SSD-priser väntas fortsätta stiga på grund av minnesbrist

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Oj vilken flashback till den där översvämningen i hårddisktillverkarens fabrik, och branden i flashminnesfabriken.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart det den stora jordbävningen september 1999 i Taiwan som gjorde att priserna gick upp typ till 300% vid årskiftet.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så SSDer blir dyrare för att de blivit billigare.

Tillgång och efterfrågan någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Klart, alla förstår att priserna trissas upp när efterfrågan ökar. Problem med att producera i tillräcklig fart med tanke på vilka enorma fabriker som ligger bakom, är en riktigt dålig ursäkt.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan på mekanisk, kan det ha med hemma-NAS:ar att göra tro?

Hur som så känns det extra bra att jag nyligen gav 2100:- för en helt ny 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, det svarar ju på varför man inte får en 120GB Intel 520/530/etc för en sexhundring längre. Fluktade runt lite så sent som igår efter en dylik att slänga i en lekdator.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa på mig en till SSD nu under Blackfriday vare sig den var på rea eller ej, men den kostade istället mer än när jag köpte den för 1,5 år sedan. Så slopade det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

-minnesbrist
-svag krona
-stark dollar
-kopieringsavgifter
-miljöskatter

Tänk er om det hade varit som år 2010 typ idag

Permalänk
Medlem

I slutet av förra året förutspåddes inte samma sak om i år och att det därför inte skulle vara ssd reor i år (2016) på black friday.

Men jag trode Micron 3D TLC NAND hade börjat fungera nu och att de skulle släppa sin 2TB disk. Känns som ett skapat dilemma.

Sen ger meningar som. "HDDs Might Join In The Shortage Fun" inte vad jag skulle kalla fakta.
Även det roligaste är att ett företag som rapporterar från spotmarkanen "vet" att de stora företagen som skälva tillverkar har brist. Har de en produktion över sina egna produkter som de kan sälja så kanske det är brist för spotmarknaden, inte för företagen som tillverkar både minnen, kontrollers och slutprodukter. Framtiden får visa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på prisnedgång i början av 2017...
fortfarande löjligt dyra priser på 2TB och 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Samsung alltså? Då kan man verkligen säga att NAND-minnena gick upp i rök.

Nejdå, försäljningen av NAND minnen stod i lågor

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Fasiken..jag som trodde helt tvärtom.

Fast det är ju bara tillfälligt. Det kommer fixa sig i längden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast det är ju bara tillfälligt. Det kommer fixa sig i längden.

Säkert, men ingen ide att vänta på att billigare i början av 2017.
Kanske lika bra att köpa en 1TB på en gång.
Då är jag iallafall ikapp den hårddisken jag hade för säkert 5år sedan.

Permalänk

Minns dom inte priset? Ha ha...

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk

Gäller detta alla typer av NAND minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ajaj. Glad att man fick tag i en 500GB för tusenlappen under black friday då.

500GB för tusenlappen!? Hur kunde jag missat det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

500GB för tusenlappen!? Hur kunde jag missat det..

Lyckades knycka en också. Himla nöjd eftersom jag bara satt på en 120gig innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

-minnesbrist
-svag krona
-stark dollar
-kopieringsavgifter
-miljöskatter

Tänk er om det hade varit som år 2010 typ idag

Glömde kartellverksamhet

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Den onde marknadschefen på möte:
- Jag har en plan! En dubbel-stöt! Vi höjer priserna och producerar färre enheter. På så vis så får vi in mer pengar per såld enhet och vi slipper betala så mkt lön/fabrikskostnad!
- Wow!

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Säkert, men ingen ide att vänta på att billigare i början av 2017.
Kanske lika bra att köpa en 1TB på en gång.
Då är jag iallafall ikapp den hårddisken jag hade för säkert 5år sedan.

hmm.. jag skulle säga hoppa på typ en OCZ Trion 480gb om du vill ha en billig, eller en samsung 750/850. Men har man väntat tills 2016 och inte skaffat en SSD, kan man nog vänta 6-8 månader extra

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Efterfrågan på mekanisk, kan det ha med hemma-NAS:ar att göra tro?

Hur som så känns det extra bra att jag nyligen gav 2100:- för en helt ny 850 EVO 1TB

Det produceras data hela tiden, nu till stora delen kring sociala medier, via smartphone etc. Oavsett om datat lagras i molntjänster eller i en hemma-nas hos privatpersonen så går det åt hårddiskar i en massa - man skall inte tro att den typen av data bulklagras på några SSD ens hos molntjänster mer än högst temporärt och SSD är också olämpligt för detta.

HD-tillverkarna har haft en lite svacka ett tag då med billigare SSD tvingade fram större HD för att prisskillnaden per GB skulle vara så stor att folk fortsatte att köpa hårddiskar - problemet är att det har gått lite för bra, på väldigt kort tid har man gått från typiskt 2, 3, 4 TB per drive för 2-3 år sedan som 'standardstorlek' till 6-8 TB och smakar på 10 TB idag, men användarna har inte fyllt nya utrymmet med data i samma växande grad eftersom det plötsligt skapades lika mycket ny plats till som all data som producerats sedan mitten av 1980-talet och det blivit lite slack i försäljningsledet som först nu börja hämtas in igen med lagringsbehov och folk måste köpa mer disk igen.

Idag kan du köpa en 2.5" disk på 5 TB och är 15 mm tjock (Samsung/Seagate leder helt klart kapcitetsmässigt på den sidan just nu) och för drygt ett år sedan var det max 2TB.

Skrivet av hACmAn:

I slutet av förra året förutspåddes inte samma sak om i år och att det därför inte skulle vara ssd reor i år (2016) på black friday.

Men jag trode Micron 3D TLC NAND hade börjat fungera nu och att de skulle släppa sin 2TB disk. Känns som ett skapat dilemma.

Att gå förbi 10 nm feature-upplösning är väldigt, väldigt jobbigt eftersom vi pratar om grundforskning nu. För man ligger verkligen på gränsen av vad dagens litografi klarar av idag och man kör med hård UV gränsande till röntgen (typ 13 nm) och börja slåss med samma problem som röntgen att det lyser rakt igenom sakerna och inte på saker, att det joniserar etc. med sekundäremission både i själva fotoresisten och det som slås ut från kiselytan vilket gör fotoresisten 'suddig' i kanterna och man får inte den vinsten med högre skärpa med kortare våglängd som man hoppades på...

3D-minne görs med featureupplösning betydligt större än 12-15 nm (som är framkanten för dagens 2D-minne) men till kostnad att det är väldigt många lager och många processteg/masker och med krav att varje lager man gör inte har för många fel, och går man ned i geometrin mot 10 nm så kan man snabbt hamna i läget att det blir så mycket fel att det inte kan kompenseras med fler felrättande lager - det finns gränser i statiskt antal fel per lager som man inte får komma över för att det skall ge något med att lägga på fler lager. att Samsung har en duglig produktion av 3D-minne medans konkurrenterna inte har lyckats ännu kan ha och göra med yelden och bitfelsnivån per lager som görs med 3D minnestillverkningen - nyser man på fel ställe där så är det miljarder med dollar bortkastade...

Skrivet av Alpha77:

Hade hoppats på prisnedgång i början av 2017...
fortfarande löjligt dyra priser på 2TB och 4TB.

Personligen så tror jag att man kommit till lägsta punkten när det gäller priset på SSD - minnen som görs idag kommer inte att minska i pris i den takt som man är bortskämda med hittills då det är så otroligt kostsamt att tillverka dessa nu med mindre geometrier och med fler lager i 3D-strukturer. Och vad gör man sedan när man är nere på att 1 elektron lagrar 1 bit, idag är man på typ 7-10 elektroner per bit...

HD-tillverkarna har en motsvarande 'vägg' och det kommer att kännas hårt när man skall under 10*10 nm per flux på skivan - idag ligger man på typ 50 nm i spårbredd och drygt 10 nm avstånd mellan 'flux' - man minskar bredden på spåren idag för högre kapacitet och kanske något mindre avstånd mellan fluxen och gör att man nu nått över 10 TB på en 3.5" enhet - eller att 2.5"-diskar nu har 1TB skivor, något som var förbehållet endast 3.5" diskarna förut för bara ett par år sedan.

Med den utsikten så skulle jag tro att när man står vid 50 TB per 3.5" disk så har man samma nästa omöjliga vägg att passera och med krav på grundforskning som dagens IC när man skall passera 10 nm och gå ned mot 7-nm feature-upplösning - de som sitter i företagsledningarna kanske tror att det är lätt - men de med fingrarna nere i smeten vet att det är mycket svårt och är nu ungefär i samma läge nu som när man med (prov) PATA166 och insåg att det går inte att köra fortare nu hur mycket man än försöker - man måste överge hela konceptet och komma med något helt nytt (SATA i det här fallet)

Skrivet av Alpha77:

Säkert, men ingen ide att vänta på att billigare i början av 2017.
Kanske lika bra att köpa en 1TB på en gång.
Då är jag iallafall ikapp den hårddisken jag hade för säkert 5år sedan.

Det är detta som snurrdisktillverkarna räddar sig på - mer 'terminaler' (läs smartphone/Iphone) som samlar in volymiös data på snabb SSD/flash-minne men med pga. höga priset SSD/Flash så letar man snart efter bulklagring till betydligt lägre pris per GB för att tömma SSD/Flash-minnena igen - man kan prata om band och optoskivor som 'billiga' lösningar, men idagsläget så handlar det i praktiken bara om lagring på snurrdiskar endast eftersom datat i bulklagring fortfarande bör/skall vara åtkommliga med ms i acesstid (och i stora lagringssystem så flyttas datat också runt och kopieras mest hela tiden för redundans och garanterad tillgänglighet) och det kan inte opto/band-lösningar erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

hmm.. jag skulle säga hoppa på typ en OCZ Trion 480gb om du vill ha en billig, eller en samsung 750/850. Men har man väntat tills 2016 och inte skaffat en SSD, kan man nog vänta 6-8 månader extra

Har 512GB Samsung nu, beställde en 1TB var helt enkelt för lite ledigt utrymme, skulle jag installera ett lite större spel så blir det nästintill fullt.. vilket inte känns bra. Kände för att vänta tills priserna på 2TB rasade för att hoppa direkt dit. Men nöjer mig med 1TB.

Permalänk
Medlem

Buy ALL the SSDs!

Har en gammal OCZ Vertex 3 och det fortfarande funkar utmärkt, tänkte köpa en ny på black friday (just in case) men bestämde mig att spara pengarna... nu ser det ut som en dålig ide.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Har 512GB Samsung nu, beställde en 1TB var helt enkelt för lite ledigt utrymme, skulle jag installera ett lite större spel så blir det nästintill fullt.. vilket inte känns bra. Kände för att vänta tills priserna på 2TB rasade för att hoppa direkt dit. Men nöjer mig med 1TB.

Alltså, "live by your teachings" kanske inte stämmer på mig, men.. fixa en HDD eller en NAS och ha filmer/bilder/musik på den. Jag har massa SSDs, för att jag vill ha, det, men det behövs verkligen inte när det kommer till de flesta spel

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Lagom till julhandeln...

Smakade gott med en Samsung 750 EVO 500GB för drygt 1000 pengar på Black Friday

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit mygel på minnes-marknaden med manipulation av priserna, är det inte fabriker som brunnit är det naturkatastrofer. De gör allt för att försöka hålla priserna/marginalerna uppe och fångar varje halmstrå de kan. Korruption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det har alltid varit mygel på minnes-marknaden med manipulation av priserna, är det inte fabriker som brunnit är det naturkatastrofer. De gör allt för att försöka hålla priserna/marginalerna uppe och fångar varje halmstrå de kan. Korruption.

Så det fungerar med vinstdrivande företag. Inte nödvändigtvis mygel, men de gör Allt för att tjäna några miljarder till. 10 miljarder räcker inte i vinst (obs för er som inte fattar poängen, siffran är tagen lite ur luften, det är principen som är den viktiga) de måste hela tiden ha mer än förra året, annars kommer aktien att gå ner...de tål de inte.
Därför jag är emot AB bolag Inte för att de tjänar pengar men för att de tjänar "För" mycket pengar. Sen genom moment 22 så blir det mer å mer hela tiden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, "live by your teachings" kanske inte stämmer på mig, men.. fixa en HDD eller en NAS och ha filmer/bilder/musik på den. Jag har massa SSDs, för att jag vill ha, det, men det behövs verkligen inte när det kommer till de flesta spel

Filmer, bilder och musik ska man definitivt inte lagra på SSD, det är bara slöseri.
Från början installerade jag alla spel på SSD, men har märkt att det ibland inte blir någon märkbar skillnad, medan det ibland blir en enorm skillnad. Tyvärr är enda sättet att pröva sig fram för varje spel. Har i alla fall lite drygt 1 TB SSD-lagring så jag klarar mig nästa år. Köpte den senaste 480-GB SSD:n för 1290:- för ett år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Filmer, bilder och musik ska man definitivt inte lagra på SSD, det är bara slöseri.
Från början installerade jag alla spel på SSD, men har märkt att det ibland inte blir någon märkbar skillnad, medan det ibland blir en enorm skillnad. Tyvärr är enda sättet att pröva sig fram för varje spel. Har i alla fall lite drygt 1 TB SSD-lagring så jag klarar mig nästa år. Köpte den senaste 480-GB SSD:n för 1290:- för ett år sedan.

Och även spel som man tror borde ha märkbar skillnad har inte det.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Filmer, bilder och musik ska man definitivt inte lagra på SSD, det är bara slöseri.
Från början installerade jag alla spel på SSD, men har märkt att det ibland inte blir någon märkbar skillnad, medan det ibland blir en enorm skillnad. Tyvärr är enda sättet att pröva sig fram för varje spel. Har i alla fall lite drygt 1 TB SSD-lagring så jag klarar mig nästa år. Köpte den senaste 480-GB SSD:n för 1290:- för ett år sedan.

Största anledningen till att jag har min musik på SSD är att jag inte orkar vänta på att hårddisken ska spinna upp efter den gått i viloläge, och jag vill inte slå av det då jag inte gillar att datorn låter.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Gäller även M2 diskar? Räknas väl som SSD?