Vilka moderkort stödjer inte Windows sleep mode-/energisparfunktion?

Permalänk

Vilka moderkort stödjer inte Windows sleep mode-/energisparfunktion?

Windows 7 och senare Windows-versioner verkar ha en inbyggd funktion för att ställa datorn i sleep mode-/energispar-läge när datorn inte använts på en stund. I kontrollpanelen kan man reglera hur lång tid det skall ta innan datorn hamnar i det läget. Default-inställningen vid leverans verkar vara att sleep mode skall vara aktiverat (så verkar det inte ha varit med XP).

Jag har dock hört att vissa moderkort inte stödjer den funktionen. Men finns sådana datorer kvar på marknaden? Och finns det någon här på forumet som haft en Windows 7-dator eller senare utan sleep mode-/energispar-läge?

Jag vet att det fanns XP-datorer både med och utan sleep mode-/energispar-läge. Var det kanske sista generationen av datorer som inte hade sleep mode-/energispar-läge? (Man kan ju tänka sig att man i skarven till Windows 7 installerade Windows 7 på datorer som var tänkta för XP och att XP-datorer normalt inte hade sleep mode aktiverat som default.)

Sedan undrar jag om man utifrån någon slags tekniska data eller typbeteckningar kan utröna huruvida ett moderkort, eller någon komponent på moderkortet, stödjer sleep mode eller inte. Frågan kan eventuellt vara intressant eftersom i alla fall en del äldre moderkort inte verkar göra detta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte frågan, vill du inte ha sleep är det bara att stänga av.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Jag förstår inte frågan, vill du inte ha sleep är det bara att stänga av.

Jo, självklart. Min tanke var dock att försöka hitta info om vad man bör undvika om man vill att moderkortet skall stödja sleep mode-funktionen. Det finns fortfarande kontorsdatorer, främst avsedda för företag, som har Windows 7 i stället för senare Windows-varianter, förinstallerat. Och då kan ju risken finnas att det är en väldigt gammal dator med grejer som förr i tiden tillhörde högprestanda-kategorin (vilket gör att datorn för en amatör kan ge intrycket att vara en modern lågprestanda-dator).

Permalänk
Avstängd

Skulle säga alla moderkort och cpu har strömsparar funktioner och senare gen av cpu har väldigt bra strömsparar funktioner där dom använder prestandan som behövs och kör i olika lägen för att hela tiden vara så strömsnål det går men ändå ha optimal prestanda och även funktioner när man har flera diskar går dom som inte används i vilo läge o.s.v

Men angående sleep mode så har allt i dag och i.a.f senaste 10-12 år gamla datorer funktionen att gå i sleep mode vet även socket A hade standby/sleep och dom är runt 16år och kanske därbak det finns nått udda får som inte går i sleep men vet att pentium 3 även hade nån sån funktion och skulle gissa på att allt efter år 2000 har nån form av sleep funktion

Sen finns det en sak till om det funkar eller inte p.g.a stöd och drivrutiner samt operativsystem för det har inte varit så ovanligt på många plattformar att sleep och strömsparar funktioner krånglar på ett eller annat sätt och alla plattformer samt operativsystem har modeller som haft krångel med sånt även om det i dom flesta fall brukar funka men är inte alls ovanligt med krångel än i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos:

Tack för svaret.

Det vanligaste problemet jag sett är att datorn inte verkar vilja starta igen när den gått in i sleep mode.

Men det fel jag är ute efter är väl om sleep mode inte går att aktivera alls på vissa datorer med fabriksmonterat Windows (vi talar här om Windows 7 och framåt). Finns det någon som har hört talas om något dylikt?

Ett annat alternativ man kan tänka sig att man hårdvarumässigt avsiktligen sett till att sleep mode inte går att aktivera p g a vad datorn är avsedd att användas till e dyl. Någon som hört talas om något sådant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lusse-Tärna:

@lord_vasagos:

Tack för svaret.

Det vanligaste problemet jag sett är att datorn inte verkar vilja starta igen när den gått in i sleep mode.

Men det fel jag är ute efter är väl om sleep mode inte går att aktivera alls på vissa datorer med fabriksmonterat Windows (vi talar här om Windows 7 och framåt). Finns det någon som har hört talas om något dylikt?

Ett annat alternativ man kan tänka sig att man hårdvarumässigt avsiktligen sett till att sleep mode inte går att aktivera p g a vad datorn är avsedd att användas till e dyl. Någon som hört talas om något sådant?

