MSI GS73VR - den platta 17":aren på 2,4 kilo

Permalänk
Medlem

MSI GS73VR - den platta 17":aren på 2,4 kilo

Finner ingen tråd om MSI GS73VR som lanserades hösten 2016 - så jag startar en!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3866181

Modellen 6RF-017NE med 4K-skärm kostade 24 990 i september (finns även med FHD men näe, 4K lockar), så ner till 22 990 i november och så svart fredag eftermiddag och kaboom så kom mail om prissänkning med 3 000 till 19 990 från Prisjakts bevakning. Slog till direkt fast de redan var slut i Webhallens lager - sitter nu och hoppas på snar leverans...

Tilltalas av kraftfull dator med "stor" 4K-skärm på bara 2,4 kg även om det lär bli ny dataväska också. Nuvarande kontors-Dell med 15" FHD väger något liknande men är sämre på varenda punkt (fast var förstås billigare). Nästan enda negativa jag sett med GS73VR är att SD-kortläsaren sitter på USB 2 internt vilket begränsar hastigheten, men kör liten extern SD+MicroSD-läsare med USB 3, så "no big deal" alls.

Har sett en del om "bloatware" i Windows, att amerikanska maskiner skulle ha en långsammare M.2-enhet, så är ju en 2TB 5400rpm-disk lite långsam även för lagring, så tre konkreta frågor till Er med GS73VR:

+ är det många förinstallerade program i Win10? Värt att installera om Win10 rent...?

+ är det OEM-version av Samsung 950 Pro eller sitter det något annan M.2-enhet i svenska maskiner?

+ hur jobbigt (utöver de 17 skruvarna i botten!) är det att ersätta den mekaniska disken med en 7mm SATA SSD?

Fint om Ni med denna spännande maskin vill dela Era erfarenheter!

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Följer tråden!
Köpte Titan modellen hann bara packa upp den innan jobbet, fick med Mafia 3 och Watch dogs 2.
Visst blir man av med garantin om man skruvar upp datorn? Hade gärna sett en till ssd disk istället för en mekanisk... Varför väljer dom fortfarande att installera mekaniska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gainward 6800 GT 256 mb AGP, AMD Athlon XP 2800+ och 1024 mb RAM

Permalänk
Medlem

Ja, hur man kan sätta in en HD i en laptop för över 20 000 kr är en gåta!

Permalänk
Medlem

Har en MSI GT72S som skal bytas ut mot gs73vr fhd versionen till rövarpriset 12800
Skal skriva ner lite synpunkter på den så snart jag får tillgång till den, har läst att det följer med massvis av skräp, samma som det gjorde på gt72 jag har idag, går snabbare att resetta windows än att ta bort allt skräp.
inte speciellt glad i MSI just nu då jag har problem med min nuvarande men men, bättre lycka nästa gång, är så jäkla synd att razer blade inte finns i europa ännu.

Permalänk
Medlem

Härligt med fler GS73VR Men för 12 800, vardå? Aha, den enklare skärmen är klart billigare... Tyckte 19 990 på Webhallen var ett riktigt kap på "svart freda" för 4K-modellen, återgick till 22 990 och så onsdag till 24 990 - "tjänade" 5 papp, ehh

Men har ju inte fått den ännu - först var ordern "Mottagen" i flera dagar, nu "Behandlas" i 2 dar... men men, inte som väntans tider.

Vilken är Titan-modellen? Den jag pratar om med 4K är denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3866181
men finns ju med FHD-skärm också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3843126

Förstår iofs hur de tänker med en SNABB M.2-SSD (som jag hoppas är den snabba NVMe-varianten, inte SATA-ansluten "standard-SSD") och en STOR lagringsdisk på 2 TB som inte kostar många hundralappar. Upp till mig att byta ut disken till en hyggligt snabb SSD - hellre än att maskinen blev flera tusen dyrare till för "alla andra" också...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Fick just maskinen, packat upp, startat - mjaha, inte enormt mycket bloat, men ser lite "micro-lagg" då och då när menyer skall rullas fram och sånt som ju inte borde vara där... Well, provar att uppdatera till Win10 Anniversary utan ren Win-installation först...

Och SSD:n är Samsung MZVPV512 - skall vara den snabba NVMe-modellen som når uppåt 2000 mb/s läs och drygt 1000 mb/s skriv. Dock ville inte AS SSD Benchmark köra klart, hakade på skrivningar, men mätte iallafall 1863 mb/s läshastighet. Provar igen med Anniversary installerad.

Känns annars lätt, stor och fin - en kvalitetsupplevelse så här långt

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Installera NVMe-driver

Jahapp, då funkar SSD:n SM951 som den skall - AS SSD ger 1981 MB/s läs och 1480 MB/s skriv (1 GB, Seq) efter installation av Samsungs NVMe-driver.

Men otroligt att maskinen levereras UTAN denna tydligen absolut nödvändiga driver för att SSD:n skall göra det den ju kan!

Ladda ner här (och njae, SM951 står inte med som stödd enhet, men 960 PRO, 960 EVO och 950 PRO nämns - eller är SM951 bara en "OEM-version" av 950 PRO...?):
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Testat WRC6 i UHD

Loggade in på Steam och tankade ner "mitt" WRC6, brum brum med Fraps igång, men ehum 10 fps i FHD-upplösning... var ju Intel-grafiken. Ändrade i nVidias kontrollpanel, Hantera 3D-inställningar till Önskad grafikprocessor: Högpresterande NVIDIA-processor, och då vart det bättre

Med fullskärm UHD och grafikinställning Medium visar Fraps 51-55 fps vid testkörning på banan i Katalonien. Känns som klart bra prestanda på en bärbar

Några irritationsmoment:

+ USB-kontakterna är "grunda" så den lilla radiomottagaren till extern mus sticker ut mer än den borde (handlar om ca 5mm extra)- ansluter MX Anywhere 2 via blåtand för att slippa...

+ Windows-tangent finns inte "nere till vänster" på tangentbordet utan till höger om Alt Gr - skulle gärna byta med FN-tangenten, men alla tangenter UTOM FN verkar kunna mappas om i Steelseries verktyg...

+ även andra tangenter sitter udda, från PgUp/PgDn ovan nummerpadden till att <> som brukar vara mellan vänster skift och Z ligger till höger om mellanslag - för det finns ingen tangent mellan skift och Z... en amerikansk layout som inte anpassats fysiskt...

+ klistermärkena satt med kletigt klister, fick bort med aceton (careful!)

Nu kika på USB-C/Thunderbolt-docka och 17"-väskor...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Jahapp, då funkar SSD:n SM951 som den skall - AS SSD ger 1981 MB/s läs och 1480 MB/s skriv (1 GB, Seq) efter installation av Samsungs NVMe-driver.

Men otroligt att maskinen levereras UTAN denna tydligen absolut nödvändiga driver för att SSD:n skall göra det den ju kan!

Ladda ner här (och njae, SM951 står inte med som stödd enhet, men 960 PRO, 960 EVO och 950 PRO nämns - eller är SM951 bara en "OEM-version" av 950 PRO...?):
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Önskar jag kunde hitta en liknande driver till min NVMe... Min GS63VR-6RF levererades med en 256GB toshiba, drivrutiner verkar vara helt hopplöst att få tag på..

AS SSD ger ynka 102 mb/s skriv men 2000 mb/s läs.

Permalänk
Medlem

Sprakande ljud

Så var det ljudet - sprakar och brusar bedrövligt så snart volymen är över jättelågt - och själva volymreglaget verkar helt överstyra ljudet. Nå, flera verkar haft samma problem, som här:

https://www.youtube.com/watch?v=vDfdVruQB7k

och ett tips var avinstallera och installera om drivrutinerna - som dessutom uppdaterades 24:e november:

https://www.msi.com/Laptop/support/GS73VR-6RF-Stealth-Pro.htm...

Och visst, tog bort Nahimic och inaktiverade Realtek-drivern, så installerat nya Realtek och nu är det iallafall "normalt laptop-ljud" i maskinen utan sprak och pop. Men än så länge utan Nahimic som skall kunna förstärka ljudet enligt olika profiler i olika frekvensband... mmm, lite skeptisk, men testar väl den nya versionen... jorå, det ger lite möjlighet att välja ljudprofiler som lite snabbt och subjektivt låter lite bättre för musik och filmtrailers. Inte något finsmakarljud men lite bättre bas, typ. Problem solved!

Tillägg efter installation av Nahimic
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

FN- och Win-tangenterna

Det går att mappa om FN och Win - inte i Steelseries program utan i BIOS:en vid start. Återstår att byta plats på tangenterna - om man vågar...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Önskar jag kunde hitta en liknande driver till min NVMe... Min GS63VR-6RF levererades med en 256GB toshiba, drivrutiner verkar vara helt hopplöst att få tag på..

AS SSD ger ynka 102 mb/s skriv men 2000 mb/s läs.

