Behöver hjälp med reklamation, PostNord haft sönder varan under leverans.

Permalänk
Testpilot

Behöver hjälp med reklamation, PostNord haft sönder varan under leverans.

Hejsan, ska hålla mig kort och så klar som möjligt här nu.

För ca. 2 veckor sedan köpte jag en TV från Webhallen, tyvärr visade det sig att det var en DOA-produkt.
Jag kontaktade då Philips som sedan slussade mig till Webhallen, och de (läs:webhallen) tyckte att jag skulle åberopa ångerrätt på TV'n, vilket jag då gjorde. Fick då en fraktsedel på mejl och skulle ringa PostNord för upphämtning.

I samma veva passade jag på att beställa en ny identisk TV då jag inte hade lust att vänta på att Webhallen skulle få tillbaka den gamla.
Samma dag som PostNord skulle hämta den gamla TV'n så kommer min nya TV, som funkar utan problem. Detta var i torsdags förra veckan(24/11-16).

Idag, Onsdag den 30/11-16 så får jag ett Mejl från Webhallen där de säger att jag inte kan få ångerrätt på den gamla TV'n och förmodligen kommer få stå för reparation då den blivit skadad i frakten för att jag paketerat den för dåligt..?!

Webhallen's Mail.

Hej,

Vi har nu mottagit er returnerade TV men dessvärre var den undermåligt packad vilket har gjort att den skadats under frakten.

Se bifogade bilder.

Dessvärre är denna typ av skada ingenting som täcks av garantin och vi kan därför inte häva köpet. Det kommer dessutom med stor sannolikhet bli en kostnad vid reparation hos verkstan.

Önskar ni att vi skickar in den till verkstan för reparation?

Tack på förhand.

Dold text

Mitt svar

Undermåligt packad? Det var ju för tusan bättre packat än jag själv fick det hemskickat till mig!

Jag packade TVn både med original emballage plus extra klossar i toppen som skulle dämpa. Detta ligger helt på PostNord's hantering då jag gjort allt i min makt med dem medlen jag hade för att få fram paketet i ett stycke.

Jag hoppas vi kan lösa detta på något sätt, för det känns förjävligt att först få hem en "DOA" produkt och sedan behöva stå för reparation av den för att PostNord misskött hanteringen...
Mvh
André

Dold text

Jag paketerade den med emballaget jag fick med OCH extra material för att detta INTE skulle hända, likt förbannat har PostNord lyckats få TV'n att se ut som att den blivit överkörd av en gaffeltruck på långsidan!

Emballaget ni ser på sidan av TV'n i andra bilden satt fasttejpad på själv botten av TV'n för att skydda mot stötar från alla sidor, inte liggandes som skräp på sidan i bilderna jag fick från Webhallen...

Jag vädjar nu om hjälp vad jag ska göra och vart jag ska vända mig.. Känner mig rätt så hjälplös faktiskt just nu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jobbar själv med att godkänna returer på ett IT företag. Var det ingen frigolit runt skärmen när du köpte den??

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk

@Yatagarasu:
Har du inget foto på paketet innan det skickades så tror jag tyvärr att det blir svårt att bevisa något.

Man skulle ju kunna göra en reklamation hos postnord.
Jag har aldrig gjort det själv och vet inte heller om det är kundens eller butiken som borde ta kontakt med Postnord.

Permalänk
Sötast

Jag ställer mig tyvärr ärligt talat tveksam oO

Hur har postnord behandlat detta paket menar du?

Nu har jag såklart bara bilderna att gå på, men på den övre bilden så ser det ut som att lådan har tejpats ihop med en stor glipa mellan, stämmer detta? Tejpen ser ju inte sträckt ut iallafall?!

I övrigt syns inga skador på lådan som skulle orsaka att tejpen sträcks till mer än dubbla sin bredd (finns det sån tejp ens?)

I andra bilden så ser det ut som att bildglaset är packat direkt emot kartongen, korrekt packad så skulle detta aldrig tillåtas hända, den står centrerad i lådan som är dimensionerad runt 5 gånger tjockare än tvn för att undvika skador på TV även om lådan fallit mot ett vasst objekt.

