Inloggning krävs alltid på NAS...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Aug 2012

Inloggning krävs alltid på NAS...?

Behöver lite hjälp av expertisen.
Jag har en NAS i mitt hemnätverk som jag ALLTID måste logga in på från bara MIN dator?
Oavsett om jag väljer "Kom ihåg detta" så hjälper in det när jag startar om burken.
Testar jag ifrån sonens burk så behöver jag aldrig logga in utan det har sparats.

Tar gärna emot tips hur jag gör för att slippa göra detta varje gång.
Vänligen förklara såsom du hade gjort för en imbecill!
(novis)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Vad har du för operativsystem på din dator? Vilker operativ har din sons dator. Vad är det för NAS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2009

Har du samma användarnamn på NAS och dator så kan det ställa till det på Windows 7. Vet inte exakt vad det beror på, men har upplevt det själv och verkade då vara att datorn hade svårt att skilja på domäner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av hasenfrasen:

Vad har du för operativsystem på din dator? Vilker operativ har din sons dator. Vad är det för NAS?

Både sonen och jag använder Win 7. Nasen är en Zyxel NSA-325v2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2008

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Autentiseringshanteraren kolla om det ligger där utan att skriva in någon inloggningsuppgift, annars prova lägg till. Eventuellt om det redan finns, ta bort och lägg till igen. Kan lösa såna här grejer, värt ett försök!

Kan vara att den inte ligger på samma ställe som i windows 10, https://www.youtube.com/watch?v=y__5OVMxbj8 isåfall kolla denna videon om du inte hittar var!

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av fisken92:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Autentiseringshanteraren kolla om det ligger där utan att skriva in någon inloggningsuppgift, annars prova lägg till. Eventuellt om det redan finns, ta bort och lägg till igen. Kan lösa såna här grejer, värt ett försök!

Kan vara att den inte ligger på samma ställe som i windows 10, https://www.youtube.com/watch?v=y__5OVMxbj8 isåfall kolla denna videon om du inte hittar var!

Lysande!
Ska testa bums när jag är hemkommen ikväll - bug o bock!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Blir det skillnad om du mappar upp shares från nasen med net use?

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

ta bort eventuella sparade lösenord och användarnamn här:

sen startar du om och försöker komma åt den igen. haft detta problemet själv

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010

Ett tips kan ju vara att mappa upp den som en enhet också, inte säkert att det hjälper här men är ju lättare att accessa då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Jag kapar tråden lite då jag ser det finns kunnigt folk här och jag inte vill göra en ny.
Jag har en Buffalo NAS som jag har glömt lösenordet till. Är det bara att göra en reset på lådan eller riskerar mina diskar att förlora data?

Skickades från m.sweclockers.com

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•Masterkeys Pro S RGB•G Pro•QH-90•
•One+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Aug 2012

@fisken92 / @Christley - works like a charm, tack som f*n!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av elp:

@fisken92 / @Christley - works like a charm, tack som f*n!

Gött att höra

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!