Ja det är vanligaste problemet och jag har inte sett nån där det inte går att aktivera alls och normalt är det bios eller Windows där man sköter om inställningen manuellt men har varit med om någon dator som inte vill gå ner i sleep alls även om det är aktiverat men har då handlat om någon c state funktion där tex c7 mode inte funkar eller varit problem relaterade med någon av dom funktionerna

Enda scenariot jag kan tänka mig där det är så är om moderkort tillverkaren haft problem och låst funktionen som en fix och finns liknande för grafikkort som krånglat där man fixerat mhz på max och tagit bort strömsparar funktionen då den ställt till besvär som skärmen blinkar Varje gång det byter mhz eller så och är möjligt det hänt något moderkort där funktionen är helt off men jag har aldrig sett det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

är väl bara att stänga av?

visserligen från windows 10 men ser typ likadant ut i windows 7

finns under power settings i kontrollpanelen i de "avancerade" inställningarna.

funktionen fanns redan i windows xp om inte äldre på samma ställe.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Ja det är vanligaste problemet och jag har inte sett nån där det inte går att aktivera alls och normalt är det bios eller Windows där man sköter om inställningen manuellt men har varit med om någon dator som inte vill gå ner i sleep alls även om det är aktiverat men har då handlat om någon c state funktion där tex c7 mode inte funkar eller varit problem relaterade med någon av dom funktionerna

Enda scenariot jag kan tänka mig där det är så är om moderkort tillverkaren haft problem och låst funktionen som en fix och finns liknande för grafikkort som krånglat där man fixerat mhz på max och tagit bort strömsparar funktionen då den ställt till besvär som skärmen blinkar Varje gång det byter mhz eller så och är möjligt det hänt något moderkort där funktionen är helt off men jag har aldrig sett det

Intressant svar. Tack. Det här bör väl innebära att sleep-funktionen bör vara möjlig att aktivera på så gott som alla datorer från större tillverkare de senaste 15 åren.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är väl bara att stänga av?

http://i.imgur.com/SDauwNT.png

visserligen från windows 10 men ser typ likadant ut i windows 7

finns under power settings i kontrollpanelen i de "avancerade" inställningarna.

funktionen fanns redan i windows xp om inte äldre på samma ställe.

Trevligt att du intresserar dig för tråden, men tråden handlar inte om det problem du redogör för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lusse-Tärna:

Intressant svar. Tack. Det här bör väl innebära att sleep-funktionen bör vara möjlig att aktivera på så gott som alla datorer från större tillverkare de senaste 15 åren.

Trevligt att du intresserar dig för tråden, men tråden handlar inte om det problem du redogör för.

Det ska utan tvivel kunna aktiveras av alla tillverkare på alla datorer då dom har stöd för det om nån tillverkare inte har kodat om sin bios att det ska vara av och tagit bort inställningen i bios men ingen tillverkar skulle vilja göra det utan skulle vara en sista lösning och som sagt har jag aldrig hört talas om det i verkligheten och funktionen är egentligen ganska enkel då informationen man har öppen läggs i minnet som du trycker på en pause knapp och hela datorn stänger ner men minnet får fortfarande lite ström så det kan behålla datan och väcka datorn så man är tillbaks där man arbetade

Jag tror man hade hört om en sådan strypning funnits i systemet av någon stor tillverkare då det skulle få ganska många förbannade och funkar dom inte är det som jag sa oftast c state problem och haswell behövde nätagg med stöd för deras cpu om man skulle just använda c7 då vissa agg inte kunde leverera så låg volt men man kan avaktivera c7 och köra vilka som helst

Ett till problem relaterat till sleep är sata inställningar då vissa moderkort har sata hot plug avaktiverat i bios som default då kan man få att datorn inte vaknar eller stannar i viloläge och i windows kan man få bsod när disken inte kan kliva ur viloläge ...sata hot plugg är att man kan sätta i en sata disk medans datorn är i gång och är sånna saker som kan ge problem sen kan det vara mjukvaru relaterat där program helt enkelt inte låter datorn gå ner i viloläge

och kan vara annat med men är vanligaste jag råkat på och är inte ovanligt med konstigheter i windows och linux med för den delen när det kommer till sleep och strömsparar funktioner men nyare hårdvara är oftast mindre drabbad än äldre men är inte imun för problem så av nyfikenhet är det nått problem du försöker lösa eller är du bara nyfiken på hur det funkar eller tror du att du råkat på en låst verison ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w