Vilken typ av server behöver jag för min Java-applikation?

Permalänk

Vilken typ av server behöver jag för min Java-applikation?

Hej!

Först och främst vill jag säga att jag är ny med att arbeta med servrar, så ha det i åtanke tack.

Jag har en Java-applikation (en simulator) som använder nästan 50% av min CPU-kraft. Detta är fallet när jag kör programmet på mest effektiva sätt. Det tar ungefär 30 sekunder för mig att köra en simulation så här.

Min dator:

Windows 10.
Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz, 3400 MHz
CPU type 4x , 3400 MHz Instruction set x86, x86-64, MMX, SSE, SSE2, SSE3 Original Clock Speed 3300 MHz L2 cache 256 kB (On-Die, ATC, Full-Speed)
8GB of DDR3 RAM

Om min dator kör programmet på full kraft om och om igen, 24 timmar/dag, så kan jag köra ungefär 5000 simulationer/dag.

Inledningsvis är detta OK. Men snart ökar kravet till ca 10k körningar/dag, och om några månader kanske den siffran ökat till 100k/dag.

Programmet får indata från en databas, samma databas som (triggers) kör igång en simulation.

Jag har i princip ingen erfarenhet vad gäller att hyra servrar på detta sätt, men jag har kollat runt och tycker det är svårt att välja vilken typ av server jag ska satsa på. Det finns dedikerade servrar, virtuella servrar (AWS, t ex), osv.

Vad tror ni vore bäst för mig? Billigast är inte nödvändigtvis bäst såklart, men jag klarar av ca 1000-lappen/månad till att börja med. Längre fram är 2-3k/mån inga större problem.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vet du om programmet är flertrådat och värdesätter flera cpu-kärnor?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vet du om programmet är flertrådat och värdesätter flera cpu-kärnor?

Ja det är det.

Permalänk
Inaktiv

Idag så är det ju mer vanligt att man faktiskt skalar sin applikation till att kunna köra på flera servrar samtidigt. Läste tidigare om nån klantskalle som ville ha typ 100GHz cpu för att applikationen bara gick att köra på en server.

Du borde ha någon ESB, jobbhanterare mm. Annars så kan du testa att köra olika instanser i amazon eller Azure, du kan välja hur många MHz/Ghz du vill betala för och så ser du hur snabbt det går. Sen får du avgöra om det är värt det.

När du kör cloud betalar du inte en fast månadskostnad utan en kostnad per minut.

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Idag så är det ju mer vanligt att man faktiskt skalar sin applikation till att kunna köra på flera servrar samtidigt. Läste tidigare om nån klantskalle som ville ha typ 100GHz cpu för att applikationen bara gick att köra på en server.

Du borde ha någon ESB, jobbhanterare mm. Annars så kan du testa att köra olika instanser i amazon eller Azure, du kan välja hur många MHz/Ghz du vill betala för och så ser du hur snabbt det går. Sen får du avgöra om det är värt det.

När du kör cloud betalar du inte en fast månadskostnad utan en kostnad per minut.

Hej och tack för ditt svar!

Jo jag har tänkt på det där med scaling. Har tittat på Amazons EC2. Man kan faktiskt ha fast månadskostnad också, blir i regel billigare som jag förstått det. Men skalar det upp så finns det ju prisplaner för det med såklart.

ESB är inte aktuellt i dagens läge, men kan bli framöver.