Laggar fast bra hårdvara!

Permalänk
Medlem

Laggar fast bra hårdvara!

Hejsan!

Jag undrar varför mitt BF 1 fortfarande laggar även om jag bara använder High settings?

Graffikkort är ett helt nytt XFX Radeon rx480 8gb GTR black edition!

Helt nya 16 GB ram

Processorn har väll några år men är en AMD FX-6300 Black Edition 3,5 ghz 6 core!

Sabertooth moderkort och 750 w powersupply! Har jag gjort något fel eller vad behövs göras?

Tack på förhand

Permalänk
Keeper of the Bamse

FX-6300 är inte världens snabbaste processor längre. Kolla din CPU-usage på high, och sen sänk allt till low. Blir det bättre eller sämre? Kolla cpu-usage på low också förresten.

Folk rapporterade problem med FX-6300 även med BF4, så det kanske är så enkelt att din CPU börjar bli till åren

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

För vek processor helt klart.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Kör du DX 11 eller 12? I detta test så presterar FX-6350 (3.9 GHz vs. dina 3.5 GHz) runt 70 fps med DX 11, men med DX 12 så dippar prestandan ner mot 30 fps som minst. Men det är iofs. bara i en liten del av spelet, så det kanske inte är helt rättvisande för prestandan över lag.

Men annars är det som de andra säger, din CPU är inte mycket att hänga i julgranen tyvärr. FX-6300 låg ju en bra bit efter Intels CPUer redan när den lanserades och den har ju inte direkt blivit bättre sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kör du DX 11 eller 12? I detta test så presterar FX-6350 (3.9 GHz vs. dina 3.5 GHz) runt 70 fps med DX 11, men med DX 12 så dippar prestandan ner mot 30 fps som minst. Men det är iofs. bara i en liten del av spelet, så det kanske inte är helt rättvisande för prestandan över lag.

Men annars är det som de andra säger, din CPU är inte mycket att hänga i julgranen tyvärr. FX-6300 låg ju en bra bit efter Intels CPUer redan när den lanserades och den har ju inte direkt blivit bättre sen dess.

Så om jag införskaffat AMD FX-8370 Black Edition Processor bör det sluta lagga??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

fixa en i5, så kommer ditt problem lösa

Permalänk
Avstängd

kan överklocka nuvarande processor
eller vänta på zen.
Men spelar du i 1080p så kan man också utesluta andra faktorer först,
cpu/gpu belastning i spelande
tredjepart program som stör.
grafikkortet klockar ned sig under spelande.

att det Laggar kan bero på flera faktorer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Om nu du inte redan gjort det, slå på DOCP i UEFI under avancerade inställningar, det gör att dina minnen går i full hastighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saijmoon:

Så om jag införskaffat AMD FX-8370 Black Edition Processor bör det sluta lagga??

Kanske. FX-8370 vore ju en klar förbättring jämfört med FX-6300, men om det räcker för att du ska få den prestanda du vill ha är svårare att säga. AMD ligger ju över lag en bit efter Intel i nuläget, och de har ingen CPU som riktigt kan konkurrera. Men om du kan hitta en begagnad FX-8350 eller FX-8370 så kan du absolut gå den vägen, särskilt om du överklockar dem. Till nypris tycker jag inte riktigt att det är värt det dock.

Permalänk

Skrota din amd prolle. Och köp inte någon annan heller.
Intel eller vänta på Zen.

Skaffa en i5/i7.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Saijmoon:

Så om jag införskaffat AMD FX-8370 Black Edition Processor bör det sluta lagga??

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre invänta Zen, skillnaden är inte stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Alla fx cpu mår bra av lite oc och är en rätt ok cpu och orginal klarar den dra 3500mhz på 6 kärnor och med en billig kylare som 212a som var populär "finns andra bra för 300kr eller så" kan du i typ alla fx moderkort klocka upp den till 4400mhz och där ligger dess styrka och blir ett lyft både singel och multitrådat och 4400 är rätt lågt räknat då 4600 är fullt möjligt på dom flesta kort

Andra steget är att klocka ram för bf1 vad jag hört verkar gilla snabba ram vilken även syns på spel för skylake med och dom flesta 1600minnen klarar 1833 eller 2133mhz igenom bara ändra timings och klocka dom vilket även det skulle ha potensial att höja fps´n ganska mycket och kompensera cpu´n lite

Hur mycket det ger är svårt att sia om men är det bara cpu kraft som är bottleneck så det inte är driver/spel/nått annat så bör man kunna få kanske 20-25% fps boost eller så men är svårt att sia om då det är lite minfält men gör generellt ganska mycket helst för tripple A som battlefield är och du kommer ha multitråds som en 8a kärnig ungefär och singeltråds prestanda som är rätt ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Låter som att det är din prolle som gör livet surt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Skrota din amd prolle. Och köp inte någon annan heller.
Intel eller vänta på Zen.

Skaffa en i5/i7.

Det skulle jag kunna göra men tycker dom är lite överpris plus att då måste jag införskaffa nytt moderkort! Där måste ju finnas något annat sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saijmoon:

Det skulle jag kunna göra men tycker dom är lite överpris plus att då måste jag införskaffa nytt moderkort! Där måste ju finnas något annat sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte. BF1 är ett av de mest processor krävande spelen just nu, och AMD prollarna räcker inte till.

Du lär även behöva nytt ram om du uppgraderar till Skylake. Alternativet är väl att hitta en Ivy bridge eller Haswell i5/i7 begagnad med moderkort.

Permalänk
Skrivet av Saijmoon:

Det skulle jag kunna göra men tycker dom är lite överpris plus att då måste jag införskaffa nytt moderkort! Där måste ju finnas något annat sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativet är väll att du får leva med dessa laggs? Med tanke på hur mycket bättre intel pollarna är så skulle jag inte kalla det överpris.
Vill du leta begagnat så kanske du kan få de något billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Alternativet är väll att du får leva med dessa laggs? Med tanke på hur mycket bättre intel pollarna är så skulle jag inte kalla det överpris.
Vill du leta begagnat så kanske du kan få de något billigare.

Men en kompis till mig kör med sämre ram men nyare processor och han har nästan inget lagg alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saijmoon:

Men en kompis till mig kör med sämre ram men nyare processor och han har nästan inget lagg alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har han för processor? Vad kör han med för grafikkort?

Permalänk

Även med min 3570k på 4,5 ghz så får jag fps drops med ett GTX 1060..verkar inte spela någon roll vad man kör för grafikinställningar.

Det är som värt när det är mycket gas eller om en behemoth går bananas. Cpubelastningen ligger nästan på 100% konstant så mitt råd är att se förbi i5 och gå på i7 direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Tyvärr inte. BF1 är ett av de mest processor krävande spelen just nu, och AMD prollarna räcker inte till.

Du lär även behöva nytt ram om du uppgraderar till Skylake. Alternativet är väl att hitta en Ivy bridge eller Haswell i5/i7 begagnad med moderkort.

Om du har tid vilket moderkort och processor kan du hitta som är rimligt att ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I BF4 tar mesh quality en hel del på min processor (SB i5), använder du det så testa att stänga av eller i alla fall sänka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Hörde en kompis snacka om ett han hade problem med nvidias shadowplay och när det var på hade han skitdålig fps ungefär 50% av fps mot om han stängde av shadowplay och spelar inte bf1 så har ingen sten koll på det men ska vara rätt vanligt problem som kan vara värt att kolla om spelet krånglar för er med nvidia kort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt börja med att överklocka processorn om du inte redan gjort det då det blir som en gratis uppgradering

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

I BF4 tar mesh quality en hel del på min processor (SB i5), använder du det så testa att stänga av eller i alla fall sänka.

Bra förslag, borde även finnas lite mer CPU-krävande inställningar som man kan slå av.
Och som jag skrev tidigare, det är lätt att slå på DOCP så att minnena går i fullfart.

"High/100% CPU usage - FIX 1 (EA are aware of this and will patch in due course)
•Make a file name 'user.cfg' and place it in your Battlefield 1 folder, add the following lines:
gametime.maxvariablefps 60
RenderDevice.RenderAheadLimit 1
•We're using 60 to limit the FPS, ideally you want this to match your refresh rate. If you're using a higher frequency display (i.e. 144hz) see if you get stable results at 60, then increase it gradually.
•The RenderDevice.RenderAheadLimit is actually 0 by default, experiment with values 1,2 and 3.
•You can also also change these values in nVidia/AMD control panel if you prefer, there's a discussion on this here: https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/42847/high-cp...

High/100% CPU usage - FIX 2
•Only one or two verified cases of this working but... try increasing your memory frequency within your BIOS, the XMP profiles should make this easy. Google search for specific instructions for your motherboard.
•Overclocking CPUs (especially voltages) has been causing the game to crash. Try downclocking/volting."

https://www.reddit.com/r/Battlefield/comments/57nh6y/bf1_perf...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Saijmoon:

Men en kompis till mig kör med sämre ram men nyare processor och han har nästan inget lagg alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Ram spelar nästan ingen roll, att han har sämre ram kommer inte ge han sämre fps.
Det är processorn som är det viktiga, och det du behöver är en i5/i7.

Du skulle kunna överklocka din nuvarande men jag tror inte att det hjälper. BF1 är ett krävande spel, och för att kunna spela såna spel behöver du bra komponenter, vilket jag inte skulle säga om amds cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saijmoon:

Om du har tid vilket moderkort och processor kan du hitta som är rimligt att ha?

Skickades från m.sweclockers.com

3570k/3770k eller nyare.