Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt, speciellt skotten med Rb 04E! Viggen stod tillsammans med Twisted Sister för mycket av ljudbilden under barndomen på 80-talet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det hänger en på en stolpe ute vid "stora vägen" (RV 44) en liten bit utanför mitt hus, jag har dessutom varit nära att krocka med plan när de kört på småvägarna häromkring, det ger mer känsla att möta dem på vägen en dimmig höstmorgon men simulatorer kan vara kul det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känner inte till DCS såg ju riktigt snyggt ut förutom explosionerna

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Känner inte till DCS såg ju riktigt snyggt ut förutom explosionerna

Vad säger du människa, känner du inte till DCS?

Gillar du flygsimmar så tycker jag du ska testa. Finns gratisversion att ladda ner tillsammans med en Su-25.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Inaktiv

Min kropp är redo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Beställt och inväntar ned spänning.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem

Viggen är givetvis förbokad och funderar på att köpa ny HOTAS. Har fått testa en kompis X52 och den var rätt suverän men lite för dyr för mig förmodligen.

Några tips på HOTAS för inte mer än 1500 ?

Mindre än 2 veckor kvar nu

Permalänk
Medlem

Spelar inte längre simulatorer men det där såg överjävligt bra ut! Påminner mig om min ungdom när jag var ÖBs slägga, det vill säga pansartrupperna med stridsvagn 103C i Skövde. Länge, länge sedan, när Sverige hade ett bra försvar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

HOTAS i mellanprisläge

Skrivet av Shimonu:

Viggen är givetvis förbokad och funderar på att köpa ny HOTAS. Har fått testa en kompis X52 och den var rätt suverän men lite för dyr för mig förmodligen.

Några tips på HOTAS för inte mer än 1500 ?

Mindre än 2 veckor kvar nu

Jag behövde skaffa nytt nyligen (inför Viggen, och för att komma igång med A-10C som hade legat och dammat i steambiblioteket en tid) och tittade på Thrustmaster T.16000M FCS + Throttle i den prisklassen innan jag slutligen bestämde mig för att satsa helhjärtat och köpa TM HOTAS Warthog + roderpedaler. Det som fällde avgörandet var att jag tyckte att många av knapparna på T.16000 var lite dumt placerade, på spakens bas där man inte når dem lätt utan att släppa spaken. Men det kanske ändå kan vara en bra HOTAS för dig om du främst har tänkt flyga Viggen? Det går även att köpa gasreglaget separat om du har en okej spak och vill spara några hundra.

En film till som får det att vattnas i munnen: https://www.youtube.com/watch?v=8-ruePxDKQE

Permalänk
Inaktiv

Galet nice, blev att installera DCS World även här. Får se om jag någonsin startar simulatorn, och för den delen köper planet men en bra början iallafall.

Har en X52 Pro som borde användas betydligt mer än den gör i dagsläget dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grimpe:

Jag behövde skaffa nytt nyligen (inför Viggen, och för att komma igång med A-10C som hade legat och dammat i steambiblioteket en tid) och tittade på Thrustmaster T.16000M FCS + Throttle i den prisklassen innan jag slutligen bestämde mig för att satsa helhjärtat och köpa TM HOTAS Warthog + roderpedaler. Det som fällde avgörandet var att jag tyckte att många av knapparna på T.16000 var lite dumt placerade, på spakens bas där man inte når dem lätt utan att släppa spaken. Men det kanske ändå kan vara en bra HOTAS för dig om du främst har tänkt flyga Viggen? Det går även att köpa gasreglaget separat om du har en okej spak och vill spara några hundra.

En film till som får det att vattnas i munnen: https://www.youtube.com/watch?v=8-ruePxDKQE

Har kollat på Thrustmastern som jag fick tips på av han jag lånat X52an men just knapparna som du nämner på joysticken känns så dumt placerade. De vänstra kan man åtminstone komma åt med vänsterhanden men de högra lär man behöva släppa på spaken för. De kanske skulle kunna vara mindre kritiska saker iofs. X52 finns ändå för ca 1500 så får nog överväga dem. En Warthog HOTAS blir det inte iaf även om den är cool

Flyger redan F15C så det är inte bara Viggen det ska bli. I framtiden kanske även A10 och någon helikopter. HOTAS ska man givetvis ha men just nu har jag en gammal Microsoft Sidewinder jag flyger med och den räcker inte långt.

Permalänk
Medlem

Shit! Det kan vara detta jag letat efter och för en bra anledning att köpa en grym HOTAS joystick och sitta och spaka runt hemma Jag tycker det finns för tok för lite stridsflygsimulatorer, konstigt att det inte kommer fler och fler nu när tekniken verkligen finns för hjälpa till, tänker tex på VR. Men men. Där blir dt ett ytterligare ett hål i plånboken för nu måste jag köpa A-10 setupen från komplett

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Shit! Det kan vara detta jag letat efter och för en bra anledning att köpa en grym HOTAS joystick och sitta och spaka runt hemma Jag tycker det finns för tok för lite stridsflygsimulatorer, konstigt att det inte kommer fler och fler nu när tekniken verkligen finns för hjälpa till, tänker tex på VR. Men men. Där blir dt ett ytterligare ett hål i plånboken för nu måste jag köpa A-10 setupen från komplett

Känns som det borde vara en kostnadsfråga. Visst går det att göra mycket avancerade simulatorer idag men utvecklingen kommer kosta mycket också. Men marknaden för simulatorer är förmodligen för liten för att täcka upp. Ska väl vara om man får fram så pass bra teknologi att flygvapnet (ifallet med stridsflygssim) vill betala för att använda lösningen för utbildning och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som det borde vara en kostnadsfråga. Visst går det att göra mycket avancerade simulatorer idag men utvecklingen kommer kosta mycket också. Men marknaden för simulatorer är förmodligen för liten för att täcka upp. Ska väl vara om man får fram så pass bra teknologi att flygvapnet (ifallet med stridsflygssim) vill betala för att använda lösningen för utbildning och liknande.

Absolut, visst är det så. Men visst känns det som det skulle finnas en marknad för stridsflygsimulatorer eller något mittemellan "arkadit" för oss flygtokar hemma Jobbar själv i flygvapnet och vet att möjligheten att dela mellan civila marknaden samt att användas i utbildningssyfte kommer aldrig ske av en massa olika och vissa självklara anledningar. Men ändå..Skulle det börjas släppas lite nya flygspel så tror jag nog att rävarna runt om landet hade vaknat till liv både nya som gamla (främst gamla säkert hahaha)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Har i olika perioder kört DCS och har nu fastnat i spelet efter att ha börjat plugga in manualen till A10-C och ägnat ett många flygtimmar åt just A-10C. Hade en X52 Pro innan och tyckte inte om knapparna på den spaken. Orkade inte heller sitta och försöka programmera om alla funktioner vilket gjorde att jag köpte TM HOTAS Warthog. Vilket upplyft. Alla funktioner ligger ju klara och spaken är ju en kopia av den riktiga vilket funkar klockrent. Känslan är helt annorlunda och den känns mer verklighetstrogen än X52:an. En bra joystick innebär ju att man inte behöver sitta och hålla på med en massa tangentbordstryckningar och försöka memorera vilka tangenter som funkar till vad.

Finns pengarna så säger jag bara KÖP Thrustmaster Warthog! Blir strax att komplettera med roderpedaler med.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv

Bunyap har fått tillgång till Viggen
https://youtu.be/8-ruePxDKQE
https://youtu.be/xOjVqA5lxb4

Edit: Och Ralfidude
https://youtu.be/KJvWeiOs07M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har i olika perioder kört DCS och har nu fastnat i spelet efter att ha börjat plugga in manualen till A10-C och ägnat ett många flygtimmar åt just A-10C. Hade en X52 Pro innan och tyckte inte om knapparna på den spaken. Orkade inte heller sitta och försöka programmera om alla funktioner vilket gjorde att jag köpte TM HOTAS Warthog. Vilket upplyft. Alla funktioner ligger ju klara och spaken är ju en kopia av den riktiga vilket funkar klockrent. Känslan är helt annorlunda och den känns mer verklighetstrogen än X52:an. En bra joystick innebär ju att man inte behöver sitta och hålla på med en massa tangentbordstryckningar och försöka memorera vilka tangenter som funkar till vad.

Finns pengarna så säger jag bara KÖP Thrustmaster Warthog! Blir strax att komplettera med roderpedaler med.

Vilka pedaler rekommenderar du? Jag är själv inne på att köpa en Warthog stick, ser grym ut

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Absolut, visst är det så. Men visst känns det som det skulle finnas en marknad för stridsflygsimulatorer eller något mittemellan "arkadit" för oss flygtokar hemma Jobbar själv i flygvapnet och vet att möjligheten att dela mellan civila marknaden samt att användas i utbildningssyfte kommer aldrig ske av en massa olika och vissa självklara anledningar. Men ändå..Skulle det börjas släppas lite nya flygspel så tror jag nog att rävarna runt om landet hade vaknat till liv både nya som gamla (främst gamla säkert hahaha)

Sant, det går ju inte släppa exakt samma mjukvara för bägge marknaderna. Men ett mellanting där grunden är densamma men mjukvaran för civilt respektive militärt bruk skiljer sig på relevanta områden.

Nu kan jag själv bara komma på första Operation Flashpoint där spelet med samma namn är mjukvaran för civilt bruk medans VBS1 riktas för militärt bruk. Borde gå att göra något liknande med andra simulatorer. Kanske gjorts, jag kan ärligt talat säga att jag inte är alltför insatt nu på senare år.

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Vilka pedaler rekommenderar du? Jag är själv inne på att köpa en Warthog stick, ser grym ut

Jag är inte säker på vilka jag ska välja. Har hört att Thrustmaster´s egna inte ska vara av någon bättre kvalitet så för mig blir det nog Saitek´s pedaler. Vet inte om det finns några andra vettiga tillverkare av flygpedaler.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aqua_HeaD:

Vet inte om det finns några andra vettiga tillverkare av flygpedaler.

Vill man ha kvalitetsgrejer så är det Simped eller MFG Crosswind som gäller. Simped tillverkas tyvärr inte längre men det kan gå att få tag på begagnade. Jag hade själv Simped som komplement till min HOTAS Cougar, men jag sålde alla mina flygsimulator-prylar förra året då jag inte tyckte jag använde de tillräckligt ofta.

Notera att båda dessa typer av pedaler är dyra nischade produkter tillverkade i små upplagor.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Vill man ha kvalitetsgrejer så är det Simped eller MFG Crosswind som gäller. Simped tillverkas tyvärr inte längre men det kan gå att få tag på begagnade. Jag hade själv Simped som komplement till min HOTAS Cougar, men jag sålde alla mina flygsimulator-prylar förra året då jag inte tyckte jag använde de tillräckligt ofta.

Notera att båda dessa typer av pedaler är dyra nischade produkter tillverkade i små upplagor.

Intressant alternativ eftersom Simped inte finns längre.

http://mfg.simundza.com/products

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Intressant alternativ eftersom Simped inte finns längre.

http://mfg.simundza.com/products

Oooo my Me like alot

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Världens första flygplan (?) med inbyggd dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

@saturday_sun:
Nej, det är det inte, men det är den första flygburna datorn som var byggd med halvledare/IC-kretsar. Tidigare flygburna datorer var antingen mekaniska eller använde vakuumrör.

Permalänk
Medlem

@anon78208:

Halvt rätt åtminstone. Läste det någonstans nyligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av anon78208:

Imponerande.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag undrar hur många ekorrar som dog vid inspelningen av den videon. Särskilt vid 13:20.

Permalänk
Inaktiv

Hela två och en halv timme Viggen-porr från Graywo1f med flera:

https://youtu.be/lZl9M_aJuQ4