Fick inte hem mina förbeställda spel

Permalänk

Fick inte hem mina förbeställda spel

Jag förbeställde Final Fantasy Deluxe och Day One edition från spelbutiken i början av november. Varken deluxe och day one kom hem innan/på release dagen. Jag hade väntat så länge på spelet och blev verkligen besviken när den inte kom den 29 nov. Har fortfarande inte fått dem.

Första gången jag använt spelbutiken. Förbokade på deras sida eftersom min kompis fick uncharted 4 tre dagar innan release. Kontaktade spelbutiken, de bad mig att vänta på dem den här veckan och skyller förseningen på posten och Black Friday

Undrar om det finns andra som fått problem med sina ffxv pre-orders. Händer detta ofta med spelbutiken? Vem kan jag vända mig till om mina betalda produkter inte kommer hem?

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde en panik-förbokning på söndag kväll från Mediamarkt då jag hade missat att spelet släpptes igår, den 29'e. Hade fått uppfattningen om att det var en bra bit in i 2017 som gällde. Fick mitt spel på lanseringsdagen.

Personligen undviker jag spelbutiken då de kräver fullständigt personnummer oavsett hur man betalar när man handlar från dom. Jag finner det vara rätt oseriöst. Tidigare innan de införde detta brukade jag handla från dom men de var rätt dåliga på att leverera i tid då de iallafall då hade väldigt långsamma fraktsätt.

Hoppas du får spelet snart nog.

Permalänk
Medlem

En kompis förbokade en special edition av något spel ett halvår innan release av Spelbutiken. Han fick aldrig sitt spel och fick lov att köpa mycket dyrare ifrån utlandet för att få tag på den versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag gjorde en panik-förbokning på söndag kväll från Mediamarkt då jag hade missat att spelet släpptes igår, den 29'e. Hade fått uppfattningen om att det var en bra bit in i 2017 som gällde. Fick mitt spel på lanseringsdagen.

Personligen undviker jag spelbutiken då de kräver fullständigt personnummer oavsett hur man betalar när man handlar från dom. Jag finner det vara rätt oseriöst. Tidigare innan de införde detta brukade jag handla från dom men de var rätt dåliga på att leverera i tid då de iallafall då hade väldigt långsamma fraktsätt.

Hoppas du får spelet snart nog.

Så länge man inte ska betala mot faktura så ska det inte behövas.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Beranabusalmighty: Dom har säkert haft mycket att göra iom black friday, men det kommer nog, men förstår känslan du har, den suger :/

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Så länge man inte ska betala mot faktura så ska det inte behövas.

Så är det i normala butiker. På spelbutiken.se krävs personnumret för att få fram addressen, du kan inte fylla in den alls. Utan personnummer går det inte slutföra köp alls.

Jag kan verkligen inte rekommendera denna butik idag. Inte för att Mediamarkt skulle vara så mycket bättre men de påstod sig ha spelet i lager redan i söndags så fick bli de för min del.

Permalänk

Tack för svaren!

Första och sista gången jag beställer från deras hemsida. Hoppas verkligen att jag får spelen den här veckan. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Så är det i normala butiker. På spelbutiken.se krävs personnumret för att få fram addressen, du kan inte fylla in den alls. Utan personnummer går det inte slutföra köp alls.

http://i.imgur.com/vQukHRS.png

Jag kan verkligen inte rekommendera denna butik idag. Inte för att Mediamarkt skulle vara så mycket bättre men de påstod sig ha spelet i lager redan i söndags så fick bli de för min del.

Det är för att du använder snabbkassan. De använder troligen bara pers för att hämta din adress. Sen tar de bort infon när din session är borta. Det är rätt vanligt. Det är flera butiker som använder samma koncept i snabbkassan. Om du istället reggar dig så tvivlar jag på att du kommer behöva fylla i persnr varje gång.

Edit: Om informationen däremot finns där nästa gång du besöker sidan så är det ett problem, då det sparats i en cookie. "Alla" sidor använder den typ av funktion som ett alternativ när du reggar dig också för att slippa skriva in allt. Så det är inget speciellt med det.
Men däremot så vill man ju gärna få det man beställt inom en skälig tid. Och det verkar inte som det sker, så jag skulle nog inte heller beställa där ifrån.

OfT: Sidan påminner mycket om cdons.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Så är det i normala butiker. På spelbutiken.se krävs personnumret för att få fram addressen, du kan inte fylla in den alls. Utan personnummer går det inte slutföra köp alls.

http://i.imgur.com/vQukHRS.png

Jag kan verkligen inte rekommendera denna butik idag. Inte för att Mediamarkt skulle vara så mycket bättre men de påstod sig ha spelet i lager redan i söndags så fick bli de för min del.

Flertalet nätbutiker har det som alternativ vid beställningar alt. skapande av nytt konto att få fram sina uppgifter med hjälp av sitt personnummer.
Att Spelbutiken däremot har det som ensamt alternativ finner jag dock något konstigt, men inget som jag upplever som att det skulle vara något problem.

Ingen som frågat om det ifall det finns någon anledning bakom eller om det rör sig om en enkel miss på hemsidan?

Permalänk
Medlem

Alltså, är väl normalt spelbutiken beteende. Beställ aldrig något du vill ha tid därifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beranabusalmighty:

Tack för svaren!

Första och sista gången jag beställer från deras hemsida. Hoppas verkligen att jag får spelen den här veckan. :/

Jag hoppas på att du får spelet imorgon, segt att behöva vänta en hel helg. :/

Sedan hoppas jag även att du gillar spelet. Personligen är jag rätt tveksam. Fortfarande spelat för lite för att göra en bedömning (någon timme in, mest undersökt omgivningen) men som gammal Final Fantasy-spelare (följt/spelat serien i lite drygt 20 år) så är spelet nog sämre än Final Fantasy XIII till och med. Hade nog föredragit om spelet varit en icke-numrerad del eller kanske under något annat namn än Final Fantasy. Namnet ställer vissa krav, iallafall för mig som gammalt fan. Samtidigt hade jag gillat stuket om det varit en del av en remaster av något tidigare spel. Squenix har fångat resandet rätt bra, något som tidigare titlar inte alltid skött helt bra. Designen i spelet får mig att tänka en hel del på Final Fantasy VIII också. Hade nog kunnat bli intressant med en remaster i detta stuk med Final Fantasy VIII kanske....

Min favoritdel i serien? Final Fantasy VI följt av VII och IX.

Skrivet av fragwolf:

Det är för att du använder snabbkassan. De använder troligen bara pers för att hämta din adress. Sen tar de bort infon när din session är borta. Det är rätt vanligt. Det är flera butiker som använder samma koncept i snabbkassan. Om du istället reggar dig så tvivlar jag på att du kommer behöva fylla i persnr varje gång.

Edit: Om informationen däremot finns där nästa gång du besöker sidan så är det ett problem, då det sparats i en cookie. "Alla" sidor använder den typ av funktion som ett alternativ när du reggar dig också för att slippa skriva in allt. Så det är inget speciellt med det.
Men däremot så vill man ju gärna få det man beställt inom en skälig tid. Och det verkar inte som det sker, så jag skulle nog inte heller beställa där ifrån.

OfT: Sidan påminner mycket om cdons.

Det finns ingen annan kassa än just snabbkassan, eller missar jag någon knapp i butiken? Det är enda sättet iallafall för mig att handla. Du kan inte ens fylla i din address på sidan. Jag som gammal kund med gammalt konto har till och med fått mina addressuppgifter borttagna då de av någon anledning vill åt mitt personnummer vid varje köp.

Smidigt för Facebook-generationen kanske men som 30+ har jag fått lära mig att vara försiktig med användandet av just personuppgiften. Går att ställa till mycket sattyg om den kommer på vift. :/

Skrivet av WolfOfVengeance:

Flertalet nätbutiker har det som alternativ vid beställningar alt. skapande av nytt konto att få fram sina uppgifter med hjälp av sitt personnummer.
Att Spelbutiken däremot har det som ensamt alternativ finner jag dock något konstigt, men inget som jag upplever som att det skulle vara något problem.

Ingen som frågat om det ifall det finns någon anledning bakom eller om det rör sig om en enkel miss på hemsidan?

Skillnaden är just att det är valbart. Normalt kommer bara kravet på personuppgift när man väljer faktura som betalningsmedel vilket är rimligt. Men om jag betalar direkt så är det orimligt att kräva något sådant. Men deras förlust, finns andra butiker som möjliggör fler sätt att betala och kan leverera snabbare.

Mitt rekord med sen förbokning är för övrigt Collectors Edition av Mass Effect 2. Tror det var tillverkningsproblem för den utgåvan ihop med att CDON hade extremt sega transporter vid tidpunkten. Totalt 9 dagar efter lansering, det sved med tanke på vilken titel det var.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Jag är ingen älskare av att ge ut persnr heller. Men att de gör som de gör är inte fel och ganska vanligt. Var väl vad jag ville ha sagt Sen att de bara väljer att ha det som alternativ tjah, kan ju bero på att de kanske inte vill hålla massa personuppgifter lagrade, vilket iofs är en bra ide. Då det minskar risken att uppgifterna kommer på vift. Nu är det väl kanske inte det orsaken...maila å fråga varför man inte kan regga sig

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har försökt att handla ett spel därifrån, var väl en sådär 7 år sedan och har fortfarande inte kommit. Värsta var att jag var tvungen att "hota" med rätten för att ens få dem intresserade att ge mig tillbaka de pengar jag lagt ut, så lycka till. Köper inget därifrån oavsett hur billiga de är.