Nokia återvänder till mobilmarknaden 2017

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Hoppas Nokia släpper en ny telefon som lever upp till gamla klassikern Nokia 3310 vad gäller hållbarhet och batteritid, fast smart då med pekskärm utan knappar. Det vore ju drömtelefonen.

En CAT med extra stort batteri då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Utvecklad och tillverkad i Finland med gammalt Nokia-folk. Så klisterlappar till högstbjudande säger du?

Nej, det säger jag inte. Utvecklad och tillverkad av Foxconn (tillverkad i Kina, men har inte exakt fördelningen på utveckling emellan Foxconn Kina och eventuellt Foxconn Taiwan).

Finland klistrar inte ens på klisterlapparna (görs även det i Kina). Däremot så troligen att försäljning och marknadsföring styrs ifrån det nya finska bolaget (som inte är Nokia heller).

Ja, absolut klisterlappsförsäljning till högstbjudande (precis som när Ferrari eller Porsche licensierar ut sina varumärken till allt möjligt och omöjligt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja för det är ju säkert därför. Det har inte att göra med att Sony så väl som HTC har misslyckats totalt med att göra intressanta lurar.

Nyfiken; Och vad får dig att tro att dessa Foxconntillverkade lurar skulle lyckas bättre?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Teknik, patent, och ideer, Finland. Så det är ju frågan vad man tycker är viktigt, och hur stort genomslag det får på de faktiska enheterna.
B!

Tja, vilka ideer?

Teknik står ju Google, Qualcomm och Foxconn för.

Vad har det med Finland att göra??

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Synd att de inte kommer att tillverkas i Salo som är något av en otursstad. Först Nokias och Microsofts uppsägningar och nu Hella.
Men roligt att det kommer Nokia-telefoner igen

Jag kan trycka upp ett gäng klisterlappar som du kan få gratis att sätta på valfri telefon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, det säger jag inte. Utvecklad och tillverkad av Foxconn (tillverkad i Kina, men har inte exakt fördelningen på utveckling emellan Foxconn Kina och eventuellt Foxconn Taiwan).

Finland klistrar inte ens på klisterlapparna (görs även det i Kina). Däremot så troligen att försäljning och marknadsföring styrs ifrån det nya finska bolaget (som inte är Nokia heller).

Ja, absolut klisterlappsförsäljning till högstbjudande (precis som när Ferrari eller Porsche licensierar ut sina varumärken till allt möjligt och omöjligt).

Misstog mig angående fabrikens placering. Det är under Foxconns flagg, men det är Nokias gamla fabrik. Gamla Nokia delades mellan HMD och FIH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; Och vad får dig att tro att dessa Foxconntillverkade lurar skulle lyckas bättre?

Företaget som köpt fabriken spelar roll hur?
Och ja vad som skulle göra Nokia intressant. Det är dels att det är ett flaggskepp med OLED-skärm vilket det finns få alternativ som har. Sedan påverkar det vilket företag som ligger bakom luren på fler sätt. Samsung, Apple och Sony utvecklar ju varsin stil på telefoner trots allt, olika värderingar och tankesätt kring interface, och teknikval ger olika produkter.
Vad kör du själv för telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Misstog mig angående fabrikens placering. Det är under Foxconns flagg, men det är Nokias gamla fabrik. Gamla Nokia delades mellan HMD och FIH.

Definitivt fabriken i Vietnam som gör feature-telefonerna som bygger på gamla Nokia OS. Den eller snarare de i Kina tror jag t.o.m. stängdes ner helt i hållet av Microsoft redan 2014. Fabriken i Vietnam var däremot aldrig en Nokia Devices & Services-anläggning särskilt länge eftersom den inte togs i drift fören runt sent 2013. Mycket av produktionen där byggdes alltså upp av Microsoft Mobile.

