Billigaste routern som klarar 1000mb/s på Lan/Wan uttag? (Wifi är bara en bonus).

Permalänk
Medlem

Billigaste routern som klarar 1000mb/s på Lan/Wan uttag? (Wifi är bara en bonus).

Sitter och letar runt på lite olika hemsidor i nutid
Flesta skryter med sina wifi funktioner och det är väl roligt iof...
Men jag använder endast wifi för att läsa tidningen medans jag är på toa så inget jag behöver ett monster nät för.

Det jag söker är en router som klarar upp till 1000mb/s på sina lan/wan portar så jag med Cat5e/Cat6 kablar kan få upp de 300 mb/s internet jag köpt från min isp. utan att behöva betala skjortan.

Men när jag nu sitter och letar som sagt....Nästan ingen skriver ut information om vilken port hastigheter de har utan endast info om deras wifi specs.
Jag bryr mig inte om wifi...Så länge det finns och klara ca 10mb/s (N standard duger mer än väl) så är jag nöjd!Det jag behöver bättre LAN/Wan portar helt enkelt.

Någon som vet någon router som inte kostar skjortan, där jag måste lägga massa pengar för ett överdimensionerat wifi bara för att jag vill ha bättre kabel hastighet?
Eller helt enkelt...Den billigaste routern att med 1000mb/s lan/wan möjligheter.
Finns det någon vänlig själ som har bättre sökförmåga än mig själv med lite tips ?

Edit:
Hittade denna på Inet (En sida som faktiskt skriver info om vad wan/lan klarar, sjukt sällsynt verkar det som).
https://www.inet.se/produkt/5402923/tp-link-archer-c58-ac1350...
1000mb/s på wan/lan för ca 500kr. Tror denna blir svårslagen, några som hittar någon annan som kan konkurera?
Edit2: ^ Ovan nämnda verkar inte ha 1gig port....Rip

Mvh
Alexander

Permalänk

Har inte typ alla routrar idag gigabit portar :)???

Permalänk
Medlem

@Bighultsfred:

Inte de som ligger under 500kr klassen iaf haha.
Många skryter med att de får upp länkhastighet över wifi på 300mb/s
Sen går man in på tillverkarens hemsida och ser att Lan/Wan bara är byggda för upp till 100mb/s.

Lite lustigt om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawy:

@Bighultsfred:

Inte de som ligger under 500kr klassen iaf haha.
Många skryter med att de får upp länkhastighet över wifi på 300mb/s
Sen går man in på tillverkarens hemsida och ser att Lan/Wan bara är byggda för upp till 100mb/s.

Lite lustigt om du frågar mig.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/d-link-... borde gå? Antar att du får upp till 1000Mbit även på externa nät?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Om Wan/Lan portarna kan hantera 1000mb/s så bör de inte bli en flaskhals i själva router funktionen.
Vet att vissa felande routrar/modem har en tendens att dra några % av din hastighet bara för att den konverterar din IP från externt till lokalt. Men är sällsynt vad jag vet.
Enda gången jag vet att hastigheten på ''det lokala'' är högre än vad portarna klarar, är just wifi för det blir då en ''egen port'' som då oftast ligger runt 300 mb/s på budget routrar.
Men du kommer där inte få ut mer än 94-98mb/s som max pga att
1: Det är wifi....Tappar alltid lite hastighet
2: Portarna som tar in internet externt klarar inte mer än 100mb/s.
Endast om du för över filer via wifi lokalt från dator till dator som du då får ut dina 300 mb/s.
Men låter väl bättre is sälj syfte att säga ''du får ut 300mb/s wifi!'' Men ja...

Anyhow!
Såg att denna fanns i en lokal netonnet butik här i Umeå.
Om man trugar så kanske det går att prova hastigheten (förutsatt att de sitter på mer än 100mb/s där...)
Men som du säger, den bör klara/passa mina behov! Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawy:

@jOnÄTÄn:
Om Wan/Lan portarna kan hantera 1000mb/s så bör de inte bli en flaskhals i själva router funktionen.
Vet att vissa felande routrar/modem har en tendens att dra några % av din hastighet bara för att den konverterar din IP från externt till lokalt. Men är sällsynt vad jag vet.
Enda gången jag vet att hastigheten på ''det lokala'' är högre än vad portarna klarar, är just wifi för det blir då en ''egen port'' som då oftast ligger runt 300 mb/s på budget routrar.
Men du kommer där inte få ut mer än 94-98mb/s som max pga att
1: Det är wifi....Tappar alltid lite hastighet
2: Portarna som tar in internet externt klarar inte mer än 100mb/s.
Endast om du för över filer via wifi lokalt från dator till dator som du då får ut dina 300 mb/s.
Men låter väl bättre is sälj syfte att säga ''du får ut 300mb/s wifi!'' Men ja...

