Permalänk
Medlem

Mer RAM minne?

Hej. Behöver lite information om vilket minne man ska köpa. Behöver installera mer ram minne i sonens dator men är har ingen aning om vad man ska köpa. Kan jag köpa 1 st 8GB till och sätta i eller måste jag byta ut det befintliga och köpa helt nytt? Är det så att det sitter 1 8GB eller 2 4GB i den nu? Som ni hör så är jag inte så insatt i ämnet. Det står så här på beskrivningen av datorn:
RAM-typ:
DDR4
RAM-Minne:
8 GB
RAM-konfiguration:
1 x 8 GB
Minneshastighet:
2133 MHz
Antal RAM-platser:
2
Max RAM-minne:
24 GB

Jag kikar även på en ny gamingskärm till honom. Något förslag? Han har idag BenqXL2411...

Tack på förhand

Permalänk

det finns 2 ram platser men det sitter bara i 1 sticka. Så du skulle kunna köpa en ny 1x8 gb sticka och sätta in.

Permalänk
Medlem

Om det är en stationär dator, så finns det säkert minst 1 minnesplats till. Då bör du sätta en 8gb DDR4 på 2133(eller bättre, men det enklaste är att köra 2133) till i datorn. Dvs så att det blir 2x8gb DDR4 @2133.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

@Suzukii
Vad är det för fel på nuvarande skärm?
Vad har du för budget och vad spelar pöjken?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Suzukii
Vad är det för fel på nuvarande skärm?
Vad har du för budget och vad spelar pöjken?

Han spelar fps spel typ Overwatch och CSGO samt något annat som han säger drar upp minnet väldigt mycket. Har kikat på Asus MG248q- kan det vara något?