Troligt att fabriken i Vietnam kommer behållas och också producera Android-telefoner under FIH/Foxconns ledning. Det är däremot inte så viktigt var de produceras, och kommer de från Vietnam så kommer det hur som helst stå Made In Vietnam på kartongerna. Foxconn är för övrigt en stor kontrakttillverkare med tillverkning i många olika länder, finns efterfrågan kan man tänka sig att tillverkning även sker i Indien, Brasilien, osv. Som det varit i Taiwan har ju Taiwanesiska banker stött upp kontrakttillverkarna, men att de ska stå för stora lån åt västerländska firmor som vill ha billig tillverkning i fastlandet Kina är inte direkt hållbart och förhoppningsvis är det ingen modell de försöker upprepa i de nya låglöneländerna rakt av. Nykolonialism fick vi nog av med Nokias fabriker i Ungern och Rumänien. Förhoppningsvis tittar de i framtiden på mer än att de ska kunna betala löner som inte går att leva på.

Sen är knappast Foxconn en arm av kommunistkina, som det låter som om de vore från en del. För Foxconns del är inte fastlandet som det var förr, förr var de tvungen att bygga allt – bostäder, sjukvård, vägar, elnät, kraftstationer, vatten/avlopp osv som i sin tur utmynnade sig till i princip egna städer som deras anläggning i Shenzhen där drygt en halv miljon arbetar, och många av de bor. När de byggt nya fabriker på andra håll i Kina på senare tid har det såklart varit en helt annan sak där de själva står för väldigt liten del av infrastrukturen. Då har det samtidigt helt plötsligt inte blivit så mycket annorlunda mot att driva och bygga anläggningar i Kina mot resten av världen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Däremot så troligen att försäljning och marknadsföring styrs ifrån det nya finska bolaget (som inte är Nokia heller).

Vill man vara lite positiv, så är merparten av det nya fiska bolaget gamla Nokia. Det är helt enkelt det som överlevde två försäljningar från Nokia, till Microsoft, och sen lösköpt av Nokia igen. Så det är helt rätt att det inte "är" Nokia, men det är nog inte fel att säga att det är Nokia till allt utom namnet.
Sen får vi ju se om det är de bra eller dåliga delarna av Nokias telefoni-verksamhet som överlevt.

Skrivet av martinot:

Tja, vilka ideer?

Teknik står ju Google, Qualcomm och Foxconn för.

Vad har det med Finland att göra??

Tekniken, är hur man faktiskt kan använda patenten Nokia äger, och som man har fri tillgång till, ideerna, är de som Nokias gamla veteraner bidrog med när de sålde telefoner som vi gillade, och som är det folk det nya bolaget består av.

Och varför i glödheta skriver du flera inlägg i rask följd? Gör en postning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Misstog mig angående fabrikens placering. Det är under Foxconns flagg, men det är Nokias gamla fabrik. Gamla Nokia delades mellan HMD och FIH.

Nu Foxconn. Tidigare Microsoft. En gång i tiden (för länge sedan, i teknikår) Nokia.

Ser inte riktigt fördelen (eller nackdelen) med att telefonerna skulle bli så mycket bättre, eller sämre pga det?

Det är en an hundratals OEM-fabriker Asien. Punkt.

Eftersom jag själv inte jobbar där med montering av telefoner så kan jag inte säga om just denna fabriken är bättre, eller sämre (och inte heller isf exakt på vilket sätt).

[ Edit: Ser att Petter svarat väldigt kunnigt och utförligt i inlägg ovan om hur det förhåller sig. Fabriken verkar inte ens ha varit någon specifik Nokia-anläggning som ni hävdar, utan mer en Microsoftpräglad historia. ]

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

...
Sen får vi ju se om det är de bra eller dåliga delarna av Nokias telefoni-verksamhet som överlevt.

Tekniken, är hur man faktiskt kan använda patenten Nokia äger, och som man har fri tillgång till, ideerna, är de som Nokias gamla veteraner bidrog med när de sålde telefoner som vi gillade, och som är det folk det nya bolaget består av.
...

Det är ju featurephone-verksamheten som överlevt, det som förr kallades S30 och S40 (eller som samlingsnamn Nokia OS) är det som överlevt och driver de enklare lurarna. De flesta som jobbat med utveckling gick nog över till FIH i den mån de fanns kvar.

