-station" för usb-c -länk

Men trots det funderar jag ändå på en "gammal" modell nu - jag arbetar till vardags som fotograf och flyttar flitigt stora mängder högupplösta raw-filer mellan kameran och datorn med SD-kort.

Apple själva vill att man ska göra det trådlöst med Wifi i fortsättningen men det känns inte som ett alternativ idag.
(min proffs-kamera saknar ännu Wifi och även om det skulle fungera litar jag inte riktigt på det)

I framtiden när usb-c är mer etablerat blir det säkerligen lättare

Arbetar också som fotograf och fotograferar enbart i RAW. Beroende på jobb, så är det stora mängder bilder som ska över till laptopen.
Använder själv enbart externa kortläsare med USB3 (kör både CF, SD och MicroSD) och då är det bara att byta ut USB3-kabeln till typ en sådan här.
http://www.belkin.com/us/p/P-F2CU031/

WiFi tror jag inte på i ett professionellt arbetsflöde, då det går för sakta.. och risk för störningar. Däremot USB-C/Thunderbolt 3, som ligger långt över minneskortens prestanda än så länge.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag som inte ens kör(t) OSX beställde en Macbook Pro nu (Hade en 11" Air 2011 för länge sedan men den körde exklusivt Ubuntu linux då). Och har hållit mig borta från Mac sen dess, med diverse high-end ultrabooks har passerat.

Poängen är ju att de där Thunderbolt3 portarna som skall leverera uppemåt 40Gbit/sek.
Har ni som klagar sovit förbi den specifikationen? Troligtvis flaskar processorn före men ändå. För bara några år sedan så var 40Gbit's QDR Infiniband det häftigaste man kunde ansluta sina servrar med, och nu skall det in 4st portar i en strömsnål och tunn laptop!? Jag ser fram emot att fruktbolaget får nåt vettigt stöd för eGPU, hur häftigt vore inte det och låta en Nvidia Quadro/Tesla, eller en Xeon Phi få avlasta och accelerera lite utanför maskinen.

Skärmen och SSDn verkar också helt perfekt för Lightroom och diverse bildredigen när man är på språng.

Det enda negativa är väl det där limmande batteriet, samt priset när man börjar jämföra procesorn, minnesmängden och så blir man ju lite gråtfärdig. Men samtidigt tycker jag att det är skönt att äntligen har någon förståt att dagens procesorer är för snabba i kontrast till allt annat. Det är ju allt annat runtomkring som skall lyftas. Dvs att de outnyttjade I/O bussarna skall utnyttjas bättre. Nu borde bara resten av marknadne hänga med på Thunderbolt3 (och inte bara designa allt kring budget alternativet USB-C.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Arbetar också som fotograf och fotograferar enbart i RAW. Beroende på jobb, så är det stora mängder bilder som ska över till laptopen.
Använder själv enbart externa kortläsare med USB3 (kör både CF, SD och MicroSD) och då är det bara att byta ut USB3-kabeln till typ en sådan här.
http://www.belkin.com/us/p/P-F2CU031/

WiFi tror jag inte på i ett professionellt arbetsflöde, då det går för sakta.. och risk för störningar. Däremot USB-C/Thunderbolt 3, som ligger långt över minneskortens prestanda än så länge.

Jag är helt klart för utvecklingen och hade inga problem när de valde bort ps2 portar i den första iMac eller plockade bort optiska läsare i datorerna.

Har dock haft lite problem med olika kort-läsare som gjort vissa minneskort korrupta med förlorade bilder som följd.

Jag tänker mig att min nästa dator (efter den "gamla" macbook jag planerar att köpa nu) kommer att se ut som den nya Macbook och att det då finns gott om lösningar och tillbehör.

Externa hårddiskar går ju att köpa nya kablar till (liknande den du länkar till) men jag har fortfarande lite "special-tillbehör" jag vill koppla in via vanliga usb som inte kommer att fungera utan adapter, exempelvis träningsklockor från Garmin och TomTom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Poängen är ju att de där Thunderbolt3 portarna som skall leverera uppemåt 40Gbit/sek.
Har ni som klagar sovit förbi den specifikationen? Troligtvis flaskar processorn före men ändå. För bara några år sedan så var 40Gbit's QDR Infiniband det häftigaste man kunde ansluta sina servrar med, och nu skall det in 4st portar i en strömsnål och tunn laptop!? Jag ser fram emot att fruktbolaget får nåt vettigt stöd för eGPU, hur häftigt vore inte det och låta en Nvidia Quadro/Tesla, eller en Xeon Phi få avlasta och accelerera lite utanför maskinen.

Jag hade hellre tagit en dator med 2-3st av de nya höghastighets Type C portarna OCH 1-2st USB Type A portar än att ha en dator med 4st Type C portar och inget annat.
Jag tror verkligen inte att det hade varit en omöjlighet för Apple, eller andra datortillverkare för den delen, att göra en bärbar dator med 3st snabba Type C och 2st USB 3 Type A.