Anyhow!
Såg att denna fanns i en lokal netonnet butik här i Umeå.
Om man trugar så kanske det går att prova hastigheten (förutsatt att de sitter på 100mb/s där...)
Men som du säger, den bör klara/passa mina behov! Tack för tipset

Återkom gärna med hur det gick sedan. Kommer byta lägenhet i januari som har fiber så eventuellt är jag ute efter något liknande då

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

kolla på http://www.smallnetbuilder.com/ där kan du se vad konsumentroutrarna klarar för hastighet i verkligehten.

En billig router som klarar en bit över 900mbit är ju Netgear Nighthawk R7000.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

Permalänk
Inaktiv

För priset du kommer hitta någon halvdan router, varför inte köpa en Microserver eller annan hårdvara och kicka igång Sophos UTM. Då får du en proffesionell brandvägg och även en NAS eller vad du nu vill göra.

Permalänk

TP-Link Archer C7 för halva priset av Nighthawken, d v s 699 kr. Tvivlar starkt på att du kan pressa priset mer om du vill ha en hygglig router med gigaport.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1804875

Om wifi bara är en bonus alltså.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Kör med Bahnhof 1/1 FTTH och kör med denna. Funkar fin fint.

Ligger runt 1700:-

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-poe/

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

TP-Link Archer C7 för halva priset av Nighthawken, d v s 699 kr. Tvivlar starkt på att du kan pressa priset mer om du vill ha en hygglig router med gigaport.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1804875

Om wifi bara är en bonus alltså.

Håller helt med. Prestandan över WAN porten är ungefär densamma men priset är hälften så högt.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3249...

EDIT: kan även passa på att nämna att TP-link C58 som TS länkar från inet.se INTE har gigabit portar trots att det står så på inet. Jag köpte nämligen en och kan bekräfta att enheten endast har 100mbit/s portar på WAN och LAN.

Permalänk
Medlem

Köpte D-linken för 549kr på NetonNet
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/d-link-...
Verkar fungera väldigt bra i nutid. Kommer uppdatera detta inlägg om det visar sig vara något felande med den.
Men första intrycket är bra.
AC standard, bra pris och enkelt att komma igån med mjukvaran mm.

Mer info in the near future.

Edit:
Har börjat testa+Felsöka denna redan nu.
Får ut 290-305 mb/s när jag kör rak kopplad med datorn. Provade göra kabel byte mm....
Men när jag kör med d-linken har jag fastnat på 200mb/s.
Går i nutid igenom alla inställningar jag kan hitta i Dlinken men problem verkar kvarstå.
Om någon har tips vänligen svara på detta inlägg.
Felsökning pågår

Edit2: Hastighet testerna jag gjort var i två olika webläsare på Breadbandskollen
Bytte till Speedtest.net och fick där ut 300mb/s enligts dens tester. Konstigt
(Har ännu inte hittat inne i mjukvaran för D-link vart jag kan se vilken hastighet den tar emot på wan).

Edit3: Nu har routern börjat låsa sig i 100mb/s.
Wifi fungerar bra, får ut 40mb/s när jag mäter.
Men den bråkar väldigt mycket och vill inte få ut 300mb/s stabilt iaf...
Tror jag kommer byta till Asus routern för 649 ärligt. Även om jag kan fixa denna D-link -> Den har börjat bråka för mycket från dag ett.

Permalänk
Medlem

SmallNetBuilder har listor på det, inte många som klarar LAN>WAN>1000Mbit
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/180-la...

Billigaste verkar vara TP-Link Archer C5 eller Asus RT-AC68U (lite dyrare)

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 840 Pro +
Seagate Barracuda 4TB med Primocache | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Rekordmedlem

Ubiquiti EdgeRouter Lite är nog den billigaste routrer som klarar "Gbitrouting", om det är en router man vill ha så är den svårslagen men det är som sagt en router och ingen multialltingburk.
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32012-fi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawy:

@Bighultsfred:

Inte de som ligger under 500kr klassen iaf haha.
Många skryter med att de får upp länkhastighet över wifi på 300mb/s
Sen går man in på tillverkarens hemsida och ser att Lan/Wan bara är byggda för upp till 100mb/s.

