Oljud i olika förstärkare

Permalänk
Medlem

Oljud i olika förstärkare

Jag har problem med oljud i min nya lokal.

Gitarrförstärkaren låter mest men även mina aktiva monitorer surrar och för oväsen på samma sätt som gitarrförstärkaren men mycket lägre. Se länken för filmklipp. Vad kan påverka detta? Lokalen är relativt ny, ca 10 år sen huset byggdes och allt är jordat som det ska. Kan det vara något annat i huset som stör? Kan man ha någon slags "avstörare" som tar bort oljudet?

https://youtu.be/YK52tpaAdNs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom du skriver att allt är jordat, så utgår jag från att du har vettig kvalitet på signalkablarna och att de är så korta som möjligt. Du kan ju testa om ett nätfilter hjälper, alternativt så att inte jordningen lossnat under flytt. Tycker det låter som att det brummar mindre när du spelar, om du lägger fingrarna mot strängarna utan att spela låter det mindre då? i så fall är nog inte stallet jordat. Du kan ju även testa skärma mic osv med metall folie.

Permalänk
Rekordmedlem

Var uppstår disten, hörs det om du inte kopplar in nån signalkabel i gitarrförstärkaren ? Är alla pedalerna inkopplade när det hörs och blir det i så fall skillnad om du kopplar ur dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brummandet är konstant. Visst blir brummet lägre om jag kopplar ur pedalerna men det finns fortfarande. Brummet finns i andra enheter så som sånganläggning, basförstärkare och tv. Får ringa dit en elektriker som får kolla på det. Kan man koppar nätfilter eller isolationstransformator på hela fasen? Kan vara andra industrimaskiner som stör ut i fastigheten kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalleg:

Brummandet är konstant. Visst blir brummet lägre om jag kopplar ur pedalerna men det finns fortfarande. Brummet finns i andra enheter så som sånganläggning, basförstärkare och tv. Får ringa dit en elektriker som får kolla på det. Kan man koppar nätfilter eller isolationstransformator på hela fasen? Kan vara andra industrimaskiner som stör ut i fastigheten kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det finns en del filter som kanske kan användas men man bör börja med att ta reda på varför det brummar så man vet hur man bäst ska åtgärda det.
Vad menar du med industrimaskiner, vad är det för lokal ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns en del filter som kanske kan användas men man bör börja med att ta reda på varför det brummar så man vet hur man bäst ska åtgärda det.
Vad menar du med industrimaskiner, vad är det för lokal ?

Hittar inget i min lokal som orsakar brummandet. Jag kan dämpa det om jag tex. Tar bort disten men det är rätt logiskt att den förhöjer oljudet som redan finns i bakgrunden.

Det är en lagerlokal med ett 30tal truckladdare, plastmaskiner, klimatanläggning etc.

Man måste kunna skärma av min lokal på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalleg:

Hittar inget i min lokal som orsakar brummandet. Jag kan dämpa det om jag tex. Tar bort disten men det är rätt logiskt att den förhöjer oljudet som redan finns i bakgrunden.

Det är en lagerlokal med ett 30tal truckladdare, plastmaskiner, klimatanläggning etc.

Man måste kunna skärma av min lokal på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som det kan finnas störningar via luften också och inte bara via elnätet och det mesta går att skärma/filtrera men det kanske kostar för mycket i praktiken, men du bör först försöka ta reda på vad som stör, det kan kanske finnas mycket övertoner och dc på elnätet elelr så är det radiostörningar som går via luften.
Det är svårt att säga nått när man inte kan mäta på plats för att se vad som verkligen händer, speciellt när du är i den miljö du är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hittar inget i min lokal som orsakar brummandet. [...]

Det är en lagerlokal med ett 30tal truckladdare, plastmaskiner, klimatanläggning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här fantastiskt roligt Truckladdarna där jag extrajobbar lämnar 80 ampere vid 115 volt under flera timmar. Visst, alla truckar laddar inte samtidigt men det kan säkert vara orsaken till störningarna.

Edit, kan ha vänt på siffrorna, truckarna verkar gå på 80 volt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det kan finnas störningar via luften också och inte bara via elnätet och det mesta går att skärma/filtrera men det kanske kostar för mycket i praktiken, men du bör först försöka ta reda på vad som stör, det kan kanske finnas mycket övertoner och dc på elnätet elelr så är det radiostörningar som går via luften.
Det är svårt att säga nått när man inte kan mäta på plats för att se vad som verkligen händer, speciellt när du är i den miljö du är.

Jag har testat att köra en enhet i taget men inget verkar ta bort oljudet.

Skrivet av eas@tetris:

Det här fantastiskt roligt Truckladdarna där jag extrajobbar lämnar 80 ampere vid 115 volt under flera timmar. Visst, alla truckar laddar inte samtidigt men det kan säkert vara orsaken till störningarna.

Edit, kan ha vänt på siffrorna, truckarna verkar gå på 80 volt.

Tror vi har någon på 60 ampere och några på 80, det låter bekant. vi har ca 30st som står o laddar samtidigt, får helt enkelt stänga av all ström på lagret för att se om det försvinner!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalleg:

Jag har testat att köra en enhet i taget men inget verkar ta bort oljudet.

Tror vi har någon på 60 ampere och några på 80, det låter bekant. vi har ca 30st som står o laddar samtidigt, får helt enkelt stänga av all ström på lagret för att se om det försvinner!

Ja kan du stänga av strömmen och testa vore det bra, täbk också på att belysningen kan störa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja kan du stänga av strömmen och testa vore det bra, täbk också på att belysningen kan störa.

ska kolla på detta ikväll, ska bli spännande!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalleg:

ska kolla på detta ikväll, ska bli spännande!

Ok, du får återkomma med resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.