Linux Mint - dator hänger sig.

Permalänk
Inaktiv

Linux Mint - dator hänger sig.

hej.

har igår installerat Linux Mint efter att ha kört Ubuntu ett bra tag.
Är mer nöjd med Mint, då jag upplever datorn som piggare och mer responsiv än när jag körde Ubuntu.

problemet som jag hade i Ubuntu, har tyvärr hängt med till installationen av Mint, dvs att datorn helt plötsligt fryser.
Inget går att klicka på, och det enda som hjälper är att stänga av datorn med strömknappen och börja om från början.

Har tänkt att uppgradera till en SSD, samt ett nytt grafikkort. Men efter installationen av Mint känns det inte lika akut.
Tyvärr fick jag tänka om nu när datorn hängde sig/frös, och det känns som detta problemet kan vara hårdvarurelaterat trots allt.
När datorn hängde sig, körde jag Transmission med 5 torrents, samt Chrome med 8 flikar.

Min dator är en HP Compaq Elite 8000, 4 GB RAM, Core2Duo @ 3Ghz, inbyggt Intel grafikkort.

Beror detta på en för långsam hårddisk? Hur hänger det ihop isåfall?

Finns de något bra program inbyggt i Mint som visar vad datorn arbetar med typ minnesanvändning m,m?

Klarar min dator inte av Mint trots allt?

Tacksam för svar

Permalänk
Avstängd

En slö disk hänger inte datorn är den kass kan den göra och kan vara flera saker som Linux själv eller hårdvaran att om nått blir varmt eller är slitet så kolla värme nått test på disk och minnen först är det ok är det antagligen mjukvarurelaterat men då har du nått att gå på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@mlvmhn:
Har du kört minnestest (memtest86)? jag tror att det installeras som default på ubuntu och mint. Finns att välja i bootmenyn i så fall.

Angående program och programs minnesanvändning kan du köra "top" (motsvarar typ task-manager) och "free -h" (visar minnesanvändning) i terminalfönstret.
Om något rapplar med hårddiskarna brukar det krylla av meddelanden i kernel-loggen. Kommandot "dmesg| less" i terminalen visar loggen.

Permalänk
Avstängd

Mint finns ju i flera varianter. Mint Xfce kräver minst resurser fungerar nog bäst på gammal hårdvara.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du testat både Ubuntu och Mint så måste det nästan vara ett hårdvarufel.

Testa att koppla ur minnen(ett i taget), likadant med extra hårddiskar och allt annat som kan kopplas ur tillfälligt.
Dvd-läsare kan också frysa hela datorn.
Annars är väl nätaggregatet en vanlig felkälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Sötast
Skrivet av A7V:

Med tanke på att du testat både Ubuntu och Mint så måste det nästan vara ett hårdvarufel.

Testa att koppla ur minnen(ett i taget), likadant med extra hårddiskar och allt annat som kan kopplas ur tillfälligt.
Dvd-läsare kan också frysa hela datorn.
Annars är väl nätaggregatet en vanlig felkälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, Mint är ju baserat på ubuntu...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

@mlvmhn:
Har du kört minnestest (memtest86)? jag tror att det installeras som default på ubuntu och mint. Finns att välja i bootmenyn i så fall.

Angående program och programs minnesanvändning kan du köra "top" (motsvarar typ task-manager) och "free -h" (visar minnesanvändning) i terminalfönstret.
Om något rapplar med hårddiskarna brukar det krylla av meddelanden i kernel-loggen. Kommandot "dmesg| less" i terminalen visar loggen.

Vet att jag körde Chrome med 8 flikar när datorn frös. Varav en sida var grafikintensiv med mycket högupplösta bilder som rullade.

Hade även igång Transmission med 5 torrents. Då jobbar väl hårddisken hela tiden?

Kan det ha varit problemet?

Det verkar som om den hänger sig när man kör Transmission samtidigt som allt annat.

Skall testa nu att bara köra Chrome och inget annat.

I System Manager så ser jag att hälften av minnet används, alltså ca 1,8-2 GB. CPU:n ligger på 24% på bägge kärnorna.

Ingen fara där heller väl?

Permalänk
Medlem

Jag har/haft liknande fast med min win7 dator.

