Hårddisk blev RAW, antalet sektorer på disken minskade med 2/3

Permalänk
Medlem

Hårddisk blev RAW, antalet sektorer på disken minskade med 2/3

Hej!

Jag har problemet att en av mina hårddiskar slutat att fungera som den ska… Önskar info om (hur) jag skulle kunna laga den. Jag försöker vara utförlig och bifoga så mycket info som möjligt.

Disken är Western Digital 3TB, modelnr: RED WD30EFRX 64MB 3TB 5400 RPM. Jag har garanti kvar på disken om den skulle vara kaputt, men vill underöka möjligheterna att laga disken.

För ett tag sedan frös datorn och var ”tvungen” att startas om, genom att hålla inne powerknappen. Nästa gång den startades och jag försökte komma åt disken så får jag felmeddelandet att G-disken måste formateras, felmeddelande enligt nedan:
“G:\ is not accessible. The drive cannot find the sector requested.”

Disken används huvudsakligen som lagring för film med mera, men även bilder, dokument och sådant "personligt". I princip allt av det personliga har jag en backup av, på en annan hårddisk, men det var lite filer som nyss lagts till, som inte kopierats över till den andra hårddisken…

Jag har använt Western Digitals egen programvara för att kontrollera ”hälsan” på disken, programmet ger den ”PASS”. Crystaldiskinfo ger hälsostatus ”Bra”. Disk management anger filsystemet på disken som RAW, status som "Healthy (primary partition)" och kapaciteten som "2794,39 GB".

Med filräddningsprogrammet Recuva, kan jag se filnamnen och sökvägen på alla filer. Jag kan återställa (till en annan disk) alla utom de nyare filerna.

Efter sökning på nätet hittade jag programmet gdisk, som kan ge lite extra information kring disken, se nedan:

GPT fdisk (gdisk) version 1.0.1

Type device filename, or press <Enter> to exit: 4:
The protective MBR's 0xEE partition is oversized! Auto-repairing.

Partition table scan:
MBR: protective
BSD: not present
APM: not present
GPT: present

Found valid GPT with protective MBR; using GPT.

Warning! Secondary partition table overlaps the last partition by
3913878636 blocks!
You will need to delete this partition or resize it in another utility.

Command (? for help): ?
b back up GPT data to a file
c change a partition's name
d delete a partition
i show detailed information on a partition
l list known partition types
n add a new partition
o create a new empty GUID partition table (GPT)
p print the partition table
q quit without saving changes
r recovery and transformation options (experts only)
s sort partitions
t change a partition's type code
v verify disk
w write table to disk and exit
x extra functionality (experts only)
? print this menu

Command (? for help): p
Disk 4:: 1946653621 sectors, 928.2 GiB
Logical sector size: 512 bytes
Disk identifier (GUID): 4642A160-4054-49C8-9391-201AC117515E
Partition table holds up to 128 entries
First usable sector is 34, last usable sector is 1946653587
Partitions will be aligned on 8-sector boundaries
Total free space is 2014 sectors (1007.0 KiB)

Number Start (sector) End (sector) Size Code Name
1 34 262177 128.0 MiB 0C01 Microsoft reserved ...
2 264192 5860532223 2.7 TiB 0700 Basic data partition

Command (? for help):

Dold text

Som jag tolkar resultatet så "tror disken" att den slutar vid sektor 1946653587, samtidigt som partitionstabellen slutar vid 5860532223. Vilket jag antar förklarar varför jag kan komma åt alla "gamla" filer (som ligger innan sektor 1946653587), men inte filerna som ligger efter den. Vad jag läst mig till på nätet så finns det en risk att "slutposten" på en disk kan flyttas om datorn plötsligt stängs av, vilket jag antar har hänt med min disk..

Intressant är också att antalet kvarvarande sektorer nästan exakt motsvarar 1/3 av disken (1946653587/5860532223=0,33216...), vilket kanske skulle peka på att endast en av diskens tre plattor fortfarande fungerar. Men det blir lite missvisande då program anger hälsan på hårddisken som god :S

Testdisk gav detta resultatet efter att ha analyserat disken:

TestDisk 7.0, Data Recovery Utility, April 2015
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

Drive G: - 3000 GB / 2794 GiB - CHS 364784 255 63

The harddisk (3000 GB / 2794 GiB) seems too small! (< 5199 GB / 4842 GiB)
Check the harddisk size: HD jumpers settings, BIOS detection...

The following partition can't be recovered:
Partition Start End Size in sectors
> HPFS - NTFS 267349 89 5 632134 41 35 5860268032

Dold text

Jag har sökt ganska mycket på nätet efter lösningar men inte hittat något som verkar motsvara mitt problem, eller i alla fall ger lösningar som jag känner kan tillämpas på mitt problem.

