Ny Acer XB241H datorskärm har mystisk form av backlight bleed.

Permalänk
Medlem

Ny Acer XB241H datorskärm har mystisk form av backlight bleed.

Hejsan!

Jag införskaffade en ny Acer XB241H från Webhallen här om dagen. Skärmen har TN-panel och kan överklockas upp till 180 Hz (jag nöjer mig dock med 144Hz). Trots att färgerna är lite dassiga jämfört med min gamla IPS så är den är fröjd att spela Overwatch på.

Den har dock ett problem. När jag tittar på en svart eller mörk skärm så syns två stycken halvmåne-formade abnormiteter på höger och vänster sida av skärmen. Mellan dessa två halvmånar tycks det ligga ett fält av backlight-bleed. Vad är detta egentligen?

Backlight-bleeden ser klart värre ut på fotot än i verkligheten, men de två halvmåne-formade sakerna är verkligen framträdande även för blotta ögat.

Om det var er skärm hade ni då lämnat igen den?

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle gissa att det är någon form av ojämnhet från tillverkning av panelen. Till exempel Light guide eller polarisationsfilter som inte satts ihop jämnt.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma sak på min nya XB241H (också från Webhallen härom dagen haha...), lämnade du in den eller hur gjorde du?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Har likadant på min dell s2716dg men inget jag märker av alls. Tur att jag inte är så petig
Men om man kan få pengarna tillbaka kanske man kan byta till en ips skärm:P
Har haft skärmen i en och en halv månad.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305