Permalänk
Medlem

Be quiet! Pure rock Slim. Höga temps

Tjenare !

Jag har köpt mig en be quiet pure rock Slim till min gamla dator. Vilket består av:
Moderkort: Gigabyte z97p-d3
Cpu: i5-4670k @stock
Ram: corsair 8gb DDR 3 1600mhz
Psu: corsair cx 500w
Ssd: Kingston v300 240gb
Gpu: gtx 660 asus

Nu jag monterade kylaren med den förapplicerade pastan först och idle temps 33c och efter lite cs lir var tempen uppe uppe i 73c.
Det var igår.
Idag monterade jag om kylaren och rengjorde allt noga innan. Och använde mig av noctua kylpasta.
Datorn är nu idle 28c och efter lite cs spelandet så är den fortfarande över 70c.
Testade köra prime95 heat test. Och samma sekund som jag startade testet så var cpu 98c.
Så vågar inte testa stress test igen. Haha

Men kan jag sätta cpu temp/fan kontroll på någotvis? Jag har letat men finner ingenting om det.

Vad mer kan jag göra? Trodde denna kylare var okej för den lätta spelaren som inte pressar datorn för hårt.
Spelar olika mmo spel och cs. Men det gör ont i mitt hjärta att det ska bli så varmt efter bara minuter spelande.

Ge gärna åsikter om vad ni tycker. Är detta normalt ?

Tack och god fortsättning !

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 - CPU: i7-4770k @stock - CPU Kylare: Pure Rock Be Quiet - GPU: Asus Strix GTX 970 - RAM: Kingston HyperX 16GB 1866Mhz - Nätagg: Fractal Design M Integra 550W

Permalänk

Det låter högt. Av de test jag läst klarar den kylaren lite mer, men det kanske inte stämmer.

Hur snabbt snurrar fläkten när det är varmt? Du bör kunna ställa in en bättre fläktkurva i BIOS.

Har du fått dit kylaren ordentligt? Kan du röra mycket på flänsen när den sitter monterad?

Edit: Det verkar vara vad temperaturerna ligger på, du får nog försöka öka fläkten först och främst. Dock är ju runt 70 grader helt ofarligt, och haswell-processorer gillar inte Prime...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Använd Speedfan för att göra en kurva som baseras på cpuns temp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

Är inte prime95 dåligt för Haswell?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det låter högt. Av de test jag läst klarar den kylaren lite mer, men det kanske inte stämmer.

Hur snabbt snurrar fläkten när det är varmt? Du bör kunna ställa in en bättre fläktkurva i BIOS.

Har du fått dit kylaren ordentligt? Kan du röra mycket på flänsen när den sitter monterad?

Edit: Det verkar vara vad temperaturerna ligger på, du får nog försöka öka fläkten först och främst. Dock är ju runt 70 grader helt ofarligt, och haswell-processorer gillar inte Prime...

Kylaren sitter fast. Den känns robust.
Fläkten är inställd på auto i bios. Jag vet inte riktigt vad pwm betyder. Jag kan ändra till normalt läge och sätta fläkten till tex 1.75pwm / Celsius vad det gör eller betyder vet jag inte.
Det är det enda jag sett i bios som har med cpufläkten att göra.

Fläkten snurrar på 1809rpm när den är över 70 grader.

Är speedfan ett program man använder i Windows för att göra en egen fläkt kurva ?

Tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 - CPU: i7-4770k @stock - CPU Kylare: Pure Rock Be Quiet - GPU: Asus Strix GTX 970 - RAM: Kingston HyperX 16GB 1866Mhz - Nätagg: Fractal Design M Integra 550W

Permalänk
Medlem

Japp det är en programvara man kan sätta på autostart så man slipper starta det varje gång man bootar.

Programvaran är ganska förvirrande första gångerna man öppnar de innan man lärt sig vad som gör vad. Jag använde Speedfan till att kontrollera mina Noctua cpu fläktar så de är tysta under låg load (ca 35% speed) sen öka när tempen på tex core 0 ökar.

När man startar datorn så kommer fläktarna köra på moderkortets definierade hastigheter, vilket i mitt fall är 100%, så den är högljudd fram tills Speedfan har startat. Vilket brukar vara inom 30-60 sekunder.

Kolla på denna video hur man ställer in programmet: https://youtu.be/1OkBRELqEgM

Om du märker att fel fläktar kontrolleras så kan det vara så att du måste flytta dess kontakt till en annan plats på moderkortet. De fick jag göra då ena chassifläkten saktade ner ist för cpu fläkten.

När du fått allt rätt så behöver du aldrig mer bry dig om fläktarna och datorn blir tyst som en mus vid idle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350