Patenten är värdelösa i sig, det de ger är dock ett skydd där de kan säga att "vi har rätt att använda de här patenterna och du gör intrång på dessa" om någon kommer och gör patentanspråk på HMD/FIH, och Nokia Technologies ställer ställer upp med motstämningar. Andra företag betalar licenspengar för i princip allt eller ignorerar helt enkelt frågan, sistnämnda är knappast vanligt bland produkter som telefoner. Ska man få till korslicensavtal och liknande så krävs det att man har en patentportfölj själv. Vilka som egentligen äger de gamla delarna av D&S tillgångar är i det här avseendet ointressant då när det gäller smarta telefoner så börjar ju HMD/FIH ändå om från början. Det kommer inte längre vara Scalados bildbehandlingsteknik och liknande. De får välja och vraka bland Qualcomms och alla andra leverantörers komponenter och mjukvara som alla andra. Vill Foxconn tjäna pengar så blir skärmarna säkert från Sharp. I så fall blir det snarare LTPS TFT/LCD än RGB AMOLED från Samsung, även om Sharp ska börja med OLED också.

Det som fortfarande är tråkigt på Androidmarknaden är alla som inte uppdaterar mjukvaran/OS eller gör det väldigt sent. Qualcomm är bättre där än konkurrenterna då Qualcomm i alla fall levererar BSP/drivrutiner för senare Android-versioner till alla moderna kretsar de säljer. Det räcker ju däremot inte utan aktiva utvecklare hos tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu Foxconn. Tidigare Microsoft. En gång i tiden (för länge sedan, i teknikår) Nokia.

Ser inte riktigt fördelen (eller nackdelen) med att telefonerna skulle bli så mycket bättre, eller sämre pga det?

Det är en an hundratals OEM-fabriker Asien. Punkt.

Eftersom jag själv inte jobbar där med montering av telefoner så kan jag inte säga om just denna fabriken är bättre, eller sämre (och inte heller isf exakt på vilket sätt).

[ Edit: Ser att Petter svarat väldigt kunnigt och utförligt i inlägg ovan om hur det förhåller sig. Fabriken verkar inte ens ha varit någon specifik Nokia-anläggning som ni hävdar, utan mer en Microsoftpräglad historia. ]

Det är ju DU som försöker göra en grej över vart det är tillverkat. Jag tror inte det spelar mycket roll alls. Däremot så hoppas jag att de ska göra en intressant lur. Hittills är den intressant då det är en av få highend-telefoner med OLED-skärm. Finns vissa rykten om kameran som man får se om det ligger något i. Men grejen är att de ville att man skulle känna igen sig i att det är en Nokia, så jag tror att designen och kameran kan vara i mitt tycke. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är ju DU som försöker göra en grej över vart det är tillverkat. Jag tror inte det spelar mycket roll alls.

Soorrö för lite sent svar (missat detta innan)...

Förtydligande; mina ovan svar och diskussioner föregicks av en postare som i inlägg http://www.sweclockers.com/forum/post/16524633 tvärsäkert och svart på vitt skrev:

"Utvecklad och tillverkad i Finland med gammalt Nokia-folk. Så klisterlappar till högstbjudande säger du?"

Har man sagt "A" så måste man tåla om någon annan säger "B" (speciellt om fakta och verklighet inte stödjer "A").

Skrivet av Aleshi:

Däremot så hoppas jag att de ska göra en intressant lur.

Vi får väl se.

Personligen så är jag ganska skeptisk.

Misstänker starkt att det blir en i mängden av alla andra generiska Androidlurar.

Skulle också gärna se en riktigt bra kameratelefon, men tycker att fn. så leder Samsung här klart över de flesta på Androidsidan. Har inte sett några andra som slår de bästa Samsung i bildkvalitet (om vi inte räknar in telefoner som kör iOS). På pappret/spefikikationsmässigt kanske Sony och andra konkurrerar, men inte gällande verkligt slutresultat.

Har svårt att se hur dessa telefoner ifrån HMD/Foxconn skall lyckas bättre. Jag hoppas att de kan göra så, men tror verkligen inte på det förren de kan bevisa det med verkliga resultat och tester.

Fram tills dess så är det enda unika värdet nostalgifaktorn som kommer med köpet av licensen att få klistra Nokia med "stora" bokstäver på framsidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Soorrö för lite sent svar (missat detta innan)...

Förtydligande; mina ovan svar och diskussioner föregicks av en postare som i inlägg http://www.sweclockers.com/forum/post/16524633 tvärsäkert och svart på vitt skrev:

"Utvecklad och tillverkad i Finland med gammalt Nokia-folk. Så klisterlappar till högstbjudande säger du?"

