Desperat hjälp! ^^ Bygga, köpa dator för 10.000-12.000:-

Permalänk
Medlem

Desperat hjälp! ^^ Bygga, köpa dator för 10.000-12.000:-

Hej bästa sweclockers!

Är ny här och blev medlem av en slump. Eller slump kanske det inte var då jag kom in på denna sidan upprepade gånger när jag har googlat på random saker som jag "trodde" skulle hjälpa mig att hitta en dator som jag vill köpa..

Har en budget på 10-12k. Min tanke var att köpa en färdigbyggd. Har aldrig byggt i hela mitt liv och har kanske inte intresse för det heller. Men märkte att Inet bygger en åt dig, även webbhallen. Men kanske inte det lättaste heller då jag inte har 100% koll vad jag behöver, vad som är prisvärt samt hur jag ska prioritera saker för att inte överstiga min budget.

Skulle verkligen uppskatta om någon etablerad person med erfarenhet vill hjälpa mig.
Jag är inget hardcore gamers och de kanske avancerade spelen jag spelar är SC2. Men vill ha ut så mycket av pengarna som möjligt.

Sen en annanfråga. Säg att Inet fixar ihop datorn åt dig. Är det bara att sätta på den hemma, installera något spel och spela? Eller måste jag installera drivrutiner, fixa windows osv när datorn kommer hem? ^^

Uppskattar svar., yaaay! ;p

/mvh

Permalänk

Om du köper windows hos inet så installerar de windows. https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

Vad har du sen innan (skärm etc) och vad vill du göra med datorn? (vilka spel t.ex.)

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Har ägt laptops de senaste 10åren så skärm och dylika saker behöver köpas nytt men är mera fokuserad på själva burken som känns som en djungel. Även om man tycker sig ha hyfsad bra koll så är så inte läget när man ska sitta där och göra en lista vad man vill ha och hur man prioterar alla saker för att inte överstiga en budget.

Är helt enkelt ute efter en sådan bra speldator som möjligt, vill få hem den och kunna spela på den direkt utan att själv installera drivrutiner eller pilla på den. Sitter på en laptop nu som börjat lägga av när jag spelar SC2, blir för varm så spelar inte så värst mycket tunga spel och vet inte vad jag vill spela på den nya.

Men SC2, dragonage samt Diablo3 när necromancern kommer ut känns som spel jag vill spela med flyt och hyfsad bra grafik på.

En sida på nätet säger att detta ska vara en bra speldator men flera sidor saknar alla delar: http://www.xn--bstaspeldatorn-5hb.se/bra-speldator.html

Annars när det gäller färdigbyggda datorer så lutar det åt denna: http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-g3-710-i5-6400-8gb... enda negativa är CPU 2.7 GHz

Netonet har denna: https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/asus... Men lika bra grafikkort?

Om jag i slutändan köper en färdigbyggd, vilken är de bästa av dem? var beslutsam att jag skulle ta datorn ifrån netonet men när du tittar runt så vet du ingenting efter ett tag...

/mvh

Permalänk
Medlem

Ska din budget på 12k inkludera skärm och mus/tbord?

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Nej, var bara burken jag tänkte på. Hade tänkt att köpa en ganska billig skärm.
Är inte ute efter världens bästa grafik i ultra inställningar, utan är ute efter ett bra flyt i spelet, spelen jag vill spela men jag antar att de går hand i hand.

Är inte kräsen på så sätt att jag suttit och spelar på 7k laptops de snaste 10åren och en färdigbyggd, den ifrån netonet kanske passar mig ganska bra? Samtidigt om man ska lägga ut pengar så vill man få det bästa och därefter kanske en bygd dator, men har inte så bra koll. :/

Permalänk
Medlem

Köp ingen färdigbyggd, speciellt ingen jävla ROG dator. Omöjliga att uppgradera, dåliga kylarlösningar, kasst nätagg, ÖVERPRISADE.

Permalänk
Medlem

@DozeN:

Var en tråd jag läste innan där någon länkade till de bästa färdiggjorda just nu och Asus Rog datorn kom högst upp på hans lista.

Har inte så bra koll hur bra kylarlösningar datorer har i jämförelse. Men ang "nätagg" så har denna datorn 500W jämfört med andra som jag inte ser så stor skillnad emot?

Den här datorn länkar flera st till som den bästa färdigbyggda datorn som är prisvärd: https://www.dustinhome.se/product/5010962258/ideacentre-y700?...

Men känns som det har kommit ut bättre på marknaden.
Vet att flera etablerade är emot färdigbyggda men om man var tvungen, vilken dator är det som är bäst för min prisklass?
Om du skulle sätta ihop en dator för 12k + windows, hur skulle den då se ut?

Permalänk

om du väljer delar med hjälp av Sweclockers så kan antingen Komplett/inet/webhallen bygga den åt dig, förutsatt att du köper alla delar på ett ställe.
Du får windows installerat och klart så när du trycker på on knappen så gör datorn dom sista "konfigurationerna" sen är det bara tuta och köra.

Men för 12k ska du kunna få en bra dator för så köp inget färdigbyggt för det är bara pest när du ska uppgradera senare även fast dom är "prisvärda" så ändras tekniken och du kanske måste byta grafikkort osv osv om nåt år. Och beroende på vad så kanske något gått sönder efter garantitiden och då sitter du lite i samma sits som nu, en färdigbyggd datorn med OEM windows och delar du inte kan byta.

Men du måste säga dina behov: SSD? mer specifikt vad du spelar, ska du köra Gsync/freesync skärm.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Lineri:

Hade hoppas få lite hjälp. Har inte alls så bra koll.
"ska du köra Gsync/freesync skärm" Säger mig inte så mycket. Hade tänkt köpa en billig skärm och fokusera att ha så bra dator som möjligt. Typ något liknande: https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/asus-vp2... Har inte kollat runt på skärmar ännu.

Mina behov är att det ska vara en dator som är så bra som möjligt att spela med i princip, samt surfa runt lite.
Har önskemål ram 16gb minne, grafikkort: Nvidia GeForce GTX 1070 8gb
Resten har jag 0koll på.

Permalänk
Skrivet av Lummic:

@Lineri:

Hade hoppas få lite hjälp. Har inte alls så bra koll.
"ska du köra Gsync/freesync skärm" Säger mig inte så mycket. Hade tänkt köpa en billig skärm och fokusera att ha så bra dator som möjligt. Typ något liknande: https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/asus-vp2... Har inte kollat runt på skärmar ännu.

Mina behov är att det ska vara en dator som är så bra som möjligt att spela med i princip, samt surfa runt lite.
Har önskemål ram 16gb minne, grafikkort: Nvidia GeForce GTX 1070 8gb
Resten har jag 0koll på.

Slängde ihop ett paket,

http://www.webhallen.com/varukorgen/174672/

Webhallen bygger ihop och skickar den till dig.

Finns budget kvar till Windows också om du behöver det.
Bara tog ett populärt chassi, men kan du ju välja något annat.
GTX 1070 får inte plats i budgeten, och det kortet är overkill för den skärmen du tittat på ändå.

Permalänk

Det är cyber monday inatt/imorgon så det kanske dyker upp några sexiga deals på datordelar eller färdigmonterade datorer.

Permalänk
Medlem

Du kan få en ganska bra dator för cirka 12k om du letar runt lite och bygger själv

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3244697

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Tror ändå jag har bestämt mig nu. har googlat runt, tittat runt hela helgen.
Men har fastnat för Infinity GT-2.

Har bland annat kollat pris för varje del hos inet och Infinity GT-2 är en riktig prisvärd dator som redan är byggd.

Ska skapa en annan tråd ang en annan sak men någon här kanske redan vet?
När du köper dator hos greattech så installerar dem datorn, drivrutinerna. Men det ingår inte windows 10. Så måste man köpa till det för att få alla drivrutiner installerade?

uppskattar svar så snabbt som möjligt, vill beställa datorn så snabbt som möjligt.

Permalänk

@Lummic: Ett tips sök på greetech i konsumentdelen här i forumet och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger din order.

Har aldrig handlat därifrån och kan inte uttala mig om de är bra eller dåliga.

Permalänk

@Lummic
som föregående talare @keyser_01 sa, sök på företaget greattech här på forumet innan du ens tänker tanken att beställa därifrån. låter också det vara osagt, men "wink wink", sök och lär först det är det viktigaste

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Är extremt noga och söker alltid efter källkritik i debatter, information och ännu mera noggrann när jag lägger ner massvis med pengar.

Googlat extremt mycket om greattetch och det finns en del negativa saker om dem men också massa saker som är bra också.
Nu är jag inte lika etablerad här på sweclockers och inte följt varje tråd och jag är övertygad att greattetch har misslyckat med dylika köp som alla företag gör någongång. Men det mesta handlar att kunden själv har gjort något fel, anklagar dem när det är posten som är problemet mm, samt som kund trashtolkar och flera vänner på sweclockers hoppar på.

Finns personer som har mer erfarenhet om greattetch, både positiv och negativ, jag försöker alltid göra en egen uppfattning utan lita blint på vad andra säger. Vad jag tycker är bra med greattetch och blev avgörande, förutom deras fantastiska priser. Det är att de alltid försöker rätta till problemet. Flera säger att greattetch bara är bra så länge det flyter på. Men har aldrig sett ett företag som både skapar konton här, flashback osv bara för att bemöta kritiken som finns. När du läser vad greattetch svarar så tycker jag synd om dem i flesta fall där det känns som en häxjakt, framförallt här på sweclockers.

Tror knappast greattetch är perfekta men är inte ett dugg orolig att jag köpte datorn där ifrån.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/komplett-gamer-i30-crazy-gtx1070-edit...

Den här kan kanske vara ett alternativ. Man kan även klicka på konfigurera och byta delar om man vill. Det kan vara en bra idé att lägga till en extra hårddisk på 1-2 TB utöver den SSD som ingår.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@MakeCoke:

Tack för tipset. Men gjort mitt köp och i mitt tycke tycker jag att ja fick mer av pengarna med denna dator: https://greattech.se/product.html/infinity-gt-2?category_id=3...

Har inget emot en extern hårddisk som man kan ha till annat också.

Permalänk

@lummic
Just to be sure; du vet att du köper en överklockad dator som dom har överklockat åt dig?
Kolla upp hur dina garantier ser ut då det vabligtvis inte alltid gäller vid överklockning

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Lineri:

Tack för tipset Lineri.
För någon vecka sedan hade jag aldrig hört ordet överklockad, eller brytt mig mera vad det betyder.
Har läst lite om det och fått vetande att det finns negativa saker med det. Men jag köper datorn av datoraffären som gör det åt mig så jag utgår att de är professionella och vet vad de gör. Ja, det är 2års garanti på min dator. Om det inte var det så hade jag låtit bli att köpa en överklockad dator då det är förmycket gambling.

Jag fattade tycke ganska snabbt för greattetch produkter, priser och varför det blev just GT-2 handlade mera om att det är min budget, max jag är villig att lägga ut på en dator.

Jag utgår ifrån att alla som har en överklockad produkt vill maximera prestandan. Jag är inte riktigt ute efter det och ville bara ha ut mest för pengarna. Kanske inte det smartaste. Men jag tror jag gjort ett bra köp. ^^

Permalänk

Måste bara påpeka att det ser ut som att datorn inte kommer med windows, vet inte om du sett det, just making sure Mvh

Permalänk
Medlem

@Lamaslava:

I know, la till det.

Permalänk
Skrivet av Lummic:

@Lineri:

Tack för tipset Lineri.
För någon vecka sedan hade jag aldrig hört ordet överklockad, eller brytt mig mera vad det betyder.
Har läst lite om det och fått vetande att det finns negativa saker med det. Men jag köper datorn av datoraffären som gör det åt mig så jag utgår att de är professionella och vet vad de gör. Ja, det är 2års garanti på min dator. Om det inte var det så hade jag låtit bli att köpa en överklockad dator då det är förmycket gambling.

Jag fattade tycke ganska snabbt för greattetch produkter, priser och varför det blev just GT-2 handlade mera om att det är min budget, max jag är villig att lägga ut på en dator.

Jag utgår ifrån att alla som har en överklockad produkt vill maximera prestandan. Jag är inte riktigt ute efter det och ville bara ha ut mest för pengarna. Kanske inte det smartaste. Men jag tror jag gjort ett bra köp. ^^

Okej, nä tänkte bara tillägga det så du inte hade missat att den är överklockad:)
Överklockade produkter kan med tiden fungera sämre på sin överklockning och kan behöva klockas ner, men här snackar vi år före det är ett problem:)

Ja, dom bör ju kunna sin sak om dom nu ska sälja sånt.
Du blir säkert nöjd!:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Lineri:

Mina kunskaper är begränsade men försöker alltid läsa på och ta in information.
Precis som du säger, har det i tanken också senare att datorn inte har samma livslängd.

Har alltid sett datorer som ett objekt, när den är slut så kastar man den och köper ny, haha. Vet att det är fel och ser den här datorn som ett startpaket för att sen bara byta ut delar när det är dags att uppgradera till något bättre. När det är dags så ska jag till och med försöka göra det själv, om jag känner mig redo.

Vill tacka alla som svarat i tråden och tacka sweclockers rent allmänt. Är jätte förtjust i sidan och vet att när jag får problem eller har funderingar så vet jag exakt vart jag ska kolla höra mig av någonstans. Känns riktigt stabilt när jag vill gambla med något och kört fast, haha!