Jag har en OCZ RD400 M.2 i min stationära, på kartongen till OCZ står det både OCZ och Toshiba. Det skulle kunna tolkas som att Toshiba tycks äga OCZ, varumärket OCZ eller ha ett ganska tätt samarbete med OCZ. Kolla upp det, du kanske hittar drivrutinerna du letat efter hos OCZ istället? Men hoppas inte alltför mycket, det var bara en spontan tanke jag fick.

Edit : Jag kollade upp Toshiba och OCZ, Toshiba köpte OCZ när OCZ var så gott som bankrutt år 2014, enligt Anandtech.
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag har en OCZ RD400 M.2 i min stationära, på kartongen till OCZ står det både OCZ och Toshiba. Det skulle kunna tolkas som att Toshiba tycks äga OCZ, varumärket OCZ eller ha ett ganska tätt samarbete med OCZ. Kolla upp det, du kanske hittar drivrutinerna du letat efter hos OCZ istället? Men hoppas inte alltför mycket, det var bara en spontan tanke jag fick.

Ja vi tänkte i samma banor, laddade hem OCZ SSD utility, denna visar på att jag har dom senaste drivrutinerna. Börjar misstänka att något är knasigt med AS SSD istället, har nu kört benchmark i två andra program som visar de resultat jag bör få.
Antar att det är något jag gör fel med AS SSD istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Ja vi tänkte i samma banor, laddade hem OCZ SSD utility, denna visar på att jag har dom senaste drivrutinerna. Börjar misstänka att något är knasigt med AS SSD istället, har nu kört benchmark i två andra program som visar de resultat jag bör få.
Antar att det är något jag gör fel med AS SSD istället

Bra att det löste sej med drivrutinerna

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@Pahwn: Med Windows standard-driver hade Samsung-SSD:n också ruskigt låg skrivhastighet med AS så kanske är det något i standard-drivern som bromsar just AS skrivningar extra mycket... men tror det var en stor verklig skillnad med SSD:n i MSI:n - men alltså nu snabb och fin.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Lagringsdisk bytt

Ersatte 2,5"-disken med en SSD, inga problem bara lite många skruvar (17 st!), så satt bottenplåten lite extra fast i bakkant så man får lirka loss den. Själva disken däremot, den sitter inte med någon skruv utan kläms fast mot bottenplåten. Funkar fint och att se kopiering i Windows mellan diskarna med drygt 450 mb/s (sustained) är mer än okej (samtidigt som det ju bara är 25% av läsprestanda på M.2-disken).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

@ErikLtz: Vilka inlägg! Kul läsning du har verkar ha bra koll på vad du håller på med. Uppdaterade också till anniversary updaten, alla spel jag kör flyter på bra utom det värdelösa CS:GO

Ska ta hem SSD drivrutinerna du länkade

Visa signatur

Gainward 6800 GT 256 mb AGP, AMD Athlon XP 2800+ och 1024 mb RAM

Permalänk
Medlem

okej...

Köpte inte den här datorn nu för att spela cs:go! Men många kompisar spelar det ofta så man hänger med på det. Saken är den att jag kommer bara upp i 224 fps i benchmark i spelet.
Känns löjligt lite för specsen på datorn? Prövat dom flesta inställningar men inget verkar ge något direkt svar.
Fått känslan att det kanske är spelet som inte är riktigt optimerat då alla andra spel flyter på mycket bättre!

Visa signatur

Gainward 6800 GT 256 mb AGP, AMD Athlon XP 2800+ och 1024 mb RAM

Permalänk
Medlem

Fick hem den här datorn igårkväll och fick sitta en god stund och ta bort Norton, WinZip och tusen MSI Control Center appar som scaling och andra windows settings...

Första som hände när jag bootade upp var en popup från MSi någonting, som krashade
Startade upp CSGO snabbast möjligt för att testa min nya 120hz skärm men det hackade fruktansvärt, tog bort mer eller mindre allt av förinstallerat så gick det bättre.
Har ca 200 fps, ganska lame med tanke på att DOOM rullar på 100-120 men så har csgo blivit.

Har ett problem och det är att Mikrofonen i mina Bose QC25 inte fungerar, inte datorns inbyggda mikrofon heller (antar att det finns en)
Inte bara i spel den inte fungerar windows voice recorder hittar heller inte min vackra stämma.

