Fungerar med Intel Core i5 4670K men inte med Intel Core i7 4790K

Permalänk
Medlem

Fungerar med Intel Core i5 4670K men inte med Intel Core i7 4790K

Hej!

Jag har under ett par kvällar försökt byta processor från en Intel Core i5 4670K till en Intel Core i7 4790K utan framgång.

Först lite fakta om maskinen:
Moderkort: ASUS z87-a
PSU: Corsair RM850 (850 watt)
Grafikkort: NVIDIA GEForce GTX 970
Kylning: Corsair H115i (vattenkylning)
RAM: 2 x 8 GB Corsair Vengeance Pro 2400Mhz
OS: Windows 10 Pro, 64 bit
BIOS: Z87-A-ASUS-2103 (version 2103 = senaste för Z87-a just nu)

När jag försöker boota med i7-processorn:
Den röda CPU-LED:en på moderkortet lyser konstant. Fläktarna startar, hårddisken ger ifrån sig ett "klack" med jämna mellanrum, men inget hårddisksmatter som tyder på någon djupare aktivitet. Jag har kopplat in en onboard-högtalare på pinnarna på moderkortet för att försöka få ut en felkod med beeps, men det är tyst.

Är det första gången jag bootar så rebootar den efter 30 sekunder eller så, men efter det så är läget detsamma och den verkar inte reboota fler gånger.

När jag bootar med i5-processorn:
Inga problem. Den bootar som vanligt. Jag kan gå in i BIOS om jag vill för att ändra inställningar.

När jag tittar på Intels hemsida för att se vilka moderkort som är kompatibla med Intel Core i7 4790K så hittar jag mitt moderkort (ASUS z87-a). Det jag kan se är att minimiversionen av BIOS är 1007. Jag kör 2103.

Vad kan jag mer nämna?
Jag körde ASUS AI Suite 3 och hade via det överklockat min Core i5-processor från 3.4 GHz till strax över 4 GHz, men då problemen med processorbytet uppstod avinstallerade jag AI Suite och gick tillbaka till basinställningarna.

Jag hade problem med 3-5 pinnar i moderkortets processorsockel som blev lite sneda då jag råkade komma åt dem med tummen vid ett tillfälle då jag växlade processor, men fixade dem med en antistatisk pincett och en stark lampa. Fixade betyder i detta fall att det fungerar utan problem då jag kör Core i5-processorn (datorn som jag skriver på just nu).

Nu har jag slut på idéer och vänder mig därför till Sweclockers för att se om det är något mer jag kan testa innan jag går tillbaka till Webhallen för att reklamera processorn.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

Testat i7an i en annan dator med annat moderkort? Annars är den nog paj.

Permalänk

Kanske detta?verkar som att man måste köra biosupdaten på ett visst sätt

"
I've just been having the same problem but managed to figure it out.

When you did the BIOS update did you run the application in the zip folder or did you just load the .CAP file in the BIOS? Usually I update the BIOS using EZ Flash 2 in the UEFI BIOS but it seems like you need to actually run the application in Windows in order for the new CPUs to work."

Permalänk
Medlem

@thokahn:

Testat återställa BIOS (UEFI)? "Clear CMOS" eller vad det nu kallas.
Plocka ur batteriet i några sek eller använda en jumper/knapp.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

i7 processor är paj ty det är vad CPU-led betyder. Reklamera !

Permalänk
Medlem
Skrivet av thokahn:

När jag tittar på Intels hemsida för att se vilka moderkort som är kompatibla med Intel Core i7 4790K så hittar jag mitt moderkort (ASUS z87-a). Det jag kan se är att minimiversionen av BIOS är 1007. Jag kör 2103.

Detta stämmer inte med vad Asus själva säger, enligt deras lista så är det BIOS 2004 som krävs för 4790K. Men du har ju ändå en nyare version än så, så det ska ju fungera.

Har du testat att rensa CMOS på moderkortet? Se sektion 1.8 i manualen för hur man gör det. Det är det enda jag kan komma på. Det är extremt ovanligt att CPUer är trasiga från fabrik, och även väldigt ovanligt att de går sönder om de inte missbrukas. Men extremt ovanligt är ju förstås inte det samma som omöjligt. Det skulle ju också kunna vara att det ändå är något strul med pinnarna i sockeln som bara påverkar 4790K, men det verkar också osannolikt.

Permalänk
Medlem

Testade du om din core i5 cpu fungerade med pinnarna böjda ? Kan ju vara så att de fortfarande inte får kontakt och att i5an inte använder dem medans i7an behöver dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Dessvärre räcker inte bara att uppdatera bios utan IME (version av denna finns står i UEFI) behöver uppdateras också för att kunna köra Hashwell Refresh. Detta görs inte om man flashar nytt bios via UEFI. IME finns med i bios version "Version 2.00.02 - BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors" och man behöver köra den medföljande .exe filen i .zip katalogen så kommer den att uppdatera både bios och IME. Dock behöver du ha i5an inkopplad för att kunna uppdatera. Hade samma problem med ett Asus z87 kort och devil's canyon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri-gate:

Dessvärre räcker inte bara att uppdatera bios utan IME (version av denna finns står i UEFI) behöver uppdateras också för att kunna köra Hashwell Refresh. Detta görs inte om man flashar nytt bios via UEFI. IME finns med i bios version "Version 2.00.02 - BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors" och man behöver köra den medföljande .exe filen i .zip katalogen så kommer den att uppdatera både bios och IME. Dock behöver du ha i5an inkopplad för att kunna uppdatera. Hade samma problem med ett Asus z87 kort och devil's canyon.

Yep detta stämmer men hade för mig att man iaf kunde boota med cpun bara att det inte blev stabilt när man väl var inne i windows för behövde göra samma sak på mitt z87-a kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Yep detta stämmer men hade för mig att man iaf kunde boota med cpun bara att det inte blev stabilt när man väl var inne i windows för behövde göra samma sak på mitt z87-a kort.

Jag kunde inte boota över huvudtaget med devil's canyon cpun inkopplad iaf. Och om jag inte minns fel så gav det även felaktigt cpu led på moderkortet. Kan dock bero på vilket bios man hade från fabrik om det gick att starta överhuvudtaget. Vet att jag tyckte det var konstigt att det inte var bättre förklarat av Asus hur det skulle göras samt att det inte var så mycket rabalder om det på internet. Kör nämligen bara bios flash via UEFI.

Permalänk
Medlem

Wow! Jag är alldeles överväldigad av alla bra svar! Stort tack!
Jag tänkte svara på alla bra förslag i tur och ordning.

Testa i7:an i en annan dator - trasig processor(?)
Jag har tyvärr ingen annan dator här hemma där jag kan testa i7:an med, men jag skulle kunna ta den till jobbet och pluppa in den i en burk där. Jag vill dock vänta med detta som sista utväg eftersom det är lite meckigt.

Nollställa CMOS
Jag har testat att nollställa CMOS genom att flytta jumpern för detta på moderkortet enligt instruktionerna i manualen. Det gjorde ingen skillnad i detta läge.

Hur jag uppdaterade BIOS
När jag uppdaterade BIOS så gjorde jag det genom att lägga CAP-filen på en USB-sticka och uppdaterade med EZ Flash 2 i UEFI BIOS. Alltså på det sätt som troligtvis inte funkar enligt svaren i tråden.

Jag har provat att köra "Version 2.00.02 - BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors", dvs. den download som finns på denna sida. När jag provar att starta denna uppdatering så får jag en dialog med detta meddelande:

Jag verkar alltså sakna något som heter "Intel Management Engine Interface" (Intel MEI). Det tycker inte att informationen på nätet som förklarar vad detta är är så jättebra, men jag hittade denna länk: http://drivers.softpedia.com/get/MOTHERBOARD/Intel/Intel-Management-Engine-Interface-Driver-11601032-for-Windows-10-Anniversary-Update-64-bit.shtml.

Ska jag ladda hem och installera denna för att sedan se om jag kan köra "BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors"?
Det känns lite konstigt att ladda hem programvara från softpedia.com? Borde inte detta finnas hos Intel eller ASUS? Jag har letat men inte hittat något som känns vettigt.

Böjda pinnar i CPU-socket
Detta är den grej som oroar mig mest. Mjukvara kan man alltid trixa och fixa med och till viss del även hårdvara. Men de som har provat att räta ut böjda pinnar i ett CPU-uttag vet att det är riktigt pilligt. Det var sammanlagt 5-7 pinnar som var lite sneda och jag gjorde mitt bästa att få dem i räta rader igen med hjälp av en stark lampa och en fin nål. Det som är lite knepigt är att moderkortet sitter kvar i chassit och jag måste liksom böja mig in i det. Dessutom är jag över 40 och synen kanske inte är vad den en gång var. Sitter man och stirrar för länge på raderna med pinnar så blir man nästan snurrig.

Det enda jag har att gå på är att den gamla i5-processorn fungerar alldeles utmärkt i uttaget. Det är den som jag kör nu när jag skriver detta. Vattenkylningen som jag installerade parallellt med detta planerade processorbyte funkar också bra med i5:an. Jag har alltså testat båda processorer med både Intels medskickade lilla standardfläkt och med Corsair H115i vattenkylning. Skruvarna på kylblocket är åtdragna på samma sätt på i5:an som på i7:an.

När jag tittar på kontaktplattorna på de båda processorerna så ser layouten identisk ut. Det behöver ju inte betyda att alla plattor har exakt samma funktion eftersom det är två olika varianter av processorn, men det talar ändå för att det borde funka.

Kanske är jag överdrivet optimistisk, men sammantaget tolkar jag allt detta som att det inte borde vara pinnarna i CPU-uttaget som är problemet.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

@thokahn: Hej,

Du kan ladda ner den från Asus Z87-A supportsida.
Intel Management Engine
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/MEI_V11_0_0_1155_...

Permalänk
Medlem

Tack @thomson!

Jag laddade ner och installerade Intel Management Engine och startade om datorn.
När jag nu försöker köra BIOS Updater For New 4th Generation Intel Core Processors så får jag upp samma dialog som tidigare.

Har jag installerat fel mjukvara?
Misslyckas BIOS Updater med att identifiera att jag har Intel Management Engine installerat?
Kan det vara något annat jag måste göra för att få det att funka? En tanke vore att installera det gamla BIOS som jag hade tidigare. Minns inte exakt, men jag skulle kunna ta något äldre?

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna tråd på Toms Hardware:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2763728/asus-bios-updater-devil-canyon-recognize-intel-mei-driver-asus-z87.html

Den beskriver exakt det problem jag har upplevt.
Lösningen som de beskriver går ut på att gå tillbaka till en gammal Intel MEI driver och sedan arbeta sig framåt därifrån.

  1. Uninstalled current Intel Management Engine Interface version. (Current version: 11.0.0.1146)

  2. Install older IMEI version, the version which I installed is: 9.0.0.1323

  3. Then install V2.00.02 (download from ASUS)

  4. Then install latest bios CAP (in my case 2003)

Gamla Intel MEI prylar finns här:
http://www.win-raid.com/t596f39-Intel-Management-Engine-Drivers-Firmware-amp-System-Tools.html

Det är inte helt lätt att hänga med, men jag tror mig har förstått att om jag har ett moderkort med Z87 chipset så ska man välja version 9. Jag laddade hem Intel MEI Driver Installer v8.1.40.1416 (9.0.0.1287).

Komplettering
Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

@thokahn: fungerade uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Yes! Knäckte nöten till slut!

Jag följde tipset från tråden på Toms Hardware (se ovan).
Det som kan vara värt att notera är att när man kör "Version 2.00.02 - BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors" så kommer man behöva välja en CAP-fil att använda i uppdateringen. Jag valde den senaste som finns just nu - 2103. Det som ser ut att vara två steg i listan ovan (3 och 4) är alltså samma steg.

Nu kör jag alltså med en fullt fungerande Intel Core i7 4790K.
Återstår att få ordning på alla fläktar. Radiatorfläktarna på H115i drog igång med full kraft när jag var klar med allt trixande, men det får jag ta i en annan tråd.

Stort tack till alla som svarade! Grymt forum med grymma medlemmar!

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander