MaxGaming har börjat sälja Filco Majestouch 2

Permalänk
Medlem

MaxGaming har börjat sälja Filco Majestouch 2

Trevligt! Först Pok3r och nu Filco.

http://www.maxgaming.se/filco

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Trevligt! Först Pok3r och nu Filco.

http://www.maxgaming.se/filco

Såg det! Har haft ett vanligt Majestouch 2 sedan 2012, beställt en tenkeyless nu

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hur kan dessa tbord vara så dyra?
Diggar dom mindre modellerna som fan men tror inte jag vill betala så mkt för ett tangentbord utan belysning!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Finns inte TKL med MX Red? Det hade varit högst intressant.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@segafreaks: Kvalitet kostar pengar. Filco spelar i en annan division än Corsair och Razer och deras tangentbord är därför dyrare.

Permalänk
Medlem

Das pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@segafreaks: Kvalitet kostar pengar. Filco spelar i en annan division än Corsair och Razer och deras tangentbord är därför dyrare.

Ok men jag köper inte från dom heller!
Har haft Ducky som kostar typ lika mkt!

Sitter dock på ett TKL från CM Storm just nu för att jag inte hittat något intressant TKL Tbord.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Finns inte TKL med MX Red? Det hade varit högst intressant.

Jag har det. Jag kan däremot inte svara på varför dom inte har den, röda är ju trots allt vanligast.

Skrivet av segafreaks:

Ok men jag köper inte från dom heller!
Har haft Ducky som kostar typ lika mkt!

Sitter dock på ett TKL från CM Storm just nu för att jag inte hittat något intressant TKL Tbord.

Visst, Filco kanske kostar mer, men dom håller väldigt länge. Vilket säkert @Jeddan och hans snart 5 år gamla keeb kan gå i god för.

Jag tycker att du ska testa ett! Är du inte nöjd kan du alltid skicka tillbaka det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ducky Shine 3, men funderade på ett Filco när jag köpte det.
Har Filco kört precis samma modell nu under alla år eller har de förnyat Majestouch 2?
Jag vet inte om det behöver förnyas men jag köpte ju inte ett Shine 2 för att visste att 3:an skulle komma och var i princip minst lika bra för samma kostnad.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag har det. Jag kan däremot inte svara på varför dom inte har den, röda är ju trots allt vanligast.

Visst, Filco kanske kostar mer, men dom håller väldigt länge. Vilket säkert @Jeddan och hans snart 5 år gamla keeb kan gå i god för.

Jag tycker att du ska testa ett! Är du inte nöjd kan du alltid skicka tillbaka det.

Absolut! Håller riktigt bra och är i nyskick än nästan trots dagligt nötande. Rengör det med ca. 6 månaders mellanrum ordentligt, plockar bort alla tangenter och badar tangenterna i såpabad och rengör undertill Kommer eventuellt att ta det fullstora till jobbet istället där det ska få leva vidare

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Absolut! Håller riktigt bra och är i nyskick än nästan trots dagligt nötande. Rengör det med ca. 6 månaders mellanrum ordentligt, plockar bort alla tangenter och badar tangenterna i såpabad och rengör undertill Kommer eventuellt att ta det fullstora till jobbet istället där det ska få leva vidare

Sitter orginaltangenterna kvar eller har du bytt ut dom? Om nej, hur ser dom ut nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Sitter orginaltangenterna kvar eller har du bytt ut dom? Om nej, hur ser dom ut nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter kvar, kan återkomma med en bild ikväll!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Min spaceknapp fuckar ur konstant på mitt Steelseries 6gv2 så det här kom lägligt:

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Filco, nu är det inte rengjort på ca ett halvår, men så ser det ut efter 4,5 års slitage.

Ännu en bild:

En lite mer rättvis bild på det äldre när det var rengjort i slutet av maj:

Fullstora vs Tenkeyless:

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har precis bytt ut tangenterna på mitt fyra år gamla MJ2 TKL Ninja. Originaltangenterna var vid det laget rejält blanka, särskilt på vänster sida. I övrigt känns bordet som nytt!

Jag har dock sågat av min faceplate för att få en lite annorlunda look med "svävande" knappar.

Anledningen till att det blev kvar en bit plast till höger är att kontrollelektroniken sitter mellan piltangenterna och HOME-END-klustret. Nåja, det är åtminstone unikt.

Permalänk
Medlem

Wow, det var ju inte så dyrt. Synd bara att man nyss köpt sig nytt tangentbord...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv

De är värda varenda krona. 100kr mer än vad min Filco Majestouch 2 med Cherry MX Brown kostade hösten 2011 när jag köpte min från keyboardco. Tyvärr har min riktiga kamera inte laddats på ett tag så min LG G3 får försöka illustrera hur orginal-capsen slitits:

Tecknen började försvinna efter runt ett år, blanka har de blivit med tiden då fingrarna nött och polerat. Har tänkt byta caps länge men inte blivit av, borde kanske skaffa lite nya. Tangentbordet har inte rengjorts på över ett år iallafall.

Riktigt härligt att de börjat säljas även här, rätt dyrt att handla från UK idag. Rätt sugen på ett till, troligen ett TKL. Synd de inte säljer tillbehören bara, hade gärna haft ett till handlovsstöd passande det andra tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Schysst, hade jag inte haft ett Topre redan hade jag varit köpsugen

Permalänk
Medlem

Är det verkligen något speciellt med Filco, idag 2016?
Är det inte så egentligen att Filco lever på sitt gamla rykte från 5-6 år sedan när Filco Majestouch och Steelseries 6G typ var de enda moderna mekaniska tangentborden som gick att få tag på?

Det är samma Cherry MX-brytare som i andra tangentbord med Cherry MX-brytare. Tangenterna är tunna ABS-tangenter där tecknen slits ner relativt snabbt. Jag har inte sett något speciellt med dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor: Helt rätt, formspråket andas skoltangentbord och de har tråkig plast i både tangenter och låda. Det finns förvisso inget att klaga på "under huven" varken mekaniskt eller elektroniskt sett, men inget riktigt speciellt heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Är det verkligen något speciellt med Filco, idag 2016?
Är det inte så egentligen att Filco lever på sitt gamla rykte från 5-6 år sedan när Filco Majestouch och Steelseries 6G typ var de enda moderna mekaniska tangentborden som gick att få tag på?

Det är samma Cherry MX-brytare som i andra tangentbord med Cherry MX-brytare. Tangenterna är tunna ABS-tangenter där tecknen slits ner relativt snabbt. Jag har inte sett något speciellt med dem.

Fanns betydligt fler tillverkare än så men inte lika många som idag förstås. Den stora skillnaden är väl att Filco inte beblandat sig med gamer och led-segmenten där övriga tillverkare har fastnat i. Allt ska lysa i regnbågens alla färger. Vilket är okej om man är ute efter sådant, jag är personligen inte det. Att Filco fortfarande erbjuder tangentbord av ett mer traditionellt stuk är något jag uppskattar mycket.

Capsen har alltid varit dåliga. Har hela tiden tyckt det är synd at de inte kör caps med bättre kvalitet när det ändå är ett märke som är synonymt med kvalitet. Är ju inte direkt som att Filco själva har produkter de hoppas sälja när ABS-capsen slits ut efter ett år eller så vilket hade förklarat valet.

Konstruktionsmässigt var Filco i en egen klass på den tiden. Ville man, som jag, ha ett tangentbord med bruna brytare så fanns det i Sverige bara Zowie Celeritas att välja på och den ser fördjävlig ut:

Hur det ser ut idag är jag osäker på, inte sett något tangentbord på länge som varit intressant. Förmodar att vissa dyrare modeller borde ligga i samma klass kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Mitt gamla Filco, nu är det inte rengjort på ca ett halvår, men så ser det ut efter 4,5 års slitage.
https://c1.staticflickr.com/6/5733/30623848864_6e47cc2f1a_b.jpg

Ännu en bild:
https://c7.staticflickr.com/6/5475/31319376462_897f2a2c43_b.jpg

En lite mer rättvis bild på det äldre när det var rengjort i slutet av maj:
https://c5.staticflickr.com/6/5596/31094162260_7cb3974b0e_b.jpg

Fullstora vs Tenkeyless:
https://c1.staticflickr.com/6/5471/30623844984_72335ccf5a_b.jpg

Dom har hållt bra ändå lär jag säga. Jag förväntade mig mer en massa småspeglar.

Skrivet av dagbro:

Har precis bytt ut tangenterna på mitt fyra år gamla MJ2 TKL Ninja. Originaltangenterna var vid det laget rejält blanka, särskilt på vänster sida. I övrigt känns bordet som nytt!

Jag har dock sågat av min faceplate för att få en lite annorlunda look med "svävande" knappar.
http://i.imgur.com/fT8iurb.jpg
http://i.imgur.com/B7UZvrl.jpg

Anledningen till att det blev kvar en bit plast till höger är att kontrollelektroniken sitter mellan piltangenterna och HOME-END-klustret. Nåja, det är åtminstone unikt.

Köpte du också dom från Massdrop eller? Dom ser ut som dom jag köpte därifrån, fast jag har mörkgrå modifiers.

Skrivet av Behind900:

Wow, det var ju inte så dyrt. Synd bara att man nyss köpt sig nytt tangentbord...

Vem säger att du inte kan köpa ett till?

Skrivet av Findecanor:

Är det verkligen något speciellt med Filco, idag 2016?
Är det inte så egentligen att Filco lever på sitt gamla rykte från 5-6 år sedan när Filco Majestouch och Steelseries 6G typ var de enda moderna mekaniska tangentborden som gick att få tag på?

Det är samma Cherry MX-brytare som i andra tangentbord med Cherry MX-brytare. Tangenterna är tunna ABS-tangenter där tecknen slits ner relativt snabbt. Jag har inte sett något speciellt med dem.

För mig är Filco lite som Volvo. Det är inte coolaste tangentbordet med allt fluff som finns att tillgåg. Det är bara en stilren standardbräda utan något extra, där fokus ligger på kvalite (om man bortser från keycapsen) och som riktar sig till oss som inte vill att tangentbordet lyser och blinkar med än vad julgranen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Är det verkligen något speciellt med Filco, idag 2016?

De har ju alltid haft rykte om sig att hålla bra kvalité, och det kanske stämmer om man kollar på kretskorten och sånt. Men för det priset ska det allt vara PBT-tangenter, tunna ABS-tangenter har inget att göra på ett kvalitetstangentbord. Och sen har ju fenomenet med knappar som pingar blivit känt som "Filco-ping", så Filco har haft en del problem genom åren även de. Men de tillverkar tangentbord av bra kvalité och utan en massa onödigt bling, det är tyvärr inte så vanligt nu för tiden.

Jag köpte faktiskt ett Filco från Webhallen för en herrans massa år sedan. Men de skickade en modell med fel brytare, och modellen jag ville ha var slut (tror de slutade sälja dem efter det). Så jag lämnade tillbaka det och köpte ett Topre RealForce från KeyboardCo istället, det kostade lite mer men skillnaden jämfört mot Filcot var milsvid. Bästa misstaget Webhallen någonsin gjort för mig

Permalänk
Medlem

Nice med svensk återförsäljare. Då fattas det bara att Filco ska släppa sin Convertible 2 TKL i ISO för min del.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Köpte du också dom från Massdrop eller? Dom ser ut som dom jag köpte därifrån, fast jag har mörkgrå modifiers.

Yes, dessa är mörkgrå allihopa om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Majestouch 2 tkl 2011. Använde det fram till förra året, då jag sålde det och köpte ett likadant fast med numpaden istället då jag saknaden den. Tror jag betalade närmare 17-1800kr för det. Jag vägrar att använda något annat än Filco, de är så överlägest allt annat jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Capsen har alltid varit dåliga. Har hela tiden tyckt det är synd at de inte kör caps med bättre kvalitet när det ändå är ett märke som är synonymt med kvalitet. Är ju inte direkt som att Filco själva har produkter de hoppas sälja när ABS-capsen slits ut efter ett år eller så vilket hade förklarat valet.

Det finns en uppsättning Double Shot:

http://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-s...

Det som är trevligt med Filco, är att man får äkta ÅÄÖ och slipper danska/norska tecken

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Jag har ett Filco Majestouch 2 Tenkeyless Cherry MX Brown (har haft i 5 år och använt dagligen på jobbet).

Har även ett CoolerMaster QuickFire TK med Cherry MX Brown.

Det är skillnad som natt och dag mellan tangentborden. Använder man bara CoolerMastern så tycker man det är helt okej, men så fort man testat Filco't så vill man inte använda något annat.

Det är svårt att beskriva, jag fullkomligt älskar mitt Filco-tbord.

EDIT: Skålningen och känslan i tangenterna är helt perfekt med Filcot. Kunde inte låta bli att köpa ett par extratangenter när det begav sig så har en röd escapeknapp, vänster SUPER-tangent har Tux istället för Windows-symbolen och högra SUPER är bara blank.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Det finns en uppsättning Double Shot:

http://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-s...

Det som är trevligt med Filco, är att man får äkta ÅÄÖ och slipper danska/norska tecken

Jag har faktiskt en sån uppsättning som jag köpte av någon här på forumet. Härliga tangenter även om de är både för höga och har en, för mig, obehaglig lutning vilket gör att de blivit liggandes. Lite osäker på om det är exakt samma färg på dom, mina ser i verkligheten något brunare ut.

Gammal bild med de monterade, de ser dock ännu brunare, eller kanske rent av kräm-färgade ut IRL och med bättre belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Yes, dessa är mörkgrå allihopa om jag minns rätt.

Ah! Dom glömde en 1u R3 för mig. Dom har dock sagt att dom ska ordna det, vi får se hur lång tid det tar.

Skrivet av Baxtex:

Köpte ett Majestouch 2 tkl 2011. Använde det fram till förra året, då jag sålde det och köpte ett likadant fast med numpaden istället då jag saknaden den. Tror jag betalade närmare 17-1800kr för det. Jag vägrar att använda något annat än Filco, de är så överlägest allt annat jag provat.

Du kunde ju ha köpt en Numpad bara?

Skrivet av Bopper:

Det finns en uppsättning Double Shot:

http://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-s...

Det som är trevligt med Filco, är att man får äkta ÅÄÖ och slipper danska/norska tecken

Det är ju Svensk/Finsk layout och inte Nordisk.

Skrivet av anon5930:

Jag har faktiskt en sån uppsättning som jag köpte av någon här på forumet. Härliga tangenter även om de är både för höga och har en, för mig, obehaglig lutning vilket gör att de blivit liggandes. Lite osäker på om det är exakt samma färg på dom, mina ser i verkligheten något brunare ut.

Gammal bild med de monterade, de ser dock ännu brunare, eller kanske rent av kräm-färgade ut IRL och med bättre belysning.
http://i.imgur.com/p8fxYZ3.jpg

Det där är väl SA-profil på dom om jag inte är helt ute och cyklar. Och det lär vara som att bestiga berg när man skriver med dom där.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.