Ingen bild/POST med GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ingen bild/POST med GTX 1070

Köpte ett Asus GTX 1070 Dual på Black Friday till min dator med moderkort ASRock Z77 Extreme4 och Intel i7 3770K.
Har tidigare kört GTX 670 i SLI utan problem, men nu när jag sätter i ett 1070 så POST:ar inte datorn och jag får ingen bild, det tar ca 20 sekunder så börjar skärmen blinka i vitt, rött, grönt och blått vilket innebär att den inte får signal.

  • Har en QNIX-skärm så har anslutit till DVI-anslutningen på grafikkortet och även provat DP -> DVI-adapter utan lycka.

  • Moderkortets BIOS är det senaste från 2013.

  • Har testat köra Reset CMOS från IO-panelen, då fick jag fram infon om att BIOS återställts, men när jag väljer att gå vidare får skärmen återigen ingen signal.

  • Byter jag tillbaka till GTX 670 så får jag bild och kommer in i Windows (10) på en gång igen.

Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Är du 100% säker på att du har senaste BIOS till moderkortet installerat? Dubbelkolla då du bootar med ditt gamla grafikkort att det faktiskt är så. Fast grafikkortet kan ju också vara DOA även om risken är liten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Tommy: Jag har för mig att det kan behövas en BIOS-uppdatering för att köra nyare grafikkort från GTX970 och uppåt. Kan vara värt att kolla

Edit: Ah, tvåa på pucken

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kollar du under beta så finns det en nyare men deras beskrivning säger bara "Supports NVMe Configuration".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kollar du under beta så finns det en nyare men deras beskrivning säger bara "Supports NVMe Configuration".

Ja jag ska prova det BIOSet nu.

Permalänk
Medlem

Får du bild så du kommer in i BIOS med 1070 i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Får du bild så du kommer in i BIOS med 1070 i datorn?

Nej. Installerade beta-BIOS:et från 2015 nu med precis samma resultat, ingen bildsignal ut från 1070.
Någon som har några andra tips, annars börjar jag luta åt att jag måste byta moderkort till något annat Z77 som har fått en BIOS-uppdatering för att stöda Pascal, eftersom ASRock knappast lär släppa en om de inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nej. Installerade beta-BIOS:et från 2015 nu med precis samma resultat, ingen bildsignal ut från 1070.
Någon som har några andra tips, annars börjar jag luta åt att jag måste byta moderkort till något annat Z77 som har fått en BIOS-uppdatering för att stöda Pascal, eftersom ASRock knappast lär släppa en om de inte redan gjort det.

Märkligt. Är du säker på att grafikkortet fungerar? Testa det i en annan dator. Som jag skrev kan grafikkortet faktiskt vara DOA också. Att ett så pass nytt moderkort inte skulle stöda Pascal efter en uppdatering av BIOS har jag svårt att tro.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nej. Installerade beta-BIOS:et från 2015 nu med precis samma resultat, ingen bildsignal ut från 1070.
Någon som har några andra tips, annars börjar jag luta åt att jag måste byta moderkort till något annat Z77 som har fått en BIOS-uppdatering för att stöda Pascal, eftersom ASRock knappast lär släppa en om de inte redan gjort det.

Har du någon polare med en burk du kan testa kortet i?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Läser man på Nvidias forum här ser det ut som att någon annan kommit till samma slutsats, Z77 Extreme4 är inte kompatibelt utan nytt BIOS som inte finns.

Jag får ta och sätta in kortet i min HTPC och se vad som händer, återkommer.

Permalänk
Medlem

Satte in kortet i min HTPC, och fick samma resultat där också via HDMI - ingen signal...
Kan det vara så jävligt att jag fått ett defekt kort?

Permalänk
Medlem

Kollat så BIOS-inställningarna för CSM är rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Satte in kortet i min HTPC, och fick samma resultat där också via HDMI - ingen signal...
Kan det vara så jävligt att jag fått ett defekt kort?

Har du möjlighet att testa med DVI/DP? Tycker jag har läst om grafikkort som inte fungerar med HDMI out of the box.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Kollat så BIOS-inställningarna för CSM är rätt?

CSM?

Skrivet av fantomsmurfen:

Har du möjlighet att testa med DVI/DP? Tycker jag har läst om grafikkort som inte fungerar med HDMI out of the box.

Ja jag måste väl bära in HTPC:n till datorrummet då och testa. Drygt, men måste väl kolla det också för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att HTPCn är ännu äldre och har ännu mindre stöd för Pascal?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Det är inte så att HTPCn är ännu äldre och har ännu mindre stöd för Pascal?

Nej, HTPC:n har modernare moderkort än vad min desktop har, kör ett GTX 960 i den till vardags.
Satte i 1070:t i HTPC:n och det är samma resultat än en gång, ingen signal via HDMI, DVI eller DP, det börjar kännas väldigt mycket som att mitt nya 1070 är dött.

Finns det något ytterligare att testa som någon kan tipsa om, eller är det dags att meddela kundtjänst om en DOA?

Permalänk
Medlem

Moderkort med UEFI brukar ha en inställning för CSM. För video kan man ställa in Legacy och UEFI, men standard är båda. Säkert inte felet för dig, men kan ju alltid vara värt att titta.

Men det låter ju som att ditt 1070 är dött när det inte fungerar i din HTPC heller. Om det inte är för jobbigt kan du ju testa GTX 960 i din speldator en gång, bara så du får veta säkert att 1070 ska fungera i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Provade att sätta in mitt 960 ur HTPC:n i desktopdatorn och det funkade direkt utan problem via DVI. Ska se om jag kan få tag i en kompis som också skulle kunna testa 1070:t om det funkar, men det verkar ju onekligen vara defekt så som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Meddela kundtjänst redan nu. Du ska inte behöva testa kortet i fler datorer. Det är helt klart defekt.

Medan du väntar på svar från kundtjänst:
Har kortet dubbla bios kan du prova att nya switchen till det andra brosket å se om det postar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Meddela kundtjänst redan nu. Du ska inte behöva testa kortet i fler datorer. Det är helt klart defekt.

Medan du väntar på svar från kundtjänst:
Har kortet dubbla bios kan du prova att nya switchen till det andra brosket å se om det postar

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar ingen bios-switch, så det finns nog inga dubbla bios på det här kortet.
Meddelar kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett nytt 1070 och det funkade perfekt direkt ur lådan... defekt kort - jajamen!