Du skriver även att du stoppat in fler saker i lådan än den levererats med? Är ju möjligt att det extra du tryckt in har hamnat under press och förstört övrig packning, den är packad efter behov från fabrik (Annars skulle de ju få tillbaka hundratusentals tv-apparater) (Vad händer om man klämmer en redan maxad vattenballong?)

Bottendetaljerna som skall hålla tvn verkar ligga huller om buller, hur är detta möjligt menas det då tvn späns mellan dessa? tvn måste ju ha rört sig flera decimeter upp och ner (hur?) för att dessa skulle kunna lossna. Om ens då?

Ber om ursäkt om jag är galet negativ, men har bara två bilder och ditt uttalande att gå på och jag hade då aldrig tagit emot den som garantiärende.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lannzy:

Jobbar själv med att godkänna returer på ett IT företag. Var det ingen frigolit runt skärmen när du köpte den??

Det var en tunn frigolit i botten och toppen, men den i toppen var trasig redan vid leverans från första början, så fick återanvända packmaterial från Philips Soundbar för att täcka det mesta på toppenpartiet.
Packade som sagt med allt original emballage som inte var i flisor.

Skrivet av FrazzorXx:

@Yatagarasu:
Har du inget foto på paketet innan det skickades så tror jag tyvärr att det blir svårt att bevisa något.

Man skulle ju kunna göra en reklamation hos postnord.
Jag har aldrig gjort det själv och vet inte heller om det är kundens eller butiken som borde ta kontakt med Postnord.

Det jag sitter och funderar på med.. Men har ingen aning om hur jag skulle gå tillväga där.

Skrivet av Allexz:

Jag ställer mig tyvärr ärligt talat tveksam oO

Hur har postnord behandlat detta paket menar du?

Nu har jag såklart bara bilderna att gå på, men på den övre bilden så ser det ut som att lådan har tejpats ihop med en stor glipa mellan, stämmer detta? Tejpen ser ju inte sträckt ut iallafall?!

I övrigt syns inga skador på lådan som skulle orsaka att tejpen sträcks till mer än dubbla sin bredd (finns det sån tejp ens?)

I andra bilden så ser det ut som att bildglaset är packat direkt emot pappen i kartongen, korrekt packad så skulle detta aldrig tillåtas hända, den står centrerad i lådan som är dimensionerad runt 5 gånger tjockare än tvn för att undvika skador på TV även om lådan fallit mot ett vasst objekt.

Du skriver även att du stoppat in fler saker i lådan än den levererats med? Är ju möjligt att det extra du tryckt in har hamnat under press och förstört övrig packning, den är packad efter behov från fabrik (Annars skulle de ju få tillbaka hundratusentals tv-apparater)

Bottendetaljerna som skall hålla tvn verkar ligga huller om buller, hur är detta möjligt menas det då tvn späns mellan dessa? tvn måste ju ha rört sig flera decimeter upp och ner (hur?) för att dessa skulle kunna lossna. Om ens då?

Ber om ursäkt om jag är galet negativ, men har bara två bilder och ditt uttalande att gå på och jag hade då aldrig tagit emot den som garantiärende.

Jag förstår din "negativitet" och skeptisism, absolut!

Som jag skrev ovan så kom paketet med 2st frigolit plattor, en i botten och en i toppen.
Desvärre så var den i toppen trasiga och på flera ställen i smulor, så kunde knappt återanvända den utan fick använda en mjuk frigolit längs med panel-sidan som jag hade hemma och sedan använda det bruna materialet från en Philips Soundbar i toppen, fasttejpad på TV'n.

Jag misstänker att det bruna materialet lostnade när Webhallen skar upp kartongen, för det satt rejält fast då jag testade att försöka slita loss det innan jag slöt förpackningen.

Det var ett gap i toppen med tejpen, men inte ens i närheten så stort som det påvisas från bilderna Webhallen skickade mig. TV'n satt tajt och kunde inte rubbas varken upp/ner eller höger/vänster, och PostNord-killen som hämtade TV'n sa att allt såg bra ut då jag frågade specifikt om det var okej packat för leverans, då påpekade jag även att det var en TV för reklamation.

