Permalänk

I valet och kvalet (router)

Jag har idag en Linksys EA6700 som har fungerat utomordentligt bra ända sedan jag köpte den. Däremot är räckvidden på wifi inte längre helt tillfredställande efter att ha flyttat till större boende. Jag är därför på jakt efter en ny router med extra antenner och bättre räckvidd på wifi. De senaste dagarna har priset sänkts på några av de routers som jag har tittat på.

Routern ska kunna streama högupplösta filmer trådlöst utan problem. Det blir en del spel ibland, men aldrig över wifi.

Jag är ute efter att få höra lite erfarenheter av andra personer som testat någon av dessa, eller som bara kan peka mig i rätt riktning. Följande tre har jag kollat på:

Netgear R7000 Nighthawk - 1490:-

Asus RT-AC68U - 1389:-

Jag är inte främmande för att lägga till en hundring eller två om det finns bättre alternativ, men betalar inte gärna över 2000kr.

Permalänk
Medlem

Har du tur så räcker det med en lite bättre router, men i grund och botten är det mkt begränsad räckvidd på wifi pga lagstagdad effekt och frekvens. Ingen kan ge dig svar på detta utan att åka hem till dig och testa.
Räcker det inte med en bättre router så behöver du dra kabel från router till en extra accesspunkt så du har två wifi-källor i huset.

Permalänk
Medlem

Det är ingen fördel med en starkare router, för uppkopplade enheter (laptops, plattor, telefoner) måste också kunna skicka signalen till routern, inte bara ta emot.

Mitt förslag:
Behåll din router.
Köp en accesspunkt, koppla den med kabel till routern.

Permalänk

Så vad ni säger är att externa antenner betyder alltså noll och ingenting för räckvidden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Så vad ni säger är att externa antenner betyder alltså noll och ingenting för räckvidden?

Jo, det är klart det har betydelse. Jag har uppgraderat från en ASUS RT-N56U -> RT-AC66U -> RT-AC68U. I alla tre uppgraderingar har jag märkt förbättrad trådlös täckning. Nu väntar jag på en beställd TP-Link Archer C3200 för att få, förhoppningsvis, ännu bättre täckning.

Permalänk
Skrivet av poeman:

Jo, det är klart det har betydelse. Jag har uppgraderat från en ASUS RT-N56U -> RT-AC66U -> RT-AC68U. I alla tre uppgraderingar har jag märkt förbättrad trådlös täckning. Nu väntar jag på en beställd TP-Link Archer C3200 för att få, förhoppningsvis, ännu bättre täckning.

Ja, det var lite så jag tänkte också. Att någon skillnad måste det ju ändå vara. Det hela handlar inte om att jag vill ha 100 meter extra räckvidd, snarare 3-5 meter för att täcka in hela bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Så vad ni säger är att externa antenner betyder alltså noll och ingenting för räckvidden?

Jo, det kan hjälpa. Bättre antenner och känsligare RF-delar hjälper signalen åt båda hållen.
Men enbart högre effekt i routern ger problemen som AndersHU nämner.

Men fortfarande inte alls säkert att du klarar dig med bara en wifi-källa.

Permalänk

Jag tackar för era förklaringar. Men om vi förutsätter att det ändå blir ett nytt inköp av router. Vad skulle ni rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har själv en Netgear R7000 Nighthawk köpte förra julen för drygt 1000:- har fungerat felfritt och bra täckning i min lägenhet med betongväggar

Permalänk
Medlem

Jag har TP-LINK homeplug med inbyggd WIFI. Då får jag både ledning och accesspunkt. Slapp dra sladd och det kostade runt 500:-

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa accesspunkter i stället för det är det du frågar efter, routern duger bra och ett byte av den gör dig nog inte gladare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.