Har man sagt "A" så måste man tåla om någon annan säger "B" (speciellt om fakta och verklighet inte stödjer "A").

Vi får väl se.

Personligen så är jag ganska skeptisk.

Misstänker starkt att det blir en i mängden av alla andra generiska Androidlurar.

Skulle också gärna se en riktigt bra kameratelefon, men tycker att fn. så leder Samsung här klart över de flesta på Androidsidan. Har inte sett några andra som slår de bästa Samsung i bildkvalitet (om vi inte räknar in telefoner som kör iOS). På pappret/spefikikationsmässigt kanske Sony och andra konkurrerar, men inte gällande verkligt slutresultat.

Har svårt att se hur dessa telefoner ifrån HMD/Foxconn skall lyckas bättre. Jag hoppas att de kan göra så, men tror verkligen inte på det förren de kan bevisa det med verkliga resultat och tester.

Fram tills dess så är det enda unika värdet nostalgifaktorn som kommer med köpet av licensen att få klistra Nokia med "stora" bokstäver på framsidan.

Som sagt misstog jag mig om vart fabriken låg. Men det var fortfarande ett svar på när du hävdade att det bara var klisterlappar som såldes till högstbjudande. HMD, som är gammalt Nokia-folk, äger rättigheterna, de utvecklar och designar telefonen och den tillverkas av FIH som har Nokias gamla produktionsanläggningar. Det är inte vem som helst som får producera Nokia-telefoner. Ingen säger att en Apple-bara säljer sin logga bara för att FIH tillverkar deras telefoner eller hur? Och om de duger åt Apple, varför skulle det vara dåligt om de tillverkar Nokias telefoner?

Påståendet att Nokia säljer klisterlappar är helt enkelt fel. Nya luren görs lika mycket av gammalt Nokiafolk som iPhone görs av Apple. Endast produktionsanläggningen är FIH i båda fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som sagt misstog jag mig om vart fabriken låg.

Japp.

Skrivet av Aleshi:

Ingen säger att en Apple-bara säljer sin logga bara för att FIH tillverkar deras telefoner eller hur?

Nej. Vem har påstått det?

Skrivet av Aleshi:

Och om de duger åt Apple, varför skulle det vara dåligt om de tillverkar Nokias telefoner?

Det behöver inte alls vara dåligt i sig. Vem har påstått det?

Skrivet av Aleshi:

Påståendet att Nokia säljer klisterlappar är helt enkelt fel. Nya luren görs lika mycket av gammalt Nokiafolk som iPhone görs av Apple. Endast produktionsanläggningen är FIH i båda fallen.

Nej, det är inte fel.

Det är en stor skillnad emellan båda fallen.

Du blandar helt ihop äpplen och päron i dina argument.

Apple konstruerar, designar, marknadsför och säljer sina egna telefoner - under sitt eget varumärke.

Nokia licensierar ut sitt varumärke till andra bolag och har sedan inget mer med det att göra (förutom att se till att de får in sina betalningar per telefon/klisterlapp).

Även om telefonerna skulle tillverkas och monteras i exakt samma kontraktsfabrik - har ingen som helst betydelse för detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej. Vem har påstått det?

Det behöver inte alls vara dåligt i sig. Vem har påstått det?

Du tycker det i fallet Nokia-telefoner även om det är exakt samma sak.

Skrivet av martinot:

Nej, det är inte fel.

Det är en stor skillnad emellan båda fallen.

Du blandar helt ihop äpplen och päron i dina argument.

Apple konstruerar, designar, marknadsför och säljer sina egna telefoner - under sitt eget varumärke.

Nokia licensierar ut sitt varumärke till andra bolag och har sedan inget mer med det att göra (förutom att se till att de får in sina betalningar per telefon/klisterlapp).

Även om telefonerna skulle tillverkas och monteras i exakt samma kontraktsfabrik - har ingen som helst betydelse för detta.

Nokia licensierar inte ut sitt varumärke till andra bolag. Rättigheterna att tillverka telefoner av märket Nokia ägs av ett enda bolag, HMD. Som består av gamla telefontillverkaren Nokia.

Jämför dessa:
Apple konstruerar, designar, marknadsför och säljer sina egna telefoner - under sitt eget varumärke - Apple.
HMD konstruerar, designar, marknadsför och säljer sina egna telefoner - under sitt eget varumärke - Nokia.

Och HMD utgörs av? Just det, gamla Telefon-Nokia. Det du felaktigt försöker påskina är att t.ex. Elephone skulle kunna slänga ihop en budget-lur och sälja den under varumärket Nokia om de bara betalade licens för klisterlapparna. Det är helt felaktigt. Det är gamla Nokia-killar som håller i varumärket och inga andra.

Ta en titt på HMD:
http://www.hmdglobal.com/about/
Gamla Nokia-människor.

Vart ligger HMDs huvudkontor? (notera källan)

På Nokias Campus i Esbo Finland.

Inte enda stället de är nära på, här i Dubai:

Lite läsning:
http://www.androidauthority.com/legend-lives-nokia-branded-an...

Just nu upplever jag denna diskussionen så här:

Du: Nokia säljer klisterlappar till högstbjudande.
Jag: Nä, telefonerna utvecklas och designas exklusivt av ett företag bestående av gammalt Nokia-folk.
Du: Nä, de utvecklas inte av Nokia utan av ett annat företag, Nokia har bara en styrelsemedlem där.
Jag: Men det företaget utgörs av gammalt Nokiafolk.
Du: Den utvecklas inte av Nokia. De har bara en styrelsemedlem där.
Jag: HMD utgörs av gammalt Nokiafolk. Det är de som utvecklar telefonen.
Du: Nä, Nokia utvecklar inte alls telefonen.
Jag: Nä inte Nokia, gammalt nokiafolk.
Du: Nä Nokia utvecklar inte alls telefonen, de säljer bara klisterlappen!

Du påstår att telefonerna inte har något med Nokia att göra och att loggan licenseras ut till vem som helst. Det är helt enkelt lögn. HMD äger rättigheterna exklusivt, de erbjuds inte för någon annan. Och samma människor som var med och drev gamla Nokia och utvecklade deras telefoner driver nu HMD och utvecklar nya Nokia-telefoner. Det kan i princip inte bli mer Nokia idag än vad HMD gör.

Det finns all anledning i världen att tro att gamla Nokias arv går vidare i dessa telefoner. De konstrueras, designas, marknadsförs av samma människor som gjorde det samma under Nokias flagg.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:

1. Du sa nyss att läget inte har någon betydelse (men påstår felaktigt vad jag tycker).

2. Själv så spenderar du några timmar senare en jättepostning om just hur viktigt läget är.

Lite märkligt.

Lämnar det där att tala för sig självt och önskar dig en God Jul (oavsett "Nokia"-lappad telefon under granen, eller inte).

Ps. HMD =! Nokia. Sedan hur mycket av konstruktionsjobbet som görs av HMD eller Foxconn är det ingen av oss som vet, och återstå att se. Går oavsett inte att jämföra i närheten med Apple - som tom. konstruerar mycket i sina egna processorer och hårdvara i iPhone.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@Aleshi:

1. Du sa nyss att läget inte har någon betydelse (men påstår felaktigt vad jag tycker).

2. Själv så spenderar du några timmar senare en jättepostning om just hur viktigt läget är.

Lite märkligt.

Lämnar det där att tala för sig självt och önskar dig en God Jul (oavsett "Nokia"-lappad telefon under granen, eller inte).

Funderar på om det inte är regelbrott mot §1.5 att ljuga om vad jag sagt. Det fyller nämligen ingen annan funktion än att provocera. Jag har fortfarande aldrig sagt att läget för FIH:s fabrik spelar någon som helst roll för produkten. Vilket är precis det frågan om läget gällde innan. Jag har inte ändrat mig om det alls. Det vet du, men väljer att tramsa för att spåra ur och provocera? Varför?

Du har påstått att det hela bara är klisterlappar som säljs till högstbjudande, du har menat att dessa telefoner inte har något att göra med Nokia annat än till namnet. Jag har visat att det är lögn, och att det finns mycket nära band mellan HMD och Nokia, dels genom att länka till deras ledning och även till deras samarbete med kontorslokaler. Dessa band jag vill bevisa spelar såklart mycket stor roll i sammanhanget. Närmare "gamla Nokia" kan du inte komma idag.
Och även om jag är tydlig med att jag pratar om att telefonen utvecklas av gammalt Nokiafolk så försöker du rätta med att de inte alls är Nokia. Men nä, det har jag heller aldrig påstått.
För att klargöra, även om HMD inte sålde lurarna under Nokias namn så hade jag varit intresserad av att se vad gamla Nokias folk kan knåpa ihop. De har onekligen varit kreativa och betytt mycket för utvecklingen av mobiltelefoner och alltid hållit hög klass. Du tycker dig stå över det där med "klisterlappar". Men det är så att det är bara du som hakar upp dig på loggan. Mitt nyfikna intresse baseras på annat.

Skrivet av martinot:

Ps. HMD =! Nokia.

Här är vi igång igen. Jag har aldrig påstått något sådant. Att påskina att jag har det är bara oärligt och fult. Finns inget syfte i det mer än att spåra ur diskussionen. Jag måste stanna upp, gå tillbaka och upprepa saker du redan vet. Låg nivå du lägger det på. Fråga dig själv varför du använder dig av sådana metoder istället för att diskutera rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att klargöra, även om HMD inte sålde lurarna under Nokias namn så hade jag varit intresserad av att se vad gamla Nokias folk kan knåpa ihop. De har onekligen varit kreativa och betytt mycket för utvecklingen av mobiltelefoner och alltid hållit hög klass.

Petter har redan adresserat mycket av påståenden kring patent och kunskap ifrån ex-Nokia, så jag tycker det står bra för sig själv.

#16550099

Skrivet av Aleshi:

Du tycker dig stå över det där med "klisterlappar". Men det är så att det är bara du som hakar upp dig på loggan. Mitt nyfikna intresse baseras på annat.

Nej, inte alls.

Nu, återigen, så påstår du och hittar på saker som jag varken sagt eller tycker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Petter har redan adresserat mycket av påståenden kring patent och kunskap ifrån ex-Nokia, så jag tycker det står bra för sig själv.

#16550099

Synd att jag inte pratat om patent.

Skrivet av martinot:

Nej, inte alls.

Nu, återigen, så påstår du och hittar på saker som jag varken sagt eller tycker.

Du menar att du inte står över det där med klisterlappar? Klargör gärna. Vad tycker du i den frågan egentligen?

Permalänk
Medlem

@Aleshi

Det hela är onödigt bråk, men det främsta HMD gör är att de sköter marknadsföring, de har också en möjlighet att senare ta över distributionsbolaget. Riktigt hur utveckling är delat mellan HMD och FIH vet vi inte, men vi vet att hårdvaru-designers tillhörande Microsoft Mobile troligen gick till FIH också och att FIH formellt står för utveckling och tillverkning, samt via ett separat dotterbolag distribution. FIH Mobile har ju sedan tidigare resurser för att ta fram hårdvaran, så de är mycket kapabla att sköta utveckling/design helt eller delvis. HMD lär däremot ha en del gamla Nokia OS/Series 30-resurser och kommer såklart ha inflytande över hårdvarudesign/utveckling, samt i någon mån bygga upp ett helt nytt team för Android-mjukvaran så att upplevelsen blir konsekvent. Att de inte skulle ha inflytande över hur produkterna blir är nog uteslutet.

Ambitioner har de säkert. Med tanke på vad de bundit sig till har de säkert en hel del kapital (investerare) också. Man kan vänta att de hänger med några år åtminstone, utan att behöva vara särskilt framgångsrika. De har nog tillräckligt med resurser för att ta sig tid att växa och bygga upp något nytt. Det är intressant att Finland får en mobiltillverkare igen däremot, finns säkert många duktiga som vill jobba hos dem, bara featurephone-verksamheten betyder att de är mer än ett bolag som trycker Nokia på någon annans färdiga OEM-produkter, Foxconn är här knappast intresserad av att tillverka rebrandade prylar de säljer till flera andra märken.

Krävs att de lyckas bra på ett par marknader för att de ska kunna bygga upp någon större verksamhet däremot.

Nokias gamla huvudkontor är för övrigt Microsofts kontor, är sålt till ett fastighetsbolag och omdöpt Microsoft Talo

Men vad vet vi? Vi vet t.ex. att FIH anställt gammalt Nokia-folk (D&S) för att leda utvecklingen av hårdvara åt HMD hos FIH – https://vn.linkedin.com/in/mika-salomaa-1379ba4

Linkedin
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Aleshi

Det hela är onödigt bråk, men det främsta HMD gör är att de sköter marknadsföring, de har också en möjlighet att senare ta över distributionsbolaget. Riktigt hur utveckling är delat mellan HMD och FIH vet vi inte, men vi vet att hårdvaru-designers tillhörande Microsoft Mobile troligen gick till FIH också och att FIH formellt står för utveckling och tillverkning, samt via ett separat dotterbolag distribution. FIH Mobile har ju sedan tidigare resurser för att ta fram hårdvaran, så de är mycket kapabla att sköta utveckling/design helt eller delvis. HMD lär däremot ha en del gamla Nokia OS/Series 30-resurser och kommer såklart ha inflytande över hårdvarudesign/utveckling, samt i någon mån bygga upp ett helt nytt team för Android-mjukvaran så att upplevelsen blir konsekvent. Att de inte skulle ha inflytande över hur produkterna blir är nog uteslutet.

Ambitioner har de säkert. Med tanke på vad de bundit sig till har de säkert en hel del kapital (investerare) också. Man kan vänta att de hänger med några år åtminstone, utan att behöva vara särskilt framgångsrika. De har nog tillräckligt med resurser för att ta sig tid att växa och bygga upp något nytt. Det är intressant att Finland får en mobiltillverkare igen däremot, finns säkert många duktiga som vill jobba hos dem, bara featurephone-verksamheten betyder att de är mer än ett bolag som trycker Nokia på någon annans färdiga OEM-produkter, Foxconn är här knappast intresserad av att tillverka rebrandade prylar de säljer till flera andra märken.

Krävs att de lyckas bra på ett par marknader för att de ska kunna bygga upp någon större verksamhet däremot.

Håller du med om att det bara är fråga om klisterlappar till vem som helst som bjuder tillräckligt? Eller tror du att Nokias gamla personal och ledning kan sätta prägel på hur telefonerna blir? Det är lite där kärnan för diskussionen är. Är det verkligen meningslöst att vara hoppfull?
Ryktet säger förövrigt OLED, hoppas det ligger något i det, inte bara Samsung som får tillverka telefoner med deras paneler.

Skrivet av Petterk:

Nokias gamla huvudkontor är för övrigt Microsofts kontor, är sålt till ett fastighetsbolag och omdöpt Microsoft Talo

Något annat har jag inte påstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar att du inte står över det där med klisterlappar? Klargör gärna. Vad tycker du i den frågan egentligen?

Om jag gillar en brandad OEM-produkt bättre än originalet så köper jag den om det är värt priset. Annars inte.

Var nyss i Washington DC och köpte en Leica Sofort där (i Lecias egna butik). Tillverkas dock a Fujifilm (en version på deras Instax Mini 90 som kostar hälften då mycket).

Däremot så inbillar jag inte mig att det är något annat än en (för mig) bättre version av en Fujifilm Instax. Har inget att göra med Lecias egna konstruerade och tillverkade kameror (som M-serien som är deras riktiga kameror).

Man skall känna till att det är en enormt stor handel med varumärken och klisterlappar. Kända företag som Lecia, Zeiss, Ferrari, Disney, Hugo Boss, licensierar sina varumärken till massor av andra tillverkare (säljare). Ibland är den businessen tom större intäkter än det mesta de sysslar med (Ferrari och Disney är lysande exempel på det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Håller du med om att det bara är fråga om klisterlappar till vem som helst som bjuder tillräckligt? Eller tror du att Nokias gamla personal och ledning kan sätta prägel på hur telefonerna blir? Det är lite där kärnan för diskussionen är. Är det verkligen meningslöst att vara hoppfull?
Ryktet säger förövrigt OLED, hoppas det ligger något i det, inte bara Samsung som får tillverka telefoner med deras paneler.
Något annat har jag inte påstått.

Även tidigare så har Nokia och Microsoft gjort telefoner med OLED, så ser ingen orsak till att inte HMD/FIH skulle få göra det. Samsung säljer ju komponenter till massor av tillverkare. Det är långt ifrån de själva som använder alla komponenter de tillverkar.

Säger inte att telefonen inte kan bli bra, men har sett så många generiska Androider så jag är bara skeptisk fram tills att annat är bevisat.

Finns säkert mycket duktiga finnar inom mobiltelefoni, nu senast ifrån Microsoft, men även tidigare ifrån Nokia, som är attraktiva resurser på arbetsmarknaden. Poängen (ifrån mig) är dock att det inte är Nokia, och Nokia kommer inte att varken styra eller sätta sin prägel på bolaget. Lika lite som Microsoft kommer att styra och sätta sin prägel på bolaget.

Hoppfull får du gärna vara. Bara att det är ingen idé att vara orealistisk heller. HMD är inte Nokia - vilket är grundstenen här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Håller du med om att det bara är fråga om klisterlappar till vem som helst som bjuder tillräckligt? Eller tror du att Nokias gamla personal och ledning kan sätta prägel på hur telefonerna blir? Det är lite där kärnan för diskussionen är. Är det verkligen meningslöst att vara hoppfull?
Ryktet säger förövrigt OLED, hoppas det ligger något i det, inte bara Samsung som får tillverka telefoner med deras paneler.
Något annat har jag inte påstått.

Hela poängen med att HMD och FIH gjorde affärer var att dela upp resurser mellan dem på ett sätt som är fördelaktigt för båda – FIH behöver folk som kan finalisera hårdvaran, sköta leveranskedjan, säkra upp produkten för tillverkning och kvalitetssäkra tillverkningen specifikt för HMD, de kommer också i någon mån driva själva utvecklings/designarbete från start mer eller mindre. Men de har ju inte alla resurser och folk har fått välja mellan att bli anställda av FIH eller HMD, och folk som slutat hos Microsoft eller Nokia för flera år sedan har hittat "tillbaka" till både FIH och HMD. HMD själva kommer självklart ha ett team som jobbar mot/med FIH för att utveckla produkterna, annars skulle sådan ordning aldrig sättas upp. De har inte bara gått till Foxconns ODM-avdelning och bett de leverera en färdig produkt som det kan stå Nokia på. Som t.ex. Compal eller Clevo som levererar datorer till dussintals märken som märker produkterna som sina egna, där de som mest kan välja exakt hårdvarukonfiguration i form av processor, minne och disk som de kan sätta i själva.

För övrigt hade kommentaren om huvudkontoret inga värderingar invägda. Att alla fd Nokia-enheter samlas i Nätverksdelens gamla campus är inget negativt. Det är säkert trevligare ställe också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nokias gamla huvudkontor är för övrigt Microsofts kontor, är sålt till ett fastighetsbolag och omdöpt Microsoft Talo

Lite OT-spår kanske, men jag är ganska säker på att kontoret såldes ut redan under Nokia-tiden (innan Microsoft tog över det)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite OT-spår kanske, men jag är ganska säker på att kontoret såldes ut redan under Nokia-tiden (innan Microsoft tog över det)?

Under Elops tid. Microsoft tog över hyreskontraktet, Nokia Corp/Technologies flyttade väl in till Nokia Networks inte långt efter de hade köpt ut Siemens.

Permalänk
Medlem

För övrigt lär HMDs telefoner ha flera olika paneltyper från flera olika tillverkare. Det skulle inte förvåna mig om Sharp hamnar där, då de har samma ägare som FIH. Jag skulle dock utesluta sub 5-tum AMOLED, och många säger ju att de inte vill ha 6-tums-monstrena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

"[...] ett licensavtal Nokia skrivit på med finska HMD Global."
"ska säljas och tillverkas av HMD"
"Nokia få royalties för varje såld enhet."

Rätta mig om jag har fel...
HMD startas 2016, av Nokiahöjdare, köper av microsoft nokias nämnda "produktion och fabriker", skriver ett licensavtal med nokia, och börjar tillverka telefoner.

Det är ju uppenbarligen Nokia bakom alltihop, dethär med HMD känns mer som rök och speglar av, jag vet inte, skattemässiga skäl eller nåt?

Nej. Du har helt fel. Det är någon annan som rökt på.

Nokia är inte det minsta intresserade av att komma tillbaka till mobilverksamheten. Lika lite som Ericsson.

De vill enbart cashsa in på sitt mycket kända varumärke.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/