Under mina felsökningar så hittade jag att firefox kan orsaka liknande frysningar. Jag har för mig att det har med hårdvaruaccelerering av grafiken att göra.

I mitt fall så var det min hårddisk som troligtvis har en dålig sektor som fryser datorn när den försöker skriva/läsa på just det stället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ojz0r:

Jag har/haft liknande fast med min win7 dator.

Under mina felsökningar så hittade jag att firefox kan orsaka liknande frysningar. Jag har för mig att det har med hårdvaruaccelerering av grafiken att göra.

I mitt fall så var det min hårddisk som troligtvis har en dålig sektor som fryser datorn när den försöker skriva/läsa på just det stället.

Ok, finns det något inbyggt program i Mint för att kontrollera hårddisken?

En bekant nämnde att det kanske var så att någon fläkt slutat fungera, eller att för mycket damm gjorde att fläkten slutat fungera.

Låter detta som ett troligt problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Ok, finns det något inbyggt program i Mint för att kontrollera hårddisken?

smartctl bör finnas som ett paket, om det inte redan är installerat. Det är ett terminalprogram, du kan köra det som "sudo smartctl -a /dev/sda" för att få S.M.A.R.T-datan från den första hårddisken. Har du flera hårddiskar så repeterar du bara kommandot med sdb, sdc, etc. Om du inte kan tolka resultatet själv så är det bara att du slänger upp utskriften här så hjälper vi dig (släng på " > output.txt" efter kommandot för att spara utskriften i en textfil).

Skrivet av mlvmhn:

En bekant nämnde att det kanske var så att någon fläkt slutat fungera, eller att för mycket damm gjorde att fläkten slutat fungera.

Låter detta som ett troligt problem?

Det är ju i så fall en otroligt enkel sak att kontrollera, bara öppna datorn och kontrollera att alla fläktar snurrar som de ska.

I övrigt så är det första man gör om datorn fryser utan orsak att kontrollera minnet med t.ex. Memtest86 som FattarNiInte redan föreslagit. Du kan också kolla i systemloggen om det står något intressant där. Jag antar att Mint-versionen du kör använder systemd. Då kan du köra "journalctl -r -b -N" där du byter ut N mot den boot du vill kolla på. T.ex. -3 för att visa loggen för 3 omstarter sedan. -r betyder att loggen visas i omvänd ordning, så att det sista som loggades visas längst upp. "journalctl --list-boots" listar alla loggar som finns, ifall du vill veta numret på en log från ett visst datum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

smartctl bör finnas som ett paket, om det inte redan är installerat. Det är ett terminalprogram, du kan köra det som "sudo smartctl -a /dev/sda" för att få S.M.A.R.T-datan från den första hårddisken. Har du flera hårddiskar så repeterar du bara kommandot med sdb, sdc, etc. Om du inte kan tolka resultatet själv så är det bara att du slänger upp utskriften här så hjälper vi dig (släng på " > output.txt" efter kommandot för att spara utskriften i en textfil).
Det är ju i så fall en otroligt enkel sak att kontrollera, bara öppna datorn och kontrollera att alla fläktar snurrar som de ska.

I övrigt så är det första man gör om datorn fryser utan orsak att kontrollera minnet med t.ex. Memtest86 som FattarNiInte redan föreslagit. Du kan också kolla i systemloggen om det står något intressant där. Jag antar att Mint-versionen du kör använder systemd. Då kan du köra "journalctl -r -b -N" där du byter ut N mot den boot du vill kolla på. T.ex. -3 för att visa loggen för 3 omstarter sedan. -r betyder att loggen visas i omvänd ordning, så att det sista som loggades visas längst upp. "journalctl --list-boots" listar alla loggar som finns, ifall du vill veta numret på en log från ett visst datum.

Nu hängde sig datorn efter ca 1,5 timmes användning. Tur man hann skriva klart detta inlägget

Vill inte minnas att datorn hängde sig såhär ofta när jag hade Ubuntu, så det börjar kännas som att inte min dator kommer riktigt överens med Mint?

Kan det vara grafikrelaterat? Cinnamon för krävande för mitt integrerade grafikkort?

Jag har kollat minnena med Memtest, det gick väldigt snabbt. Inga meddelande alls och sedan startar datorn upp som vanligt.

Har öppnat upp datorn, och rengjort allt med tryckluft från Inet. Inte alls så mycket damm som jag trodde.
Min gissning var att det hade kommit damm på fläktarna, så de inte orkade snurra.
Det sitter en fläkt längst bak innanför den svarta kåpan? Den kommer man inte åt.

Vad jag kan se så sitter det inte några synliga fläktar på moderkortet? (se bifogade bilder)

Som gammal Windows-användare är man ju van vid diverse diagnostiseringsprogram, dock hittar jag inga för Linux Mint?

Program för att kolla systemet i allmänhet, som t ex värme i datorn,minnen, hårddisk, processor m,m?

http://imgur.com/ARPcMTQ

http://imgur.com/ZCt3Gbk

Permalänk
Medlem

Den svarta kåpan är bara att dra rätt upp efter att du lossat kablarna som sitter fast i kåpans kabelhållare. För att kolla vilken temperatur på cpu och chassi så installerar du lm-sensors, sedan skriver sensors i konsolen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Den svarta kåpan är bara att dra rätt upp efter att du lossat kablarna som sitter fast i kåpans kabelhållare. För att kolla vilken temperatur på cpu och chassi så installerar du lm-sensors, sedan skriver sensors i konsolen.

ok, skall testa det vid tillfälle.

jag har ikväll kört memtest och där fick jag inga felmeddelanden. startade det via bootmenyn och sedan startade den upp som vanligt.

inga fel på minnena alltså?

körde även programmet GsmartControl för att testa hälsan på min hårddisk. inget fel där (bilder kommer imorgon).

lustigt nog så fryser inte datorn när jag endast kör i skrivbordet och bara t ex ställer in olika teman, fonter, inställningar m,m
Dock när jag startar Chrome fryser den, och det är bara att stänga av med powerknappen.

Har på skoj installerat Chromium istället, med alla plugins och det verkar fungera.....

Även Firefox verkar flyta på smidigt.......

Kan detta vara något med Chrome och dess hantering av grafiken som gör att min dator låser sig?

Permalänk
Medlem

Du kan prova att slå av HW acceleration i Chrome, ligger under settings> advanced > system och sen use hardware acceleration when available för att se om det gör någon skillnad.
Om det är så illa att den kör fast så snart du startar Chrome prova att launcha med google-chrome --disable-gpu för att se om det går bättre (och isf slå av HW accelerationen i settings från där).
Det kan även vara värt att starta Chrome med loggning för att se om du kan fånga vad som går fel, typ google-chrome --enable-logging --v=1 borde göra tricket och loggen ska då hamna under ~/.config/google-chrome/

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molvis:

Du kan prova att slå av HW acceleration i Chrome, ligger under settings> advanced > system och sen use hardware acceleration when available för att se om det gör någon skillnad.
Om det är så illa att den kör fast så snart du startar Chrome prova att launcha med google-chrome --disable-gpu för att se om det går bättre (och isf slå av HW accelerationen i settings från där).
Det kan även vara värt att starta Chrome med loggning för att se om du kan fånga vad som går fel, typ google-chrome --enable-logging --v=1 borde göra tricket och loggen ska då hamna under ~/.config/google-chrome/

Ok, skall testa detta efter jobbet.

Då är det mao grafiken som inte pallar trycket?

Men borde inte ett inbyggt grafikkort klara Sweclockers hemsida och Youtube-klipp?

Är det skillnad på Chrome och Chromium?

Varför fryser datorn först efter 1,5 timme på nätet med Chrome?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du senaste biosen?
http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/readIndex?sp4ts.oid...
Senaste verkar vara från 2015

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_khyron:

Har du senaste biosen?
http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/readIndex?sp4ts.oid...
Senaste verkar vara från 2015

jepp, den hade jag. tack ändå för tipset

sedan jag bytte till Chrome och bockat ur hårdvaruaccelerationen, så har inte datorn hängt sig.

Skiljer det verkligen så mycket mellan Chrome och Chromium?

Kan boven i dramat vara Chrome som orsakade frysningen på nätet?

Permalänk

Nej, snarare är det nog drivrutinen för ditt grafikkort som är trasigt, eller grafikkortet självt som är trasigt. Chrome fungerar ju problemfritt på många andra datorer.