Överklocka AMD 8320 CPU på Gigabyte 970A-DS3P moderkort?

Permalänk

Överklocka AMD 8320 CPU på Gigabyte 970A-DS3P moderkort?

Hej,

Som rubriken lyder så skulle jag vilja överklocka min AMD 8320 3.5 Ghz, jag vet dock inte hur
mycket mitt moderkort klarar av att överklocka, har läst om moderkortet på Gigabytes hemsida men
inte hittat något tydligt på hur mycket moderkortet skulle klara.

Så som sagt är det någon som vet hur mycket en AMD 8320 3.5 Ghz kan överklockas på ett Gigabyte Technology Co. Ltd. 970A-DS3P
moderkort så vore det tacksamt om ni svarade.
(Cpu:n har fläkten Hyper 212 evo som kylning om det påverkar något)

Permalänk
Medlem

Med överklockning så ökar värmen på både cpu och vrm, men testa och se börjar det bli instabilt så testa att kyla ner området kring vrm med en fläkt.

Permalänk
Medlem

Överklocka INTE med det moderkortet.

Enbart 4+1 VRM phase och ingen heatsink vilket kan resultera i att det börjar brinna då kortet inte alls är skapt för överklockning, inte ens en minimal oc.

Permalänk
Medlem

Back in the day körde jag min 8150 med ett liknande moderkort.. fläkt mot cpu sockeln.. fick iaf ur den 4.5 ghz.. försökte jag mera så räkte inte mosfetten och vrm till.. den throttla helt enkelt ner sig.. så kör på du bara

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h