Flaskhals? 960 EVO 250GB PCIe & GTX 1080

Permalänk
Medlem

Flaskhals? 960 EVO 250GB PCIe & GTX 1080

Nytt bygge på G

Kommer jag få ut full hastighet på Samsung 960 EVO 250GB PCIe Gen3 x4
https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#mer....

Moderkort Asus Z170 Pro gaming?
CPU Intel Core i7 6700K 4,0GHz

Undrar jag om det blir någon krock med grafikortet som troligtvis blir ett GTX 1080
tänker på att båda går på PCIe portar, vill få ut max prestanda.

Permalänk
Medlem

Nej, grafikkortet använder PCIe-linor från CPUn, medan M.2-porten använder PCIe-linor från Z170-kretsen (Z170 har 20 linor utöver de som CPUn har). Så de konkurrerar inte om samma resurser.

Edit: Här gissas det friskt märker jag. Se denna bild från Intel så ser du att din 6700K har 16 st. PCIe-linor som normalt används till grafikkort, och sedan har Z170 ytterligare 20 PCIe-linor som används till M.2 och annat.

Permalänk
Medlem

ja de kommer du få.
däremot förstår jag inte varför de är viktigt att få ut varenda liten MB/s du kan. var ska du möjligen behöva läsa i 3.2GB/s liksom.
här kan du läsa mer om det: http://superuser.com/questions/1048804/explanation-of-intel-z...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Z170 har 20 PCIe banor lediga, 16 för grafikkortet och 4 för annat (t.ex. m.2).
Men även om du pillrar i extra nätverkskort och ljudkort så kommer dom inte att "krocka".
Vad som händer är att grafikkortet begränsas till 8x, vilket har väldigt liten inverkan på prestanda.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket
tycker man oftast får bra & vettiga svar här inne.

Bör ju vara fler som börjar köra med PCIe SSD's bara någon hundring dyrare än vanliga SSD
fast med mycket snabbare hasighet.

@Christley nej det är inte viktigt att få ut varenda liten MB/s

Permalänk

Beslöt mig för att svara/ställa en följdfråga i stället för att spöka i bakgrunden, så skapade mig precis ett konto.

Jag sitter själv med en identisk setup och gått i tankar på att uppgradera från HDD till SSD. Jag kom inte särskilt långt i mitt m.2 tänk innan jag blev väldigt osäker på om ASUS Z170 Pro Gaming faktiskt stödjer NVMe protokollet som krävs för den angivna hastigheten på SSD som c64 länka.

Intressant för mig, och c64 att veta. Någon som faktiskt vet om ASUS Z170 Pro Gaming faktiskt stödjer NVMe?

http://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_... står inte uttryckligen någonstans såvitt jag kan avgöra i a f, men är å andra sidan inte den skarpaste kniven i lådan när det kommer till tekniska termer.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janbjoern:

Någon som faktiskt vet om ASUS Z170 Pro Gaming faktiskt stödjer NVMe?

Ja, det gör det.

Jag använder det här och nu till att boota från en Intel 750 på ett sådant kort.

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat samsung 960 evo 500gb och har datorn i signaturen. ( undantag 850 evo ssd) som inte är inlagd igen än. Väntar tills 960 är testad o klar.

Har kört lite benchmark och disken presterar vad den lovar vad jag kan se. Windows installerades väldigt fort med. Har endel windows program o tweaks kvar innan jag kan testa den i dagligt bruk , verkar lovande änsålänge dock.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mogwaii:

Jag har precis installerat samsung 960 evo 500gb och har datorn i signaturen. ( undantag 850 evo ssd) som inte är inlagd igen än. Väntar tills 960 är testad o klar.

Har kört lite benchmark och disken presterar vad den lovar vad jag kan se. Windows installerades väldigt fort med. Har endel windows program o tweaks kvar innan jag kan testa den i dagligt bruk , verkar lovande änsålänge dock.

Mvh

Bara för att konfirmera, grafikkortet går väl fortfarande i 16x?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bara för att konfirmera, grafikkortet går väl fortfarande i 16x?

Jupp

Snabbtest innan jobb:

mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@C64:

Var sjukt sugen på 960 EVO 250GB. Den verkar dock väldigt överreklamerad. Det är extrem skillnad mellan 250GB och 512GB versionerna.

Den teoretiska läshastigheten är ju totalt ointressant tycker jag. Vad som är intressant är vad du faktiskt jobbar med. Ska du skyfflar extrema datamängder som kommer du nog bli besviken. Ska du lira spel som läser från disk i tid och otid (typ Skyrim) kommer du gissningvis vara nöjdare, samtidigt är skillnade mot t.ex. Intel's betydligt billigare 600p minimal när det kommer till egentligt användande.

Samsung gör ett bra jobb, men just med 250GB modellen verkar de ha kissat snett.

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-nvme-ssd-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

@C64:

Var sjukt sugen på 960 EVO 250GB. Den verkar dock väldigt överreklamerad. Det är extrem skillnad mellan 250GB och 512GB versionerna.

Den teoretiska läshastigheten är ju totalt ointressant tycker jag. Vad som är intressant är vad du faktiskt jobbar med. Ska du skyfflar extrema datamängder som kommer du nog bli besviken. Ska du lira spel som läser från disk i tid och otid (typ Skyrim) kommer du gissningvis vara nöjdare, samtidigt är skillnade mot t.ex. Intel's betydligt billigare 600p minimal när det kommer till egentligt användande.

Samsung gör ett bra jobb, men just med 250GB modellen verkar de ha kissat snett.

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-nvme-ssd-...

Heh... nej. bara nej.
860 EVO vs 600p är inte en tävling. Det är inte ens samma sport, eller ens samma planet.

860 EVO är en ruskigt snabb högprestanda SSD som faktiskt i praktiken levererar allt du begär från den, medan Intel 600p (speciellt 256GB versionen) kan sakta ner din dator till att en USB2 kopplad 3,5" HDD är bättre. Folk har problem att bara ladda ner saker från internet och surfa samtidigt med denna disk... utan att allt segar ner.
Det finns gott om trådar om den i forumen, läs.

Om du dock syftar på "andra" M.2. enheter, så ja, då håller jag med dig att om priset är rätt, räcker de mer än väl, men 600p är en riktigt dålig SSD.

860 EVO dock är utan tvekan en kanon bra högprestanda SSD, som slår många konkurrenter på denna klass, både i prestanda och i pris.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket blir nog till att beställa en 960 EVO 500GB
antar att du kör Windows 10?, vilken version? var det några problem vid installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Tack så mycket blir nog till att beställa en 960 EVO 500GB
antar att du kör Windows 10?, vilken version? var det några problem vid installation?

Windows 10 home.

Jag drog ut min ssd och installerade M2 disken, ändrade i bios enligt asus guide jag hittade på nätet , startade Windows install från en usb , valde disken utan att skapa partitioner, sen drog jag in asus m2 drivrutin från nätet avsett för win10.

Inga fel eller problem alls , gick snabbt och installera windows med.

Super nöjd änsålänge

mvh

Edit, tror jag tog info från denna länken och ändrade i min bios : #16501871

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Tack så mycket blir nog till att beställa en 960 EVO 500GB
antar att du kör Windows 10?, vilken version? var det några problem vid installation?

Jepp, glöm 250GB utan satsa på 960 EVO 500GB eller om du har råd 960 PRO 512GB.

250GB EVO fick inga höjdarbetyg: http://www.nordichardware.se/storage/test-samsung-960-evo-en-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Windows 10 home.

Jag drog ut min ssd och installerade M2 disken, ändrade i bios enligt asus guide jag hittade på nätet , startade Windows install från en usb , valde disken utan att skapa partitioner, sen drog jag in asus m2 drivrutin från nätet avsett för win10.

Inga fel eller problem alls , gick snabbt och installera windows med.

Super nöjd änsålänge

mvh

Edit, tror jag tog info från denna länken och ändrade i min bios : #16501871

tack så mycket

Skrivet av ElvisP:

Jepp, glöm 250GB utan satsa på 960 EVO 500GB eller om du har råd 960 PRO 512GB.

250GB EVO fick inga höjdarbetyg: http://www.nordichardware.se/storage/test-samsung-960-evo-en-...

Ok märkligt att det skall vara sån skillnad på 250 & 500GB tycker ju att det borde vara samma prestanda på
dom bara storleken som skiljer, vad är det för skillnad på EVO vs PRO förutom att PRO är snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad som händer är att grafikkortet begränsas till 8x, vilket har väldigt liten inverkan på prestanda.

i vissa speltitlar och sli märks detta faktist. Har testat och köra 8x,8x vs 16x,16x. I witcher 3 och rainbow six siege så skillde medel fps 20-30 mellan lägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

tack så mycket

Ok märkligt att det skall vara sån skillnad på 250 & 500GB tycker ju att det borde vara samma prestanda på
dom bara storleken som skiljer, vad är det för skillnad på EVO vs PRO förutom att PRO är snabbare?

Har läst att disken använder någon snabb mindre minnes del typ av cacheminne som är olika stor på de olika diskarna, och 250gb disken har minst, och när detta minnet är fullt och inte kan snabba upp överföringen så tappar man prestanda.Säkert fel formulerat men ungefär så.
Finns bevisat i div tester som du kan hitta på nätet.

Därför jag själv valde 500gb och inte 250 som jag först hade tänkt mig.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Har läst att disken använder någon snabb mindre minnes del typ av cacheminne som är olika stor på de olika diskarna, och 250gb disken har minst, och när detta minnet är fullt och inte kan snabba upp överföringen så tappar man prestanda.Säkert fel formulerat men ungefär så.
Finns bevisat i div tester som du kan hitta på nätet.

Därför jag själv valde 500gb och inte 250 som jag först hade tänkt mig.

Mvh

Tack det räcker som svar för mig, har även läst lite mer tester själv så det får bli en 500GB

Permalänk
Medlem

Märker man nån skillnad med dessa SSDs annat än i benchmarks? När jag läser recensioner där de jämför laddtider, vilket känns som viktigaste delen. Så är det ingen skillnad mot andra SSD för att det är något annat än SSD hastigheten som blir flaskhals.

http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-review...

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Märker man nån skillnad med dessa SSDs annat än i benchmarks? När jag läser recensioner där de jämför laddtider, vilket känns som viktigaste delen. Så är det ingen skillnad mot andra SSD för att det är något annat än SSD hastigheten som blir flaskhals.

http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-review...

Svårt att säga då övrig hårdvara säkert spelar stor roll.

Men för min dator så upplever jag :
Snabbare uppstart av windows.
Program installationer går fortare.
Laddtider och zonbyte i spel känns bättre.
Tycker att path of exile som jag spelar mest har mindre fps drops.
Flytta filer o pack upp gå fortare.

Detta är ingen fakta utan mer vad jag upplever med min dator och internet via fiber 300mbit.

Kör min cpu i 4.6ghz , och gpu runt 2ghz, minne enligt signaturen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb