Återställningsdisk - tips/handledning

Permalänk
Medlem

Återställningsdisk - tips/handledning

Hej!

Jag ska ut och resa i ett par månader, och hade då tänkt att skapa en återställningsdisk på en av mina partitioner. Hade uppskattat om ni kan hjälpa mig med detta.

HP Pavilion 15
128 GB SSD (Hel dedikerad till system)
1000 GB HDD (Varav 20 GB partitioneras till återställningsdisk).

1) Använder jag Windows programvara, eller ska jag fånga upp någon annan leverantör?

2) Datorn kom levererad med Windows 10 Home som var fullt av HP’s bloatware. Jag laddade ner en image från microsoft.com och har nu ett ’rent’ Windows 10, men med HP’s Win 10 key. Fungerar klockrent. Inga drivrutiner saknas.

- Vore det dumt att ta bort befintlig HP Recovery Partition och ersätta den med ’min egna’?

3) Vid händelse av problem, vad är skillnaden av att ha en recovery partition mot en ren Windows 10 USB-image? Hur fungerar det i praktiken, startar jag den i felsäkert läge och ’pekar’ mot återställningsdisken?
(Har ingen praktiskt erfarenhet av detta som ni ser…)

Allt på ämnet vore intressant 

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Windows kan inte skapa egen återställningspartition likt HP's, däremot kan man göra en backup på det som finns just i det ögonblick när du skapar den. Lite samma sak.

2. Ok. Nej, du kan inte göra ändringar där. Acronis true image kan dock göra smidiga backuper.

3. Egentligen ingen. Återställningspartitionen utgår från vad MS kallar för "sysprep" Rätt trevligt att använda sig av. Har du ett rent installationsmedia måste du ominstallera precis allting, det behövs inte med en återställningspartition däremot kan du inte uppdatera drivrutiner/program och "spara dem"