Har installerat om drivrutiner för ljud, hjälpte inte, installerade om NAHIMIC som jag inte är något fan av, fungerar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

@Gibbon: Efter massvis av installerande fram och bak av drivrutiner från MSI, Realtek, Windowsstandard och nya-Gamla-Nya så har svaret uppdagat sig på reddit.
Var tvungen att installera ett bloat program där man kan aktivera / deaktivera bluetooth, wifi och byta power mode, dvs standard grejjer som windows ändå har på action senter. I det bloatprogrammet (SCM) var man tvungen att aktivera webcam, då fungerar både den och mic.

Ljudet i högtalarna är bland det sämsta jag hört men hörlurar fungerar bra och mikrofonen med numera så ser bort från det.

Datorn är mycket tunnare och lättare än jag trodde, skärmen är otroligt mycket bättre än min GT72S6QE (full hd 120hz versionen)
känns väldigt bra i csgo som flyter på ganska bra.

Fläktarna är mycket tystare än GT72S6QE trots för att den är såpass tunn, sitter nu och kör PRIME9 och undervoltar till hittils -165mv och temperaturen ligger på 75grader efter en halvtimme cpun går för full på 3.1ghz.
Utan undervolt gick den nästan dirket upp i 90 och throttlade ned till 2.9 för att stabilisera sig på 82 grader.

SSDen kom upp i 2200/1700 något sådant i diskmark skall pröva igen senare utan andra program igång. Datorn bootar iallafall väldigt snabbt, mekaniska disken copy pastar i 100-120 mbs ingen fara för mig som bara använder till lagring ändå.

Touchpaden är en positiv överraskning, från GT72S6QE som var helt hopplös har jag inga problem att använda den här, inställningen som stänger av touchpad medan extern mus är ansluten fungerar dock inte helt, den slås inte på när musen tas bort igen så måste komma ihåg att aktivera touchpad innan man tar ut musen, finns säkert någon lösning på det får se mer imorgon.

Är det någon som är i köpstankar undrar över bara säg ifrån.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara inflika att jag har en GT73VR TITAN och är super nöjd, sjukt va svalt och tyst den går ☺️ har den med 120hz skärm. Vill bara tillägga att jag var tvungen att stänga av g-sync. Får mycket högre fps med det avaktiverat. Galet nöjd, högsta inställningarna på allt jag kastat på den hitills med minst 60 fps. Och ljudet ur högtalarna är fan magnifikt för att vara laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

En followup efter 2,5 månader med maskinen som "daily driver": maskinen fungerar finfint men har krävt en del tillvänjning. Tangentbordslayouten är inte optimal av flera skäl:
+ det är en amerikansk fysisk layout med svenska tangenter så diverse knappar "sitter fel"
+ Win och FN-tangenterna kunde byta plats i BIOS, men har inte vågat pilla loss och byta dem fysiskt
+ piltangenterna sitter i samma linje som övriga och är därför svåra att hitta utan att se (ex: Dell har dem lite nedåt så man enklare "känner" dem, plus PgUp och PgDn i närheten)
+ tangenterna PgUp/Dn/Home o End sitter ovan numpaden, de senare dessutom med Fn (som alltså ser ut som Win) - kräver eftertanke varje gång, fortfarande...
+ pekplattan kan stängas av när extern mus ansluts, men den hoppar ju inte igång när blåtandsmusen stängs av!
+ vissa program i 4K blir väldigt smått och musmarkören nästan osynlig...

Maskinen ligger på ca 60 grader och är rimligt tyst vid vanlig användning. Vissa webbsidor drar upp temp och fläktljud till 80 grader - liksom spel och videokodning. Har varit lurig med sovläge några gånger - höll på att "brinna upp" nedstoppad i en väska då den inte "gått och lagt sig" som den borde vid lockstängning - är observant på det nu!

Batteritiden... drygt en timme, kanske 1,5 vid lätt användning/batterispar - så den stora powerbricken får nästan alltid följa med och sättas i så snart man har chans! En mindre powerbrick står på önskelistan men 180W, blir svårt...

Totalt sett himla nöjd men kikar på extern 4K-skärm, vanligt tangentbord och någon USB-C-docka vid stationär användning. Och så har ju 7700-versionen kommit nu...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

En timme/ 1.5 batteritid måste vara speciellt för 4k versionen jag har 120hz 1080p och kan surfa/se film i 3-4 timmar.
Har också installerat throttlestop och sänkt med 160mv som gör att processorn maxar på 65 grader ungefär när jag spelar och fläktarna är inte speciellt högljudda, den här datorn låter mycket mindre än min gamla GT72S som var dubbelt när det kommer till storlek och borde vid vanligt användande gått tystare med tanke på bättre kylmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Detta var verkligen en otroligt intressant tråd med mycket bra input!

Jag köpte MSI GS73VR 7RF med TN 120hz-skärmen i februari. Är överlag jäkligt nöjd med datorn!

Här kommer några av mina pointers som jag tycker skulle ha varit intressanta att veta om jag var på väg att köpa den.

- Displayport med stöd för 144hz OCH thunderbold med stöd för 144hz. Dubbla alternativ för att koppla in spelskärmen.
- Tangentbordet är riktigt riktigt bra för att spela på. Inte riktigt lika bra för att skriva - mest för att enter och * är sammanslagna och jag trycker konstant fel på dessa tangenter.
- Utan undervoltad processor är den nästan oanvändbar pga höga temperaturer. Jag har undervoltat 175mv nu och håller mig därefter runt 80 grader även när jag spelar.
- Ställ in avancerad fläktprofil direkt. Både för CPU och GPU-fläkten. Annars blir det en konstant växling mellan auto och Cooler boost för att försöka hålla temperaturerna i skick. Min profil just nu är CPU: 20%, 30%, 30%, 50%, 140%, 150% och GPU 0%, 25%, 30%, 40%, 130%, 145%. I praktiken innebär det helt tyst dator och runt 50 grader cpu och gpu vid vanlig skrivbordsanvändning och mycket fläkt och cirka 80-85 grader när jag spelar.
- 80-85 grader på CPU/GPU känns inte över huvudtaget på WASD-zonen. Den är helt normal temperatur.
- 120hz i en bärbar skärm är det bästa som någonsin hänt. Jag kommer aldrig kunna ha en 60hz-skärm igen.
- Formatet är lite förädiskt. Den är ju tunn men riktigt lång och bred. Jag provade först 2 fodral/väskor för 17" som inte passade. Landade på ett fodral från vivanko som fanns på media markt och som passar perfekt.
- Power bricken är sjukt stor och tung. Den lägger på 350 gram på totalvikten för datorn, så tänk inte 2,4 kilo tänk 2,7 kilo. Fortfarande rätt okej vikt för 17 speldator - men inte riktigt som annonserat.
- Jag och många med mig verkar ha ganska mkt problem med mikrofon/hörlursutgångarna. Fattar fortfarande inte riktigt om det är hårdvara eller drivrutiner som är problemet - men det är sjukt frustrerande att försöka spela FPS-spel och mikrofonen inte fungerar när man börjar. Som tur är har den interna micen funkat väldigt bra och den har väldigt bra ljud.
- Ljudet ut ur hörlursutgången är SJUKT högt. Jag kan inte lyssna på mer än 10% för det mesta. Den DACen och förstärkaren de satt in är verkligen något annat än andra laptops/telefoner.
- Ljudet i högtalarna är helt fruktansvärt MEN om man använder nahimic med profilen Racing låter det faktiskt rätt bra - både för spel och för film. För musik är det bara hörlurar som gäller tycker jag.
- Touchpaden är bra men inte jättebra. Ställ in egna inställningar i Elan-programmet direkt för ex tvåfingertap och trefinger tap. Har mycket nytta av det.
- SSDn har jag inte haft något som helst problem med. Har högre läs och skrivhastigheter än någon nämnt här i tråden.
- Thunderbolt fungerar inte för att ladda datorn med.
- Jag hade lite hackande i vissa basic uppgifter i början. Nya drivrutiner till intelgrafiken verkar ha löst det problemet.
- När jag spelar overwatch på anpassade High inställningar får jag runt 150 fps i snitt. Mycket nöjd med det.
- Spelar även både overwatch och Mass effect andromeda på en 1440px skärm och får utan problem över 60 fps på high.
- Batteritiden ligger runt 3h vid videovisning för mig. Lite högre om man sätter den på energy saver.

Överlag är jag iallafall mycket nöjd!
Jonas

Permalänk
Medlem

Här är min SSD benchmark utan att ha uppdaterat något. Det verkar vara väldigt stor skillnad på vad folk får för hastighet...

http://imgur.com/a/izo9N

Permalänk
Medlem

Köpte ett enkelt laptopställ med inbyggd fläkt och gick från temperaturer på upp till 89 grader vid långa spelsessioner (trots undervolting) ner till mellan 79 och 84 grader. Ofast håller den sig på 80 grader precis. Känns väldigt stabilt!

