Blockets nya meddelandetjänst = nya inkomstkällor med tvång, censur och monopol

Permalänk
Medlem

Blockets nya meddelandetjänst = nya inkomstkällor med tvång, censur och monopol

Blockets nya meddelandetjänst handlar egentligen om nya inkomstkällor för Blocket. Detta görs genom samkörning av kunders privata uppgifter på följande sätt.

IT strateg, Jonas Florén, förklarar det på följande sätt:
"Denna plattform i kombination med mycket trafik på sina sajter och satsningen på privatekonomiområdet .... lägger en grund till vad man kommer kunna göra:

– man har användaridentiteten via SPiD.

– man har betalfunktionalitet via SPiD.

– man har trafiken från alla sina sajter med Aftonbladet och Blocket i spetsen.

– man har kundinformation via sina privatekonomitjänster."

Se länken till denna artikel:
http://delamaro.se/spid-vag-for-schibsted/

Blocket tvingar sina kunder att använda SPiD genom tvång och censur.
http://www.ehandel.se/Tvang-och-censur-kritik-mot-Blockets-ch...

Det handlar om samkörning av privatpersoners uppgifter för nya inkomstkällor, inte säkerhetsskäl. Blocket tar bort kunders epostadresser för att tvinga sina kunder att använda SPiD.
Jag kommer aldrig att använda Blocket igen.

Bra att veta - några andra länkar:

Läs kommentarer till höger!
https://brandly.info/post/1469114/vi-har-lanserat-ett-nytt-s-...

John Lind tycker så här och Blocket svarar:
https://m.facebook.com/blocket.se/posts/961879913845438

Se upp för Blocket!
http://bertoft.se/2015/04/se-upp-for-blocket/

Många är kritiska mot Blockets nya meddelandetjänst som marknadsförs som säkerhetsskäl, som inte är sant! Snart är det Jul igen, och många kommer att drabbas av SPiD med ekonomiska förluster.

Vad tycker ni? Argumentera för och emot.

Permalänk

@xVD:
Jag finner det märkligt att en sån nyhet har inga kommentarer. Vad kan det bero på? Någon kan förklara?

När en köpare eller säljare skickar med sin epost adress så skall väl inte epostadressen censureras av Blocket med tvång av säkerhetsskäl. Det kan inte vara säkerhetskäl. Blocket är intresserad av hela svenska folkets "trafik" för nya inkomstkällor.
Blocket avlyssnar allt du skriver. Det är enorma privata uppgifter. Fundera över det.

Många godkänner Blockets användarvillkor. Det är Blockets monopol som är ett skäl till godkännandet, tycker jag. Självklart finns det Citiboard och Tradera. Men Blocket dominerar marknaden. Konsumentverket borde ingripa, anser jag! Man kan också anmäla Blocket till både datainspektionen och konsumentverket pga monopol, tvång, censur bland annat.

Permalänk

Monopolet har gjort blocket till ett hemskt företag. Monopolställningen gör att man sitter helt i deras händer. Hoppas hoppas det kommer en konkurrent snarast. Jag har svurit att aldrig mer köpa/sälja på blocket. Nu blir jag väldigt arg när jag läser ovanstående länkar. Vilket hemskt företag som ständigt ljuger för sina kunder om säkerhet!

Permalänk
Medlem

Min mail är dold av säkerhetsskäl på blocket?

Har svarat på en annons på blocket och vi har kommit överäns att använda blocketpaketet. Nu när säljaren (han) ska fylla i uppgifterna så säger han att min mail är dold av säkerhetsskäl på blocket. Har detta med SPiD grejjen att göra oxo tro?. Nån som vet vad vi måste göra för att få igenom affären?.Har skickat till blocket oxo och får väl vänta till dom har tid att svara. Killen sticker till tokyo på tisdag så vi vill hinna göra affären innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Har svarat på en annons på blocket och vi har kommit överäns att använda blocketpaketet. Nu när säljaren (han) ska fylla i uppgifterna så säger han att min mail är dold av säkerhetsskäl på blocket. Har detta med SPiD grejjen att göra oxo tro?. Nån som vet vad vi måste göra för att få igenom affären?.Har skickat till blocket oxo och får väl vänta till dom har tid att svara. Killen sticker till tokyo på tisdag så vi vill hinna göra affären innan dess

fick samma sak när jag sålde ett PS3 via blocket för några veckor sedan - "e-post dold av säkerhetsskäl". Så det blev att skicka ett sms med mailadressen istället. mycket krångligt.

kanske går att skriva typ " din.epostATdomän.se " också? provade aldrig det

överlag är jag inget fan av Blocket. innan jag sålde PS3:an har jag inte använt det på flera år, innan deras första "omdesign". Men en sak som jag ändå märkte var smidigt, är att man får det sorterat och fint vilka meddelanden man svarat på för olika annonser - smidigt när man fick uppåt en 10-15 bud på samma grej, och man kunde lätt slänga skambud i sopkorgen. Men en liknande funktion kan så klart skapas med mappar och regler i sin vanliga mail-klient också!

Permalänk

Blocket är död snart, fler använder Facebook istället, mycket bättre marknad där förutom folk som fattar inte att man kan inte läsa kommentarer, så "info och tele i kommentarerna" fungerar absolut inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Blocket är död snart, fler använder Facebook istället, mycket bättre marknad där förutom folk som fattar inte att man kan inte läsa kommentarer, så "info och tele i kommentarerna" fungerar absolut inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Facebook grupper at sälja i?
Helt värdelöst.
Mängder med OT-kommentarer och allmänt rörigt.
Blocket är inte bra men det är mängden kunder man kommer åt där.
Jag är med i minst 6 sälj-grupper och sååå rörigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Blocket är död snart, fler använder Facebook istället, mycket bättre marknad där förutom folk som fattar inte att man kan inte läsa kommentarer, så "info och tele i kommentarerna" fungerar absolut inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Finns dock flera av oss som inte har Facebook.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Stig45:

Facebook grupper at sälja i?
Helt värdelöst.
Mängder med OT-kommentarer och allmänt rörigt.
Blocket är inte bra men det är mängden kunder man kommer åt där.
Jag är med i minst 6 sälj-grupper och sååå rörigt..

Jo det är påse hundskit med grupperna, men Facebook marknad/market är bättre.. Eller så bra det kan vara än så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Finns dock flera av oss som inte har Facebook.

Jäkligt avundsjuk på dig, ångrar jag gick med på Facebook

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Nästa år i maj är de skyldiga att kunna redovisa för dig följande
Hur de använder din information (Detalj)
Vilka de delar med och syfte
Exakt vilken sorts info de har om dig (strukturerat)
Var de har din info

Du kan även kräva att de inte delar på visst sätt, ta bort del av info eller allt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk

SPID är väl det enda dom kört i flera år? (såg ju att ena artikeln var från 2015 också)
Och i övrigt så gör dom ju bara precis vad alla andra gör. Samkör data från hela sin koncern för att kartlägga beteende så att dom kan justera sin marknadsföring för att lura precis dig.
Precis som google, fast inte lika omfattande.
För att inte prata om Facebook, deras huvudmarknad är ju beteenden, det är ju det dom lever på nästan helt nu.
Den största marknaden som finns nu är ju ditt beteende.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Finns dock flera av oss som inte har Facebook.

Finns ju flera av oss som inte har blocket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag säljer inte längre på Blocket. Jag använder Facebook och Shpock. Där kan jag sälja utan att det kostar pengar och det har fungerat bra hittills! Varför betala 20 kr för en annons när jag kan få det sålt lika fort gratis?

Skickades från m.sweclockers.com