Permalänk
Avstängd

Hejsan! Och tack till trådskaparen som valde att ta upp detta ämne här på SweClockers.

Att skaffa barn är den största händelsen i en människas liv, men det är också det viktigaste beslutet man tar i livet. Om du hyser någon tvekan inför att skaffa barn, vilket du skriver om, så ska du avstå. För stunden i vart fall. Vem vet vad som rör sig i huvudet de kommande ett till tre åren? Och när allt kommer omkring så har du den fulla rätten att välja själv. Jag vill naturligtvis att din relation med den du älskar ska blomstra, men det minsta du kan begära av henne just nu är tid att tänka.

Permalänk
Medlem

Du kan ju iofs hävda att du vill ha den bästa ungen och för att bli bäst så måste man öva..mycket! (Vet inte om hon går på det men kan vara värt ett försök )

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Vad handlar livet om? Tänk efter lite, begrunda det. Nu är du 30 år gammal, vid det här laget borde du ha lekt klart, livet går vidare till nästa fas. Jag själv hade tre barn vid 27 års ålder. Jag älskar min fru fortfarande, barnen utflugna, har egna barn själva. Ja, barna tiden är förbi. Varje individ måste komma till den punkten då man avgör vad man lever för. Den gamla klyschan stämmer bra. Kvinnor, pengar, framgång, sedan vad lämnar man efter sig? Familj är viktigaste, och då är barn är viktigast. För dig själv ska du ha ett, för din fru ett till, för tillökningen ett till därför är det tre man ska ha. Kanske du kan söka andra vänner, med lite annorlunda inställning till livet. Frågan är om du bara "tycker om" din flickvän, eller älskar du henne? Kan du offra något för förhållandet? För familjen....tänk efter det är mitt råd. Jag är 60 så jag bör veta, nu när jag ser mina barnbarn springandes upp och ner, sparka boll.....obetalbar. Allt de här offrar du om du missar tåget.

Visa signatur

Asrock Dual2, Opteron146, Corsair XMS Expert 2x1Gb, Sata HD37Gb, Sata2 250Gb, Grafik Leadtec 6800 LE, Net Tagan 480W 20Amper

Permalänk
Medlem

Som många andra säger, bättre att vara ärlig från början och berätta. Många skaffar barn och klarar inte av att hantera det, men då är "skadan" redan gjord så att säga. Tycker du verkligen om henne så berätta

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@plunn: Får man fråga hur gammal du är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo den här "egentiden" som inte stör det curlade egot verkar vara en utmaning

Vill man inte störa det här så ska man inte skaffa barn, problemet är som jag skrev att sedan alla i den curlade generationen ska ha sin "egentid".... man klarar inte ens av att knäppa av luren när man besöker dagis.

Jag tror inte du har förstått vad en curlande förälder är för något. Eller så har jag missuppfattat dig. Curlande har inget med egentid att göra. Tänk på vad man gör i curling. Sen googlar du curling föräldrar. Då kommer du upptäcka att det handlar om bortskämdhet, inte egentid.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Jag tror inte du har förstått vad en curlande förälder är för något. Eller så har jag missuppfattat dig. Curlande har inget med egentid att göra. Tänk på vad man gör i curling. Sen googlar du curling föräldrar. Då kommer du upptäcka att det handlar om bortskämdhet, inte egentid.

Vilket rent teoretiskt visst skulle kunna vara en effekt av curlande föräldrar. Att barnet sluppit sysslor, alltid fått göra vad det själv ville. Att tappa den friheten och den "egentiden" skulle vara smärtsamt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Vid 30 träffade jag en tjej, dejtade ett par månader, flyttade ihop efter ett halvt år och fick första barnet efter 2 år. Allt kändes bra och fick två barn till. Men nu vid 40 separerade vi oss och jag fattade att vi hade haft stora skillnader i "grundprogrammering". Jag tänkte att vi skulle vara tillsammans tillsvidare, men hon konstaterade att "Varför skulle vi vara ihop vid 60?". För mig det var normalt att vara ihop, men inte för henne. Då förstod att det hade mycket med våra föräldrar att göra med. Mina är fortfarande ihop efter 50 år men hennes mamma är på sitt tredje äktenskap.

