Köpråd ersättare till Canon eos 500d

Permalänk
Medlem

Köpråd ersättare till Canon eos 500d

Syrran har tänkt införskaffa en ny kamera för ca 3000-5000 kr. Hon har i dagsläget en Canon eos 500d. Hon har flera objektiv till kameran som hon fortfarande vill fortsätta kunna använda, så jag antar att det måste bli en ny Canon? Bra filmfunktion är ett plus men det viktigaste är att den tar så bra bilder som möjligt.

Jag är inte så insatt i systemkameror så jag undrar om någon har några tips eller råd?

Permalänk
Medlem

Med 550D fick EOS-modellerna en ny sensor, så bara en sådan uppgradering skulle göra stor skillnad. De hittar du begagnade för strax över två lax.

Själv skulle jag försöka stretcha budgeten lite och hitta en begagnad 70D.

Permalänk
Medlem

Vad är det hon upplever att hennes nuvarande kamera inte klarar?
Är det bara att det suger i köptarmen eller är det mer specifika grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vad är det hon upplever att hennes nuvarande kamera inte klarar?
Är det bara att det suger i köptarmen eller är det mer specifika grejer?

Antar att hon vill ha video eftersom "filmfunktion" efterfrågas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Antar att hon vill ha video eftersom "filmfunktion" efterfrågas.

Det står att bra filmfunktion är ett plus men att det viktigaste är att den tar bra bilder. Det tolkar jag som att det åtminstone inte är filmfunktionen som är den primära anledningen till byte av kamera.
Att en kamera tar "bra bilder" kan hänga ihop med många saker. Det kan vara en bättre sensor eller snabbare AF eller kompatibilitet med olika tillbehör och en himla massa grejer som är avgörande. Det beror ju på vad kameran ska användas till och vad som upplevs som begränsande på nuvarande kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vad är det hon upplever att hennes nuvarande kamera inte klarar?
Är det bara att det suger i köptarmen eller är det mer specifika grejer?

Jag misstänker att det suger lite i köptarmen, men det här svaret fick jag när jag fråga.

- kameran ska ha bättre skärpa
- Hantera brusigt ljus bättre
- Ta fler bilder per sekund
- Ta in mer ljus

Permalänk

en 700/750D ligger väl runt 5000:- eller nått utan objektiv typ.

dock endast 30hz 1080p eller 60hz 720p

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koontra:

Jag misstänker att det suger lite i köptarmen, men det här svaret fick jag när jag fråga.

- kameran ska ha bättre skärpa
- Hantera brusigt ljus bättre
- Ta fler bilder per sekund
- Ta in mer ljus

Ja, det låter ju som att hon är sugen på något nytt som är lite bättre på allt, typ. Det logiska som ligger inom budget är såklart att kolla på en 700D, men kan man sträcka budgeten lite är ju 750D ett ännu större steg. xxxD-serien har haft, i princip, samma sensor sedan 550D, men med 750 fick den en ytterligare bättre sensor och dessutom ett mer avancerat AF-system.

Annars kan ju en begagnad 70D eller 7D för all del vara alternativ. Det är ju lite "proffsigare" kameror, men lite äldre än 750D, så de har lite sämre bildkvalitet men snabbare sekvenstagning, bättre sökare osv. Det beror ju på vilka egenskaper man tycker är viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja, det låter ju som att hon är sugen på något nytt som är lite bättre på allt, typ. Det logiska som ligger inom budget är såklart att kolla på en 700D, men kan man sträcka budgeten lite är ju 750D ett ännu större steg. xxxD-serien har haft, i princip, samma sensor sedan 550D, men med 750 fick den en ytterligare bättre sensor och dessutom ett mer avancerat AF-system.

Annars kan ju en begagnad 70D eller 7D för all del vara alternativ. Det är ju lite "proffsigare" kameror, men lite äldre än 750D, så de har lite sämre bildkvalitet men snabbare sekvenstagning, bättre sökare osv. Det beror ju på vilka egenskaper man tycker är viktigast.

Tack för utförligt svar, jag ska kika på förslagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koontra:

Jag misstänker att det suger lite i köptarmen, men det här svaret fick jag när jag fråga.

- kameran ska ha bättre skärpa
- Hantera brusigt ljus bättre
- Ta fler bilder per sekund
- Ta in mer ljus

Bättre skärpa är i första hand en fråga om objektiv.
Ta in mer ljus är i första hand en fråga om objektiv.

Dessa två faktorer görs bäst i att lägga krut på ett bra och skarpt objektiv.
Då får jag ställa en motfråga till dig.
Vad för objektiv har din syster nu?

Var själv i samma sits med min EOS 400d.
Lade ca 9000 kr på ett nytt objektiv då jag läste runt om att jag kommer bli besviken om jag köper ett nytt hus (ny kamera) då skärpan inte kommer bli något bättre med mina gamla objektiv.
Var en helt ny värld som öppnade sig för mig.

Sedan började jag lära mig att fotografera i RAW istället för JPG.
Och plötsligt var det som en ny kamera!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |