Hur vanligt är det med bedrägeriförsök på Sweclockers?

Permalänk

Hur vanligt är det med bedrägeriförsök på Sweclockers?

Efter att ha råkat ut för bedrägeriförsök (tänker inte gå in på detaljer kring detta), vid två tillfällen på Sweclockers Marknad, så kan jag inte låta bli att fundera på hur vanligt detta egentligen är.

Permalänk
Medlem

Har både sålt och köpt ca 10 produkter här, aldrig varit några problem.

Permalänk
Inaktiv

Har inte köpt överdrivet mycket här men två saker iallafall och har aldrig haft några problem eller fått dåliga vibbar 😊

Permalänk

Har inte råkat ut för något ännu. Hoppas de håller i sig. Dock så kollar jag gärna upp folk ifall de har bra referenser.

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet, har både köpt och sålt en hel del här utan konstigheter.

Swec marknaden är ett av få ställe jag har stort förtroende för, då både jag själv och medlemmar här rätt bra koll på hur just datordelar står sig i värde.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vi diskuterade detta i en tråd ganska nyligen och jag nämnde då att folk här på Sweclockers verkar vara ovanligt godtrogna. Jag har sett flera gånger att färska användare säljer dyra produkter för uppåt 10.000kr och folk nästan slåss om att få betala in pengar i förskott.

Personligen skulle jag aldrig köpa något dyrare än en tusenlapp eller två över nätet och då efter att ha kollat igenom ett antal referenser och gjort en bedömning kring användarens trovärdighet. Cyniskt? Ja, kanske det, men det har nog sparat mig ett antal tusenlappar genom åren.

Edit: Risken är bli blåst är nog generellt lägre här på Sweclockers än på andra siter eftersom det är ett väldigt nischat forum men det skadar inte att kolla upp den man gör affärer med, bedrägerier förekommer trots allt med jämna mellanrum.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Köpt och sålt här ett antal år nu och har gått hur bra som helst.

Bara vid två tillfälle som jag tyckte saker lät lite för bra för o va sanna men ändå skrev på dom och sedan sätt en tråd om att någon blivit lurad av individen ett par dagar senare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med två köp, ena köpet var varan trasig även fast säljaren sagt att den var oanvänd och det andra köpet så ändrade säljaren datum på fakturan 18 månader framåt och menade att varan var ett par månader gammal fast än den nästan var 2 år gammal, vilket jag fick reda på efter jag betalat...

Jag har kvar fakturan på min mejl för att påminna mig att inte lita för mycket på folk!

Permalänk
Medlem

@guineapig:

Man får ju använda huvudet innan man handlar;

Är det personens första annons?
Varför finns det inget kvitto?
Varför har han inga egna bilder? (äger han ens produkten)
Är produkten hel ? (kan detta intygas med bilder eller video, annars varför inte)
mm

Det gäller att ha lite förnuft när man köper på marknader, oavsett sida.

Sen att köpa konto (Steam, Origin mm) är totalt värdelöst, efter kontot är sålt så går personen som sålde det in och anmäler det stulet och får tillbaka det och personen som köpte det står med lång näsa och kan inte göra något.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har bara köpt lite småpryttlar för max ett par hundringar här, har aldrig haft några problem. Visst, det är ju inget totalt skydd, men brukar be om foton på grejorna, dels som någon slags bevis för att de faktiskt finns, dessutom för att bilda en egen uppfattning om deras skick.

Siffrorna i pollen förvånar mig faktiskt, 13% drabbade i skrivande stund är mer än jag någonsin hade gissat på. Förvisso får man väl ta hänsyn till att det finns en viss bias på grund av att tråden i högre grad kan anses angå den som blivit blåst, och att det är sannolikare att de går in i tråden och röstar, men ändå. Den goda sämjan på forumet lurar en väl att tro att det mesta går renhårigt till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Köpt/Säljt ett 20 tal kanske. Inga problem med något av det.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Blev lurad på under hundralappen på något som verkligen inte kändes som en lockvara. Tråden finns nog kvar. Fick sedan tillbaka pengarna av en familjemedlem till säljaren.

Något som jag dock upplevt flera gånger här och aldrig någon annanstans är att folk bara slutar höra av sig, både säljare och köpare. Vi kommer överens om affären men innan betalning försvinner de i tomma intet. Konstigt beteende att inte ens får ur sig ett "jag ångrade mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vi diskuterade detta i en tråd ganska nyligen och jag nämnde då att folk här på Sweclockers verkar vara ovanligt godtrogna. Jag har sett flera gånger att färska användare säljer dyra produkter för uppåt 10.000kr och folk nästan slåss om att få betala in pengar i förskott.

Personligen skulle jag aldrig köpa något dyrare än en tusenlapp eller två över nätet och då efter att ha kollat igenom ett antal referenser och gjort en bedömning kring användarens trovärdighet. Cyniskt? Ja, kanske det, men det har nog sparat mig ett antal tusenlappar genom åren.

Edit: Risken är bli blåst är nog generellt lägre här på Sweclockers än på andra siter eftersom det är ett väldigt nischat forum men det skadar inte att kolla upp den man gör affärer med, bedrägerier förekommer trots allt med jämna mellanrum.

Jag har köpt och sålt här i marknaden minst 50 gånger skulle jag våga påstå. Har blivit utsatt för två bedrägeriförsök av samma person (med ett års mellanrum) och köpt ett grafikkort med trasig fläkt där säljaren inte ville göra rätt för sig.

Jag håller med dig om att det är godtroget, absolut. Jag ska väl inte ljuga om att oron funnits vid ett par tillfällen, men samtidigt så har jag det inte så pass dåligt ekonomiskt att jag skulle gå under ekonomiskt om jag blev lurad på en tusenlapp eller två.
Med tanke på alla pengar jag sparat genom att köpa och sälja begagnat för att stilla "köptarmen" så förtjänar jag väl en käftsmäll så småningom, men den dagen den sorgen!

Skrivet av kaput:

Har bara köpt lite småpryttlar för max ett par hundringar här, har aldrig haft några problem. Visst, det är ju inget totalt skydd, men brukar be om foton på grejorna, dels som någon slags bevis för att de faktiskt finns, dessutom för att bilda en egen uppfattning om deras skick.

Siffrorna i pollen förvånar mig faktiskt, 13% drabbade i skrivande stund är mer än jag någonsin hade gissat på. Förvisso får man väl ta hänsyn till att det finns en viss bias på grund av att tråden i högre grad kan anses angå den som blivit blåst, och att det är sannolikare att de går in i tråden och röstar, men ändå. Den goda sämjan på forumet lurar en väl att tro att det mesta går renhårigt till.

Det kan även vara så att de som röstar ja har blivit utsatta för samma tafatta bedragare som knappt lägger någon energi på sina försök. När dom väl är igång så gås ju mer eller mindre hela marknaden igång och det skickas PM till samtliga annonsörer..

Permalänk
Medlem

Hänt två gånger. En gång så hade jag ute mitt 570 som en student skulle köpa av mig för 500kr han betala 300kr sen skulle jag få de andra 200 när hans studiebidrag kom. Men han sluta svara när jag påminde honom. Inte någon stor summa men endå tråkigt. Sen den andra gången så la jag ut en annons om att jag vill köpa ett 980 strix så kom en skojare med nytt konto och försökte få mig att skicka paysafekort. Han utgav sig också för att vara en annan person.

Visa signatur

- MSI Z690-A PRO DDR4 - Noctua NH-D15
- Intel Core i5-12600KF - Corsair DDR4 3600MHz 2x16 GB
- ASUS STRIX 1080 TI OC
- Intel 600p 512Gb - Samsung 860 EVO 2TB
- Phanteks Eclipse P400 Vit

Permalänk
Medlem

Har aldrig råkat ut för något, men har bara gjort affärer med människor som är "gamla" och aktiva på forumet. Ser jag att det är en ny medlem, så blir det inget...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Entusiast

Tyvärr är inte tråden marknadsreferenser något ställe som alla känner till

Har gjort säkert 10 affärer där jag sålt och har som tur fått perfekta referenser i alla som orkat skriva där. Underlättar för framtida försäljningar...

Nåt sorts rankingsystem eller betygsystem som syns på profilen kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Inget än men fick en person som jag tyckte verkade skum som ville köpa den 4690K jag hade lagt ut på marknaden. Var på väg att dumpa honom men han slutade svara på meddelanden så behövde inte göra något alls till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Det kan även vara så att de som röstar ja har blivit utsatta för samma tafatta bedragare som knappt lägger någon energi på sina försök. När dom väl är igång så gås ju mer eller mindre hela marknaden igång och det skickas PM till samtliga annonsörer..

Ah, det är riktigt. Nu har jag ju som sagt inte drabbats själv, men det är ju inte alls orimligt att sådana som sätter bedrägeri i system skulle försöka riva av så många potentiella offer som möjligt när de ändå är i farten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har sålt över 100st olika produkter här och köpt kanske 20st utan några större problem. Betydligt bättre snitt än jag har på t.ex. Tradera iaf.

Permalänk
Inaktiv

Aldrig haft något problem, använder man hjärnan är det svårt att bli lurad. Ny medlem -> nej tack, för bra pris för att vara sant -> nej tack (om du inte kan åka och kolla), förskottsbetalning utan att prata med personen eller be om bild på ID -> nej tack. Följer man detta är det mycket svårt att blir lurad.

Sen kan det givetvis bli något strul att varan går sönder etc, det får man väl lösa på bästa sätt!