SSD för lite plats?

Permalänk
Medlem

SSD för lite plats?

Tjena jag sitter på en SanDisk Extreme Pro SSD 240GB...

Mitt problem är att jag använder bara SSD som lagring på datorn och har inge plats kvar även fast jag inte har något installerat (typ)

https://gyazo.com/b83403a953df37a14de2f67c4d82fa16 Se bifogad bild på totala diskutrymmet...

https://gyazo.com/f833e6ecdb6d048ef47ae47fcf82b07f Som ni ser tar Apps&Games upp väldigt mycket plats men se bifogad bild...

Som ni ser har jag inte 176 GB som det säger???

Det som är konstigt är också att jag hade WoW installerat som tog 80 GB (Hade 20 GB ledigt utrymmet vid detta tillfälle)... Jag valde att radera det för att de tog för mycket plats.. Jag installerade BF1 istället som tar 47 GB... Ändå fast jag gjorde detta så sitter jag på 10 GB ledigt utrymme nu?? Är helt förvirrad! Skulle gärna uppskatta hjälp!!!

PS: Har gått igenom Apps&Games och det är egentligen bara spelen som ni ser på bifogad bild som tar plats... Har inte massa onödig skit som ligger och tar plats!!!

MVH

Permalänk
Medlem

Hej, använd något program för att kolla vad som tar platsen. Tex. https://windirstat.net är rätt bra.

Permalänk
Medlem

Windows brukar kunna vara en jävel på att sno åt sig utrymme åt gamla uppdateringar osv.
Men som gorgonzola säger, använd något program för att kolla vad som tar upp utrymme så kan det frigöra en hel del.

Kolla även här ifall det är något du inte gjort ännu:
https://support.microsoft.com/en-us/help/12425/windows-10-fre...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Vila i frid

Jag själv kör med backup istället för systemåterställningspunkter - som annars äter upp allt diskutrymme utan att göra någon speciellt glad. Dvs, stäng av systemåterställningen.

Permalänk
Medlem

Om du har mer än 8GB RAM så kan du avaktivera Pagefile så frigör du allt mellan 2-15gb. Och systemåterställning tar en del det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Det finns inte en stor mapp med hämtade filer som skräpar någonstans?

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola: Nej det har jag inte, har enbart använt "Properties" för att kolla! Får testa programmet! Tack!

Permalänk
Medlem

@SunQ: Okej tack! ska kolla igenom!

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Okej tack! Får göra de!

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Har 2st 4GB DDR4 minnen.. Får testa Pagefile! Tack!

Permalänk
Medlem

@Ajjmingadd: Det gör tyvärr inte det... Därför jag är så förvånad :/

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan prova ett verktyg som DiskFerret för att se vad som tar plats.
http://www.diskferret.com/

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Prova köra det inbyggda verktyget "Diskrensning".
Först som vanligt och välj att rensa allt.
Sedan en gång till för att rensa det som kallas "systemfiler" men i själva verket bara är skräpfiler som är inlåsta bakom adminkontot.

Permalänk
Medlem

Hej, efter jag kollat igenom med windirstat så hittade jag detta.. Är detta nånting man kan radera utan problem? https://gyazo.com/8f08c5a169f557aeb2dafb696a89540d

*EDIT* Visade sig vara blocksen från bitcoin som tog hela 88 GB...

https://gyazo.com/49a520f2a51ec7ae0a252609203987fc

Tack för all hjälp! Sweclockers är bäst!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Odensala:

Hej, efter jag kollat igenom med windirstat så hittade jag detta.. Är detta nånting man kan radera utan problem? https://gyazo.com/8f08c5a169f557aeb2dafb696a89540d

Nej!

Roaming mappen innehåller inställningar till diverse program. Så du ska nog gå djupare och se om du kan isolera en specifik mapp därunder som är stor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Yesbox! det var blocksen på bitcoin som var problemet!

Permalänk
Medlem

@odensala Ett tips för att undvika att reta upp moderatorer här på swec.
Använd knappen "Citera flera" om du ska svara på flera frågor.

Det är inte så populärt med dubbelposter

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

@odensala Ett tips för att undvika att reta upp moderatorer här på swec.
Använd knappen "Citera flera" om du ska svara på flera frågor.

Det är inte så populärt med dubbelposter

Okej tack!

