Blir luftflödet konstigt av en liggande fläkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

Blir luftflödet konstigt av en liggande fläkt?

Tjena,

Trött hjärna försöker tänka lite och det kan sluta lite hur som, så lika bra att fråga.

För att som enklast beskriva fenomenet jag inte får ihop i mitt huvud så tänk er en kub, på vänster sida är en gpu placerad som täcker hela vänstersidan. Alltså har vi ju bara gjort kuben mindre invändigt. I mitten är moderkortet placerat och på höger sida är det ett nätagg och en fläkt t.ex en 120mm.

120mm fläkten trycker in luft i kuben. Ovanför io plåten sitter det sedan två mindre fläktar som suger ut luften. Inget märkligt än så länge så hoppas ni förstår så här långt.

Det jag däremot tycker borde försvåra kylningen avsevärt är att ha en cpu kylare som är liggande, alltså trycker den ju upp luften i taket på kuben, snurrar runt den och skapar ett mindre kaos inuti i kuben vilket borde försvåra för dom mindre fläktarna att få tag på luften och kasta ut den.

Eller?

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB