SAS HBA och port multiplying

Permalänk

SAS HBA och port multiplying

Verkar komma över ett LSI HBA hyffsat billigt, och har lurat ut att jag ska ha forward breakout-kablage för att koppla in SATA-diskarna till de två mini-SAS-portar kortet har, så så långt är allt lugnt. Däremot är det ju trevligt om man kan koppla in fler än så vid behov, och jag har ju en intern diskbur som låter mig koppla 5 SATA-diskar på en SATA-kanal, förutsatt att detta stödjs av kontrollern. Borde inte detta vara möjligt även om det är ett HBA-kort det är frågan om? Vill minnas att de på X-case snackat om detta i en video...

Har en bur med port multiplier, tänkte jag kunde koppla övriga 7 kablar till portarna på de andra 2 diskburarna jag har som kräver en kabel per disk och på så vis få till max 12 diskar via HBA-kortet, och sedan ytterligare 4 från mobot...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Du behöver tex ett backplane som ansluts till kontrollern. På så sätt så får du fler anslutningar.
Om som du säger kontrollern stödjer det.

Permalänk

Finns ett backplane i diskburen, och efter närmare koll verkar det gå, för kortet stödjer typ upp till 256 enheter (SAS och SATA) Då löser sig allt så fort jag har övrig hårdvara! Yes! Nu ska jag bara ha råd med resten heheh

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Ja då är det bara att tuta och köra. Har du kollat så du har en SAS-port på diskburen?

Permalänk
Medlem

Jepp, det skillnad på bakplan och bakplan. Vissa har SATA portar för varje disk. Då kommer du inte kunna koppla in fler än vad du har kanaler. Dvs 2st SAS portar ger 4+4 diskars kanaler.

Så bakplanet måste ha åtminstone en SAS expander i sig, vilket fungerar ungefär som en nätverksswitch (för att nu inte förväxla med SAS switchar, det är något helt annat). Hur som helst, har du expanders kan du seriekoppla hur långt som helst, (så många som kontrollerkortet adresserar, 256) men du tappar länk prestanda för varje sådan expander som signalen passerar, både latens och bandbredd.

Permalänk
Medlem

Förutsätter att man har SAS när man gör något sådant

Permalänk

SATA går köra på SAS, men inte tvärtom, såpass har jag koll på, därför jag kommer använda forward breakout om jag kör med diskburarna (2 av dem har förvisso både SATA- och SAS-kontakter, vilket är logiskt då det tydligen skiljer i pinout för dem, därav rätt kabel till rätt koppling... När jag senare har möjlighet till ny låda med backplane i med mini-SAS blir det enklare.

Man kan expandera hejvillt ja, men tänkte mig max en 16 diskar totalt i slutändan, och antagligen hoppar jag över moderkortets kontakter och skaffar ett HBA till när jag väl har den riktiga lådan.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2