Permalänk

Optimalt luftflöde i min setup

Ännu en dum fråga från mig, fått ett litet ryck och greja ordning datorn ordentligt.

Hade problem med hur jag skulle sätta radiatorn till mitt grafikkort i mitt nya chassi och fick tänka om med luftflöde. Känns inte som det är så mycket till flöde nu då allt "blåser mot mitten" och en ut, upp från mitten.

Hur hade ni gjort med dom grejorna som sitter i?

Ser ut enligt följande nu:

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem

Insug i fram. Utsug i bak och toppen.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

Inte för många utsug då du vill ha övertryck för att inte få in massa damm. Jag funderar på om du kanske skulle flytta fläkten fram, till botten vart det ser ut som du har ett dammfilter? Så att den suger in och riktar allt inre flöde uppåt mot utfläkten i toppen. Jag skulle även funderat på att i så fall ta bort den högra fläkten på CPU kylaren så att den luften lättare kan åka uppåt direkt efter kylaren, nu kommer den lite längre fram i chassiet och kan stanna där. Det enda jag oroar mig för då är om HDDs blir för varma, men tror inte det.¨

Man behöver itne ha så många fläktar egentligen bara dom är riktade rätt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev. Insug under (om det går) & fram. Ut där bak/upp. Luften från radiatorn vill du ju inte få in i maskinen igen.

Beroende på hur mycket saker du samlar på dig så hade jag nog försökt banta ner antalet vanliga hårddiskar och satsa på en stor istället. Samt SSD's i buren över som du har nu. Så slipper du hela den buren längst ner som står i vägen för luftflödet.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

@Xedious:

Det var så jag hade det. Men hur ska jag då göra med radiatorn till grafikkortet? Känns inte optimalt att suga in luft som redan värmts upp av CPU kylaren?

Tänkte flytta bort hårddiskarna och dunka den där, men mitt R3 har ju inte den finessen som R5 har tydligen.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem

inte säker på varför du vill blåsa in varmluften från GPUn direkt på CPUn
som Xedious sa, insug fram utsug i bak och topppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanMelin:

@Xedious:

Det var så jag hade det. Men hur ska jag då göra med radiatorn till grafikkortet? Känns inte optimalt att suga in luft som redan värmts upp av CPU kylaren?

Tänkte flytta bort hårddiskarna och dunka den där, men mitt R3 har ju inte den finessen som R5 har tydligen.

Det går inte att sätta radiatorn i toppen?

Permalänk

Nu blev det mycket svar.

Största problemet är väl vart jag ska ha radiatorn, ska jag ha den bak där jag har den nu och ta ut luften den vägen, eller behöver den "frisk" luft?

Håller på och ska ta bort 2 av dom mekaniska hårddiskarna då den 3e är såpass stor att jag kan få plats med allt där. Men fortfarande problemet att jag inte kan ta bort nedre delen på HDD hållaren.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Det går inte att sätta radiatorn i toppen?

Testade, men verkade som att RAMminnena tar emot

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanMelin:

Största problemet är väl vart jag ska ha radiatorn, ska jag ha den bak där jag har den nu och ta ut luften den vägen, eller behöver den "frisk" luft?

Den kan väl sitta där den sitter? Men vänd på fläkten så den blåser ut / suger ut luft istället.

Skrivet av JohanMelin:

Håller på och ska ta bort 2 av dom mekaniska hårddiskarna då den 3e är såpass stor att jag kan få plats med allt där. Men fortfarande problemet att jag inte kan ta bort nedre delen på HDD hållaren.

Segt att buren inte går att ta bort, men det hjälper en del om det inte finns något i den så det är iaf en bit på vägen.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sätt radiatorn till gpun som utblås bak och testa snurra cpu-kylaren så den blåser luften uppåt. Kan dock hända den hamnar rätt nära gpun!

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanMelin:

Men fortfarande problemet att jag inte kan ta bort nedre delen på HDD hållaren.

Om jag ser rätt så är det ett Define r5 du har? Har själv ett och där kan man ta bort alla burar.