För att dela vad jag har lärt mig nu är att man ska ta en extra titt på hur era föräldrar lever sina liv och addera det med i "kollektion" av möjliga framtida visioner. Den programmeringen är extremt stark varken vi ville det eller inte. Det har jag märkt även med mina barn typ när man höjer rösten eller löser problem då inser jag ofta : "Shit, jag låter precis som min far!?!"

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 2600, Asus B350 Plus, Mac G5 Chassis, 16GB 3200MHz, SSDNow 240 GB, ASUS Strix GTX970, HP Pavillion Gaming 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vilket rent teoretiskt visst skulle kunna vara en effekt av curlande föräldrar. Att barnet sluppit sysslor, alltid fått göra vad det själv ville. Att tappa den friheten och den "egentiden" skulle vara smärtsamt.

Du menar att TS inte vill ha barn för att han är var bortskämd som barn? Det låter extremt långsökt.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av arttu1240:

För att dela vad jag har lärt mig nu är att man ska ta en extra titt på hur era föräldrar lever sina liv och addera det med i "kollektion" av möjliga framtida visioner. Den programmeringen är extremt stark varken vi ville det eller inte.

Vill lyfta denna kommentar lite extra då jag tror den kan gå många förbi. Om man funderar på att bli ihop och skaffa barn men en tjej som växt upp utan pappa (eller fadersfigur) eller där föräldrarna separerat i en kritisk ålder... det kan blir strul om du själv kommer från en familj där föräldrarna hållt ihop och man själv vill det. Det kanske går bra i 5-10 år men sedan kan det blir problem.

Detta är ett stort och komplicerat ämne och jag är absolut ingen expert, men jag har sett dessa tendenser mer än en gång nu. Jag har börjat tro som citerad att... "Den programmeringen är extremt stark varken vi ville det eller inte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Du menar att TS inte vill ha barn för att han är var bortskämd som barn? Det låter extremt långsökt.

Jag vill inte uttala mig om TS, men jag tror definitivt att det finns en koppling till att vara "bortskämd"/curlad och att känna att man måste få "unna" sig eller uppnå sina drömmar, sånt som man inte kan göra när man ska byta blöjor och torka kräks.

Känns inte extremt långsökt?

Skrivet av CFSsss:

Vill lyfta denna kommentar lite extra då jag tror den kan gå många förbi. Om man funderar på att bli ihop och skaffa barn men en tjej som växt upp utan pappa (eller fadersfigur) eller där föräldrarna separerat i en kritisk ålder... det kan blir strul om du själv kommer från en familj där föräldrarna hållt ihop och man själv vill det. Det kanske går bra i 5-10 år men sedan kan det blir problem.

Detta är ett stort och komplicerat ämne och jag är absolut ingen expert, men jag har sett dessa tendenser mer än en gång nu. Jag har börjat tro som citerad att... "Den programmeringen är extremt stark varken vi ville det eller inte".

Extremt stark tycker jag är att ta i väl mycket, så mycket påverkar det oss inte. Däremot så kan ens anknytning definitivt påverka ens relationer om man inte tar tag i den.

Läs boken "Hemligheten" av Egil Linge och Dan Josefsson om ni är intresserade av det, är lättsmält och förklarar det ganska bra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yorg:

Jag vill inte uttala mig om TS, men jag tror definitivt att det finns en koppling till att vara "bortskämd"/curlad och att känna att man måste få "unna" sig eller uppnå sina drömmar, sånt som man inte kan göra när man ska byta blöjor och torka kräks.

Känns inte extremt långsökt?

Att vara målmedveten, veta vad man vill här i livet och prioritera efter det är varken att vara curlad, bortskämd eller egoistisk.

Men med det sagt så kan man göra det mesta för sig själv även om man spenderar en större del till att vara en bra förälder. Men vill man inte följa normen och göra sin egen grej så tycker jag det är larvigt att börja spekulera i hurvida TS är en bortskämd unge eller inte.

Tycker detta om "curlade" 80-talister är skitsnack. Är det någon generation som fått maten serverad med silversked är det 60-talisterna (dom som klagar på 80-talisterna). De kom ut i arbetsmarknaden och kunde plocka i princip vilket jobb de ville utan utbildning, de sitter med villor värda flera miljoner som de köpt för tre säckar potatis, de sitter på de högsta tjänsterna med de lägsta utbildningarna, de har totalt sabbat bostadsmarknaden och tänker inte göra något åt det så länge det gynnar dem själva.

Så frågan är ju, vilka är det som är "curlade" egentligen?

On topic:
TS: Jag tycker du ska ta dig en funderare, barn är inte så farligt som man tror och det är helt underbart när man väl sitter där som förälder. Men det är såklart läskigt i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Att vara målmedveten, veta vad man vill här i livet och prioritera efter det är varken att vara curlad, bortskämd eller egoistisk.

Men med det sagt så kan man göra det mesta för sig själv även om man spenderar en större del till att vara en bra förälder. Men vill man inte följa normen och göra sin egen grej så tycker jag det är larvigt att börja spekulera i hurvida TS är en bortskämd unge eller inte.

Tycker detta om "curlade" 80-talister är skitsnack. Är det någon generation som fått maten serverad med silversked är det 60-talisterna (dom som klagar på 80-talisterna). De kom ut i arbetsmarknaden och kunde plocka i princip vilket jobb de ville utan utbildning, de sitter med villor värda flera miljoner som de köpt för tre säckar potatis, de sitter på de högsta tjänsterna med de lägsta utbildningarna, de har totalt sabbat bostadsmarknaden och tänker inte göra något åt det så länge det gynnar dem själva.

Så frågan är ju, vilka är det som är "curlade" egentligen?

On topic:
TS: Jag tycker du ska ta dig en funderare, barn är inte så farligt som man tror och det är helt underbart när man väl sitter där som förälder. Men det är såklart läskigt i början.

Nej, jag håller med dig. Men vi talar om två olika situationer som kan resultera i samma inställning. För vissa är det målmedvetenhet som gör att man inte vill ha barn, för andra är det den förlorade rätten till att utnyttja sin tid precis hur det vill. Jag lägger ingen värdering i något utav dem men konstaterar att bägge finns.

Jag har som jag skrev inget intresse i att spekulera runt TS vilket jag klargjorde redan i förra posten, jag talade bara om fenomenet i stort. Vi har idag ett mycket större behov av självförverkligande och samhället är klart mer individualistiskt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ljon:

@crew seven: Vad handlar livet om? Tänk efter lite, begrunda det. Nu är du 30 år gammal, vid det här laget borde du ha lekt klart, livet går vidare till nästa fas. Jag själv hade tre barn vid 27 års ålder. Jag älskar min fru fortfarande, barnen utflugna, har egna barn själva. Ja, barna tiden är förbi. Varje individ måste komma till den punkten då man avgör vad man lever för. Den gamla klyschan stämmer bra. Kvinnor, pengar, framgång, sedan vad lämnar man efter sig? Familj är viktigaste, och då är barn är viktigast. För dig själv ska du ha ett, för din fru ett till, för tillökningen ett till därför är det tre man ska ha. Kanske du kan söka andra vänner, med lite annorlunda inställning till livet. Frågan är om du bara "tycker om" din flickvän, eller älskar du henne? Kan du offra något för förhållandet? För familjen....tänk efter det är mitt råd. Jag är 60 så jag bör veta, nu när jag ser mina barnbarn springandes upp och ner, sparka boll.....obetalbar. Allt de här offrar du om du missar tåget.

Är det något måste att skaffa barn under 30 eller något?

Känns väl bättre att fokusera på att fixa jobb, stadig inkomst och annat skit innan man ens funderar på barn.
De flesta under 30 som skaffar barn idag verkar ju inte ha ovan.

Och vi lever längre nu än på 50 talet. Man har gott om tid på sig att skaffa barn. Varför stressa? Och Tre barn? Ska inte kvinnan få arbeta lite också?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Att vara målmedveten, veta vad man vill här i livet och prioritera efter det är varken att vara curlad, bortskämd eller egoistisk.

Men med det sagt så kan man göra det mesta för sig själv även om man spenderar en större del till att vara en bra förälder. Men vill man inte följa normen och göra sin egen grej så tycker jag det är larvigt att börja spekulera i hurvida TS är en bortskämd unge eller inte.

Tycker detta om "curlade" 80-talister är skitsnack. Är det någon generation som fått maten serverad med silversked är det 60-talisterna (dom som klagar på 80-talisterna). De kom ut i arbetsmarknaden och kunde plocka i princip vilket jobb de ville utan utbildning, de sitter med villor värda flera miljoner som de köpt för tre säckar potatis, de sitter på de högsta tjänsterna med de lägsta utbildningarna, de har totalt sabbat bostadsmarknaden och tänker inte göra något åt det så länge det gynnar dem själva.