Förr hade de bärbara macarna fler portar och det gick att uppgradera minne och disk.
Men sen har de tagit bort mer och mer för att göra datorn elegantare... innan man börjar koppla in alla adapters.

Men vill man Köra Mac Os så måste man ju ha en Mac om man inte vill köra hackintosh.

Permalänk
Medlem

Jag får väl återgå till min fråga; Är Macbook 15'', 2015 värt ett köp?
De flesta verkar sälja den runt 19.000:- just nu.

Tror ni den blir billigare under Cyber Monday och/eller Julrean?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Jag får väl återgå till min fråga; Är Macbook 15'', 2015 värt ett köp?
De flesta verkar sälja den runt 19.000:- just nu.

Tror ni den blir billigare under Cyber Monday och/eller Julrean?

Om en 15" MacBook från 2015 är värd 19000kr, beror ju lite på vad det är för hårdvara i den...
Lite som att fråga om en speldator är värd 10k...

Vad är det för processor, minne, SSD...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tror det är basmodellen av 15'' som han menar..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3148038

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neio:

Tror det är basmodellen av 15'' som han menar..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3148038

Nypris på den i augusti 2015 var strax under 20000kr... Så nej, den är inte värd 19k i mina ögon.
Men den är fortfarande en bra dator...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för svaren.
Vad anser ni att priset bör ligga på för basmodellen 2015 idag?

2016-modellen är alldeles för överprisad för det man får. Touch-baren känns helt och hållet, värdelös.

Vill gärna ha 15'' då den har en stor skärm.
Tycker 13'' är för litet. Alternativt kanske man kan köpa en extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Ok. Tack för svaren.
Vad anser ni att priset bör ligga på för basmodellen 2015 idag?

2016-modellen är alldeles för överprisad för det man får. Touch-baren känns helt och hållet, värdelös.

Vill gärna ha 15'' då den har en stor skärm.
Tycker 13'' är för litet. Alternativt kanske man kan köpa en extern skärm.

Tyvärr är det ju så att Apples datorer håller ett högt pris och dessutom har ett högt andrahandsvärde.. Så det är sällan man ser några drastiska sänkningar i priserna..
Blev faktiskt väldigt förvånad att det var så många MacBooks på Black Friday, som det var.. Kanske vänder och blir mer reor på dessa i framtiden.
Just nu får man nog dock ställa det på kant och fråga sig om den är värd 19000kr för mig, i så fall så köper jag den... Annars tittar jag vidare på något annat, eller väntar på nästa rea.

När det gäller modell 2016, så är det ju inte bara Touch-baren du betalar för...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hade hellre tagit en dator med 2-3st av de nya höghastighets Type C portarna OCH 1-2st USB Type A portar än att ha en dator med 4st Type C portar och inget annat.
Jag tror verkligen inte att det hade varit en omöjlighet för Apple, eller andra datortillverkare för den delen, att göra en bärbar dator med 3st snabba Type C och 2st USB 3 Type A.

...yoda yoda yoda...

Men jösses, bara för att de ser ut och vara samma fysiskt så betyder det inte att det är samma. Det är enorm skillnad på USB3.1 (10Gbit) och Thunderbolt (40Gbit)!

Hur ofta ser du inte en svart USB port idag och blir besviken att varken bandbredden eller laddningsförmågan finns. Jag skulle utan och blinka ta prestandan alla gånger utan att begränsa mig till bakåtsträvande för befintliga produkter som jag ändå byter ut snart. Att köra en dongel är en liten kompromiss.

Det är inte fruktbolagets fel att kameror, kringaccessoarer etc fortfarande kör långsamma SD kort och stora bulkiga tröga USB portar. Det är bara positivt att någon pressar frammåt i branschen.

Eller du kanske saknar floppy diskar och optiska enheter fortfarande?

Det är ingen som frågar efter en R232 port på en laptop längre trots att varje sysadmin som driftar kommer att behöva dem för att konfiguera hårdvaror, både i industri och större anlägningar. Vill man gå bakåt i tiden kan man ta en dongle för det, men skippa legacy onödigheterna för mainstream.

Hade det bara varit några klena, ynkliga USB-C portar hade jag inte beställt maskinen. Här handlar det om at skyffla I/O för min del.

Permalänk
Medlem

Vad behöver du i datorväg, undrar jag?

Ty jag bytte från en 2012 MBPr till en 2015 MBPr (15) nyss och märker INGEN skillnad, förutom att fläkten låter oftare. Samma minnesspec osv. Visserligen en ny trackpad, men det var inget fel på den gamla.

Jag skulle utan tvekan välja en 2012:a om jag skulle köpa ngt privat idag.

EDIT: Typ den här, ser attraktiv ut.

Visa signatur

Mvh
David