Permalänk

Går mina routers sönder?

Hallåj!
Jag har fiber via stadsnät och har en switch(?) på väggen med 4 st utgångar och egenköpt wi-fi router kopplad till den.
I torsdags förra veckan grävdes en kabel av och nätet kom och gick flera gånger under kvällen och på fredag funkade det inte alls.
Efter mkt ringade och felsökande omstarter osv fick jag tillslut internet via kabel men min trådlösa router funkade inte efter det.
Men min bredbandsleverantör såg inget fel och att allt skulle vara fixat och dom såg även att min router var i kontakt med nätet..
Jag köpte en ny router och kopplade in den i lördags och den funkade fint hela lördagen men på söndag var även den död..
Powerlampan lyser men wi-fi ikonen blinkar bara grönt med ca 1 sekunds mellanrum..

Kan mina routers gå sönder pga kabelbrottet eller vad händer?
Jag är inte så sugen att köpa ännu en router ifall även den går sönder..
Tyvärr så köptes den senaste på Elgiganten 14mil härifrån och dom sa att jag måste komma in med den för felsökning(kan ej postas) och det är jag ju inte precis sugen på att göra..

Bredband2 som är min leverantör har enligt dom gjort massa saker och deras tekniker har gjort saker, men jag vet inte vad dock.
Har provat allt det där med omstart, alla kablar utom ström utdragen i 2 timmar för att nollställa switchen ifall jag haft för många enheter anslutna eller vad dom surrade om...

Jag tog min router till grannen och kopplade in den, och där funkade inte trådlöst heller men kabel från port 1 i routern till datorn gav internet. Prövar jag det här hemma så funkar inte heller det utan då måste jag har kabel från switchen för att få nät..

Någon som vet vad som sker!?!

Den första rotern jag använde var en D-link GO-RT-N300 och den nya en D-link AC750 DualBand om det spelar någon roll

Permalänk
Rekordmedlem

Nej de går inte sönder pga avgrävda kablar men de kan gå sönder av annat men är du säker på att de är trasiga ?
Eftersom du inte ger en så bra felbeskrivning där det framgår exakt hur du kopplat och felsökt så börja med att skriva det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Routrar brukar väldigt sällan gå sönder rakt av, däremot är de flesta konsumentroutrar ren skit (men det tar vi en annan gång.). Blinkar WAN kontakten/lampan när du kopplar in den?

Permalänk

Nu fick jag sms av leverantören att det var fixat. Och nu funkar det!!
Jag ringde in och frågade vad det berodde på och jag fick nån halvtaskig förklaring att fibernätverket inte kunde dela ut ipadresser till trådlös nät..
Nåväl nu är det fixat iaf

Fridens