Har ljuddämpande lite mer rejäla chassit dött ut?

Permalänk
Medlem

Har ljuddämpande lite mer rejäla chassit dött ut?

Tycker det kommer knappt några nya lite större bra ljuddämpande chassi som känns rejäla.

Jag har fortfarande kvar mitt Fractal Define XL då jag inte direkt hittat något att byta till.
Jag avskyr dock hårddiskburarna då dom inte är optimala för stoppa vibrationer, kör 4x HDD där iaf 1 arbetar dygnet runt (torrent)

Och det ska ju helst vara rätt prisvärt, under 2000:- mera känns lite för mycket o lägga på ett chassi som bara står på golvet.
Kommer massa chassi men alla har dåligt med HDD platser, saknar ljuddämpning, har fönster eller annat.

H440 är okej, men gillar inte känslan på chassit, samt jag tycker ljuddämpningen fungerar bättre på Define av någon anledning (jämför 2 liknande datorer mitt och andra är ett H440 new)

Har kollat lite på be quiet! Dark Base 900 som ligger på 2200 men känns lite för öppet, tycker om kammar designen som många nya chassi har.

Det jag vill ha är typ
Minst 4x HDD med bra design för vibrationsdämpning, gärna egen kammare
Inga 5.25"
Kör luftkylning så extra skit i toppen så kallade "moduvents" går bort, onödig läcka på ljud etc.
Gärna känns lite bastant, inga tunna plåtar osv.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på en NAS så du slipper ha hårddiskar i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Du har inte funderat på en NAS så du slipper ha hårddiskar i datorn?

Funderat på det men föredrar att köra diskarna på stationära, bor litet osv så NAS känns lite onödigt.

Permalänk
Medlem

Kör du "green" diskar?
Har en Define R5, och kan ej höra diskarna, eller fläktar.
Har också 1x wd green, och 2x seagate green diskar. Dom snurrar vid 5400rpm, lagringsdiskar, så ingen prestanda krävs.
För annat så har jag 1tb sandisk ultra II, och 2x 250gb ssd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/657128/datorutrustning/chassi...
Cooler Master Cosmos II, eller det är inte riktigt vad du tänkt?
Fractal har släppt r2 och r3 av Define XL modellen.
Det är mindre efterfrågan på denna typ av produkt idag, SLI är inte lika poppis längre.
Dvs det finns inte lika många att välja på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kör du "green" diskar?
Har en Define R5, och kan ej höra diskarna, eller fläktar.
Har också 1x wd green, och 2x seagate green diskar. Dom snurrar vid 1500rpm, lagringsdiskar, så ingen prestanda krävs.
För annat så har jag 1tb sandisk ultra II, och 2x 250gb ssd.

Jag tror att Green har utgått eller kanske snarare smält samman med blue. Inte hundra 100% säker men tyckte jag läste det häromdagen och på prisjakt finns det inga av de stora återförsäljare som säljer dem. Jo en 2tb fanns på webhallen och inet men ja de gör en rebranding hur som helst.

Inte för att vara en besserwisser utan bara för att det kan vara intressant att tillägga här.

http://techreport.com/news/29251/western-digital-paints-its-g...

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tycker det kommer knappt några nya lite större bra ljuddämpande chassi som känns rejäla.

Jag har fortfarande kvar mitt Fractal Define XL då jag inte direkt hittat något att byta till.
Jag avskyr dock hårddiskburarna då dom inte är optimala för stoppa vibrationer, kör 4x HDD där iaf 1 arbetar dygnet runt (torrent)

Och det ska ju helst vara rätt prisvärt, under 2000:- mera känns lite för mycket o lägga på ett chassi som bara står på golvet.
Kommer massa chassi men alla har dåligt med HDD platser, saknar ljuddämpning, har fönster eller annat.

H440 är okej, men gillar inte känslan på chassit, samt jag tycker ljuddämpningen fungerar bättre på Define av någon anledning (jämför 2 liknande datorer mitt och andra är ett H440 new)

Har kollat lite på be quiet! Dark Base 900 som ligger på 2200 men känns lite för öppet, tycker om kammar designen som många nya chassi har.

Det jag vill ha är typ
Minst 4x HDD med bra design för vibrationsdämpning, gärna egen kammare
Inga 5.25"
Kör luftkylning så extra skit i toppen så kallade "moduvents" går bort, onödig läcka på ljud etc.
Gärna känns lite bastant, inga tunna plåtar osv.

Har också H440, inget vidare bra chassi för ljuddämpning tyvärr, annars gillar jag chassit, hade en(!) 500GB hårddisk tidigare och blev bra med vibrationer i chassit så har bara SSD diskar nu samt dragit ner fläktkurvorna rejält så den är tyst i windows, men i spel låter den en del vilket är okej för mig då jag ändå kör hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Funderat på det men föredrar att köra diskarna på stationära, bor litet osv så NAS känns lite onödigt.

Unraid är ett fint alternativ, Jag har gått från 3 datorer till endast en nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tycker det kommer knappt några nya lite större bra ljuddämpande chassi som känns rejäla.

Jag har fortfarande kvar mitt Fractal Define XL då jag inte direkt hittat något att byta till.
Jag avskyr dock hårddiskburarna då dom inte är optimala för stoppa vibrationer, kör 4x HDD där iaf 1 arbetar dygnet runt (torrent)

Och det ska ju helst vara rätt prisvärt, under 2000:- mera känns lite för mycket o lägga på ett chassi som bara står på golvet.
Kommer massa chassi men alla har dåligt med HDD platser, saknar ljuddämpning, har fönster eller annat.

H440 är okej, men gillar inte känslan på chassit, samt jag tycker ljuddämpningen fungerar bättre på Define av någon anledning (jämför 2 liknande datorer mitt och andra är ett H440 new)

Har kollat lite på be quiet! Dark Base 900 som ligger på 2200 men känns lite för öppet, tycker om kammar designen som många nya chassi har.

Det jag vill ha är typ
Minst 4x HDD med bra design för vibrationsdämpning, gärna egen kammare
Inga 5.25"
Kör luftkylning så extra skit i toppen så kallade "moduvents" går bort, onödig läcka på ljud etc.
Gärna känns lite bastant, inga tunna plåtar osv.

Jag tror att majoriteten går mot mindre chassin och då blir det väl helt enkelt en nisch med stora chassin och därav inte lika många och dyrare. Personligen går jag absolut mot att vilja ha mindre datorer och jag tycker det verkar så hos både mina vänner och marknaden generellt.

Om vi kollar på prisjakts ranking så ser vi att FD XL fortfarande på topp i Full tower kategorin och ligger på 53e placering av alla chassin så ja de är helt enkelt inte så populära. Men ja du kan ju kolla här i alla fall vilka andra full towers som är populära.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335#rparams=l=s29733822...

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kör du "green" diskar?
Har en Define R5, och kan ej höra diskarna, eller fläktar.
Har också 1x wd green, och 2x seagate green diskar. Dom snurrar vid 5400rpm, lagringsdiskar, så ingen prestanda krävs.
För annat så har jag 1tb sandisk ultra II, och 2x 250gb ssd.

Kör 3x WD red och 1x WD blue
Där en WD red alltid jobbar som sagt med torrent.

Skrivet av Meega:

https://www.komplett.se/product/657128/datorutrustning/chassi...
Cooler Master Cosmos II, eller det är inte riktigt vad du tänkt?
Fractal har släppt r2 och r3 av Define XL modellen.
Det är mindre efterfrågan på denna typ av produkt idag, SLI är inte lika poppis längre.
Dvs det finns inte lika många att välja på marknaden.

Cosmos är inget för mig, för dyrt för det första men sen avskyr jag looken på det med dom där railsen.
R2 är enda som finns på define xl, och det var rätt länge sen de släpptes nu

Skrivet av Viochee:

Har också H440, inget vidare bra chassi för ljuddämpning tyvärr, annars gillar jag chassit, hade en(!) 500GB hårddisk tidigare och blev bra med vibrationer i chassit så har bara SSD diskar nu samt dragit ner fläktkurvorna rejält så den är tyst i windows, men i spel låter den en del vilket är okej för mig då jag ändå kör hörlurar

Jo köpte det år mor, hon har 5x HDD i sin dator. Tyckte det släppte igenom mycket ljud jämfört med mitt define xl. Så avstog från att byta till det därefter.
Samma med fläktljud.

Skrivet av Banco:

Jag tror att majoriteten går mot mindre chassin och då blir det väl helt enkelt en nisch med stora chassin och därav inte lika många och dyrare. Personligen går jag absolut mot att vilja ha mindre datorer och jag tycker det verkar så hos både mina vänner och marknaden generellt.

Om vi kollar på prisjakts ranking så ser vi att FD XL fortfarande på topp i Full tower kategorin och ligger på 53e placering av alla chassin så ja de är helt enkelt inte så populära. Men ja du kan ju kolla här i alla fall vilka andra full towers som är populära.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335#rparams=l=s29733822...

Jo det har man ju märkt, kompakta datorer är mer populärt nu.
Och alltså min burk står alltid på golvet, kommer aldrig ha den på skrivbordet pga ljudsynpunkt.
Det säger ju däremot inte att jag behöver ett fulltower.
4x HDD med bra vibrationsdämpande, bra ljuddämpande material samt lite smartare design (inga 5.25" ex)
En mer uppdaterad R5 ex hade varit ok.

Ex gillade jag vad dom gjorde i deras nya c serie, men den är ju extremt liten där inget går in typ. Men själva kammardesignen osv.

Permalänk
Medlem

Fast railsen är motiverade i Cosmos chassit, även om de är fula
Chassit utan komponenter väger 22kg.
Det är en mardröm att bära/flytta på utan de där railsen.

Permalänk

häng upp dina diskar i resårband i 5.25" platserna istället om du inte använder några?
http://www.pandurohobby.se/Katalog/40-Sy-Sticka/4060-Sy/40603...

tror inte det är allt för mycket variation på chassin de flesta är Fd cloner mer eller mindre då de kom med ett bra system mha vad folk tyckte var bra med andra chassin och de andra apar efter och gör ungefär lika dant med mindre skillnader.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Håller fullständigt med om att rejäla ljuddämpade chassin med plats för många 3,5-tums hårddiskar blir allt svårare att hitta. Känns som att man snart får snickra ihop sina chassin själv så man får som man vill ha det. Eller så får man köpa gamla modeller men då saknas det USB3-portar.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, om det är diskburarna som är det avgörande problemet:

Har inbyggda silikondämpare, som fungerar!
Passar i ett Define XL.
(man får böja undan några små plåtflärpar på chassits 5.25 platser).
Dock inte så lätta att få tag på längre...

http://www.coolermaster.com/case/case-accessories/4-in-3-devi...
http://www.ebay.com/itm/COOLER-MASTER-4-IN-3-DEVICE-MODULE-NE...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”