Permalänk
Medlem

Eftersläp på OLED TV

Har en LG OLED55B6V(tack och lov åkte jag in dagen innan Black Friday och köpte en, slut överallt nu) men har ett litet problem. När jag kollar på film och mest i rörliga scener såsom biljakter och dylikt så är det som att bilden "hackar" eller släpar efter. Det händer bara ibland. Trodde först det var Netflix och Viaplay, men samma sak på min box om jag t.ex. kollar på en film på Cmore.

Någon som vet vad det beror på?någon inställning?

Permalänk
Avstängd

Har OLED TV nån form av Motion Interpolation? Isf fippla med det.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Vad exakt menar du med händer bara ibland?
Är det helt random och kan funka bra i timmar heller kommer det regelbundet fast med x antal minuters mellanrum, nåt mittimellan?

Vad är det för källa du spelar upp med?
DVD/HTPC/bluray/tvbox/kort i tv/osv.
Om det är uppspelning från nätverk/internet kör du sladd eller wifi, om wifi är du säker på att du har bra kontakt/inget som stör?
Och är det 23,976hz/24hz/25hz/29,97hz/30hz/48hz/50hz/59,95hz/60hz i materialet du spelar upp?

Spelar du upp tex 25hz media på en tv som har 59/60hz så får man regelbundna ryck/hopp 25hz filer på tv med 23,976hz så är det mindre antal ryck men betydligt mer synliga osv,osv,osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad exakt menar du med händer bara ibland?
Är det helt random och kan funka bra i timmar heller kommer det regelbundet fast med x antal minuters mellanrum, nåt mittimellan?

Vad är det för källa du spelar upp med?
DVD/HTPC/bluray/tvbox/kort i tv/osv.
Om det är uppspelning från nätverk/internet kör du sladd eller wifi, om wifi är du säker på att du har bra kontakt/inget som stör?
Och är det 23,976hz/24hz/25hz/29,97hz/30hz/48hz/50hz/59,95hz/60hz i materialet du spelar upp?

Spelar du upp tex 25hz media på en tv som har 59/60hz så får man regelbundna ryck/hopp 25hz filer på tv med 23,976hz så är det mindre antal ryck men betydligt mer synliga osv,osv,osv.

Det andra alternativet, det kommer regelbundet med minuters mellanrum beroende på scen osv. Kör med sladd, 13MB/s i nedladdningshastighet. Jag kör Netflix/Viaplay genom Smart TVn eller Dreambox DM800HD. Hade inte detta problemet på min gamla TV som stod på samma plats.

Osäker på vilken frekvens det är i filmerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Har OLED TV nån form av Motion Interpolation? Isf fippla med det.

Verkar ha löst sig genom att ändra från mjuk till Livlig på. True Motion. Tack så mkt

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att få hem samma TV. Är nyfiken på om du uppdaterat till senaste firmware? Skall tydligen ta bort en del hackande i 4k HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Verkar ha löst sig genom att ändra från mjuk till Livlig på. True Motion. Tack så mkt

Testa också att stänga av True Motion helt och se vilket resultat det blir

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

fan va bra att du löste detta, jag har samma TV på g. dock kommer den inte förräns 21:a dec

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Är alltid lika förvånad över att true motion skapar orealistiska rörelser...borde inte den funktionen kallas untrue motion istället?
Hade för övrigt samma problem på min 4k LG. Stängde av true motion och vips flöt allt som det skulle.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

fan va bra att du löste detta, jag har samma TV på g. dock kommer den inte förräns 21:a dec

Min kommer den 22a står det. Kommer den inte innan julhelgen blir man minst sagt besviken, fast med min tur kan jag nog vara lugn

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte säker på att det fixade sig trots allt. Låg och glodde på film i natt, tycker fortfarande det blir eftersläp här och där. Ska prova att stänga av det istället. Har senaste firmware yes.

Ang. ni som väntar på TVn så skulle jag inte hoppas på att få den till jul. Eftersom butikerna valde att ha kvar priset i flera dagar efter Black Friday så inser man hur många som beställt en TV... plus om de får in den 22:e så är det juletider och posten segar som fan. Men hoppas ni får en till jul, ni kommer vara som ett barn på julafton när ni ser bilden

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite
är det någon som har en bra färg profil till denna tv kontrast ljusstyrka mm
skriver för min brors räkning även han har samma problem med eftersläpningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Hmm, är inte säker på att det fixade sig trots allt. Låg och glodde på film i natt, tycker fortfarande det blir eftersläp här och där. Ska prova att stänga av det istället. Har senaste firmware yes.

Ang. ni som väntar på TVn så skulle jag inte hoppas på att få den till jul. Eftersom butikerna valde att ha kvar priset i flera dagar efter Black Friday så inser man hur många som beställt en TV... plus om de får in den 22:e så är det juletider och posten segar som fan. Men hoppas ni får en till jul, ni kommer vara som ett barn på julafton när ni ser bilden

Uppdatera hur det går sen. Extremt nyfiken nu.

Det är just posten som oroar. Beställde från NoN och där var den slut i lager ganska länge sen ändrades det till den 22a så man kan väl anta att dom fått nån sorts bekräftelse på att dom får hem fler apparater tills dess.

Kommer säkert bli nöjd med den, ja. Gick från en väldigt bra och påkostad plasma med kanonbild till en lågbudget lcd. Har funderat på ny TV ändå sen jag fick hem skräpet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Hmm, är inte säker på att det fixade sig trots allt. Låg och glodde på film i natt, tycker fortfarande det blir eftersläp här och där. Ska prova att stänga av det istället. Har senaste firmware yes.

Ang. ni som väntar på TVn så skulle jag inte hoppas på att få den till jul. Eftersom butikerna valde att ha kvar priset i flera dagar efter Black Friday så inser man hur många som beställt en TV... plus om de får in den 22:e så är det juletider och posten segar som fan. Men hoppas ni får en till jul, ni kommer vara som ett barn på julafton när ni ser bilden

Beställde hemleverans från elgiganten så det ska nog vara ok

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Stänger jag av True Motion helt blir det ännu mer eftersläp. Har fortfarande detta problem. Någon som hittar något om detta online

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter inte som en tv man vill spela på :/

Permalänk
Rekordmedlem

Är det dålig läppsynk ni kallar eftersläpning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det dålig läppsynk ni kallar eftersläpning ?

Eftersom han beskriver problemet såhär:

Skrivet av daroo:

När jag kollar på film och mest i rörliga scener såsom biljakter och dylikt så är det som att bilden "hackar" eller släpar efter. Det händer bara ibland.

Så antar jag att det inte är läppsynk han menar

TS; Har TV'n någon typ av "sportmode" eller "game mode"? Isf hade det varit bra att testa de funktionerna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det dålig läppsynk ni kallar eftersläpning ?

Fick hem min OLED TV förra veckan. har inte kollat igenom någon film eller liknande än men ibland får jag just "läppsync" när jag kollat på sport via chromecast. Känns som att det är ganska sporadisk, verkar vara som värst i början men efter 10-15 minuter så stör jag mig inte på det iallafall.

Provat med både sladd och Wifi, kör med 250/100.

Nånting du vet som kan hjälpa?

Är inte riktigt säker på vad TS menar med eftersläpningar, men ge ett bra exempel så kan jag hjälpa till och testa.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Vilken profil använder du när du tittar? Du ska helst använda "Cinema" eller ISF Expert Bright Room/Dark Room men lite "tweeks". Följ videon i länken https://www.youtube.com/watch?v=n-AHoa-yrKk för att ställa in tv'n. Har själv 55"an och är hur nöjd som helst. Jag titta mesta dels med profilen "Cinema" med lite personliga "tweeks". Om du ställer in enligt länken ovan så kan bilden bli lite mörk/gulaktig, det jag gjorde var att ställa om "Colour temperature" från warm2 till warm1 som passade mig bättre i smaken. Under "Expert Controls" sätt allt på Off, Kopiera inga "White Balance" inställningar då dessa är väldigt individuella för varje panel. Under "Picture Options" sätt allt till Off. Hoppas det hjälper!

Skrivet av daroo:

Har en LG OLED55B6V(tack och lov åkte jag in dagen innan Black Friday och köpte en, slut överallt nu) men har ett litet problem. När jag kollar på film och mest i rörliga scener såsom biljakter och dylikt så är det som att bilden "hackar" eller släpar efter. Det händer bara ibland. Trodde först det var Netflix och Viaplay, men samma sak på min box om jag t.ex. kollar på en film på Cmore.

Någon som vet vad det beror på?någon inställning?

Permalänk

Problemet ni har är att ni inte spelar upp materialet i sin native refresh rate, har exakt samma problem på min 8 år gamla LG. Chromecast och Apple TV4 t.ex synkar inte TVns refresh rate med materialets, detta fungerar bra på raspberry pi med rasplex t.ex. En sak man kan göra är att ändra refresh rate på TVn till 50 om man kollar på 25p material. Med 24p ska 60HZ fungera men det beror ofta på att enheten man spelar ifrån. Tror inte Dreambox är något som kommer fungera bra med moderna TVs

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Det har varit judder på 24Hz-material i tidigare firmwares. Uppgradera din firmware till senaste och gör sedan en fabriksåterställning. Detta ska få bort problemet för de som upplevt judder.

Läs mer på typ sid 44: http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dc2d2f422e5968d7e0...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

LG är kända för att ha problem med rörelse på sina tv-apparater, med true motion av blir bilden som den ska vara men med stutter (hackande bild) med true motion på kommer du få som en slajmig kant på det som rör sig, svårt att förklara.. jag har själv köpt en oled 65b6v vilket är samma tv som du fast i 65" men inte kopplat upp än, återstår att se om dte går att leva med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Det har varit judder på 24Hz-material i tidigare firmwares. Uppgradera din firmware till senaste och gör sedan en fabriksåterställning. Detta ska få bort problemet för de som upplevt judder.

Läs mer på typ sid 44: http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dc2d2f422e5968d7e0...

läst att det ska minska problemen men inte få bort det helt? stämmer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xarl:

LG är kända för att ha problem med rörelse på sina tv-apparater, med true motion av blir bilden som den ska vara men med stutter (hackande bild) med true motion på kommer du få som en slajmig kant på det som rör sig, svårt att förklara.. jag har själv köpt en oled 65b6v vilket är samma tv som du fast i 65" men inte kopplat upp än, återstår att se om dte går att leva med..

Sant, detta får ni med denna tv leva med.
Inget att göra åt och jag lämnade tillbaka min på öppet köp.

Permalänk
Bildexpert 📺

All form av interpolering hos alla tillverkare leder till plötsliga hack, aura-effekter, "slajmiga kanter" (den var ny! ) och där är B6V inte särskilt mycket sämre än någon annan. Man kan komma rätt långt med Trumotion-finessen ifall man ger sig på den personliga inställning och håller de-judder-funktionen lågt. 3 eller 2 som högst. Högre upp och man får dubblering av bildinnehåll i rörelser.

Permalänk
Medlem

@daroo: Hur går det för dig?

Jag fick min TV långt innan jul, den kom hem lagom till Lucia. Sa ju att jag hade tur
Har inte lagt märke till det du beskriver med eftersläpningar. Har inte tittat på så mycket film med snabba scener som biljakter men det har rört sig snabbt ibland ändå. Lite ryckigt när dom filmat med skakande kamera kanske. Fast det är ju alltid värdelöst när bilden skakar i filmer.

Jag är helt lyrisk över den här tv-apparaten. Vilken j*vla bild!
Gjorde dock bort mig som köpte en blu-ray spelare med uppskalning till 4k istället för en riktig 4k-spelare, så den åker tillbaka och en riktig spelare är beställd.

Riktigt nöjd med denna TV.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@daroo: Hur går det för dig?

Jag fick min TV långt innan jul, den kom hem lagom till Lucia. Sa ju att jag hade tur
Har inte lagt märke till det du beskriver med eftersläpningar. Har inte tittat på så mycket film med snabba scener som biljakter men det har rört sig snabbt ibland ändå. Lite ryckigt när dom filmat med skakande kamera kanske. Fast det är ju alltid värdelöst när bilden skakar i filmer.

Jag är helt lyrisk över den här tv-apparaten. Vilken j*vla bild!
Gjorde dock bort mig som köpte en blu-ray spelare med uppskalning till 4k istället för en riktig 4k-spelare, så den åker tillbaka och en riktig spelare är beställd.

Riktigt nöjd med denna TV.

hehehe, bra räddning med blu-ray spelaren. fast är det inte värt att köpa en ps4:a då? eftersom blu-ray spelaren har bara en funktion

Skönt att höra att bilden är sublim. Min TV kommer imorgon sjukt taggad nu

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Jag spanade på denna film igår på youtube. Helt sjukt koolt på den tvn men mina ögon trillade tyvärr ut

https://www.youtube.com/watch?v=Scxs7L0vhZ4

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av Tommty:

Fick hem min OLED TV förra veckan. har inte kollat igenom någon film eller liknande än men ibland får jag just "läppsync" när jag kollat på sport via chromecast. Känns som att det är ganska sporadisk, verkar vara som värst i början men efter 10-15 minuter så stör jag mig inte på det iallafall.

Provat med både sladd och Wifi, kör med 250/100.

Nånting du vet som kan hjälpa?

Är inte riktigt säker på vad TS menar med eftersläpningar, men ge ett bra exempel så kan jag hjälpa till och testa.

Läpp osynkat kan vara pga att ljudet inte är synkat med bilden från källan och det kan man i tv ställa in på att det ska vara en fördröjning på ljudet så att man får det synkat, kommer dock inte på vad det heter i menyn i tv:n. Nu när jag funderar(så trött efter en natt utan sömn) så kan detta säkert ha och göra med om man inte har tv:n på rätt hz tex 25/50 eller 30/60, så jag skulle prova korrigera dessa först sedan titta på "audio delay" i tv:ns ljud inställningar, eller vad det nu heter.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB