Bluescreen alltid 1 gång varje gång jag startar datorn.

Permalänk

Bluescreen alltid 1 gång varje gång jag startar datorn.

Hej.

Jag byggde om datorn i somras, sen dess har jag alltid fått 1 bluescreen varje gång jag startar datorn. Datorn startas om efter detta och sen blir det inget mer, fören datorn har varit avstängd i några timmar. Det är många olika bluescreens, har skrivit ner några:
"Page fault in nonpaged area",
"Critical process died",
"Memory management",
"Driver irql not less or equal",
"dps watchdog",
"Bad pool header".

Jag hade problem med att installera windows10, fick alltid någon "test version" när jag hade installerat den. Fick ominstallera windows ifrån test versionen så lyckades jag få igång något och kunde uppdatera windows så att grafik drivers och så fungerade. Vet inte om detta kan ha med problemet att göra..

Har försökt googlade runt och lösa problemet men har inte lyckas, börjar bli trött på detta och är rädd att något ska ta till skada i datorn. Blev rekommenderar av en kompis att fråga er här.
Det här är vad jag har i datorn.

Operativsystem: Windows 10 Pro 64bit.
Chassi: EVGA DG-87
Processor: Intel Core i7-4790k 4.00GHz
Processorkylare: Corsair Hydro H100i
Moderkort: MSI z97 Gaming 7
Minne: Corsair Vengeance Pro 16gb 2400Mhz
Grafikkort: ASUS Strix GeForce 1080 8gb OC
Hårddiskar: Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB, WD Intern Hårddisk Black 3TB, Intel Intern SSD 520 Series 120GB och WD Intern Hårddisk Caviar Green 1TB
Nätaggregat: EVGA PowerSupply SuperNOVA G2 850W
Ljudkort: ASUS ROG Xonar Phoebus Solo 7.1

Överig info: Samsung SSD'n är primär hårddisken. köpte windows10 på skiva för att jag inte visste vilket chassi jag skulle ha då.. så kopplade in en cd läsare som hängde ut ur chassit när jag installerade windows.
cd läsaren heter: Lite-On Intern SATA DVD-RW 24x

Permalänk
Medlem

Eftersom det blir olika bluescreens varje gång gissar jag på RAM-minnet. Kör t.ex. MemTest86 över natten och kolla om det hittar några fel på minnet.

Permalänk

@MrGeek: Tack för det snabba svaret! Ram-Minnet är nyköpt i somras, men kan ju ha gått sönder på något sätt. Så jag testar detta!

Permalänk

@MrGeek: Körde i 11 timmar, 0 Errors. Så betyder det att det inte är Ram-Minnena?

Permalänk

Det va ju ingen större hjälp man fick här..

Permalänk
Medlem

@Recording: Ladda ner "WhoCrashed". Det programmet kollar dina dumpfiler och säger oftast vad som är fel och ger tips på åtgärd

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recording:

Det va ju ingen större hjälp man fick här..

Om du gör en restart från Windows, startar den då upp utan problem?
Har du uppgraderat BIOS till senaste?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Hade precis samma nätagg i min förra dator och precis samma problem. jag tror det har med nätagget att göra, jag gjorde memtester osvosv men hittade inga fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Tror problemet att svara ligger i hur mycket saker det är som kan vara problem med det du beskriver så kan det vara minnen som även hade varit min första tanke och då en del bsod pekar på stabilitets problem som kan vara relaterad till minne eller nätagg disk och liknande relaterade saker men mest troligt minne om man utgår från bsod men behöver inte vara det

Det skulle även kunna vara disk problem vilket en del meddelanden pekar mot som nonpaged area problem men behöver inte vara disken i sig själv utan kan även vara strömsparar funktioner eller sata relaterade problem eller liknande som ställer till det så är helt enkelt lurigt att peka på exakt den saken är problemet

Men börja med att kolla stabilitet med occt så datorn är stabil sen memtest har den gått igenom och kolla så diskarna är ok och se till att ha alla drivrutiner up to date och uppgradera bios och se om det hjälper i fall problem är relaterat till något sånt för även om man inte har errors kan det vara minnes relaterat som om kompatibiliteten inte är helt 100%

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Recording:

Sådana här intermittenta fel är ju oftast dom svåraste att klura ut. Min gissning är att det kanske finns någon kallödning eller liknande som kan ge utslag då någon komponent är kall eller så.
Kanske ett byte av moderkort skulle hjälpa, fast det är ju vara annat.

Permalänk

@riger: Det är inga problem att starta om datorn efter.
Nej har inte uppdaterat BIOS sen jag skaffade moderkortet, den är något år gammal.
Ska kolla om det finns uppdateringar, tack för tipset.

Permalänk

@dannesthlm: Har ju haft den i något år, problemet kom ju när jag byggde om datorn i somras.

Permalänk
Medlem

Starta datorn med så få delar och kablar som möjligt så blir det lättare att felsöka. Testa utan mus, tangentbord, USB kablar/prylar mm.

Bygg om datorn igen. Ta ut/isär allt igen. Passa på och kolla att portar, kontakter, hållare ser ok ut innan du sätter ihop det viktigaste igen.

Edit:
Använd/låna en disk som du kan ta bort alla partitioner på för att testa att installera om. Testa med andra SATA kablar, strömkablar och andra SATA portar på moderkortet.

Alla andra diskar tar du bort tills du vet om felet är kvar. Dessutom vill man undvika att Win DVD/USB minnet lägger / använder något på nån annan disk som Windows behöver för att starta. Lagrings diskar kan också orsaka fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Recording:

@MrGeek: Körde i 11 timmar, 0 Errors. Så betyder det att det inte är Ram-Minnena?

Du behöver inte skriva minnet 2ggr

RAM, räcker. inte Ram-Minnet...Random Access memory-minnet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Nytt grafikkort, får bluescreen när jag startar spel.

Fick min kompis gamla grafikkort ett ( Radeon R9280x). Jag installerade alla drivrutiner och allt verkade fungera bra tills jag fick flera bluescreens av samma sort. Jag hade då ett nätaggregat på 550W. Jag trodde själv att de var problemet så bytte till ett nytt med 750W. Dock uppstod samma problem och har nu ingen aning om vad jag sak göra. Jag prövade att kolla så det inte var något fel på minnet genom (Windows minnesdiagnostik) vilket inte visade några fel. Så undrar om någon av er kanske vet vad felet kan vara... MVH Frodomeister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recording:

Det va ju ingen större hjälp man fick här..

Lyssna på Panpo. Ta bort allt som går. Alla diskar. Ljudkort osv. Rullar systemet är felet i en av komponenterna du tog bort. Då kopplar du in en sak i taget tills problemen kommer tillbaka. På så sätt vet du vilken komponent som strular istället för att sitta och gissa. Om du får en bs skriv ned och posta den exakta ordalydelsen på felmedelandet här så kommer du få hjälp. Ett problem i taget. Är problemet kvar när du tagit bort allt oviktigt är det en av huvudkomponenterna som felar. Då hjälper vi dig med det. Så börja med att strippa bort allt oviktigt och skriv sedan vad som händer.

Skrivet av frodomeister:

Fick min kompis gamla grafikkort...

Starta en egen tråd istället för att sabotera den här.

Permalänk

Har varit väldigt upptagen på sista tiden så har inte haft tid o felsöka så mycket.. men jag har byggt om datorn nu och testat lite gamla delar o så. Märkte att om jag byter minnen så får jag inga bluescreens.. även om jag använder bara 1 utav minnena (har 2x8). Har lämnat in dom på felsökning men dom gjorde bara en memtest och fick inga problem. De går inte o lämna tillbaka, är det någon som känner till det här problemet och vet hur det åtgärdas? Annars är det väl bara o köpa nya, tur att det va en billig del men jobbigt om nästa minnen man köper också kronglar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Liknar problem jag hade i höstas. Om du har Asus GPU Tweak installerat så ta bort det ifrån Windows autostart, och se hur det går.

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recording:

Har varit väldigt upptagen på sista tiden så har inte haft tid o felsöka så mycket.. men jag har byggt om datorn nu och testat lite gamla delar o så. Märkte att om jag byter minnen så får jag inga bluescreens.. även om jag använder bara 1 utav minnena (har 2x8). Har lämnat in dom på felsökning men dom gjorde bara en memtest och fick inga problem. De går inte o lämna tillbaka, är det någon som känner till det här problemet och vet hur det åtgärdas? Annars är det väl bara o köpa nya, tur att det va en billig del men jobbigt om nästa minnen man köper också kronglar..

Ta det med Corsair istället om du har kvitto på dem.
Skapa ett konto här https://corsair.secure.force.com/ och skapa sedan en ticket.
Notera dock att om du som slutkund kontaktar dem, och du får RMA godkänd, måste du själva betala frakten till dem (skickas till Holland), frakten till dig står de för.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Recording:

Du skrev aldrig om du uppdaterade bios, testa det först innan du gör en reklamation.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-7.html#dow...

Senaste är 2016-03-07 Version 1.C
-Improved memory compatibility.

Eftersom felsökningen och memtest inte visade några problem så kan det vara kompabilitetsproblem med ditt moderkort.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Recording:

Du skrev aldrig om du uppdaterade bios, testa det först innan du gör en reklamation.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-7.html#dow...

Senaste är 2016-03-07 Version 1.C
-Improved memory compatibility.

Eftersom felsökningen och memtest inte visade några problem så kan det vara kompabilitetsproblem med ditt moderkort.

Jävlar bios har jag glömt o uppdatera.. behöver jag installera version efter version eller bara den senaste?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bara den senaste

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Vänta lite. Funkar det alltid med 1 minne i oavsett vilken ram-sticka du använder?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Vänta lite. Funkar det alltid med 1 minne i oavsett vilken ram-sticka du använder?

Japp. Mina gamla 3x2 fungerar utan problem också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då är det ju inte ram du ska reklamera.. de funkar ju fint om båda funkar enskilt?
Hur gick det med senaste BIOS?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Har du malwarebytes installerat? Efter senaste versionen får jag "bad pool header" blu-screen.
Datorn fungerar klockrent med malwarebytes avstängt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Då är det ju inte ram du ska reklamera.. de funkar ju fint om båda funkar enskilt?
Hur gick det med senaste BIOS?

Jaja.. jag ska uppdatera bios så fort jag har tid :^)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Har du malwarebytes installerat? Efter senaste versionen får jag "bad pool header" blu-screen.
Datorn fungerar klockrent med malwarebytes avstängt.

Nej har aldrig installerat malwarebytes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

BIOS

Okej, har uppdaterat bios och drivrutiner till moderkortet men får fortfarande bluescreens vid start.. så fungerade ej.