Permalänk
Medlem

Gångjärn och idle temp

Efter 9 månader gick högra gångjärnet sönder!!! Lagat med superlim och lättat på muttern - kika gärna på artikel jag drog ihop här (med länk till rysk? Youtube-video om gångjärnet):
http://eldata.se/component/content/article/1-nyheter/74-qsupe...

Installerade även Win10 Creators Update först nu och den sänker verkligen idle-tempen - just nu 35 grader med några program igång och inne i Firefox och skriver detta - så låg temp har jag aldrig sett förut!

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Två år - batteriet dött

Efter ganska precis 2 år valde batteriet att lämna in - räcker bara en minut och datorn slår av direkt när den tycker strömmen är slut. Att skaffa nytt batteri lär ska gå - heter BTY-M6J*), men svårt att hitta i Sverige och dyrt att frakta hit där jag hittat det - så än så länge "fast i väggen" så maskinen funkar fortfarande finfint stationärt.

Naturligtvis skulle man bytt sovläge i Windows direkt - från Vänteläge till Viloläge så den verkligen sparar ner minnet på den snabba SSD:n och stänger av sig helt (drar ingen ström). Dels snällare mot batteriet, dels ingen risk att maskinen plötsligt startat i väskan under transport och blir TOKVARM, bläh! Alltså: har Du bärbar som drar hyggligt med ström, ändra Windows energischema från Vänteläge till Viloläge så överlever batteriet längre än 2 år. Nästan lika snabbt med NVMe M.2 SSD.

I Dragon Center hittade jag först nu Battery Calibration som de säger att man egentligen bör köra var 3:e månad. Nu kan den inte slutföra utan datorn dör för snabbt med ett otäckt "klick" på batteri...

www.cheap-laptop-batteries.com dyra batterier, särskilt frakten - men på ebay med långsam frakt från Kina för USD45... "genuine" men undrar om det verkligen är orginal... :-? men hoppas det funkar iallafall då jag verkligen gillar maskinen - har verkligen svårt att finna någon modell jag skulle vilja byta till närmast oavsett pris och nyare GS73VR har endast marginella förbättringar och den just lanserade GS75 (!) finns inte med 4K-skärmen heller...

*) Verkar finnas en annan batterimodell också, men har kollat, min maskin har BTY-M6J.

Billigare batteri på eBay beställt
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Tre år - fläkten död

Maskinen är fortfarande min "daily driver" men plötsligt boot:ar den inte - visar MSI-logo sen inget mer (inga snurrande prickar, inga tangenter verkar funka). Verkar vara en säkerhetsfunktion så om fläkten inte snurrar igång stannar uppstarten av. Med dammsugare (!) kunde fläkten rengöras lite så startade maskinen. Men fläkten väsnas lite olika mycket... och repriser på isärskruv/rengör/kanske boot känns inge vidare...

Finns Youtube-video på byte av fläkt på iallafall lillebror GS63VR som nästan stämmer helt (några fler skruvar i 73:an) och med fläktkit för GS73VR från eBay kunde videon följas och *allt* skruvas isär, båda tre fläktarna bytas (en för CPU, en dubbel för GPU) och ihop igen - INTE enkelt någonstans, men är nu igång med nya fläktar, det normalt låga ljudet och med rimliga temperaturer - en klar livsförlängande insats med fläktar för några hundringar!

Passade även på att byta SSD:n till en 970 EVO Plus på 1 TB när maskinen ändå var isärskruvad - SSD:n sitter ju på andra sidan moderkortet dit man inte kommer annat än genom "generalingreppet" att lossa hela moderkortet som krävdes för fläktbytet, men samtidigt med fläktbytet var det bara EN skruv extra för SSD-uppgradering - och läs/skriv ökade till 3080/2723 enligt Magician mot SM951 som låg kring 2000/1500 MB/s - och dubbla storleken så även detta en livsförlängade insats!

Har Du en död GS73VR? Hör av Dig, kanske bara att byta fläktar i en annars fin maskin!?!

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

...batteriet lämnade in ... beställde "genuine" men undrar om det verkligen är orginal...

Det beställda billiga batteriet gav upp rätt snabbt, kört *utan* batteri ett tag vilket sparade nästan ett halvkilo i vikt (!), men nu installerat ett än så länge bättre batteri från eBay som gick igenom Battery Calibration som jag nu satt påminnelse att köra var tredje månad.

(fortsätter denna tråd "för mig själv" - gillar verkligen maskinen och med nya fläktar, större snabbare SSD och nytt batteri känns den i princip som "ny" efter drygt 3 år)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li