Så frågan är ju, vilka är det som är "curlade" egentligen?

On topic:
TS: Jag tycker du ska ta dig en funderare, barn är inte så farligt som man tror och det är helt underbart när man väl sitter där som förälder. Men det är såklart läskigt i början.

Underbart inlägg:) Det är precis så vi 60-talister raljerat över 40-talisterna, de köpte sina hus för en halv knippe lök btw
Det hela är väl en konsekvens och utveckling av den industriella revolutionen och den nu helt okontrollerbara "marknaden".
Men att lägga över "skulden" för utvecklingen på bostad samt arbetsmarknaden på 60-talisterna är nog lite väl hårt.

Men när det gäller OnTopic så kan jag bara hålla med dig. Jag är pappa till tre underbara barn och den vilkorslösa kärlek man känner och får från sina barn kan bara upplevas. Men som många sagt, det är ett stort ansvar och man får ofta sätta sig själv i andra hand.

Nej, nu är det dags att slå ner min välbetalda men något outbildade chefsröv i sängen för att möta mina välutbildade men ack så oerfarna 80-talistiska underbara medarbetare i morgon

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kern:

Underbart inlägg:) Det är precis så vi 60-talister raljerat över 40-talisterna, de köpte sina hus för en halv knippe lök btw
Det hela är väl en konsekvens och utveckling av den industriella revolutionen och den nu helt okontrollerbara "marknaden".
Men att lägga över "skulden" för utvecklingen på bostad samt arbetsmarknaden på 60-talisterna är nog lite väl hårt.

Men när det gäller OnTopic så kan jag bara hålla med dig. Jag är pappa till tre underbara barn och den vilkorslösa kärlek man känner och får från sina barn kan bara upplevas. Men som många sagt, det är ett stort ansvar och man får ofta sätta sig själv i andra hand.

Nej, nu är det dags att slå ner min välbetalda men något outbildade chefsröv i sängen för att möta mina välutbildade men ack så oerfarna 80-talistiska underbara medarbetare i morgon

Ibland måste man "fight fire with fire" så att säga. Höll på att ramla av stolen när jag läste vissa inlägg om 80-talister.

Och du kan ju inte påstå att jag har fel i något jag säger heller, procentuellt är det väldigt stor skillnad jämfört med hur prisutvecklingen sett ut före 60-talisternas tid att köpa hus. Jag vet många äldre som har råd att bo kvar i sitt hus efter skilsmässa, så var det även när jag växte upp. Skilda föräldrar hade varsitt hus, hur många har råd med det idag om man inte redan sitter med ett hus sedan 15år+ tillbaka?

Samma sak gäller med utbildningskraven och arbetsmarknaden. Allt har blivit hårdare idag än då, det är just därför man reagerar, även om jag själv har det bra så är det inte så lätt för alla. Och då är det som att sparka på de som ligger när man börjar prata om "curlade" 80-talister som bara "ska ha och ska ha". Det är lätt att säga när man själv redan har allt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Är det något måste att skaffa barn under 30 eller något?

Känns väl bättre att fokusera på att fixa jobb, stadig inkomst och annat skit innan man ens funderar på barn.
De flesta under 30 som skaffar barn idag verkar ju inte ha ovan.

Och vi lever längre nu än på 50 talet. Man har gott om tid på sig att skaffa barn. Varför stressa? Och Tre barn? Ska inte kvinnan få arbeta lite också?

Amningsperioden behöver inte vara lång alls, en del går på ersättning direkt.
Så varför skulle inte kvinnan kunna arbeta?

Permalänk

Gör det..
När väl barnet kommer till världen kommer du aldrig tänka bakåt. Du kommer tycka att du var korkad som inte gjorde det här tidigare..
Att veta om du är ihop med bruden 1,2,5,10,20, 30 år vet ingen. Allt förändras, barnet består.

Kör!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Berget80:

Amningsperioden behöver inte vara lång alls, en del går på ersättning direkt.
Så varför skulle inte kvinnan kunna arbeta?

Handlar inte bara om amning.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ibland måste man "fight fire with fire" så att säga. Höll på att ramla av stolen när jag läste vissa inlägg om 80-talister.