Lite lustigt om du frågar mig.

Det finns om man letar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b=...

TRENDNet 249:- https://www.trendnet.com/products/wifi/N-routers/N300/TEW-733...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vill se ett test att denna klarar Passthrough på 900 mbit +, inte en chans

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag köpte en Netgear nighthawk-router.Till att börja med så var den svindyr, för det andra så fungerade den skitdåligt så jag bytte till en Asus AC68U och jag är så sjukt nöjd :).

Maxar linan helt och hållet (även trådlöst) (skaffade dock Asus PCE-AC68, trådlöst nätverkskort)
Har du en budget på 500 SEK så rekommenderar jag AC51U (ca 500 SEK)eller AC55U (CA 800 SEK) om du kan skjuta till med nån hundring.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martak:

Hej,

Jag köpte en Netgear nighthawk-router.Till att börja med så var den svindyr, för det andra så fungerade den skitdåligt så jag bytte till en Asus AC68U och jag är så sjukt nöjd :).

Maxar linan helt och hållet (även trådlöst) (skaffade dock Asus PCE-AC68, trådlöst nätverkskort)
Har du en budget på 500 SEK så rekommenderar jag AC51U (ca 500 SEK)eller AC55U (CA 800 SEK) om du kan skjuta till med nån hundring.

AC51U saknar Gbitportar så det är ingen som vet om den klarar snabbare routing än 100Mbit eftersom det ändå inte går att få den att gå snabbare än så.
Just den modellen är rent skräp så undvik den som pesten !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Hej,

Jag köpte en Netgear nighthawk-router.Till att börja med så var den svindyr, för det andra så fungerade den skitdåligt så jag bytte till en Asus AC68U och jag är så sjukt nöjd :).

Maxar linan helt och hållet (även trådlöst) (skaffade dock Asus PCE-AC68, trådlöst nätverkskort)
Har du en budget på 500 SEK så rekommenderar jag AC51U (ca 500 SEK)eller AC55U (CA 800 SEK) om du kan skjuta till med nån hundring.

Asus AC68U lär var den mest prisvärda som klarar detta så bara spara undan om du ej har råd just nu.

Netgear R7000 klarar också uppgiften

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vill se ett test att denna klarar Passthrough på 900 mbit +, inte en chans

TS ville ha den billigaste router med gigabit lan portar och då får man det man betalar för.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Sawy Asus RT-N56U kostar drygt 600kr och uppfyller dina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

TS ville ha den billigaste router med gigabit lan portar och då får man det man betalar för.

Hahaha, så om routern enbart klarar 100 mbit passtrough och han får ut maximalt 100 mbit på sina 1000 mbit spelar ingen roll stor mening med gigabit portar då

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

TS ville ha den billigaste router med gigabit lan portar och då får man det man betalar för.

Problem med läsförståelsen?

"Det jag söker är en router som klarar upp till 1000mb/s på sina lan/wan portar så jag med Cat5e/Cat6 kablar kan få upp de 300 mb/s internet jag köpt från min isp. utan att behöva betala skjortan."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Problem med läsförståelsen?

"Det jag söker är en router som klarar upp till 1000mb/s på sina lan/wan portar så jag med Cat5e/Cat6 kablar kan få upp de 300 mb/s internet jag köpt från min isp. utan att behöva betala skjortan."

Du måste även ha en routingthrougput wan <> lan på minst 300Mbit, det är ungefär där de klenaste moderna enheterna brukar ligga i throughput oavsett om de har 1 Gbit porthastighet, däremot gör även budgetenheter switchningen i wirespeed idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte först D-linken som tyvärr ej fungerade som den borde.
Så lämnade tillbaks denna och köpte en Asus RT-N56U.
Kanske inte billigast men den gör jobbet mer än väl

Klarade mina 300mb/s på kabel utan problem.
Får ut ca 110mb/s på wifi (förvånansvärt bra).

Tack för alla tips, är än så länga väldigt nöjd med denna Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Problem med läsförståelsen?

"Det jag söker är en router som klarar upp till 1000mb/s på sina lan/wan portar så jag med Cat5e/Cat6 kablar kan få upp de 300 mb/s internet jag köpt från min isp. utan att behöva betala skjortan."

Är du blind?
"Billigaste routern som klarar 1000mb/s på Lan/Wan uttag? (Wifi är bara en bonus)."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Sawy Det glädjer mig att du är nöjd med routern som jag tipsade dig om, det är en bra produkt.