Om någon har tips om hur jag skulle kunna gå tillväga för att återställa/reparera disken skulle det vara uppskattat.

Mvh
Isidor

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Medlem

Kör du under XP fortfarande ???

Hade en WD-book som gjorde det värsta man kan göra för att sabba NTFS-filsystem och få den till nästan helt oräddningsbar status även med den tidens diskräddningsprogram som betald R-studio mm. - skriva över första klustret i $MFT och $MFT_mirr (sistnämnda halvvägs in i diskvolymen - dvs. det var en kluster som söktes upp avsiktligt och skrevs över) med slumptal i samband med 'säker borttagning av enhet' - det hände två gånger dessutom på samma enhet... (en gång ingen gång, två gånger en vana) windows har nämligen ovanan att just dessa två sektorer/kluster är det sista som skrivs när NTFS avmonteras från OS. efter andra gången så plockade jag sönder WD-book och använde den interna 2TB green-disken i en NAS i över 30000 timmar till innan den slutligen gav upp (kontrollerkortsfel på disken - ej mekaniskt fel)

Gissar att det var USB-byggan i själva WD-book som gjorde hyssen då på XP-tiden så beordrades enheten att stänga av sig helt (lysdiod slutar att lysa på tex. en USB-pinne - medans win7 och win10 gör det inte det utan bara gör en umount) och förmodligen kom kommandon för avstängning för snabbt efter skrivkommandon och innan disken hade skrivits klart...

Jag tror att du kan ha råkat ut för något liknande - dock är MBR/GPT något som aldrig skrivs över i samband med anslutning eller borttagande av disk vilket tyder på att det är något annat med i bilden och ger skrivkommandon till disken - tex. USB3-kablar är inte alls lika stabila som USB2-kablar så det kan ha något med detta att göra, men även rena fel i tex. USB/SATA-bryggan kan misstänkas liksom att datorn gör fel (mindre troligt dock).

---

Innan du börja försöka ändra något på disken för att försöka få igång disken och filsystemet - så bör du först göra en diskimage/diskklon av _hela_ disken till en annan (större) extern HD då varje påverkan/skrivning man gör på den krånglande disken så är risken stor att man minskar räddningsmöjligheterna kraftigt. - så länge räddningsprogrammet bara och enbart läser disken i read only-läge för att tex. kopiera ut filer från disken så OK, men så fort man skriver en enda sektor till disken så är risken för katastrof överhängande och det är det skönt att ha en diskimage-kopia på hela disken och kan i värsta fallet återställa disken ifall diskräddningsprogrammet har gjort mess av alltihop...

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående inlägg avseende kloning. Överlappande partitioner är inte kul såvida det hände alldeles nyligen och man vet hur de kan modifieras med tex. testdisk. Känslan är att 99% av datat finns där på disken men fan vet hur det skall fångas in. Man får labba sig fram med gott om tid och tålamod. Finns en del progg att googla efter och testa, ett problem kan vara att det tar sån jivvla tid att skanna igenom 3TB. Testdisk har en snabbsökning och är man inte nöjd med den så prova den långa som skannar hela disken.

För 15-20 år sedan hade jag en emailkonversation med Christophe Grenier och finner han ditt problem intressant så kan han hjälpa dig, prova det! Bifoga din analys.

Avseende din spekulation att en platta ev. lagt av så tror jag inte det, diskar med fler skivor lagrar i cylindrar där alla skivor är inblandade. Om disken har fysiska fel så borde SMART indikera detta, om inte har den logiska fel i NTFS filstruktur alternativt partitionstabellerna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det var enklare förr med bara MFT, nu med GPT så blir det mer att hålla reda på.

det man kan prova med _efter_ man gjort diskklon...

Är att försöka återskapa MFT/GPT till det stadiet innan haveriet - har man en exakt likadan disk till (och det är fabrikspartitioneringen på båda) så kan man ta värdena på denna och överföra till den skadade disken - vad som behövs är att partitionstabellen/GPT pekar på rätt sektor där NTFS-filsystemet börjar - sedan matar själva NTFS med information och hur stor partitionen i själva verket är utan att bry sig om vad partitionstabellen säger. Dock har den överlappande partitionen en struktur som gör att windows tycker att den är en valid filsystem så är det fara på färder...

Det kan vara bra i GPT att ta bort den överlappande partitionen helt eller sätta flagga för filsystem som windows inte känner igen alls och ignorerar helt (tex. linux ext-filsystem, minix )

har man inte någon disk att kopiera värden så kanske man få jaga efter starten på NTFS-filsystemet med magic number eller liknande sekvens som man vet alltid finns i bootsektorn för NTFS-filsystemet så att man hittar rätt sektor (LBA) och sedan bygga MFT/GPT så att den pekar dit. Detta kan innebär att man får surfa lite på hur NTFS är uppbyggt - leta fram och/eller skriva eget program som letar efter början på NTFS... etc.

skall man rädda data från en krachad disk så behöver man diskutrymme - dvs. flera nya och helt tomma och tillräckligt stora diskar - en för själva diskklonen och en annan för datat man eventuellt räddar ut ur disken.

när det är klart och du räddat all data så kan du ha dessa diskar som andrakopia av dina data och som backupdiskar. efter denna smäll med kanske risk för förlora data så kanske man inser backuppernas förträfflighet och kanske att det inte är bara en enda backupdisk som gäller för datat, utan kanske ett par att växla mellan.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaren!

Försöker svara på varje stycke, i den ordning som det skrevs.

@xxargs
Nope, jag kör Windows 7 (64 bit), sedan många år, disken ifråga har endast suttit i min W7 dator om det skulle göra någon skillnad.

(Jag kanske borde förtydligat att det är en intern disk)

Låter ju lite liknande om jag jämför med det jag läst mig till på nätet.

Yes, har förstått att det är en ganska vanlig (och befogad) rekomendation, jag har däremot ingen annan hårddisk som är lika stor/större, vilket ställer till det för mig, då jag är student är alternativet att köpa en disk enbart för det syftet inte så attraktivt.

@jooker
Angående sökningen av disken, som du säger så tar det sjukt lång tid att söka, snabbscanningen på testdisk tog ganska lång tid (ett par timmar).
Angående Christophe Grenier, jag kan ju överväga att skicka iväg ett mail (hittade hans mail via sökning).
Okej, tack för klarläggandet angående skivorna.
Tack

@xxargs (igen )
Yes, har också fått det intrycket när jag läst runt lite.
(Hade ett liknande problem på en annan disk för länge sedan med MBR. På samma dator som jag har nu, se signatur. Min dator startades då också plötsligt om, har för mig att jag råkade slå av strömbrytaren, en hårddisk blev då också korrumperad. Jag använde något program på ultimate boot cd och lyckades återställa MBR. Men det var förmodligen ren tur att jag fixade disken med alla filer intakta, då jag knappt hade en aning om vad jag gjorde...)

Det låter som en smidig lösning, men har tyvärr ingen likadan disk och är inte så jättesugen på att inhandla en och ha två, men får överväga. Iofs så har min bror en likadan disk, skulle jag kunna ta informationen från hans disk isådanafall?

Det med att leta start på NTFS mha magic number lät aningen avancerat när jag googlade, så det är inte så troligt att jag gör det. Är inte superduktig på datorer men samtidigt inte helt "okunnig". Kan läsa vidare om det på nätet.

Yes inser det, men som tidigare i detat inlägg, min ekonomi är begränsad, men å andra sidan så känns det som en väldigt vettig sak att göra, jag hade kunnat ha dem i RAID1 efteråt om jag lyckas lösa det.
Jag har ju som tur är andra hårddiskar som jag kan lägga räddad data på, men de är mindre, 2 st 1 TB diskar (varav en är full och den andra nästan tom) samt en 0,5 TB disk som är halvfull.

Det du säger om backup på flera diskar är ju helt klart vettigt, jag är sjukt glad att jag hade tillräkligt med vett att iallafall ha en backup (om än inte helt komplett..), jag har nu backup på två olika diskar, med anledning av det som hänt.

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Medlem

Postar lösningen till problemet ifall att någon annan skulle stöta på det.

Problemet var att disken trodde att den hade för få sektorer. I Programmet HWiNFO64 jämförde jag en ny 3tb disk med den gamla WD disken, jag upptäckte att det skiljde sig i antalet ”Total 48-bit LBA Sectors”, samtidigt som ”Number of sectors” och ”Total 32-bit LBA Sectors” hade samma antal. Vilket förstärkte misstankarna som jag hade sedan tidigare. Diverse programvaror som undersökte hälsan på disken intygade att den var OK, så jag visste att den inte var fysiskt defekt.

Efter lite googlande hittade jag till slut detta inlägg. I inlägget så rekommenderades Seagates programvara "Seatools for DOS", hämta och guide. Då programmet fanns på "Ultimate boot CD" som jag hade liggandes hemma så körde jag från den, öppnade upp "Seatools for DOS", markerade disken, valde att återställa kapaciteten till max/original, startade om datorn sedan fungerade disken som den skulle och jag kommer åt alla filer.

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||