Och du kan ju inte påstå att jag har fel i något jag säger heller, procentuellt är det väldigt stor skillnad jämfört med hur prisutvecklingen sett ut före 60-talisternas tid att köpa hus. Jag vet många äldre som har råd att bo kvar i sitt hus efter skilsmässa, så var det även när jag växte upp. Skilda föräldrar hade varsitt hus, hur många har råd med det idag om man inte redan sitter med ett hus sedan 15år+ tillbaka?

Samma sak gäller med utbildningskraven och arbetsmarknaden. Allt har blivit hårdare idag än då, det är just därför man reagerar, även om jag själv har det bra så är det inte så lätt för alla. Och då är det som att sparka på de som ligger när man börjar prata om "curlade" 80-talister som bara "ska ha och ska ha". Det är lätt att säga när man själv redan har allt..

Jag håller med dig om att de senaste decenniernas utveckling har varit tokig.
Angående arbetsmarknaden så har ju myntet två sidor. Väldigt många 60-talister har i dag det svårt. Precis som du sa så hade de relativt lätt att få jobb när de var yngre. Ofta jobb inom industrin där begreppet "jobba sig upp" existerade. Det var mer fokus på att passa in på företaget för att sedan formas efter existerande arbetssätt och tänk, förändring hade inte samma fokus då. I dag försvinner dessa jobb och med en ålder på 50+ samt en icke eftergymnasial utbildningsnivå är det svårt att komma tillbaka.
Där har 80-talisterna ett betydligt gynnsammare läge med tanke på att många arbetsgivare vill se en yngre arbetskraft med högre och mer aktuell utbildningsnivå.
Jag tror faktiskt man kan hitta "fel" på alla tidigare generationer, eller hur

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Kern: Nej men precis, allt har två sidor. Det är därför jag blir triggad när folk drar grova generaliseringar över en hel generation, och därför jag reagerade som jag gjorde. Har hört de där snicksnacket om 80-talister några gånger för mycket vid detta lag.

Permalänk
Medlem

Vart tog TS vägen?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Skaffa barn bara för ens flickvän vill det, eller för någon man träffar vill ha barn osv är inget annat än idioti.
Ja man vill kanske skydda sitt förhållande såklart, men att göra det genom att tillföra ett barn till livet är imo själviskt.

Man skaffar inte barn för bara någon annan.
Är man inte säker på att man vill ha barn så skaffar man inte det, punkt.

Så många som skaffar barn ihop idag där ena partner inte vill ha det, och ja det slutar väldigt sällan bra.
Sen skaffar ju folk barn som någon sorts lösning på ett förhållande.

Jag har aldrig haft intresse av barn, så finns inte ens på min radar hitills. Jag är 32 idag.

Kanske otroligt men det finns faktiskt en hel del tjejer som inte vill ha barn i denna åldern, jag tycker om att resa osv, inte ha några direkta "hinder"

Säger det samma som med djur som kräver mycket, om man inte är 100% säker på att man kommer ta hand om det på absolut bästa sätt ska man ge fan i att skaffa det.

Barn löser inte problemen i ens liv, barn gör inte heller ens liv något magiskt som att man måste ha barn för att kunna ha ett liv.
Däremot dom som vill ha barn klart det är så.
Har kompisar som lever för att ha barn, det är enda dom velat.
Har också kompisar som aldrig kännt det (mig inkl) där det verkligen inte är så.
Min morbror har aldrig gillat barn, han är 60 nu, lever med sin flickvän och dom reser iväg på resor osv. Båda är överlyckliga, ingen av dom har någonsin velat ha barn.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många barn som far illa pga värdelösa föräldrar så krävs det ingen raketforskare att förstå hur många som "blir" tvingade att skaffa barn. Alla ni 80-talister kommer säkert ihåg det här klippet som är en bra summering på hela tråden:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som vart på dejtingsajter det senaste och är runt 30-40 kanske märkt att 6 av 10 är tjejer MED barn som söker en ny partner. Som någon sa tidigt i tråden så är allt så ytligt numera och kan tänka mig att många är ihop bara för att det är ett "socialt måste" och då kommer eventuella barn i kläm. Sen ger nog många upp alldeles för fort - händer minsta lilla så är det ajöss och tack för fisken.

Är själv äldre och har inga barn eller ens förhållande men tycker det känns så riskfyllt att skaffa barn när varannan i Sverige skiljer sig och det är "normalt" att vara otrogen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9