Är ny på detta forum så man lär sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om du har mer än 8GB RAM så kan du avaktivera Pagefile så frigör du allt mellan 2-15gb. Och systemåterställning tar en del det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen bra idé att inaktivera växlingsfilen, särskilt inte med så lite RAM. Växlingsfilen behövs för effektivt utnyttjande av RAM, oavsett hur mycket du har, och flera program är beroende av den. Att inaktivera växlingsfilen är att be om problem och ett instabilt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ingen bra idé att inaktivera växlingsfilen, särskilt inte med så lite RAM. Växlingsfilen behövs för effektivt utnyttjande av RAM, oavsett hur mycket du har, och flera program är beroende av den. Att inaktivera växlingsfilen är att be om problem och ett instabilt system.

Kontroversiellt ämne det där. Jag kollade lite snabbt vad folk tycker om pagefile och de är verkar som att du har rätt, dock hittade jag inga riktiga tester som visade vad som händer när man tar bort den.

Det många rekommenderar är: pagefile = RAMx2
Och att man kan lägga över den till en separat disk, helst en riktigt snabb ssd så kommer systemet åt den så snabbt som möjligt. Linustechtips rekommenderade även att ha en liten pagefile på OS disken för själva bootup processen, ingen storlek nämdes dock

Har man lite utrymme på OS disken så kan man ju alltså flytta pagefile. Och ner jag rekommenderar inte att stänga av den om man har under 8GB RAM. 16GB är optimalt för dagens system, 8GB fylls upp rätt lätt faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Vila i frid

"powercfg -h off" frigör hibernate-filen (samma storlek på disk som internminnets storlek) som inte tillför annat än "3 röda" sekunder snabbare uppstart.

Permalänk
Medlem

Ett program som visuellt visar på bra sätt hur disken ser ut är att köra 'spacesniffer' och det brukar vara ganska många 'men vad faan' när man kör första gången...

Ett område som brukar växa med tiden och sota igen hela hårddisken är 'appdata' under varje User (osynligt för de flesta 'vanliga' användare) med allsköns dret och kvarglömda temporärfiler, cache-filer och avbrutna nedtankningar av filer. I låsta företagsdatorer så är appdata inte åtkommlig för vanliga användare och det är ganska ofta som datorn helt lägger av en dag just för att 'appdata' har fyllt all ledig diskutrymme men som användare kommer man inte åt dessa alls.

Problemet är att till mångt och mycket är svårstädat i appdata - det finns massor av skräpfiler men också filer som fortfarande är viktiga och applikationer gör inte som tänkt och tom. krachar om man går runt och ta bort allting utan hänsyn. Man måste städa med försiktighet där...

Filer som brukar svälla är olika cachefiler för olika webrowser, spotify, google earth mm. som mycket väl kan ta +10 GB bara där. Ofta kan man ta bort dessa chache-filer via respektive apps inställningar.

Det finns städprogram att köra där man har inbyggd kunskap vilka filer man vågar ta bort i tex appdata utan att göra systemet ostabilt (oftast...)

tex. open source-program som heter Bleachbit och en closesource som heter Cclear.

I mina ögon så gör Bleachbit i princip lika god jobb som Cclear fria version - det är några % i skillnad max på vad som missas och rensas. Skall man inte köra Cclears betalversioner med mer finesser så finns det i stort sett ingen anledning att använda Cclear utan det räcker bra med Bleachbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Kontroversiellt ämne det där. Jag kollade lite snabbt vad folk tycker om pagefile och de är verkar som att du har rätt, dock hittade jag inga riktiga tester som visade vad som händer när man tar bort den.

Det många rekommenderar är: pagefile = RAMx2
Och att man kan lägga över den till en separat disk, helst en riktigt snabb ssd så kommer systemet åt den så snabbt som möjligt. Linustechtips rekommenderade även att ha en liten pagefile på OS disken för själva bootup processen, ingen storlek nämdes dock

Har man lite utrymme på OS disken så kan man ju alltså flytta pagefile. Och ner jag rekommenderar inte att stänga av den om man har under 8GB RAM. 16GB är optimalt för dagens system, 8GB fylls upp rätt lätt faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Utan växlingsfil måste allting allokeras i RAM och det finns ingenstans att flytta undan data som inte används för stunden. Har du exempelvis flera program minimerade måste de fortfarande ligga i RAM istället för att flyttas till växlingsfilen. Det blir hyfsat ineffektivt. Dessutom kommer programmen krascha när det är fullt i RAM.

2xRAM och liknande är gamla rekommendationer från Microsoft som de sedermera backat ifrån. Numera är det mer i stil med att sätta minimum till maximalt använt minne - RAM och maxstorleken på växlingsfilen till 2x det. Om jag exempelvis använder maximalt 18Gb sätter jag minsta storleken till 2Gb eftersom jag har 16Gb RAM. Maximal storlek blir 4Gb.
Eller så gör man det enkelt för sig och låter Windows sköta det, vilket är det allra bästa. De är trots allt ganska smarta, gubbarna och gummorna som jobbar på Microsoft.

Om TS inte behöver någon stor växlingsfil kommer den hålla sig liten, och om behovet finns lär det ställa till problem att försöka minska storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Kontroversiellt ämne det där. Jag kollade lite snabbt vad folk tycker om pagefile och de är verkar som att du har rätt, dock hittade jag inga riktiga tester som visade vad som händer när man tar bort den.

Det många rekommenderar är: pagefile = RAMx2
Och att man kan lägga över den till en separat disk, helst en riktigt snabb ssd så kommer systemet åt den så snabbt som möjligt. Linustechtips rekommenderade även att ha en liten pagefile på OS disken för själva bootup processen, ingen storlek nämdes dock

Har man lite utrymme på OS disken så kan man ju alltså flytta pagefile. Och ner jag rekommenderar inte att stänga av den om man har under 8GB RAM. 16GB är optimalt för dagens system, 8GB fylls upp rätt lätt faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Och detta stämde bra... år 1999.
Men testa skriva 16GB data till en disk... det tar en hel del tid. Så att ha en pagefil på det gör noll nytta i praktiken. Så man måste titta lite på praktiska nytta av det också, inte bara stirra sig blind på stengamla instruktioner som är äldre än Windows XP.

Säger dock inte att du ska stänga av den. Utan lås storleken till en vettig nivå.
På HDD är det viktigaste att den är på HDDns snabbaste del, och helst i 1 sektion (inte fragmenterad), på 4096MB, både min och max. Mer hjälper sällan, men har du fler diskar kan du sätta lite på vardera för mer totalt. Detta pga om du sitter o väntar på att datorn ska "tugga" HDD, även i drömscenariot med 150MB/s+ så pratar vi ca 30 sekunder för dessa ynka 4GB.

I praktiken dock så är det nog närmare 1-10MB/s och du har 5-65 minuters väntan på dessa 4GB. Varför vill du ha mer?

På en SSD som kan skriva snabbt (inte långsam TLC), så är det lite annat dock. Där kan du börja med att sätta en mindre storlek, typ 512-1014MB och sedan sätta 4096-8192MB som max. Detta gör att du inte använder onödigt utrymme på SSDn tills det verkligen behövs. Och fragmenteringen här gör ingen skillnad för en SSD.

Tittar man prestandamässigt så är 100MB/s inte omöjligt även i sämre skrivförhållanden, och läsning går ofta mist lika fort med NCQ funktionen, så vi är tillbaka på ca 40 sekunder för 4GB till ca 80 för 8GB, även i praktiken.

Så... vad om du behöver mer RAM? Programmen riskerar få problem?
Köp då mer ram... Pagefil är inte RAM och kan aldrig ersätta RAMs prestanda.

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: Ser ett par nyttofall även med stor pagefil.

  1. Vid minnesläckage kan man få stora mängder allokerat minne som inte används, detta kan med fördel läggas i pagefilen, eftersom man ändå inte kommer att skriva eller läsa till det.

  2. Vissa program vill gärna allokera stora mängder data, som de sedan sällan använder fullt ut, där kan en pagefil tillhandahålla reserverat minne utan att det inkräktar på arbetsminnet, Javamaskiner är ett exempel, virtuella maskiner ett annat.

Sedan tycker jag inte att en stor pagefil är något problem på dagens diskar, jag har 32 GB ram och två pagefiler på 32GB, på två hårddiskar, visst den används inte mer än till en bråkdel, men vad spelar det för roll når hårddiskutrymme är så billigt?

Har en liten Pagefil på min Boot-SSD, Windows verkar bli glad åt detta.

Skulle mitt minne ta slut och börja swappa fram och tillbaka får jag helt enkelt skaffa mer minne.

Att slå av Hibernate är förresten ett bra sätt att spara lite utrymme på en SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Paddanx: Ser ett par nyttofall även med stor pagefil.

  1. Vid minnesläckage kan man få stora mängder allokerat minne som inte används, detta kan med fördel läggas i pagefilen, eftersom man ändå inte kommer att skriva eller läsa till det.

  2. Vissa program vill gärna allokera stora mängder data, som de sedan sällan använder fullt ut, där kan en pagefil tillhandahålla reserverat minne utan att det inkräktar på arbetsminnet, Javamaskiner är ett exempel, virtuella maskiner ett annat.

Sedan tycker jag inte att en stor pagefil är något problem på dagens diskar, jag har 32 GB ram och två pagefiler på 32GB, på två hårddiskar, visst den används inte mer än till en bråkdel, men vad spelar det för roll når hårddiskutrymme är så billigt?

Minnesläcka ska fixas, inte accepteras. Den kommer påverka prestandan och även om du har 100GB pagefil så kommer den förr eller senare bli full. Ursäkten här låter lite som att du börjar torka upp den spilda mjölken långt innan du ens stoppat läckan... stoppa läckan först. Om inget lär du hitta att du har ett sånt problem betydligt snabbare med liten pagefil, och då rätta till den.

Ang virtuella maskiner så kan jag hålla med dig delvis. Du bör helst ha RAM för varje maskin, och varje maskin i sig kommer ju ha en pagefil i sig, annars riskerar ju VMen få rätt stora problem med prestandan om den börjar swappa mot disk, när den egentligen vill ha RAM.

Men å andra sidan så är en VM ofta enkla "maskiner" där du kan mycket av systemet inaktivt liggande vilande i pagefilen, då det inte behövs, men det är bättre att sätta detta i varje VM än i värd OSet skulle jag tro, för allt ledigt RAM i en VM som är dedikerat till den är ju slöseri om den inte används, när en av de andra VM:na vill kanske hade behövt mer RAM, får nu pagefil istället.

Dock när du gör en maskin som detta så bygger du antingen ordentligt med RAID för prestanda och mycket RAM, med många CPU trådar, eller så har du max 1-2VM på en vanligt dator och du lär inte behöva stor pagefil ändå. Men visst, här kan det vara bra att ha lite högre max nivå, även om jag hade hållit min nivån typ samma.

Skrivet av Ratatosk:

Har en liten Pagefil på min Boot-SSD, Windows verkar bli glad åt detta.

Detta har jag med, där jag dessutom har en 1GB pagefil på samtliga SSDer i systemet. Detta då de kan jobbas mot parallellt, samt Windows känner av vilken disk som används minst, och börjar använda den först.

Så har du flera diskar (även HDD) så är det bästa du kan göra att sprida ut det. Systemet bör dock alltid ha en pagefil, då den används även om kritiska fel uppstår.

Skrivet av Ratatosk:

Skulle mitt minne ta slut och börja swappa fram och tillbaka får jag helt enkelt skaffa mer minne.

Att slå av Hibernate är förresten ett bra sätt att spara lite utrymme på en SSD.

När dessa 2x RAM tips gjordes så var RAM dyrt... tänk 4000kr för 64MB RAM. Idag är RAM snorbilligt med priser på under 50kr/GB. Det är bara dumsnålt att inte ha nog med det.

Ditt hibernate tips är bra, så länge du inte behöver funktionen, då den skapar en fil på 75% av storleken av ditt RAM (innehållet komprimeras när den sparas).

Permalänk
Medlem

Köp en till SSD eller en hårddisk ?
240 GB totalt är ganska så litet.

Permalänk
Medlem

Ta bort Battlefield...problem solved

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: Minne är som sagt snorbilligt, jag förstår inte denna allt för vanliga tvekan till att skaffa mycket minne, här på forumet.
Att gå från 8 till 16 GiB är en av de vettigaste uppgraderingar man kan göra.

Tyvärr tar man sällan hänsyn till nyttan av windows diskcache, när man diskuterar hur mycket som används, jag är rätt säker på att även de med 16 GiB ofta har glädje av allt sitt minne, att läsa direkt från minnet, slår även läsning från den värsta superduper SSD raiden med minst en tiopotens.

Angående swapfilens storlek, är min rekomendation, "mer än vad ditt OS någonsin kommer att få användning av".

Off Topic; men TS problem är ju löst, så det kanske kan acepteras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |