Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Optimalt luftflöde i min setup

Ännu en dum fråga från mig, fått ett litet ryck och greja ordning datorn ordentligt.

Hade problem med hur jag skulle sätta radiatorn till mitt grafikkort i mitt nya chassi och fick tänka om med luftflöde. Känns inte som det är så mycket till flöde nu då allt "blåser mot mitten" och en ut, upp från mitten.

Hur hade ni gjort med dom grejorna som sitter i?

Ser ut enligt följande nu:

J.Melin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Insug i fram. Utsug i bak och toppen.

Fractal Design R4 | Asus Sabertooth Z77 | i5 3570k @4.5Ghz | Corsair H50 | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | GeForce 1070 ASUS Dual | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Inte för många utsug då du vill ha övertryck för att inte få in massa damm. Jag funderar på om du kanske skulle flytta fläkten fram, till botten vart det ser ut som du har ett dammfilter? Så att den suger in och riktar allt inre flöde uppåt mot utfläkten i toppen. Jag skulle även funderat på att i så fall ta bort den högra fläkten på CPU kylaren så att den luften lättare kan åka uppåt direkt efter kylaren, nu kommer den lite längre fram i chassiet och kan stanna där. Det enda jag oroar mig för då är om HDDs blir för varma, men tror inte det.¨

Man behöver itne ha så många fläktar egentligen bara dom är riktade rätt.

WS1: | Asus VI Hero | i7 4770K | 16gb Corsair Vengence | Asus HD7950 CUII TOP | Corsair AX650 | Jonsbo UMX4 | Corsair H100 | SRVR: | Asus E35M1-I | 4gb | FD Array |Laptop: | HP 8440p | I7-620 | 4gb | NVS-3100 | 14" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Som ovanstående skrev. Insug under (om det går) & fram. Ut där bak/upp. Luften från radiatorn vill du ju inte få in i maskinen igen.

Beroende på hur mycket saker du samlar på dig så hade jag nog försökt banta ner antalet vanliga hårddiskar och satsa på en stor istället. Samt SSD's i buren över som du har nu. Så slipper du hela den buren längst ner som står i vägen för luftflödet.

Acer Predator X34
Intel Core i7-5820K @ 4.5 GHz
MSI X99 MPower
32 GB DDR4-2400 RAM
2 x PALIT GeForce GTX 980 Ti Super Jetstream (Base: 1152MHz / Boost: 1241MHz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

@Xedious:

Det var så jag hade det. Men hur ska jag då göra med radiatorn till grafikkortet? Känns inte optimalt att suga in luft som redan värmts upp av CPU kylaren?

Tänkte flytta bort hårddiskarna och dunka den där, men mitt R3 har ju inte den finessen som R5 har tydligen.

J.Melin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

inte säker på varför du vill blåsa in varmluften från GPUn direkt på CPUn
som Xedious sa, insug fram utsug i bak och topppen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av JohanMelin:

@Xedious:

Det var så jag hade det. Men hur ska jag då göra med radiatorn till grafikkortet? Känns inte optimalt att suga in luft som redan värmts upp av CPU kylaren?

Tänkte flytta bort hårddiskarna och dunka den där, men mitt R3 har ju inte den finessen som R5 har tydligen.

Det går inte att sätta radiatorn i toppen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Nu blev det mycket svar.

Största problemet är väl vart jag ska ha radiatorn, ska jag ha den bak där jag har den nu och ta ut luften den vägen, eller behöver den "frisk" luft?

Håller på och ska ta bort 2 av dom mekaniska hårddiskarna då den 3e är såpass stor att jag kan få plats med allt där. Men fortfarande problemet att jag inte kan ta bort nedre delen på HDD hållaren.

J.Melin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Viochee:

Det går inte att sätta radiatorn i toppen?

Testade, men verkade som att RAMminnena tar emot

J.Melin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av JohanMelin:

Största problemet är väl vart jag ska ha radiatorn, ska jag ha den bak där jag har den nu och ta ut luften den vägen, eller behöver den "frisk" luft?

Den kan väl sitta där den sitter? Men vänd på fläkten så den blåser ut / suger ut luft istället.

Skrivet av JohanMelin:

Håller på och ska ta bort 2 av dom mekaniska hårddiskarna då den 3e är såpass stor att jag kan få plats med allt där. Men fortfarande problemet att jag inte kan ta bort nedre delen på HDD hållaren.

Segt att buren inte går att ta bort, men det hjälper en del om det inte finns något i den så det är iaf en bit på vägen.

Acer Predator X34
Intel Core i7-5820K @ 4.5 GHz
MSI X99 MPower
32 GB DDR4-2400 RAM
2 x PALIT GeForce GTX 980 Ti Super Jetstream (Base: 1152MHz / Boost: 1241MHz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Sätt radiatorn till gpun som utblås bak och testa snurra cpu-kylaren så den blåser luften uppåt. Kan dock hända den hamnar rätt nära gpun!

Rigg: Win 10 - NZXT S340 - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Cryorig H7 - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Asus Strix 980 Ti OC - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: CM Storm Quickfire TK Stealth - Mus: EVGA Torq X5 - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av JohanMelin:

Men fortfarande problemet att jag inte kan ta bort nedre delen på HDD hållaren.

Om jag ser rätt så är det ett Define r5 du har? Har själv ett och där kan man ta bort alla burar.