Hela TV'n ser ju ut att vara böjd, det är liksom inte någon lite repa på panelen eller dylikt. Utan det är som att den blivit påkörd eller haft 30+ kilo liggandes på halva paketeringen.
Edit: Du kan även se på denna bild att det bruna materialet har en skåra i mitten, vilket omslöt TV'n på precis samma sätt som original frigoliten, så den borde ha tagit i först och främst.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det var en tunn frigolit i botten och toppen, men den i toppen var trasig redan vid leverans från första början, så fick återanvända packmaterial från Philips Soundbar för att täcka det mesta på toppenpartiet.
Packade som sagt med allt original emballage som inte var i flisor.
Det jag sitter och funderar på med.. Men har ingen aning om hur jag skulle gå tillväga där.
Jag förstår din "negativitet" och skeptisism, absolut!

Som jag skrev ovan så kom paketet med 2st frigolit plattor, en i botten och en i toppen.
Desvärre så var den i toppen trasiga och på flera ställen i smulor, så kunde knappt återanvända den utan fick använda en mjuk frigolit längs med panel-sidan som jag hade hemma och sedan använda det bruna materialet från en Philips Soundbar i toppen, fasttejpad på TV'n.

Jag misstänker att det bruna materialet lostnade när Webhallen skar upp kartongen, för det satt rejält fast då jag testade att försöka slita loss det innan jag slöt förpackningen.

Det var ett gap i toppen med tejpen, men inte ens i närheten så stort som det påvisas från bilderna Webhallen skickade mig. TV'n satt tajt och kunde inte rubbas varken upp/ner eller höger/vänster, och PostNord-killen som hämtade TV'n sa att allt såg bra ut då jag frågade specifikt om det var okej packat för leverans, då påpekade jag även att det var en TV för reklamation.

Hela TV'n ser ju ut att vara böjd, det är liksom inte någon lite repa på panelen eller dylikt. Utan det är som att den blivit påkörd eller haft 30+ kilo liggandes på halva paketeringen.
Edit: Du kan även se på denna bild att det bruna materialet har en skåra i mitten, vilket omslöt TV'n på precis samma sätt som original frigoliten, så den borde ha tagit i först och främst.
http://i.imgur.com/nzvRQeG.jpg

Du får ursäkta här, förstår att du är upprörd,men hade jag som verkstadspersonal/butikspersonal tagit emot en tv packad på det där viset hade du fått samma svar även från mig
Men

Absolut har posten misshandlat paketet, därom råder ju ingen tvekan, men samtidigt, så är det här också Webhallens ansvar att reklamera hur posten hanterat paketet
Fraktsedeln är de som är avsändare och mottagare av, även om du har packat väldigt illa

Det enda som hade kunnat hjälpa dig i det här läget, var om du hade packat den på exakt samma vis som den kom, dvs med samma material och om den toppbiten var trasig redan skulle du meddelat det direkt till butiken

Men, du kommer inte ifrån ditt ansvar för packningen tyvärr, butiken kan tvärvägra om inte posten godkänner reklamationen av ärendet och hänvisar till din packning, den är verkligen urusel enligt (märk väl, personliga åsikt) då jag ser dåligt packade datorer som skadas i princip varje dag, är en distinkt skillnad mellan väl packat och dåligt och i det ditt fall så är det tyvärr undermåligt

Det är dina "klossar" som orsakat det här, de är inte precis böjbara eller flexibla de där, och ligger de som de gör i paketet där så håller vissa av dem för en normalstor person att stå på plant utan att de ger med sig

Och nästa gång, köp tv i butik och kör hem den istället
Aldrig i livet att jag köper en tv online pga just sådant här

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

@Yatagarasu: Du har packat undermåligt/dåligt/uselt, att Webhallen nekar din retur ska de ha eloge för. Att sen skylla på Postnord är både skrattretande och löjligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Alltså du inser att frigoliten som sitter på toppen av tv:n fyller en väldigt viktig funktion, dels att skydda mot stötar, men framförallt att hålla tv:n på plats i kartongen.

Om du paketerade utan den kommer skärmen flyga fram och tillbaka och den kommer bli skadad, som skedde i detta fallet.

Du har gjort fel, webhallen har gjort rätt. Se det som en dyrköpt läxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Aldrig i livet att jag köper en tv online pga just sådant här

dumheter. inga problem att köpa tv och returnera om man använder materialet som kommer i boxen.

Permalänk
Inaktiv

Du skulle anmält skada på inner/ytter embalage från början och skickat tillbaka det likadant.

Permalänk
Medlem

Jag känner att man kanske är överdrivet hårda i sina uttalande till TS. Men felet här är definitivt att TS inte har använt original emballage, och endast original emballage. Hade skadorna uppstått med original emballage, så kan man glatt bara rycka på axlarna, och hävda att det är packat efter konstens alla regler.
Om original emballaget är trasigt vid leverans, och man måste returnera varan, ska man tydligt påpeka det, och få ersättningsemballage godkänt, just för att sådana här situationer inte ska kunna uppstå.
Vid "ångrat" köp, som det här, ska produkt, och emballage dessutom returneras i "väsentligt oförändrat skick", vilket inte har gjorts om man måste improvisera delar av emballaget.

Eftersom TV'n är rapporterat DOA, kanske man kunde hoppas på att Webhallen är lite mer förlåtande, samtidigt måste de troligtvis skicka TV'n till tillverkaren, och i det skicket den är nu, är den bara skrot. Erbjuder Webhallen att "laga" TV'n för mindre än hela inköps-summan, så ta det erbjudandet. Vad de effektivt gör är erbjuder att betala tillbaka en del av köpesumman, göra ett återköp, och stoppa TV'n i en sopcontainer med elektronik-skrot.
Se det som en dyr lektion i konsumenträtt. Tyvärr är det nog det bästa som kan fås från den här situationen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av godspeed:

Du får ursäkta här, förstår att du är upprörd,men hade jag som verkstadspersonal/butikspersonal tagit emot en tv packad på det där viset hade du fått samma svar även från mig
Men

Absolut har posten misshandlat paketet, därom råder ju ingen tvekan, men samtidigt, så är det här också Webhallens ansvar att reklamera hur posten hanterat paketet
Fraktsedeln är de som är avsändare och mottagare av, även om du har packat väldigt illa

Det enda som hade kunnat hjälpa dig i det här läget, var om du hade packat den på exakt samma vis som den kom, dvs med samma material och om den toppbiten var trasig redan skulle du meddelat det direkt till butiken

Men, du kommer inte ifrån ditt ansvar för packningen tyvärr, butiken kan tvärvägra om inte posten godkänner reklamationen av ärendet och hänvisar till din packning, den är verkligen urusel enligt (märk väl, personliga åsikt) då jag ser dåligt packade datorer som skadas i princip varje dag, är en distinkt skillnad mellan väl packat och dåligt och i det ditt fall så är det tyvärr undermåligt

Det är dina "klossar" som orsakat det här, de är inte precis böjbara eller flexibla de där, och ligger de som de gör i paketet där så håller vissa av dem för en normalstor person att stå på plant utan att de ger med sig

Och nästa gång, köp tv i butik och kör hem den istället
Aldrig i livet att jag köper en tv online pga just sådant här

Skrivet av Peppar2014:

@Yatagarasu: Du har packat undermåligt/dåligt/uselt, att Webhallen nekar din retur ska de ha eloge för. Att sen skylla på Postnord är både skrattretande och löjligt.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Alltså du inser att frigoliten som sitter på toppen av tv:n fyller en väldigt viktig funktion, dels att skydda mot stötar, men framförallt att hålla tv:n på plats i kartongen.

Om du paketerade utan den kommer skärmen flyga fram och tillbaka och den kommer bli skadad, som skedde i detta fallet.

Du har gjort fel, webhallen har gjort rätt. Se det som en dyrköpt läxa.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

dumheter. inga problem att köpa tv och returnera om man använder materialet som kommer i boxen.

Skrivet av anon200632:

Du skulle anmält skada på inner/ytter embalage från början och skickat tillbaka det likadant.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag känner att man kanske är överdrivet hårda i sina uttalande till TS. Men felet här är definitivt att TS inte har använt original emballage, och endast original emballage. Hade skadorna uppstått med original emballage, så kan man glatt bara rycka på axlarna, och hävda att det är packat efter konstens alla regler.
Om original emballaget är trasigt vid leverans, och man måste returnera varan, ska man tydligt påpeka det, och få ersättningsemballage godkänt, just för att sådana här situationer inte ska kunna uppstå.
Vid "ångrat" köp, som det här, ska produkt, och emballage dessutom returneras i "väsentligt oförändrat skick", vilket inte har gjorts om man måste improvisera delar av emballaget.

Eftersom TV'n är rapporterat DOA, kanske man kunde hoppas på att Webhallen är lite mer förlåtande, samtidigt måste de troligtvis skicka TV'n till tillverkaren, och i det skicket den är nu, är den bara skrot. Erbjuder Webhallen att "laga" TV'n för mindre än hela inköps-summan, så ta det erbjudandet. Vad de effektivt gör är erbjuder att betala tillbaka en del av köpesumman, göra ett återköp, och stoppa TV'n i en sopcontainer med elektronik-skrot.
Se det som en dyr lektion i konsumenträtt. Tyvärr är det nog det bästa som kan fås från den här situationen.
B!

Uppdatering;

PostNord har nu efter kontakt med ARN tagit på sig ansvaret för transportskada då det visade sig att dem inte skeppat TV'n på pall som fraktsedeln/bokning var på. Det var även PostNord som tagit bort pallen som TV'n skulle kommit med när den anlände vid mitt leveransställe från första början.
Dem har även hänvisat till att TV'ns transport har missköts.

Det jag inte vet än dock är om jag kommer få pengarna tillbaka, ny TV eller om dem står för reparation.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Uppdatering;

PostNord har nu efter kontakt med ARN tagit på sig ansvaret för transportskada då det visade sig att dem inte skeppat TV'n på pall som fraktsedeln/bokning var på. Det var även PostNord som tagit bort pallen som TV'n skulle kommit med när den anlände vid mitt leveransställe från första början.
Dem har även hänvisat till att TV'ns transport har missköts.

Det jag inte vet än dock är om jag kommer få pengarna tillbaka, ny TV eller om dem står för reparation.

Kul! Håll tummarna att posten tar det och köper motsvarande. Var inget speciellt dyrt, så borde finnas goda förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Om den är packad som du fick den och du skickar tillbaka den så är det skrattretande att webhallen klagar. Inte fan ska du packa varan bättre än den var packad när den skickades till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Om den är packad som du fick den och du skickar tillbaka den så är det skrattretande att webhallen klagar. Inte fan ska du packa varan bättre än den var packad när den skickades till dig?

Problemet är att den var packad annorlunda. Ursprungsemballaget var trasigt, vilket man borde påpekat, dokumenterat, och fått en åsikt om. Det är i det närmaste ren tur att han fick rätt, och ersättning. Det här är orsaken till varför man alltid ska använda tillverkarens emballage för att skeppa returer. Då ligger ansvaret aldrig på dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Uppdatering;

PostNord har nu efter kontakt med ARN tagit på sig ansvaret för transportskada då det visade sig att dem inte skeppat TV'n på pall som fraktsedeln/bokning var på. Det var även PostNord som tagit bort pallen som TV'n skulle kommit med när den anlände vid mitt leveransställe från första början.
Dem har även hänvisat till att TV'ns transport har missköts.

Det jag inte vet än dock är om jag kommer få pengarna tillbaka, ny TV eller om dem står för reparation.

Det här var ju en faslig tur måste jag ju säga, kan ju inte annat än att sälla mig till skaran att det ändå är roligt när något ordnar sig
Uppdatera gärna sen och berätta hur det gick, det är alltid nyttigt för medlemmar och folk som söker på nätet efter erfarenheter om liknande saker att veta

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(